Katalysator lampje
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Katalysator lampje
Ik blijf bezig deze week
een brandend Kat lampje.
Alleen boven de ongeveer 110 (was uiteraard vergeten mijn km tellerkabel aan te sluiten dus weet niet hoe hard het precies is)
Gaat is soms ff aan, speel ik ff met mn gas en weg issie weer. Gemiddeld iets van 20 sec elke keer. en om de uhhh, kwartier ofzo?
staat in de dashbordlampjesFAQ:
Katalysator
Rijd met matige snelheid naar de dichtsbijzijnde Citroën-dealer wanneer deze lamp onderweg gaat branden. Na het aanzetten van het contact brandt de lamp enkele seconden.
Hmmmm, heb er toch echt 250 km mee gereden vandaag. Hij rijd prima
Rioooooo tipt,
kan veroorzaakt worden door:
A. koelvloeistoftemp sensor
B. stationaircontact in gasklepstelmotor
C. gaskleppopotentiemeter
D. lambda sonde
E. ecu
A - Ja, dat kan!! Ik heb die derde KVS sensor (die bovenop thermostaathuis, die ik niet hoor te hebben) nog aan mn dash zitten...
werkt toch niet, dacht ik.
B - Tja, uhmmm, vind ik ook, denk ik?
C - Iets soortgelijks
D - Die kan verkeert om aangesloten zitten, alhoewel toen we hem andersom hadden liep de auto station veelste hoog
E - Niets aan gedaan, lijkt me sterk
een brandend Kat lampje.
Alleen boven de ongeveer 110 (was uiteraard vergeten mijn km tellerkabel aan te sluiten dus weet niet hoe hard het precies is)
Gaat is soms ff aan, speel ik ff met mn gas en weg issie weer. Gemiddeld iets van 20 sec elke keer. en om de uhhh, kwartier ofzo?
staat in de dashbordlampjesFAQ:
Katalysator
Rijd met matige snelheid naar de dichtsbijzijnde Citroën-dealer wanneer deze lamp onderweg gaat branden. Na het aanzetten van het contact brandt de lamp enkele seconden.
Hmmmm, heb er toch echt 250 km mee gereden vandaag. Hij rijd prima
Rioooooo tipt,
kan veroorzaakt worden door:
A. koelvloeistoftemp sensor
B. stationaircontact in gasklepstelmotor
C. gaskleppopotentiemeter
D. lambda sonde
E. ecu
A - Ja, dat kan!! Ik heb die derde KVS sensor (die bovenop thermostaathuis, die ik niet hoor te hebben) nog aan mn dash zitten...
werkt toch niet, dacht ik.
B - Tja, uhmmm, vind ik ook, denk ik?
C - Iets soortgelijks
D - Die kan verkeert om aangesloten zitten, alhoewel toen we hem andersom hadden liep de auto station veelste hoog
E - Niets aan gedaan, lijkt me sterk
Ehm... dat KAT-lampje hè, dat zit op diezelfde groene 9-polige stekker als 't koelvloeistof gebeuren (dus waarschuwingslampje en temp. meter) en wel op pin 5. Nou heb ik een stukje terug gelezen dat je bezig bent geweest met 't aansluiten van 't draadje voor koelvloeistof temp. meter. Die zit op diezelfde groene 9-polige stekker op pin 4.
Zou het niet zo kunnen zijn dat je vanaf de verkeerde kant bent gaan tellen en nu je koelvloeistoftemperatuursensordraadje op pin 5 hebt zitten, ipv. op pin 4? Dat KAT-lampje zit namelijk wel in de AX, maar als ik de schema's in de Haynes eens goed bekijk, is er geen enkel model AX waar dat lampje ook daadwerkelijk verbonden is met een temperatuur-sensor in de katalysator. (En als dat wel het geval is, komt daar sowieso geen ECU bij kijken! Er zou dan een draadje rechtstreeks van de thermo-switch op/in de katalysator rechtstreeks naar 't KAT-lampje gaan!)
Zou het niet zo kunnen zijn dat je vanaf de verkeerde kant bent gaan tellen en nu je koelvloeistoftemperatuursensordraadje op pin 5 hebt zitten, ipv. op pin 4? Dat KAT-lampje zit namelijk wel in de AX, maar als ik de schema's in de Haynes eens goed bekijk, is er geen enkel model AX waar dat lampje ook daadwerkelijk verbonden is met een temperatuur-sensor in de katalysator. (En als dat wel het geval is, komt daar sowieso geen ECU bij kijken! Er zou dan een draadje rechtstreeks van de thermo-switch op/in de katalysator rechtstreeks naar 't KAT-lampje gaan!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Mjah, maar dat KAT-lampje werkt elektrisch gezien op exact dezelfde manier als 't koelvloeistoftemperatuur-waarschuwingslampje: er gaat rechtstreeks een draadje vanaf de sensor naar 't lampje. Zit nix tussen, ook geen ECU.
Ook in de tellerbak zelf zit verder niets aan dat KAT-lampje (waardoor het eventueel mee zou kunnen doen met een andere lampje of sensor).
't Is echt een geheel op zichzelfstaand lampje.
(Of de Haynes klopt wéér niet... )
Ook in de tellerbak zelf zit verder niets aan dat KAT-lampje (waardoor het eventueel mee zou kunnen doen met een andere lampje of sensor).
't Is echt een geheel op zichzelfstaand lampje.
(Of de Haynes klopt wéér niet... )
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
ik ga het denk ik niet geloven.MNM(tm) wrote:Mjah, maar dat KAT-lampje werkt elektrisch gezien op exact dezelfde manier als 't koelvloeistoftemperatuur-waarschuwingslampje: er gaat rechtstreeks een draadje vanaf de sensor naar 't lampje. Zit nix tussen, ook geen ECU.
Ook in de tellerbak zelf zit verder niets aan dat KAT-lampje (waardoor het eventueel mee zou kunnen doen met een andere lampje of sensor).
't Is echt een geheel op zichzelfstaand lampje.
(Of de Haynes klopt wéér niet... )
Uitlezen van de ecu gebeurd mbv betreffende lampje. dus lijkt me die toch echt gekoppeld
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Volgens mij bedoelen jullie een verschillend lampje.Joost wrote:ik ga het denk ik niet geloven.MNM(tm) wrote:Mjah, maar dat KAT-lampje werkt elektrisch gezien op exact dezelfde manier als 't koelvloeistoftemperatuur-waarschuwingslampje: er gaat rechtstreeks een draadje vanaf de sensor naar 't lampje. Zit nix tussen, ook geen ECU.
Ook in de tellerbak zelf zit verder niets aan dat KAT-lampje (waardoor het eventueel mee zou kunnen doen met een andere lampje of sensor).
't Is echt een geheel op zichzelfstaand lampje.
(Of de Haynes klopt wéér niet... )
Uitlezen van de ecu gebeurd mbv betreffende lampje. dus lijkt me die toch echt gekoppeld
Dat 'kat-lampje' is het lampje waarop een katalysator staat waar damp (streepjes erboven) vanaf komt. Dat zit er alleen bij de oudere AXen. Ik denk die met een ongeregelde katalysator, emissiecode 'S6' op kentekenbewijs, maar hier heb ik geen praktijkervaring mee.
Motorstoringslampje: Staat in het zwart een motortje getekend met een soort van K er doorheen. Deze geeft aan dat de ECU een storing constateert. Uitlezen geeft dan welke storing dit is.
Uhm, het is dat jij het zegt maar ik dacht echt het kat lampjeq01z wrote:het is de laatste idd
dus die uitlaatbuis met dampstreepjes erboven.
Alhoewel ik nu begin te twijfelen :s
En om het nog leuker te maken, ging mijn grijze vandaag daar OOK al mee beginnen. Goed, hij heeft hem 1x even kort aangehad, maar toch:P
En om de verwarring nu compleet te maken: op de eerste series met injectiemotor dient het kat-lampje als motormanagementlampje!
O.a. op die van mij (een type 1 1.1injectie uit 1990). Keurig rood katalysatorlampje, gaat aan als je de boel op contact zet, paar seconden na starten gaat-ie weer uit en als de ecu vindt dat er wat loos is, dan gaat-ie weer aan.
't Is wel vaker gezegd, maar die fransozen waren echt aardig van de wereld toen ze die AX in elkaar aan het zetten waren. En helemaal in de overgangsperiode van type 1 naar type 2, volgens mij.
O.a. op die van mij (een type 1 1.1injectie uit 1990). Keurig rood katalysatorlampje, gaat aan als je de boel op contact zet, paar seconden na starten gaat-ie weer uit en als de ecu vindt dat er wat loos is, dan gaat-ie weer aan.
't Is wel vaker gezegd, maar die fransozen waren echt aardig van de wereld toen ze die AX in elkaar aan het zetten waren. En helemaal in de overgangsperiode van type 1 naar type 2, volgens mij.
Hahah, dat maakt het weer erg duidelijk allemaalmenno wrote:En om de verwarring nu compleet te maken: op de eerste series met injectiemotor dient het kat-lampje als motormanagementlampje!
O.a. op die van mij (een type 1 1.1injectie uit 1990). Keurig rood katalysatorlampje, gaat aan als je de boel op contact zet, paar seconden na starten gaat-ie weer uit en als de ecu vindt dat er wat loos is, dan gaat-ie weer aan.
't Is wel vaker gezegd, maar die fransozen waren echt aardig van de wereld toen ze die AX in elkaar aan het zetten waren. En helemaal in de overgangsperiode van type 1 naar type 2, volgens mij.
Ik denk dat het voorraadbeheer niet helemaal briljant was. Meer oude tellerbakken dan motoren zonder geregelde kat. Ze moesten waarschijnlijk op een gegeven moment van die oude tellerbakken af en hebben ze maar op deze manier gedaan
he he eindelijk iemand die het ook met mij eens is.menno wrote:En om de verwarring nu compleet te maken: op de eerste series met injectiemotor dient het kat-lampje als motormanagementlampje!
O.a. op die van mij (een type 1 1.1injectie uit 1990). Keurig rood katalysatorlampje, gaat aan als je de boel op contact zet, paar seconden na starten gaat-ie weer uit en als de ecu vindt dat er wat loos is, dan gaat-ie weer aan.
't Is wel vaker gezegd, maar die fransozen waren echt aardig van de wereld toen ze die AX in elkaar aan het zetten waren. En helemaal in de overgangsperiode van type 1 naar type 2, volgens mij.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Gekte en genialiteit verschillen maar een paar letters... En de AX is daarvan slechts één bewijs
En nu weer O.T (als het nog nodig is ): Grietje, het branden van het motormanagementlampje rond het starten is normaal, dat hoort bij de controles. Tijdens het rijden gaan branden betekent dat een of meer van de waardes die in de gaten worden gehouden niet meer binnen de toegestane range valt/vallen. Dat wil dan nog niet zeggen dat er iets rampzaligs mis gaat, maar je moet er wel wat aan doen, om eventueel ergere dingen te voorkomen. Dus ff storingscodes (laten) uitlezen, dan weet je waar je moet beginnen met zoeken (de storing die bij de code hoort is niet per sé de storing die ook werkelijk optreedt).
En nu weer O.T (als het nog nodig is ): Grietje, het branden van het motormanagementlampje rond het starten is normaal, dat hoort bij de controles. Tijdens het rijden gaan branden betekent dat een of meer van de waardes die in de gaten worden gehouden niet meer binnen de toegestane range valt/vallen. Dat wil dan nog niet zeggen dat er iets rampzaligs mis gaat, maar je moet er wel wat aan doen, om eventueel ergere dingen te voorkomen. Dus ff storingscodes (laten) uitlezen, dan weet je waar je moet beginnen met zoeken (de storing die bij de code hoort is niet per sé de storing die ook werkelijk optreedt).