ontstekingsmodule Peugeot 106 1.6XSI ???

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

ontstekingsmodule Peugeot 106 1.6XSI ???

Post by Buks »

Vraagje: een 106 xsi (1.6 multipoint 105pk in dit geval) die niet start, dat is toch wel eens de ontstekingsmodule? En op welke blokjes is deze nog meer te vinden, dan kan ik kijken of ik het op kan lossen (hij is van een vriend van me). Ik dacht zelf wellicht aan een 1.4 multipoint blok, of zijn die anders??

tnx alvast voor evt hulp

Vraag 2 is natuurlijk: wie kan me ff zo'n ding lenen (een werkende GTI ontstekingsmodule) , zodat ik weet of dat het probleem is!

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

Komop zo'n bruut moeilijke vraag is dit toch niet?? Waar zijn alle kenners op het forum?? Wat ik ook graag zou willen weten is een foto met daarop exact aangegeven waar de ontstekingsmodule zit bij een GTI?

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

ontstekingsmodule altijd samen vervangen met de bobine is het advies, de ene sloopt de ander. Ik heb er geen voor je maar zou hem dus ook niet graag uitlenen omdat de kans dat ie kapot gaat door de bobine aanwezig is.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

je kan even op masterbase.nl of hbase.nl kijken, dan met wat kentekens bij de hand van verschillende types en vergelijken of ze de zelfde ontstekingsmodule opgeven voor die verschillende types.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

Ah ok ja dat uitlenen kan ik snappen, maar het gaat in dit geval puur om het ff snel verwisselen van idd module en als dat slimmer is meteen ook bobine. Alleen de vraag dan is: is het hetzelfde onderdeel als bij de GTI, en waar zit de module? (de bobine is dat deel waar de bougiekabels opgeklikt worden toch bij het DIS systeem)

Hbase etc heb ik idd al door zitten spitten, daar kan ik alleen vinden dat de bobines hetzelfde lijken te zijn. de modules staat niet duidelijk vermeld. Bovendien staat er dat de standaard 1.4 bobine en de GTI bobine OOK hetzelfde zijn, klopt dat dan??

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Buks wrote:(de bobine is dat deel waar de bougiekabels opgeklikt worden toch bij het DIS systeem)
klopt helemaal!
Buks wrote:Hbase etc heb ik idd al door zitten spitten, daar kan ik alleen vinden dat de bobines hetzelfde lijken te zijn. de modules staat niet duidelijk vermeld. Bovendien staat er dat de standaard 1.4 bobine en de GTI bobine OOK hetzelfde zijn, klopt dat dan??
zou kunnen, weet ik niet.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

ik vraag me trouwens af of je bij een DIS-bobine wel een ontstekingsmodule hebt. :roll:
Bij mijn 1.0 (DIS-bobine) geeft hbase ook geen ontstekingsmodule aan, bij m'n GT wel, en daar zit ie ook zeker op want die heb ik vervangen.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

ik heb je een pb gestuurd!

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Altijd ff eerst kijken naar de volgende zaken als ie niet start:

Is er ontsteking
Is er benzine

Als die er beide niet zijn, dan zou het eens heel goed de bdp-sensor kunnen zijn (die heeft deze auto wel) of het relais dat zowel brandstofpomp als ontsteking schakelt. Ook bedrading er naartoe en het contactslot kunnen het zijn, maar dan krijg je normaal gesproken dat ie af en toe het niet doet (en dus niet dat ie het altijd af laat weten).

Is het 1 van de 2 afwezig dan moet je verder gaan zoeken in een fout in het betreffende systeem.


Ook kan uitlezen van de ECU een defecte sensor aan het licht brengen.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

En hoe kun je bij zo'n multipoint gemakkelijk checken of ie benzine heeft? De monopoints kun je het zien inspuiten, maar die multi zijn lastiger. weet iemand daar misschien een handig tructje voor?

Dat relais dat alles schakelt schijnt onder de ecu te zitten, en is dat hetzelfde voor de standaard monopoints en de multipoints?

En wat betreft de bdp sensor eigenlijk zelfde vraag: is het uitwisselbaar met meer gangbare modellen?

tnx maar weer, we komen er wel;)

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Buks wrote:En hoe kun je bij zo'n multipoint gemakkelijk checken of ie benzine heeft? De monopoints kun je het zien inspuiten, maar die multi zijn lastiger. weet iemand daar misschien een handig tructje voor?

Injector eruit halen??? (kijk uit voor je ogen..)

Dat relais dat alles schakelt schijnt onder de ecu te zitten, en is dat hetzelfde voor de standaard monopoints en de multipoints?

yes!

En wat betreft de bdp sensor eigenlijk zelfde vraag: is het uitwisselbaar met meer gangbare modellen?

geloof van ja!

tnx maar weer, we komen er wel;)

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Injectorrail kun je het beste in z'n geheel losmaken.....dat zijn volgens mij maar 2 boutjes. Dan kun je de hele rail - met injectoren er nog in - eraf halen.

Het geheel dan los onder de motorkap neerleggen met een doekje erbij, dan zie je vanzelf wel of ze sproeien als je gaat starten.


Volgens partsbase.nl zitten diezelfde BDP sensoren op een hoop AXen, ZXen, 106en 306en. Kijk en vergelijk zou ik zeggen.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

kijk wel uit dat de injectoren niet uit de rails springen, staat veel druk op! en benzine onder hoge druk in je oog doet pijn (dat had ik namelijk..)

makkelijker is om gewoon je benzineslang los te halen volgens mij :roll:
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

dan weet je neit of je injectors worden aangestuurd.. en ook werkelijk inspuiten..

module vind onder je dis bobine aan de inlaat kant van je blok.. zit met 2 boutjes vast met een platte stekker er op ..

heb deze ooit eens een keer vervangen bij iemand.. toen vonkte er nog maar 2 van de 4 cilinders
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Post Reply