stationair afstellen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

remcotje
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 49
Joined: MonSep03, 2007 9:40:18 PM
Location: middelharnis

stationair afstellen

Post by remcotje »

hoe stel ik bij een 1.4 motor het stationair toerental af??? Mvg remco
Groetjes:)

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Ligt eraan of het een carb motor of injectiemotor is ;)
Injectie regelt 'ie zelf, carb kan je wel afstellen.
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

remcotje
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 49
Joined: MonSep03, 2007 9:40:18 PM
Location: middelharnis

Post by remcotje »

TwoTone wrote:Ligt eraan of het een carb motor of injectiemotor is ;)
Injectie regelt 'ie zelf, carb kan je wel afstellen.
Het is er zoeeen met 1 sproeier (injectie huis)``
Groetjes:)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Dan valt er niets af te regelen. :)

Naja, 't kán op zich wel, maar dan moet je wel heel goeD weten wat je doet en eigenlijk heeft 't niet zo veel zin.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

remcotje
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 49
Joined: MonSep03, 2007 9:40:18 PM
Location: middelharnis

Post by remcotje »

MNM(tm) wrote:Dan valt er niets af te regelen. :)

Naja, 't kán op zich wel, maar dan moet je wel heel goeD weten wat je doet en eigenlijk heeft 't niet zo veel zin.
Het zal wel degerlijk wat verschil hebben want hij draait ong. 1750 rpm
Groetjes:)

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

remcotje wrote:
MNM(tm) wrote:Dan valt er niets af te regelen. :)

Naja, 't kán op zich wel, maar dan moet je wel heel goeD weten wat je doet en eigenlijk heeft 't niet zo veel zin.
Het zal wel degerlijk wat verschil hebben want hij draait ong. 1750 rpm
Draait de motor zowel koud als warm 1750 toeren?

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

Kan ook zijn dat je stationair toerental regelaar niet helemaal lekker is. Deze zit aan je injectiehuis op de gasklephevel (of hoe je dat ding ook noemt). Aan de ene kant trekt de gaskabel, en aan de andere kant duwt de stationair toerental regelaar. Spuit hem eens in of zo, misschien helpt het. Anders even wisselen met een andere, als je daar de beschikking over hebt / kunt krijgen.

Suc6!

Grtz,
Ricardo
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Hmmm... eerst maar eens 't antwoord op de vraag van Lucske afwachten, dat zoekt een stuk gerichter.

[off-topic]
EY Remco!
'k zie net dat je nog geen 4,5km bij mij vandaan woont! 8)
Had je al een wie=wie aangemaakt?
[/off-topic]
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

remcotje
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 49
Joined: MonSep03, 2007 9:40:18 PM
Location: middelharnis

Post by remcotje »

MNM(tm) wrote:Hmmm... eerst maar eens 't antwoord op de vraag van Lucske afwachten, dat zoekt een stuk gerichter.

[off-topic]
EY Remco!
'k zie net dat je nog geen 4,5km bij mij vandaan woont! 8)
Had je al een wie=wie aangemaakt?
[/off-topic]
Wie is wie had ik aangemaakt hoor..... heb een rode ax 1.0 Oneej inmiddels 1.4 :roll: :twisted: ..

en ga hem is vervangen is die van een 1.0 het zelfde?????
Groetjes:)

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

remcotje wrote:
Wie is wie had ik aangemaakt hoor..... heb een rode AX 1.0 Oneej inmiddels 1.4 :roll: :twisted: ..

en ga hem is vervangen is die van een 1.0 het zelfde?????

Moet je even kijken of het Bosch nummer dat erop staat hetzelfde is. Als je de auto met de sleutel op het laatste contact zet, dan hoor je 'm even draaien. Zo niet, dan kan ie wel eens overleden zijn.

Je weet trouwens ook zeker dat je de stekker op die stappenmotor aangesloten hebt? Kan natuurlijk bij een motorombouw wel es wat vergeten aan te sluiten :wink:

Iets anders waar het aan kan liggen is de koelwatertemperatuursensor die de ECU gebruikt (zie sensoren FAQ voor de locatie van dat ding). Bij koude motor moet die een hoge weerstandswaarde hebben tussen de 2 pinnetjes, bij warme motor een lage. Als de weerstand oneindig is, dan is ie zeker kapot.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

te hoge toeren kunnen ook veroorzaakt worden door het niet of niet goed aangesloten zijn van je lambda sonde....

Ik heb geen idee of je nieuwe motor/ECU er een verwacht en of je er uberhaupt een hebt;

maar de mijne liep ook flink hoog stationnair en toen ik de lambda stekkers omdraaide; ECU resetten en het was over.

Ik had daarvoor stappenmotor en alles vervangen; bleek het zoiets simpels te zijn haha.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

grietje wrote:te hoge toeren kunnen ook veroorzaakt worden door het niet of niet goed aangesloten zijn van je lambda sonde....
...maar daar geeft de ECU toch een storingsmelding van?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

MNM(tm) wrote:
grietje wrote:te hoge toeren kunnen ook veroorzaakt worden door het niet of niet goed aangesloten zijn van je lambda sonde....
...maar daar geeft de ECU toch een storingsmelding van?
nop

aanvulling: Bij mij te minste niet. Ik had na spagetthi wissel een nieuwe lambda en die aangesloten, maar die stekkers kunnen dus in beide :P
Ding liep te hoog, tijdje zo gereden, stappenmotor vervangen en wat andere dingen, geen extra lampjes.
Toen die stekkers eens omgedraaid en toen was het weg.
Met kopwissel hadden we weer zoiets. Wisten niet hoe die lambda moest, maar wat aangesloten en hij liep weer systematisch te hoog. Omgedraaid en hup, ding liep goed....

Ook toen geen extra lampjes.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

heb je niet gewoon ergens valse lucht?
Image

remcotje
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 49
Joined: MonSep03, 2007 9:40:18 PM
Location: middelharnis

Post by remcotje »

q01z wrote:heb je niet gewoon ergens valse lucht?

heb jij misschien suggesties waar>?< :roll:
Groetjes:)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

remcotje wrote:
q01z wrote:heb je niet gewoon ergens valse lucht?

heb jij misschien suggesties waar>?< :roll:
ergens bij je inlaat, wellicht ergens een vacuumslangetje vergeten?
je kan dit controleren door bij draaiende motor met een vluchtig stofje (bijv remreiniger) voorzichtig op je inlaat te sprayen (niet erin uiteraard) als het toerental stijgt zuigt hij daar valse lucht aan.

spreekt voor zich dat daar wat voorzichtigheid bij geboden is!
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

- pakking tussen injectie-huis en inlaatspruitstuk;
- scheurtje in vacuüm-slang naar rembekrachtiger (maar dat merk je meestal wel meteen aan 't toerental als je de rem intrapt);
- scheurtje in slang naar MAP-sensor;
- pakking tussen inlaatspruitstuk en cylinderkop;
- ...
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

fredzax
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SatNov03, 2007 8:45:29 PM
Location: Halsteren

Post by fredzax »

hallo

Ik heb het maar zwaar met mijn ax (niet echt hoor,allemaal luxe problemen),nu het iets kouder wordt slaat hij elke keer af als ik van zijn drie naar zijn twee schakel,of de koppeling intrap voor naar zijn achteruit.
Toerental loopt veel te laag,maar dat doet hij alle.en maar als de motor warm is.
Als ik hem start,loopt hij meteen goed,kan ik rustig ijs krabben,maar na ong.5 minuten rijden komt het euvel.
Ik ben hier al veel geholpen en pluis ook de toppics uit,maar kon hier geen oplossing voor vinden.
Hopelijk een van jullie wel,tìs een 1,1 inj.

met vriendelijke groet Fred

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Hmmm, dat klinkt mij als een sensor-probleem in de oren.
En dan met name de lambda-sensor.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Bluedolphin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 110
Joined: WedOct24, 2007 11:38:46 PM
Location: Kesteren / Nijkerk
Contact:

Post by Bluedolphin »

Wat noemen jullie een hoog toeren tal???

Bij koude start maar de mijne 1750 toeren en als het motortje warm is loopt hij nog net geen 1000 (980) zeg maar.

Is dit normaal voor een AX GTI??
zo ver ben ik nog niet in de materie die AX heet. :oops: :oops:

Post Reply