Katalysator lampje

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Katalysator lampje

Post by grietje »

Ik blijf bezig deze week


een brandend Kat lampje.
Alleen boven de ongeveer 110 (was uiteraard vergeten mijn km tellerkabel aan te sluiten dus weet niet hoe hard het precies is)
Gaat is soms ff aan, speel ik ff met mn gas en weg issie weer. Gemiddeld iets van 20 sec elke keer. en om de uhhh, kwartier ofzo?

staat in de dashbordlampjesFAQ:
Katalysator
Rijd met matige snelheid naar de dichtsbijzijnde Citroën-dealer wanneer deze lamp onderweg gaat branden. Na het aanzetten van het contact brandt de lamp enkele seconden.

Hmmmm, heb er toch echt 250 km mee gereden vandaag. Hij rijd prima :roll:

Rioooooo tipt,
kan veroorzaakt worden door:
A. koelvloeistoftemp sensor
B. stationaircontact in gasklepstelmotor
C. gaskleppopotentiemeter
D. lambda sonde
E. ecu

A - Ja, dat kan!! Ik heb die derde KVS sensor (die bovenop thermostaathuis, die ik niet hoor te hebben) nog aan mn dash zitten...
werkt toch niet, dacht ik.
B - Tja, uhmmm, vind ik ook, denk ik? :roll:
C - Iets soortgelijks
D - Die kan verkeert om aangesloten zitten, alhoewel toen we hem andersom hadden liep de auto station veelste hoog
E - Niets aan gedaan, lijkt me sterk

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

meten is weten en in dit geval een motorstoringslampje is uitlezen.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Ehm... dat KAT-lampje hè, dat zit op diezelfde groene 9-polige stekker als 't koelvloeistof gebeuren (dus waarschuwingslampje en temp. meter) en wel op pin 5. Nou heb ik een stukje terug gelezen dat je bezig bent geweest met 't aansluiten van 't draadje voor koelvloeistof temp. meter. Die zit op diezelfde groene 9-polige stekker op pin 4.
Zou het niet zo kunnen zijn dat je vanaf de verkeerde kant bent gaan tellen en nu je koelvloeistoftemperatuursensordraadje op pin 5 hebt zitten, ipv. op pin 4? Dat KAT-lampje zit namelijk wel in de AX, maar als ik de schema's in de Haynes eens goed bekijk, is er geen enkel model AX waar dat lampje ook daadwerkelijk verbonden is met een temperatuur-sensor in de katalysator. (En als dat wel het geval is, komt daar sowieso geen ECU bij kijken! Er zou dan een draadje rechtstreeks van de thermo-switch op/in de katalysator rechtstreeks naar 't KAT-lampje gaan!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Soortgelijke gedachtes gingen inderdaad dus ook door mijn hoofd... Maar ik weet wel zeker dat ik 4 heb gepakt.... Maar er word beweert dat daar het lampje ook door kan gaan branden.....


Zal hem es lostrekken

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Mjah, maar dat KAT-lampje werkt elektrisch gezien op exact dezelfde manier als 't koelvloeistoftemperatuur-waarschuwingslampje: er gaat rechtstreeks een draadje vanaf de sensor naar 't lampje. Zit nix tussen, ook geen ECU.
Ook in de tellerbak zelf zit verder niets aan dat KAT-lampje (waardoor het eventueel mee zou kunnen doen met een andere lampje of sensor).
't Is echt een geheel op zichzelfstaand lampje.

(Of de Haynes klopt wéér niet... :roll:)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

MNM(tm) wrote:Mjah, maar dat KAT-lampje werkt elektrisch gezien op exact dezelfde manier als 't koelvloeistoftemperatuur-waarschuwingslampje: er gaat rechtstreeks een draadje vanaf de sensor naar 't lampje. Zit nix tussen, ook geen ECU.
Ook in de tellerbak zelf zit verder niets aan dat KAT-lampje (waardoor het eventueel mee zou kunnen doen met een andere lampje of sensor).
't Is echt een geheel op zichzelfstaand lampje.

(Of de Haynes klopt wéér niet... :roll:)
ik ga het denk ik niet geloven.
Uitlezen van de ecu gebeurd mbv betreffende lampje. dus lijkt me die toch echt gekoppeld :wink:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Joost wrote:
MNM(tm) wrote:Mjah, maar dat KAT-lampje werkt elektrisch gezien op exact dezelfde manier als 't koelvloeistoftemperatuur-waarschuwingslampje: er gaat rechtstreeks een draadje vanaf de sensor naar 't lampje. Zit nix tussen, ook geen ECU.
Ook in de tellerbak zelf zit verder niets aan dat KAT-lampje (waardoor het eventueel mee zou kunnen doen met een andere lampje of sensor).
't Is echt een geheel op zichzelfstaand lampje.

(Of de Haynes klopt wéér niet... :roll:)
ik ga het denk ik niet geloven.
Uitlezen van de ecu gebeurd mbv betreffende lampje. dus lijkt me die toch echt gekoppeld :wink:
Volgens mij bedoelen jullie een verschillend lampje.

Dat 'kat-lampje' is het lampje waarop een katalysator staat waar damp (streepjes erboven) vanaf komt. Dat zit er alleen bij de oudere AXen. Ik denk die met een ongeregelde katalysator, emissiecode 'S6' op kentekenbewijs, maar hier heb ik geen praktijkervaring mee.

Motorstoringslampje: Staat in het zwart een motortje getekend met een soort van K er doorheen. Deze geeft aan dat de ECU een storing constateert. Uitlezen geeft dan welke storing dit is.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

het is de laatste idd :P
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

q01z wrote:het is de laatste idd :P
Uhm, het is dat jij het zegt maar ik dacht echt het kat lampje
dus die uitlaatbuis met dampstreepjes erboven.
Alhoewel ik nu begin te twijfelen :s

En om het nog leuker te maken, ging mijn grijze vandaag daar OOK al mee beginnen. Goed, hij heeft hem 1x even kort aangehad, maar toch:P

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Lieve schat, kijk eens hier:

De type 2 lampjes

Image
Image

Het katlampje is dus rood terwijl de motorstoring geel/oranje is.

Maar zoals MNM zegt, het katlampje hoort niet te gaan branden, dit is helemaal niet aangesloten (en staat ook niet in het instructieboekje...)

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

:oops: :oops:
Bij mij brand het Katlampje als ik mn contact aanzet.
Maar dit kan dan te maken hebben met de sensor die ik in mijn kat heb zitten..........denk ik.......
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

CitroCin wrote::oops: :oops:
Bij mij brand het Katlampje als ik mn contact aanzet.
Maar dit kan dan te maken hebben met de sensor die ik in mijn kat heb zitten..........denk ik.......
ja maar jijspeelt vals, jij hebt een GT in een uitvoering die hiernooit geleverd is.. :P
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

ja weet ik veel!!

Maar ik heb een type 1 GT blok he! Die heeft daar wel een sensor voor, denk ik.....
Hij brand ook altijd met starten.. Of is het nou toch die motorstoring :S:S

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

KAT heeft nix met je (GT-1) blok van doen.
De sensor voor dat bewuste (rode!) lampje zit op de KAT zelf. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

En om de verwarring nu compleet te maken: op de eerste series met injectiemotor dient het kat-lampje als motormanagementlampje! :D

O.a. op die van mij (een type 1 1.1injectie uit 1990). Keurig rood katalysatorlampje, gaat aan als je de boel op contact zet, paar seconden na starten gaat-ie weer uit en als de ecu vindt dat er wat loos is, dan gaat-ie weer aan.

't Is wel vaker gezegd, maar die fransozen waren echt aardig van de wereld toen ze die AX in elkaar aan het zetten waren. En helemaal in de overgangsperiode van type 1 naar type 2, volgens mij.

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

menno wrote:En om de verwarring nu compleet te maken: op de eerste series met injectiemotor dient het kat-lampje als motormanagementlampje! :D

O.a. op die van mij (een type 1 1.1injectie uit 1990). Keurig rood katalysatorlampje, gaat aan als je de boel op contact zet, paar seconden na starten gaat-ie weer uit en als de ecu vindt dat er wat loos is, dan gaat-ie weer aan.

't Is wel vaker gezegd, maar die fransozen waren echt aardig van de wereld toen ze die AX in elkaar aan het zetten waren. En helemaal in de overgangsperiode van type 1 naar type 2, volgens mij.
Hahah, dat maakt het weer erg duidelijk allemaal :roll:

Ik denk dat het voorraadbeheer niet helemaal briljant was. Meer oude tellerbakken dan motoren zonder geregelde kat. Ze moesten waarschijnlijk op een gegeven moment van die oude tellerbakken af en hebben ze maar op deze manier gedaan :P

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

menno wrote:En om de verwarring nu compleet te maken: op de eerste series met injectiemotor dient het kat-lampje als motormanagementlampje! :D

O.a. op die van mij (een type 1 1.1injectie uit 1990). Keurig rood katalysatorlampje, gaat aan als je de boel op contact zet, paar seconden na starten gaat-ie weer uit en als de ecu vindt dat er wat loos is, dan gaat-ie weer aan.

't Is wel vaker gezegd, maar die fransozen waren echt aardig van de wereld toen ze die AX in elkaar aan het zetten waren. En helemaal in de overgangsperiode van type 1 naar type 2, volgens mij.
he he eindelijk iemand die het ook met mij eens is.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Gekte en genialiteit verschillen maar een paar letters... En de AX is daarvan slechts één bewijs :)

En nu weer O.T (als het nog nodig is 8) ): Grietje, het branden van het motormanagementlampje rond het starten is normaal, dat hoort bij de controles. Tijdens het rijden gaan branden betekent dat een of meer van de waardes die in de gaten worden gehouden niet meer binnen de toegestane range valt/vallen. Dat wil dan nog niet zeggen dat er iets rampzaligs mis gaat, maar je moet er wel wat aan doen, om eventueel ergere dingen te voorkomen. Dus ff storingscodes (laten) uitlezen, dan weet je waar je moet beginnen met zoeken (de storing die bij de code hoort is niet per sé de storing die ook werkelijk optreedt).

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

oftuwel, ze moet mij even lief aankijken of ik mn uitleesschakelaartje wil meenemen :)
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

q01z wrote:oftuwel, ze moet mij even lief aankijken of ik mn uitleesschakelaartje wil meenemen :)
kijkt alvast even heel lief (a)

Post Reply