Werking multipoint injectie en aansturing injectoren??

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Werking multipoint injectie en aansturing injectoren??

Post by MNM(tm) »

...en toch snap ik nog steeds niet w'rom de 4 injectoren gewoon elektrisch parallel staan. :roll:
(Zowel volgens 't schema in de Haynes als die in de Kluwer ATH!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller

Post by Henk Bats »

MNM(tm) wrote:.............. snap ik nog steeds niet w'rom de 4 injectoren gewoon elektrisch parallel staan. :roll:
Ik heb niet zoveel verstand van MPI, maar als er GEEN inlaatklep openstaat valt er niets te injecteren :wink:
Per omwenteling van de krukas 4x injectie, maar 1 cilinder krijgt brandstofmengsel om dat de inlaatklep openstaat.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

MNM(tm) wrote:
kevin.broke wrote:mits m'n GTI loopt en blijft lopen
Heb je 'm al opgehaald dan? :o
nee, nog niet opgehaald. gaat a.s. week gebeuren! maandag komt Frank de papiertjes brengen in ruil voor keiharde dollars.. eh, euro's.
MNM(tm) wrote:...en toch snap ik nog steeds niet w'rom de 4 injectoren gewoon elektrisch parallel staan. :roll:
wat ik al zei: die driepoolstekker kon nog weleens wat verklaren. we kijken binnenkort wel ff :)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Henk Bats wrote:Ik heb niet zoveel verstand van MPI, maar als er GEEN inlaatklep openstaat valt er niets te injecteren :wink:
Per omwenteling van de krukas 4x injectie, maar 1 cilinder krijgt brandstofmengsel om dat de inlaatklep openstaat.

Groetjes, Henk
Dat verhaal klopt geheel voor monopoint injectie.
Maar w'rom zou je elke cylinder z'n eigen injector geven (vandaar de naam MultiPoint Injectie) als je ze uiteindelijk t?ch alle 4 tegelijk open gooit?
M'goe, Kevin gaat ws. ff e.e.a. uitzoeken met die MPI-kop die 'ie in z'n woonkamer heeft liggen. :P

Ps.: mod's: misschien handig om de berichten over dit onderwerp ff uit 't meeting topic te slopen en ze te dumpen in een nieuw topic?

Recently done:

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller

Post by Henk Bats »

MNM(tm) wrote:....... Maar w'rom zou je elke cylinder z'n eigen injector geven (vandaar de naam MultiPoint Injectie) als je ze uiteindelijk t?ch alle 4 tegelijk open gooit? ....
Is dat niet om de af te leggen weg van het gasmengsel zo kort mogelijk te houden????

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Henk Bats wrote:
MNM(tm) wrote:....... Maar w'rom zou je elke cylinder z'n eigen injector geven (vandaar de naam MultiPoint Injectie) als je ze uiteindelijk t?ch alle 4 tegelijk open gooit? ....
Is dat niet om de af te leggen weg van het gasmengsel zo kort mogelijk te houden????

Groetjes, Henk
Misschien, maar als ik het goeD heb, zitten de injectoren NA het inlaatspruitstuk en de throttle. :?

Recently done:

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller

Post by Henk Bats »

MNM(tm) wrote:
Henk Bats wrote:

Groetjes, Henk
Misschien, maar als ik het goeD heb, zitten de injectoren NA het inlaatspruitstuk en de throttle. :?
Ik denk dat deskundigen maar is uitsluitsel moeten geven hoe een en ander zit :wink:

Groetjes, Henk
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Glenn@nl wrote:aaargh dit gaat naar technisch heren, er is al topic aangemaakt :P
Neeeeeeej, niet "aaaaaaaaaargh", maar juist: "JAAAAAAAAAAAAAAAA, TECHNISCH!!! :D :D :D"

Recently done:

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

moet idd eens even uit gaan zoeken hoe dat met zo'n originele multipoint geregeld is. als je een programmeerbare ecu gebruikt injecteer je uiteraard ook alleen maar als er een verbranding plaats gaat vinden.

op deze manier zou het verbruik van een multipointer volgens mij veel hoger moeten liggen dan dat van een motor met monopointinjectie. is in het geval van de AX GTI gedeeltelijk zo (al valt het volgens mij heel erg mee), maar dat ligt dan nog altijd meer aan de grotere kleppen i.c.m. langere duratie en grotere lichthoogte van de nokkenas (de Saxo 1.4 is nl. w?l zuinig).

de kop die in mijn woonkamer ligt is overigens een 106 Rallye kop, maar die zou hetzelfde systeem moeten gebruiken. en ja, hij ligt echt in m'n woonkamer :lol:

wat Henk (volgens mij) bedoelt (de kortere afgelegde weg van brandbaar mengsel en daarmee verhoogde efficiency) is slechts gedeeltelijk van toepassing: Nog steeds injecteert de GTI dan 4x zoveel als de monopoint. De monopoint injecteert nl. 4x voor 4 cilinders, maar het mengsel wordt door de onderdruk de goede kant op gezogen.
De injectoren zitten idd na het inlaatspruitstuk en de throttle: De TU multipoint is wat dat betreft nl. een ideale motor voor toepassing van throttlebodies. De injectoren zitten namelijk rechtstreeks in de cilinderkop en blazen hun mengsel het allerlaatste stukje inlaatkanaal in, recht boven de klep.

Ik ga even met een pulsmetertje aan de gang zodra ik m'n GTI heb staan. Zal ook PeterM eens effe pb'en, die heeft veel ervaring met Bosch multipoint ECU's en heeft hier vast wel een idee over :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

PeterM wrote:Hi Kev,

goed gezien van jullie. Maar het klopt helemaal, MP 3.1 is niet sequentieel. Volgens mij heeft PSA in die generatie alleen de 155 en 167 pk 2 liter 16v blokken van sequentieele injectie voorzien, en dat volgens mij nog in twee groepen van twee.

Bij de AX is in de draadboom ook te zien dat de injectorbedrading gewoon parallel geschakeld is. Opzich geen probleem, het lucht benzinemengsel ontstaat toch grotendeels voor en op de inlaatklep en wordt daarna aangezogen. bij dit soort maar beperkt geoptimaliseerde motoren maakt het ook niet zo veel uit of het al dan niet echt secquentieel is.

Waar zijn jullie overigens mee bezig dat dit ineens zo opvalt?

groeten,

Peter
Waarop ik reageer met: Dat verklaart direct waarom er ondanks snelle nokkenasjes, grote kleppen, spaghetti's en throttlebodies zoveel te optimaliseren valt met een programmeerbare ECU. En dan vooral wat betreft verbruik!
Last edited by kevin.broke on MonJul30, 2007 12:32:07 AM, edited 1 time in total.

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

wie heeft er eigenlijk zin in een projectje?

Kost me even wat tijd om weer een wideband lambda enzo te kopen, maarm... Ben wel benieuwd wat een originele TU3JP2 voor verbruik heeft met een goed geprogrammeerde aftermarket ecu...

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

kevin.broke wrote:
PeterM wrote:Hi Kev,

goed gezien van jullie. Maar het klopt helemaal, MP 3.1 is niet sequentieel. Volgens mij heeft PSA in die generatie alleen de 155 en 167 pk 2 liter 16v blokken van sequentieele injectie voorzien, en dat volgens mij nog in twee groepen van twee.

Bij de AX is in de draadboom ook te zien dat de injectorbedrading gewoon parallel geschakeld is. Opzich geen probleem, het lucht benzinemengsel ontstaat toch grotendeels voor en op de inlaatklep en wordt daarna aangezogen. bij dit soort maar beperkt geoptimaliseerde motoren maakt het ook niet zo veel uit of het al dan niet echt secquentieel is.

Waar zijn jullie overigens mee bezig dat dit ineens zo opvalt?

groeten,

Peter
Waarop ik reageer met: Dat verklaart direct waarom er ondanks snelle nokkenasjes, grote kleppen, spaghetti's en throttlebodies zoveel te optimaliseren valt met een programmeerbare ECU. En dan vooral wat betreft verbruik!
Dus als ik het goeD begrijp, is een multipoint injectie geen reet verbetering ten opzichte van monopoint! Sterker nog: als je de 4 injectoren ?cht afzonderlijk zou sturen, zou je dus (theoretisch) een extreme daling in brandstofverbruik moeten zien!

Hmmm... zit ff verder te denken...

De inlaatklep van een cylinder die niet aan de inlaatslag bezig is, staat dus dicht. Dat geldt op moment van injecteren dus voor 3 inlaatkleppen.
De injectoren spuiten dus 3x voor jan lul brandstof in.
?f ze spuiten elke keer slechts ? van de totaal te injecteren hoeveelheid in, die dan even de tijd krijgt om zich goed te mengen met de lucht en pas na de vierde keer injecteren de cylinder in wordt gezogen.
Dat zou dan mogelijk ook meteen kunnen verklaren waarom MP's vaak zo beroerd laagtoerig lopen: de brandstof krijgt te lang de tijd om in de ruimte voor de inlaatklep weer grotere druppels te vormen, waardoor een goede verbranding niet echt wil.

Is zomaar een uitgeschreven gedachtespinsel, 'or. ;)

kevin.broke wrote:wie heeft er eigenlijk zin in een projectje?

Kost me even wat tijd om weer een wideband lambda enzo te kopen, maarm... Ben wel benieuwd wat een originele TU3JP2 voor verbruik heeft met een goed geprogrammeerde aftermarket ecu...
Ben gek op projecten. :D
Alleen jammer dat jij nou weer zo nodig helemaal in Haarlem moet gaan wonen. :roll:

Recently done:

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

haha, weet niet of ik het hier al moet vermelden, maar als het goed is ben ik ?f na 1-9 ?f na 1-10 inwoner van Rotterdam ;) kan je meteen helpen schilderen en spachtelputzen, als je er dan toch bent :lol:

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Alw??r verhuizen? :shock:

Spachtelputzen is totaal niet mijn ding, maar schilderen moet wel lukken. :)
(Heb 3 jaar geleden nog de kozijnen buiten geverfd (noordzijde) en dat zit er nog steeds strak op. 8)

Recently done:

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

(ik reageer op msn nog wel ff over dat huis Marco ;))

Heb eens even met m'n goeroe aan de andere kant van de oceaan overlegd. Na een uitgebreide beschrijving van het motorkarakter van de GTI en het doorsturen van het schema voorspelt hij: meer koppel onderin en in het middengebied, klein beetje meer vermogen bij hoge toerentallen en een flink wat lager verbruik. Ben benieuwd :D

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by PeterM »

Door echt sequentieel in te spuiten op het moment dat de inlaatklep open gaat is wel iets aan winst in brandstofverbruik te halen maar dat is niet echt wereldschokkend. als je met heel korte inspuitingen met fijne verneveling weet te werken kan je bij sequentiele injectie een wat mooier mengsel maken dan nu het geval is. Dat zal zeker de stationairloop opfrissen maar op hoge toeren als de injectoren flink langer open staan en de kleppen juist korter heeft het niet zo veel effect meer. Als je daar echt iets mee wil dan benzinedruk omhoog, high flow injectoren, wide band Lambda, andere ecu, vier bobines in plaats van dis en alle andere mechanische dingen die je dan aan moet passen om er echt iets aan te hebben. Wel leuk, een echte groep A motor bouwen maar een tikkie kostbaar.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

megasquirt = wideband lambda + andere ecu.. benzinedruk omhoog is ook wel handig met zo'n systeem.
de bottleneck die je echt overhoudt blijft de ontsteking...

...maar als ik het gebied tot +/- 4500 r/min wat weet op te frissen en het verbruik in dat gebied mooier krijg is het wat mij betreft project geslaagd hoor ;)

Post Reply