Sinds vorige week heeft mijn AX 1.4 TGE van '94 met 175.000km een
tikkend geluid zeker wanneer ik gas geef. Kwik-Fit zegt dat dit typisch
Citroën is en dat het misschien minder zou worden naar de grote onderhoudsbeurt (olie ververst), nu (een paar dagen later) is het zelfs
nog erger geworden. Wat kan dit zijn
Tikken word meestal wel iets minder na goede grote beurt... Maar kwikfit, tja geheid dat die het erger gemaakt hebben zodat je terug kan komen en weer groot bedrag kan doneren.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
tu motortjes willen idd nog wel eens een beetje tikken, zeker als de kleppen een tijd niet zijn gesteld.. dus ik raad je aan om je kleppen eens te gaan stellen
hier op het forum is vast wel genoeg info te vinden hoe je dit moet doen
bij een goede grote beurt, teminste bij Citroën, stellen ze ook de kleppen
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Ik zal eens terug gaan naar Kwik-fit en vragen of ze de kleppen gesteld hebben, heb tenslotte 'garantie' gekregen op de grotebeurt. En anders inderdaad kijken of ik ze zelf kan afstellen.
Als de kleppen lang niet gesteld zijn, dan is de klepspeling minder geworden..........dit betekent juist dat je minder geluid zou moeten horen van de kleppen.
Verder is de hardste tik die je normaal bij de motoren met monopoint injectie hoort, de injector zelf. Draai de olievuldop maar eens open bij draaiende motor, als de tik die je hoort dan niet harder wordt, dan zijn het dus niet de kleppen......en waarschijnlijk dus gewoon de injector. Verder niks mis mee, klinkt alleen stationair wat minder high tech
Ik heb de vuldop er eens afgehaald en de het tikken wordt niet erger,
ik ruik echter wel uitlaatgassen. Het getik hoor je alleen bij een hoger toerental, dus s'morgensvroeg bij een koude motor en wanneer ik gas geef. Zou het kunnen dat er een gaatje zit in het spruitstuk?
Geluid/getik is wel erg hard, zelfs met de ramen dicht hoor je dit tot in de auto! Is het niet beter om deze te vervangen, zo ja is dit zelf te doen wat kost een nieuwe injector?
een spanrol kan ook nog een tikkende veroorzaker zijn.
dan moet het geluid als je onder de kap staat te kijken links van het motorblok vandaan komen.
En beter hoorbaar als je het eerste kapje van de Driem eraf haalt 2x maatje 10
Je hebt het zelf lijkt me al gevonden: Uitlaatspruitstuk (of de pakking ervan) lekt. Dat is ook idd. een reden dat je een harder tikkend geluid hoort.
Als er uitlaatgassen onder de motorkap vandaan komen is het niet goed nee.
Om het te testen kun je iemand met een doek de uitlaat bij de achterdemper dicht laten houden. Dan moet al het uitlaatgas er door het eventuele lek eruit gaan en hoor je dus een blazend of fluitend geluid ter plekke van het gat.
Als je er al langer mee gereden hebt, dan zie je het ook aan de roetvorming ter plekke van het gat.
als hij niet tikt met de koppeling ingetrapt ligt het waarschijnlijk aan de koppeling niks om je echt zorgen om te maken tenzij je het apparaat afragt.
Wat ook een mogelijkheid is zijn de axiale lagers van je krukas. dat is iets erger. Als je de koppeling namelijk intrapt sluit je de krukas op zodat er geen speling meer opzit.
Maar als je koppleing niet lekker doet dan zal de koppeling waarschijnlijk het probleem zijn.
groeten
denny
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Ik heb het probleem gevonden, pakking tussen spruitstuk en motorblok is stuk, koppeling is weer een ander verhaal. Maar ja, zo blijven we tenminste bezig.