Overhitte motor

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

't Is heel simpel: ga midden voor je AX staan (motor kap open... duh:roll:).
Links van de rechter koplamp (vanuit jouw positie gezien) zie je een dikke slang op de radiator zitten. Volg die dikke slang naar 't motorblok.
Het ding waar die aan DIE kant op zit, dát is het thermostaathuis!

Image

Ow, en vergeet niet meteen een fles koelvloeistof te halen. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Heel erg bedankt

Wat is deze club toch geweldig.. :D
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Oke, die heb ik gevonden
stap 2:P hoe krijg ik em der af (alleen maar boutjes los draaien??)
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Hij ging al voor een beurtje zsm.. voor o.a.
- V-snaar
- Distributieriem
- Olie
- Filters
en nu dus ook een nieuwe thermostaat.. Ik ga deze verwijderen en dan gaat er dan een nieuwe in. Kan ik in ieder geval veilig daar komen.

Heel erg bedankt voor de hulp...
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Als het goeD is, liep er water uit bij het losdraaien van het thermostaathuis / losmaken van de slang.
Als dat niet het geval was, zat er sowieso te weinig koelvloeistof in 't systeem.

Als je de boel toch los hebt, kun je dan ff foto's schieten van 't thermostaathuis (binnenkant) en de thermostaat(-klep) zelf?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

dat zal ik doen.. ga morgen de boel los schroeven..

Bedankt voor de hulp;). Het wordt uiteindelijk dus gedaan gedurende een beurtje.. maar ben nu wel VEEL wijzer geworden.. ga nu ff koelvloeistof halen:p
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Daniel, vergeet vooral NIET om na het vervangen van de thermostaat te ontluchten. Anders kom je niet ver meer... :wink:
Image

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Als het goed is waren daar 2 of 3 ventielen voor?
Waar zaten die ook alweer precies? dan zal ik dat ook gelijk doen. wat is daar de procedure (werkwijze) voor?
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Bij mijn GTI zaten er 3. Eentje bij de radiatur, eentje bij de thermostaat, en eentje links achter de motor. Je moet aleen een setje inbus sleutels hebben.

hier een thread met alle info

http://www.axclub.nl/forum_phpbb/viewto ... ontluchten

Oh en noch een vraag voor de experts

Mijn GTI blijft mestal onder de 90 graden. ik doe mestal ritten van minder dan 30min is dat normal en gezond?

En laatst heb ik mijn ECU reset en hem weer ingeleest. ik heb haar 20min stationer laten rijden en de temp klom tot bijna 90 maar de fan ging niet aan is ie kapot of is dat normal?
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

megator wrote: Mijn GTI blijft mestal onder de 90 graden. ik doe mestal ritten van minder dan 30min is dat normal en gezond?

En laatst heb ik mijn ECU reset en hem weer ingeleest. ik heb haar 20min stationer laten rijden en de temp klom tot bijna 90 maar de fan ging niet aan is ie kapot of is dat normal?
Klinkt als een prima werkende thermostaat.
De fan slaat aan bij 95 of 98 graden, afhankelijk van het type motor.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Gister de klep uit de buis gehaald. En daarmee 1 deel van het probleem opgelost en nu begrijp ik waarom die heet werd;)

er kwam welgeteld nog geen 100 ML vocht uit druppen. was echt een heel klein plasje. ER zat dus gewoon VEEL te weinig in.. Dus ik ga zo ff bijvullen en ontluchten voor de 1e keer. En morgen nog 2 x doen en dan woensdag avond naar ze onderhoud adresje brengen.

gr
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Net bijgevuld, alleen de kvs liep er net zo hard weer uit bij de slang naar de radiator. Het viel mij ook op dat er maar 1 schroef inzat (aan de onderkant) aan de bovenkant, zit er wel ruimte voor een schroef, maar deze lijkt afgebroken te zijn. Iemand een idee hoe dit dicht gemaakt kan worden.

Daarnaast rookte de motor een beetje ik vermoed dat dit komt door 'gemorste' kvs??

gr
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

nieuw thermostaat huis.
of huisje eraf en boutje eruit pulken
boutjes breken vaak!

Er zal nooit veel kvs uit druipen.
Het is bijna het bovenste punt van het koelsysteem
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Er moet dus sowieso een nieuwe bout in???
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Uiteraard, anders blijt 'ie lekken! ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Inderdaad.

Net geprobeerd de bout uit te boren. Was bijna klaar, breekt er een stuk staal af van het thermostaathuis. ARG!!!!!!!!!!!!. Maar ja. Degene gebeld die em op gaat knappen, en die komt em morgen met auto ambulance halen.. Dus dan wordt ie helemaal opgelapt. en als het goed is met de meeting weer een lekker rijdende AX..

gr
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

Image

in dit geval is dus het boutje bij de onderste groene pijl afgebroken ?

het beste is dan op de sloop kijken voor een ander thermostaathuisje.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

neh de bovenste was afgebroken. Maar zoals ik al zei, word ie morgen opgehaald. En word er ook een nieuw thermostaathuis opgezet
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Kon het gewoon niet laten.

Vanmiddag een nieuw thermostaathuis gehaald bij de sloop in de buurt.
Erop gezet en geprobeert.. En.... HIJ LEKT NIET MEER:D dus hij is en waterdicht en ff geprobeerd uiteraard. Bij een ritje van +/- 20 KM door stad en over snelweg liep ie op tot 95 graden. Echter geen fan... is dit normaal?????

Morgen dus wel met de auto naar de onderhoudsplek:D ik ben er echt heeel blij mee;D Was een goed gevoel om dit zelf rond te krijgen..:D:P

OW en ik heb goed ontlucht:
Volgooien, links achter open, zodra deze begon te stromen, moter af en dicht gedraaid, weer volgegeooid die op de radiotor open gedraaid, wachten tot deze stroom de en weer motor af en dichtgemaakt. Toen op het thermohuis opengedraaid, wachten tot deze begon te stromen (was meer spetteren) motor af en dichtgedraaid, en koelvloeistof niveau is mooi hoog in de tank:D ben dus echt heel blij dat dat iig gerepareerd is...

gr
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

95° is voor een 1.4i netjes. :)
Fan zal ws. pas bij 98° aanslaan.

Mijn Volcane doet op z'n gemak 91°, maar da's dan ook "maar" een 1.1i ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply