Wat zijn dit nou weer voor grappen...?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Wat zijn dit nou weer voor grappen...?

Post by Rob GT »

Nou heb ik mijn auto vorige week aangeboden voor de APK maar nu zijn er nog een paar dingen waarvoor ik nog even terug moet.

Maar nu dacht ik, kan zelf ook wel een en ander. Dus heb mijn ECU alvast gereset. Gewoon 10 min de stekker van de ECU afgehaald (zoals in de technische FAQ staat) Vervolgens weer aangesloten maar nu brandt ineens het motorstoring lampje constant, dat was eerst niet zo!

Volgens mij loopt 'ie voor een GTI niet slecht ofzo, tenminste na het inregelen... :roll:

Iemand idee?n? Lijkt mij niet helemaal fris...
Image

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Nog even een aanvullende vraag, ik vind 'em toch niet echt lekker lopen. voordat ik hem naar de APK bracht was dat stukken beter.

Kan het zijn dat ze daar het CO hebben teruggeschroeft oid? Hij voldeed niet aan de uitstoot namelijk (rijd nu dus weer met katalysator rond :? )
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

dat ging ik net vragen, waarom voldeed je motor niet aan de apk..

zitten er nergens slangetjes los? alhoewel dat de ECU storing nog niet zou verklaren..
heb je geen ECU op voorraad liggne?
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Een AX GTI zonder kat voldoet gewoon aan de APK-eisen, zelfs met spaghetti en een agressieve chip (zij het dan net). Bij de GTI die ik een tijdje terug verhandeld heb moest ik nl. gewoon de katalysator in de kofferbak leggen en dan was de APK goed..

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Bij die van mij dus niet. Vorig jaar wel overigens. Zit trouwens wel een nieuwe APK + grote beurt op, ze hebben in de garage de uitlaat vervangen, maar veel te laag gehangen :evil:
Ik heb gewoon geen tijd voor dat soort dingen als je 5 dagen in de week werkt.

Volgens mij zitten er nergens slangetjes los, zal vanavond eens beter kijken. Ben nu aan het werk.

Heb helaas geen reserve ECU (wel een reserve wilde chip)

Maar het lampje brandde voorheen niet, pas sinds gisteren, direct na het resetten... :|
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Rob GT wrote:Bij die van mij dus niet. Vorig jaar wel overigens. Zit trouwens wel een nieuwe APK + grote beurt op, ze hebben in de garage de uitlaat vervangen, maar veel te laag gehangen :evil:
Ik heb gewoon geen tijd voor dat soort dingen als je 5 dagen in de week werkt.
Ik doe er gemiddeld zes, dan heb je er wel tijd voor (Y) :lol:
Rob GT wrote:Volgens mij zitten er nergens slangetjes los, zal vanavond eens beter kijken. Ben nu aan het werk.
geen storingen uitgelezen?
Rob GT wrote:Heb helaas geen reserve ECU (wel een reserve wilde chip)

Maar het lampje brandde voorheen niet, pas sinds gisteren, direct na het resetten... :|
wild guess: ze hebben een ruk aan de lambdakabel gegeven bij het vervangen van de uitlaat?

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Lambda kapot of niet aangesloten. Dat verklaard het brandende lampje en de te hoge co-uitstoot.

Of de beroemde blauwe en zwarte stekker op je v-bak verwisseld...
Freude am Fahren.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

brandende lampje verklaart het niet. het lampje hoeft nl. niet te gaan branden als ie start zonder lambdasignaal.

dat deed die van Simoon nl. zelfs niet toen de hele lambdakabel om een aandrijfas was gewikkeld :lol:

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

kevin.broke wrote:brandende lampje verklaart het niet. het lampje hoeft nl. niet te gaan branden als ie start zonder lambdasignaal.

dat deed die van Simoon nl. zelfs niet toen de hele lambdakabel om een aandrijfas was gewikkeld :lol:
Na de revisie van mijn GT ging deze toch echt branden omdat hij geen lambda signaal kreeg. Dit doordat die kabel half verteerd was.

haal de stekkers op je bak eens los en het lampje hoort te gaan branden.
Freude am Fahren.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Een lambdastekker zit niet op je bak. De koelvloeistoftemperatuur bijvoorbeeld geeft w?l een lampje.

Verklaar anders eens waarom q01z, atmozz e.d. kunnen rijden zonder ECU-lampje?

Die heren hebben nl. helemaal geen lambdasonde ;)
(en een cup-ecu ruikt niet in wat voor GTI hij geplaatst is)

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

kevin.broke wrote:Een lambdastekker zit niet op je bak. De koelvloeistoftemperatuur bijvoorbeeld geeft w?l een lampje.

Verklaar anders eens waarom q01z, atmozz e.d. kunnen rijden zonder ECU-lampje?

Die heren hebben nl. helemaal geen lambdasonde ;)
(en een cup-ecu ruikt niet in wat voor GTI hij geplaatst is)

Niet op je bak nee, maar hij hangt er wel boven. Als je je lambda uit je spruitstuk wil halen moet je de bedrading daar loshalen.

De heren die jij opnoemt hebben geen U9 GTI...
Freude am Fahren.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

precies, maar kunnen wel rijden met dezelfde ECU als een U9 GTI op loopt!
M.a.w.: Onze Bosch heeft dat lambdasignaal niet nodig...

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

nou toen mijn lamdasonde stuk was wou je niet weten hoe die toen liep.. :shock: viel niet meer mee te rijden
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

met de FF-DF-08 viel prima te rijden zonder lambda.. liep alleen h??l netjes stationair, strak tegen de 1000 r/min aan, en met koude motor ging ie zwaaaar in lopen houden enzo, dan weet ie de brandstofhoeveelheid blijkbaar niet goed te regelen. Denk dat een Belgische GTI daar z'n klepjes en dingetjes voor heeft? Marc?

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Lambda is doorgemeten door de monteur en goed bevonden.

Hij had trouwens wel een extra weerstandje weggelaten, had vanalles geprobeerd om het CO omlaag te krijgen maar zonder de kat lukte dat helaas dus niet meer. Ik heb deze nu weer geplaatst en de ECU opnieuw gereset. Storingslampje blijft nu uit. (gelukkig maar want mijn uitleesapparatuur is verdwenen) Lijkt ook beter te lopen nu, alleen zodra er iets stroom gaat gebruiken (verlichting, koelfan) dan krijgt ie het stationair wat moeilijker.

Kan ik daaruit opmaken dat je beter met lichten + radio aan kunt laten inlezen?

Ik citeer nog even de FAQ van Joost:
- Motor starten en overal vanaf blijven (beslist geen gas geven). Als ie afslaat gewoon weer proberen.
Image

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Stappenmotor kapot ofzo, heel vreemd dit.
Freude am Fahren.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Kan het niet zijn dat ie de eerste keer niet helemaal klaar was met inlezen?
Heb ik wel's gehad, liep de AX oa stationair veels te hoog.

Om de ecu 100% te resetten moet je het signaalstekkertje 20 seconde kortsluiten op een massapunt, was een tip van Sohail op het Citro forum.

Ik heb trouwens de radio altijd aan bij het inlezen, om de zenders opnieuw in te regelen...
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

:? Als je ECU te weinig stroom krijgt gaat ie ook hele rare dingen doen. Meet de spanning eens?

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Morgen eerst maar eens terug naar de garage om de uitlaat goed vast te zetten (deze ligt letterlijk op de stabilisatorstang, en dat rijdt niet lekker) en dan kan ik ook meteen beter luisteren naar wat de motor doet. Misschien dat ik hem dan nog een keer ga resetten.

Heb nu een weekje lekker vrij dus vast wel een paar vrije uurtjes.

Ik heb trouwens geen multimeter of zoiets, zou misschien wel handig zijn :wink: Maar dan nog heb ik geen idee wat ik ermee zou moeten doen...
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

even ergens opzetten wat stroom krijgt. bijvoorbeeld over de polen van een autoradio ofzo. als daar 13.5V - 14.5V staat met draaiende motor is het goed.
Is het minder dan klopt er iets niet, onder de 10.5 ofzo valt de ECU gewoon uit.

Post Reply