Startproblemen - please help!
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Startproblemen - please help!
Hoi iedereen,
Na diverse posts doorgelezen te hebben wil ik deze vraag toch even aan jullie voorleggen.
Ik heb een jaar geleden een AX type 1 (1991) gekocht. Hij heeft altijd gereden als een zonnetje. Met behulp van de berichten op dit forum heb ik, gelukkig op tijd, mijn contactslot vervangen (sleutel ging er moeilijk in, etc.).
Nu is mijn probleem als volgt; sinds een maand of twee wordt ik geteisterd door startproblemen. Hierbij hoor ik, als ik mijn contact omdraai (1 slag), mijn benzinepomp 'lopen' en hoor ik ook een 'tik' (van het relais?). Bij het doordraaien van het contact hoor ik de startmotor aanslaan. Het pobleem is dat de motor gewoon niet gaat lopen. Aanduwen lukt overigens altijd. In het geval dat aanduwen niet lukt doordat er niet genoeg snelheid is (duw m bijvoorbeeld in mijn eentje aan) en de motor maakt een 'slag', start de auto verder prima op de startmotor (weet niet of dit toeval is overigens).
Vervolgens heb ik op aanraden van iemand op een gegeven moment de ANWB gebeld. De monteur die langs kwam vertelde dat de connector die op de ontstekingsmodule zat gecorrodeerd was. Doordat er geen vonken waren bij het starten heeft hij de bobine doorgementen. Daarbij meette hij 0.5 volt en vertelde dat die in ieder geval niet kapot was. Vervolgens heeft hij de pinnen in de connector ingespoten met WD40 en alles terug geplaatst. Daarna deed de auto het weer perfect. Maar na twee dagen begint hij weer dezelfde problemen te vertonen.
Doordat ik op verschillende posts op dit forum heel erg veel verschillende dingen zie staan, zie ik door de bomen het bos niet meer
Wie kan mij helpen ?
Alvast heel erg bedankt,
M.vr.gr.
Jan-Jaap
Na diverse posts doorgelezen te hebben wil ik deze vraag toch even aan jullie voorleggen.
Ik heb een jaar geleden een AX type 1 (1991) gekocht. Hij heeft altijd gereden als een zonnetje. Met behulp van de berichten op dit forum heb ik, gelukkig op tijd, mijn contactslot vervangen (sleutel ging er moeilijk in, etc.).
Nu is mijn probleem als volgt; sinds een maand of twee wordt ik geteisterd door startproblemen. Hierbij hoor ik, als ik mijn contact omdraai (1 slag), mijn benzinepomp 'lopen' en hoor ik ook een 'tik' (van het relais?). Bij het doordraaien van het contact hoor ik de startmotor aanslaan. Het pobleem is dat de motor gewoon niet gaat lopen. Aanduwen lukt overigens altijd. In het geval dat aanduwen niet lukt doordat er niet genoeg snelheid is (duw m bijvoorbeeld in mijn eentje aan) en de motor maakt een 'slag', start de auto verder prima op de startmotor (weet niet of dit toeval is overigens).
Vervolgens heb ik op aanraden van iemand op een gegeven moment de ANWB gebeld. De monteur die langs kwam vertelde dat de connector die op de ontstekingsmodule zat gecorrodeerd was. Doordat er geen vonken waren bij het starten heeft hij de bobine doorgementen. Daarbij meette hij 0.5 volt en vertelde dat die in ieder geval niet kapot was. Vervolgens heeft hij de pinnen in de connector ingespoten met WD40 en alles terug geplaatst. Daarna deed de auto het weer perfect. Maar na twee dagen begint hij weer dezelfde problemen te vertonen.
Doordat ik op verschillende posts op dit forum heel erg veel verschillende dingen zie staan, zie ik door de bomen het bos niet meer
Wie kan mij helpen ?
Alvast heel erg bedankt,
M.vr.gr.
Jan-Jaap
- Vuile / versleten bougies
- Versleten / gecorrodeerde bougie-kabel(s)
- Versleten bobine/ontstekingsmodule
- Versleten startmotor (lagers scheef uitgesleten)
- Accu niet fris (bij gebruik startmotor wordt de accu heel zwaar belast, waardoor de spanning zo ver kan zakken dat de bobine niet genoeg uitgangsspanning kan leveren voor een stevige vonk. Daarom kan het zijn dat bij aanduwen de vonk wel fel genoeg is.)
- ...
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
@MNM(tm): Superbedankt voor je reactie!
Alle connectoren die ik heb kunnen vinden, heb ik er af gehad, gecontroleerd en waar nodig schoongemaakt. Dit heeft jammer genoeg niets geholpen.....
Valt me overigens wel op dat er af en toe na het aanduwen er de eerste 15 seconden blauwe rook uit mijn uitlaat komt... Maar volgens mij boeit dat niet heel erg veel (?)
Nog meer ideeën?
Bedankt voor de hulp!
Zou hij dan gewoon goed blijven lopen als ik m aanduw ? dat lijkt me toch onwaarschijnlijk? (maar ja... ik ben dan ook een leek :D). Nogmaals; met aanduwen doet hij het echt altijd in 1 keer.# Vuile / versleten bougies
# Versleten / gecorrodeerde bougie-kabel(s)
# Versleten bobine/ontstekingsmodule
Dit zou je toch moeten kunnen horen ? Hij klinkt niet anders bij het niet starten t.o.v. als hij (af en toe) wel start.# Versleten startmotor (lagers scheef uitgesleten)
Hier had ik nog niet aan gedacht. Ik heb, for testing purposes, de auto geprobeerd te starten met startkabels. No dice....# Accu niet fris (bij gebruik startmotor wordt de accu heel zwaar belast, waardoor de spanning zo ver kan zakken dat de bobine niet genoeg uitgangsspanning kan leveren voor een stevige vonk. Daarom kan het zijn dat bij aanduwen de vonk wel fel genoeg is.)
Alle connectoren die ik heb kunnen vinden, heb ik er af gehad, gecontroleerd en waar nodig schoongemaakt. Dit heeft jammer genoeg niets geholpen.....
Valt me overigens wel op dat er af en toe na het aanduwen er de eerste 15 seconden blauwe rook uit mijn uitlaat komt... Maar volgens mij boeit dat niet heel erg veel (?)
Nog meer ideeën?
Bedankt voor de hulp!
Heb je al wat gedaan aan de connector en de ontstekingsmodule? Als dat de vorige keer ook even geholpen heeft (ANWB heeft alleen een noodreparatie uitgevoerd), dan zal hier weer het probleem liggen. Is dat 100% uitgesloten, dan kun je verder gaan kijken..
Bij een probleem oplossen moet je dingen uitsluiten, dat is het eerste om uit te sluiten. Daarna pas verder kijken, anders zie je door de bomen het bos niet meer...
Wat je kan doen is om ff aan de connector te rommelen als ie niet wil starten, start ie daarna wel dan moet je de connector en voor de zekerheid ook de ontstekingsmodule vervangen.
Bij een probleem oplossen moet je dingen uitsluiten, dat is het eerste om uit te sluiten. Daarna pas verder kijken, anders zie je door de bomen het bos niet meer...
Wat je kan doen is om ff aan de connector te rommelen als ie niet wil starten, start ie daarna wel dan moet je de connector en voor de zekerheid ook de ontstekingsmodule vervangen.
@Joost
Na een stuk rijden start hij idd gewoon prima; dwz. een keer of 6-10 achter elkaar. maar hier hoef ik ook eigenlijk niet echt een stuk voor gereden te hebben. als ik hem aanduw en meteen weer uitzet, start hij ook weer (tijdelijk) gewoon.
@ax_b
De connector en de ontstekingsmodule heb ik er beide af gehad en schoongemaakt. Dit heeft niet geholpen (ik d8, wat die vent van de ANWB kan, kan ik ook.... blijkbaar niet ) Ik twijfel er dan ook aan of dat wel het probleem was..... (was het niet gewoon toeval dat hij toen toch startte?)... Aan de connector 'rommelen' werkt ook niet...
@TTF
Dit heb ik geprobeerd... werkte ook niet
@iedereen
Wat is nu handig om te testen (en belangrijker, hoe!? ) ? Kan ik nog wat doen aan die ontstekingsmodule/connector of moet ik ergens anders naar gaan kijken ?
Nogmaals bedankt allen!
p.s. als iemand ergens foto's van wilt zien om e.e.a. te beoordelen; roep maar!
p.s.2. het probleem lijkt veel op het probleem wat hier is beschreven... bij de laatste post geeft die persoon aan dat het aan de BDP sensor lag... maareh... AX-jes hebben die toch niet ?
Na een stuk rijden start hij idd gewoon prima; dwz. een keer of 6-10 achter elkaar. maar hier hoef ik ook eigenlijk niet echt een stuk voor gereden te hebben. als ik hem aanduw en meteen weer uitzet, start hij ook weer (tijdelijk) gewoon.
@ax_b
De connector en de ontstekingsmodule heb ik er beide af gehad en schoongemaakt. Dit heeft niet geholpen (ik d8, wat die vent van de ANWB kan, kan ik ook.... blijkbaar niet ) Ik twijfel er dan ook aan of dat wel het probleem was..... (was het niet gewoon toeval dat hij toen toch startte?)... Aan de connector 'rommelen' werkt ook niet...
@TTF
Dit heb ik geprobeerd... werkte ook niet
@iedereen
Wat is nu handig om te testen (en belangrijker, hoe!? ) ? Kan ik nog wat doen aan die ontstekingsmodule/connector of moet ik ergens anders naar gaan kijken ?
Nogmaals bedankt allen!
p.s. als iemand ergens foto's van wilt zien om e.e.a. te beoordelen; roep maar!
p.s.2. het probleem lijkt veel op het probleem wat hier is beschreven... bij de laatste post geeft die persoon aan dat het aan de BDP sensor lag... maareh... AX-jes hebben die toch niet ?
Ow zeker wel! Alleen wordt die in de Haynes "Engine Speed Sensor" genoemd!
De ECU zal toch op 1-of-andere manier moeten weten wanneer 'ie wat moet doen, mbt. injecteren en ontsteken.
Voor de duidelijkheid: welk type motor heb je eigenlijk?
De ECU zal toch op 1-of-andere manier moeten weten wanneer 'ie wat moet doen, mbt. injecteren en ontsteken.
Voor de duidelijkheid: welk type motor heb je eigenlijk?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Wat is het verschil dan tussen aanduwen en starten met startmotor, afgezien van de actie? In beide gevallen wordt 't blok toch aangeslingerd en in beide gevallen gaat de verdeler toch gewoon mee (omdat 'ie meeloopt op de nokken as)?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
bij aanduwen gooi je de verdeler vaker rond door het vooruit duwen van de auto. daardoor wordt de verdeler in gang gezet en kan hij gaan vonken.
Door de startmotor te gebruiken wordt de auto niet voldoende vooruit geduwd en werkt de verder niet.
heb het probleem 8 of 9 jaar geleden met een AX gehad en mijn monteur riep gelijk ow de verdeler...... en na de vervanging was het idd ook opgelost
Door de startmotor te gebruiken wordt de auto niet voldoende vooruit geduwd en werkt de verder niet.
heb het probleem 8 of 9 jaar geleden met een AX gehad en mijn monteur riep gelijk ow de verdeler...... en na de vervanging was het idd ook opgelost
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Dan kan dan heel goed kloppen: 't HDZ-blok heeft een DIS-ontsteking en heeft dus geen verdeelkap.j_stam_84 wrote:Oke ik heb ff op het forum gezocht waar het zou moeten staan... en gevonden! Het is dus een HDZ...
Thanks again!
@JoostEeeuuhhh... die kan ik ook niet vinden.... (damn... ik ben ECHT een leek )verdeler is het oranje kapje (eventueel onder die zwarte kaus) en het is een "bekend kwaaltje"
Als het goeD is, zit er dan ook een Magnetti Marelli ECU in.
'k Heb ff een foto opgezocht waarop je kunt zien hoe jouw blok eruit ziet (thanx to Djoeri's AX):
't Omcircelde ding is de DIS-bobine. Da's de elektronische vervanger van de verdeelkap.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Klopt, een plaisir is uit 1991 en heeft nog een verdelerkap.
Op onderstaande foto kun je deze duidelijk zien, het is het bruine kapje, ongeveer naast de accu.
(Kan op jouw auto nog zwart zijn, dat was vroeger de kleur)
Koop er meteen een nieuwe rotor bij en schrijf van te voren goed op welke bougie op welke aansluiting van de verdelerkap zit of vervang de bougiekabels één voor één, succes
En tip van Pcrodent: van de oude kun je een leuke kapstok maken!
Op onderstaande foto kun je deze duidelijk zien, het is het bruine kapje, ongeveer naast de accu.
(Kan op jouw auto nog zwart zijn, dat was vroeger de kleur)
Koop er meteen een nieuwe rotor bij en schrijf van te voren goed op welke bougie op welke aansluiting van de verdelerkap zit of vervang de bougiekabels één voor één, succes
En tip van Pcrodent: van de oude kun je een leuke kapstok maken!
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage