Tikkende motor

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Belsj
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: FriAug24, 2007 8:44:18 PM
Location: Aubel (Belgi?)

Tikkende motor

Post by Belsj »

Sinds vorige week heeft mijn AX 1.4 TGE van '94 met 175.000km een
tikkend geluid zeker wanneer ik gas geef. Kwik-Fit zegt dat dit typisch
Citroën is en dat het misschien minder zou worden naar de grote onderhoudsbeurt (olie ververst), nu (een paar dagen later) is het zelfs
nog erger geworden. Wat kan dit zijn :?:

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Tikken word meestal wel iets minder na goede grote beurt... Maar kwikfit, tja ;) geheid dat die het erger gemaakt hebben zodat je terug kan komen en weer groot bedrag kan doneren.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

tu motortjes willen idd nog wel eens een beetje tikken, zeker als de kleppen een tijd niet zijn gesteld.. dus ik raad je aan om je kleppen eens te gaan stellen

hier op het forum is vast wel genoeg info te vinden hoe je dit moet doen 8)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

bij een goede grote beurt, teminste bij Citroën, stellen ze ook de kleppen
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Belsj
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: FriAug24, 2007 8:44:18 PM
Location: Aubel (Belgi?)

Kleppen stellen

Post by Belsj »

Ik zal eens terug gaan naar Kwik-fit en vragen of ze de kleppen gesteld hebben, heb tenslotte 'garantie' gekregen op de grotebeurt. En anders inderdaad kijken of ik ze zelf kan afstellen.

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Als de kleppen lang niet gesteld zijn, dan is de klepspeling minder geworden..........dit betekent juist dat je minder geluid zou moeten horen van de kleppen.

Verder is de hardste tik die je normaal bij de motoren met monopoint injectie hoort, de injector zelf. Draai de olievuldop maar eens open bij draaiende motor, als de tik die je hoort dan niet harder wordt, dan zijn het dus niet de kleppen......en waarschijnlijk dus gewoon de injector. Verder niks mis mee, klinkt alleen stationair wat minder high tech :wink:

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

*zip
Last edited by arnie on SatAug25, 2007 8:37:47 PM, edited 1 time in total.
Freude am Fahren.

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

arnie wrote: *zip

De kleppen zakken steeds dieper in de zittingen en dan komt de klepsteel dus verder naar boven en wordt de klepspeling minder.

Gevolg van minder klepspeling is dat het minder hard gaat tikken.

Belsj
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: FriAug24, 2007 8:44:18 PM
Location: Aubel (Belgi?)

Het zijn niet de kleppen

Post by Belsj »

Ik heb de vuldop er eens afgehaald en de het tikken wordt niet erger,
ik ruik echter wel uitlaatgassen. Het getik hoor je alleen bij een hoger toerental, dus s'morgensvroeg bij een koude motor en wanneer ik gas geef. Zou het kunnen dat er een gaatje zit in het spruitstuk?

Radiant
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 80
Joined: SatMar31, 2007 12:06:23 PM
Location: Den Haag

Post by Radiant »

Het is dan waarschijnlijk gewoon je injector, redelijk normaal :)

Belsj
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: FriAug24, 2007 8:44:18 PM
Location: Aubel (Belgi?)

Wel erg hard getik

Post by Belsj »

Geluid/getik is wel erg hard, zelfs met de ramen dicht hoor je dit tot in de auto! Is het niet beter om deze te vervangen, zo ja is dit zelf te doen wat kost een nieuwe injector?

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

ik zou even een second opinion vragen bij een andere garage dan de kwikfit.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

een spanrol kan ook nog een tikkende veroorzaker zijn.

dan moet het geluid als je onder de kap staat te kijken links van het motorblok vandaan komen.
En beter hoorbaar als je het eerste kapje van de Driem eraf haalt 2x maatje 10
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Belsj
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: FriAug24, 2007 8:44:18 PM
Location: Aubel (Belgi?)

Post by Belsj »

Nee, het geluid komt van de rechterkant van het motorblok!

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Je hebt het zelf lijkt me al gevonden: Uitlaatspruitstuk (of de pakking ervan) lekt. Dat is ook idd. een reden dat je een harder tikkend geluid hoort.

Als er uitlaatgassen onder de motorkap vandaan komen is het niet goed nee.



Om het te testen kun je iemand met een doek de uitlaat bij de achterdemper dicht laten houden. Dan moet al het uitlaatgas er door het eventuele lek eruit gaan en hoor je dus een blazend of fluitend geluid ter plekke van het gat.

Als je er al langer mee gereden hebt, dan zie je het ook aan de roetvorming ter plekke van het gat.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

tikt hij ook als je de koppeling intrapt?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Belsj
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: FriAug24, 2007 8:44:18 PM
Location: Aubel (Belgi?)

Post by Belsj »

Nee, maar de koppeling doet wel een beetje vreemd, komt namelijk niet gelijkmatig omhoog.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

als hij niet tikt met de koppeling ingetrapt ligt het waarschijnlijk aan de koppeling niks om je echt zorgen om te maken tenzij je het apparaat afragt.

Wat ook een mogelijkheid is zijn de axiale lagers van je krukas. dat is iets erger. Als je de koppeling namelijk intrapt sluit je de krukas op zodat er geen speling meer opzit.

Maar als je koppleing niet lekker doet dan zal de koppeling waarschijnlijk het probleem zijn.

groeten

denny
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Belsj
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: FriAug24, 2007 8:44:18 PM
Location: Aubel (Belgi?)

Post by Belsj »

Ik heb het probleem gevonden, pakking tussen spruitstuk en motorblok is stuk, koppeling is weer een ander verhaal. Maar ja, zo blijven we tenminste bezig.

Post Reply