Gat in motor!
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Gat in motor!
Hallo,
Mijn AX 1,1i uit '94 (160.000 km) blijkt een gat in de motor te hebben.
Eerst leek het erop dat de koppakking vervangen diende te worden maar na vervanging bleek al het koelvloeistof direct weg te stromen. De monteur heeft vervolgens de hele motorbak uit elkaar gehaald en vond toen een gat van een cmtje of 2. Hij probeert dat gat nu te dichten al is de vraag of dat uberhaupt zinvol is. Met name omdat de oorzaak onbekend is (de garage is het probleem ook nog nooit eerder tegengekomen). Weet iemand hoe dit kan? En of het zinvol is de auto nog op te lappen?
Ben erg gehecht aan mijn axje maar ja, de kosten lopen nu al richting 500 euro en dan weet ik nog niet of het probleem blijvend verholpen is.
Naast het gat is ook mijn aandrijfas rechts aan vervanging toe en happert de verwarming. Verder heb ik in de 9 jaar dat ik hem heb vrijwel geen problemen gehad. Perfect autotje was het. Maar nu misschien einde verhaal?
Gaarne advies!!!!
gr Manna
Mijn AX 1,1i uit '94 (160.000 km) blijkt een gat in de motor te hebben.
Eerst leek het erop dat de koppakking vervangen diende te worden maar na vervanging bleek al het koelvloeistof direct weg te stromen. De monteur heeft vervolgens de hele motorbak uit elkaar gehaald en vond toen een gat van een cmtje of 2. Hij probeert dat gat nu te dichten al is de vraag of dat uberhaupt zinvol is. Met name omdat de oorzaak onbekend is (de garage is het probleem ook nog nooit eerder tegengekomen). Weet iemand hoe dit kan? En of het zinvol is de auto nog op te lappen?
Ben erg gehecht aan mijn axje maar ja, de kosten lopen nu al richting 500 euro en dan weet ik nog niet of het probleem blijvend verholpen is.
Naast het gat is ook mijn aandrijfas rechts aan vervanging toe en happert de verwarming. Verder heb ik in de 9 jaar dat ik hem heb vrijwel geen problemen gehad. Perfect autotje was het. Maar nu misschien einde verhaal?
Gaarne advies!!!!
gr Manna
Een gat is toch eigenlijk wel bijzonder.
Er zijn dopjes in het blok gebouwd die ervoor zorgen dat een blok niet kapot vriest. (Als ik het goed begrepen heb!)
maar een simpel en goedkoop advies is:
ga naar bartebben en haal een blokje voor 225 euro.
heb je er gelijk 1 met een km stand die een ton minder is.
Kan je weer lekker tuffen.
en eigenlijk ben ik en vast veel anderen heel erg benieuwd naar een foto van het gat of een omschrijving waar het gat zich bevindt.
Er zijn dopjes in het blok gebouwd die ervoor zorgen dat een blok niet kapot vriest. (Als ik het goed begrepen heb!)
maar een simpel en goedkoop advies is:
ga naar bartebben en haal een blokje voor 225 euro.
heb je er gelijk 1 met een km stand die een ton minder is.
Kan je weer lekker tuffen.
en eigenlijk ben ik en vast veel anderen heel erg benieuwd naar een foto van het gat of een omschrijving waar het gat zich bevindt.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Foto wordt misschien moeilijk, de garage heeft het gat al provisorisch gedicht... maarrr ik ga straks sowieso langs en kijk of ik er een kan maken.
Het gat zat precies onder het bevestigingspunt van de versnelling.
(dat heeft vast een naam maar die ken ik in ieder geval niet!!!)
Dank voor advies over nieuw blokje. Kan zelf moeilijk inschatten of het de moeite waard is om zo'n autotje nog op te knappen. Fijn dat er iemand nog vertrouwen heeft!!!!
Het gat zat precies onder het bevestigingspunt van de versnelling.
(dat heeft vast een naam maar die ken ik in ieder geval niet!!!)
Dank voor advies over nieuw blokje. Kan zelf moeilijk inschatten of het de moeite waard is om zo'n autotje nog op te knappen. Fijn dat er iemand nog vertrouwen heeft!!!!
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
compressietest is een goed plan, misschien iets van een garantie afsluiten ofzo.
Dat is 't 'm net, die van MNM heeft meer gelopen maar binnen de club is wel bekend wat er ongeveer ligt. MNM staat (in ieder geval bij mij) bekend als iemand die heel zuinig is op z'n spullen.
En ik denk dat je voor die motor minimaal 130 euro minder kwijt bent
Dat is 't 'm net, die van MNM heeft meer gelopen maar binnen de club is wel bekend wat er ongeveer ligt. MNM staat (in ieder geval bij mij) bekend als iemand die heel zuinig is op z'n spullen.
En ik denk dat je voor die motor minimaal 130 euro minder kwijt bent
Idd Joost, vriespluggen zijn dat
Die kunnen zo af en toe weleens loskomen, waardoor je een "gat" in de motor krijgt. Nieuwe vriesplug erin, en klaar is kees.
Maar als de garage dit nog nooit gezien heeft, zal er wel niet simpel een vriesplug los zijn geraakt. En een gat dichten in het gietsel van het onderblok........ lijkt me sterk dat dat ooit goed gaat lukken. Een scheur in een blok is al erg lastig goed dicht te lassen zonder dat het weer scheurt.
Kortom Vriesplug stuk = nieuwe erin. Kost nl. geen drol.
Gat in het blok = ander blok de goedkoopste oplossing
Die kunnen zo af en toe weleens loskomen, waardoor je een "gat" in de motor krijgt. Nieuwe vriesplug erin, en klaar is kees.
Maar als de garage dit nog nooit gezien heeft, zal er wel niet simpel een vriesplug los zijn geraakt. En een gat dichten in het gietsel van het onderblok........ lijkt me sterk dat dat ooit goed gaat lukken. Een scheur in een blok is al erg lastig goed dicht te lassen zonder dat het weer scheurt.
Kortom Vriesplug stuk = nieuwe erin. Kost nl. geen drol.
Gat in het blok = ander blok de goedkoopste oplossing
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
klein rubbertje meestal, maar hoeft niet. je kijkt trouwens op je vliegwiel via dat gat.
er kan hooguit wat stof in vallen, voelt je motor niks van.
Aan de onderkant zit er bij de multipoints een afdekplaat, als die eraf is zie je zo'n 5x20cm bloot liggen....
...en ook al zou daar een konijn tussen komen, die wordt gewoon gemalen. Waarschijnlijk doet zelf je koppeling het er hooguit een paar seconden minder om...
er kan hooguit wat stof in vallen, voelt je motor niks van.
Aan de onderkant zit er bij de multipoints een afdekplaat, als die eraf is zie je zo'n 5x20cm bloot liggen....
...en ook al zou daar een konijn tussen komen, die wordt gewoon gemalen. Waarschijnlijk doet zelf je koppeling het er hooguit een paar seconden minder om...
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 94
- Joined: SunJul22, 2007 10:52:08 AM
- Location: Capelle aan den IJssel
- Contact:
http://auto-diversen.marktplaats.nl/ond ... fta_ind=15
Hier heeft er een 'n 1.1 te staan met 40000km op de teller; losse onderdelen dus ook de motor
Hier heeft er een 'n 1.1 te staan met 40000km op de teller; losse onderdelen dus ook de motor
Beter ??n vogel in de hand, dan geen hand!
-
- AX super weirdo
- Posts: 4586
- Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
- Contact:
Alles na de html? verwijderen...(dan hou je dus het volgende over)frankus3 wrote:tja, hoe krijg je die [links] korter?!@#$
http://auto-diversen.marktplaats.nl/ond ... en-AX.html?
het kan ook nog korter,...maar zo modern ben ik ook weer niet
TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
http://auto-diversen.marktplaats.nl/ond ... 58959.htmlRock's wrote:Alles na de html? verwijderen...(dan hou je dus het volgende over)frankus3 wrote:tja, hoe krijg je die [links] korter?!@#$
http://auto-diversen.marktplaats.nl/ond ... en-AX.html?
het kan ook nog korter,...maar zo modern ben ik ook weer niet
Heb hier idd nog een compleet 1.1i (Volcane) blok staan.
Heeft exact 178431 km's gelopen. Bij 152k is de distributie-boel vervangen.
Bij normale rijstijl haalt 't blok met gemak 1:17
Heeft exact 178431 km's gelopen. Bij 152k is de distributie-boel vervangen.
Bij normale rijstijl haalt 't blok met gemak 1:17
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!