(Zowel volgens 't schema in de Haynes als die in de Kluwer ATH!)
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Ik heb niet zoveel verstand van MPI, maar als er GEEN inlaatklep openstaat valt er niets te injecterenMNM(tm) wrote:.............. snap ik nog steeds niet w'rom de 4 injectoren gewoon elektrisch parallel staan.![]()
nee, nog niet opgehaald. gaat a.s. week gebeuren! maandag komt Frank de papiertjes brengen in ruil voor keiharde dollars.. eh, euro's.MNM(tm) wrote:Heb je 'm al opgehaald dan?kevin.broke wrote:mits m'n GTI loopt en blijft lopen![]()
wat ik al zei: die driepoolstekker kon nog weleens wat verklaren. we kijken binnenkort wel ffMNM(tm) wrote:...en toch snap ik nog steeds niet w'rom de 4 injectoren gewoon elektrisch parallel staan.![]()
Dat verhaal klopt geheel voor monopoint injectie.Henk Bats wrote:Ik heb niet zoveel verstand van MPI, maar als er GEEN inlaatklep openstaat valt er niets te injecteren![]()
Per omwenteling van de krukas 4x injectie, maar 1 cilinder krijgt brandstofmengsel om dat de inlaatklep openstaat.
Groetjes, Henk
Is dat niet om de af te leggen weg van het gasmengsel zo kort mogelijk te houden????MNM(tm) wrote:....... Maar w'rom zou je elke cylinder z'n eigen injector geven (vandaar de naam MultiPoint Injectie) als je ze uiteindelijk t?ch alle 4 tegelijk open gooit? ....
Misschien, maar als ik het goeD heb, zitten de injectoren NA het inlaatspruitstuk en de throttle.Henk Bats wrote:Is dat niet om de af te leggen weg van het gasmengsel zo kort mogelijk te houden????MNM(tm) wrote:....... Maar w'rom zou je elke cylinder z'n eigen injector geven (vandaar de naam MultiPoint Injectie) als je ze uiteindelijk t?ch alle 4 tegelijk open gooit? ....
Groetjes, Henk
Ik denk dat deskundigen maar is uitsluitsel moeten geven hoe een en ander zitMNM(tm) wrote:Misschien, maar als ik het goeD heb, zitten de injectoren NA het inlaatspruitstuk en de throttle.Henk Bats wrote:Is dat niet om de af te leggen weg van het gasmengsel zo kort mogelijk te houden????MNM(tm) wrote:....... Maar w'rom zou je elke cylinder z'n eigen injector geven (vandaar de naam MultiPoint Injectie) als je ze uiteindelijk t?ch alle 4 tegelijk open gooit? ....
Groetjes, Henk
Neeeeeeej, niet "aaaaaaaaaargh", maar juist: "JAAAAAAAAAAAAAAAA, TECHNISCH!!!Glenn@nl wrote:aaargh dit gaat naar technisch heren, er is al topic aangemaakt
Waarop ik reageer met: Dat verklaart direct waarom er ondanks snelle nokkenasjes, grote kleppen, spaghetti's en throttlebodies zoveel te optimaliseren valt met een programmeerbare ECU. En dan vooral wat betreft verbruik!PeterM wrote:Hi Kev,
goed gezien van jullie. Maar het klopt helemaal, MP 3.1 is niet sequentieel. Volgens mij heeft PSA in die generatie alleen de 155 en 167 pk 2 liter 16v blokken van sequentieele injectie voorzien, en dat volgens mij nog in twee groepen van twee.
Bij de AX is in de draadboom ook te zien dat de injectorbedrading gewoon parallel geschakeld is. Opzich geen probleem, het lucht benzinemengsel ontstaat toch grotendeels voor en op de inlaatklep en wordt daarna aangezogen. bij dit soort maar beperkt geoptimaliseerde motoren maakt het ook niet zo veel uit of het al dan niet echt secquentieel is.
Waar zijn jullie overigens mee bezig dat dit ineens zo opvalt?
groeten,
Peter
Dus als ik het goeD begrijp, is een multipoint injectie geen reet verbetering ten opzichte van monopoint! Sterker nog: als je de 4 injectoren ?cht afzonderlijk zou sturen, zou je dus (theoretisch) een extreme daling in brandstofverbruik moeten zien!kevin.broke wrote:Waarop ik reageer met: Dat verklaart direct waarom er ondanks snelle nokkenasjes, grote kleppen, spaghetti's en throttlebodies zoveel te optimaliseren valt met een programmeerbare ECU. En dan vooral wat betreft verbruik!PeterM wrote:Hi Kev,
goed gezien van jullie. Maar het klopt helemaal, MP 3.1 is niet sequentieel. Volgens mij heeft PSA in die generatie alleen de 155 en 167 pk 2 liter 16v blokken van sequentieele injectie voorzien, en dat volgens mij nog in twee groepen van twee.
Bij de AX is in de draadboom ook te zien dat de injectorbedrading gewoon parallel geschakeld is. Opzich geen probleem, het lucht benzinemengsel ontstaat toch grotendeels voor en op de inlaatklep en wordt daarna aangezogen. bij dit soort maar beperkt geoptimaliseerde motoren maakt het ook niet zo veel uit of het al dan niet echt secquentieel is.
Waar zijn jullie overigens mee bezig dat dit ineens zo opvalt?
groeten,
Peter
Ben gek op projecten.kevin.broke wrote:wie heeft er eigenlijk zin in een projectje?
Kost me even wat tijd om weer een wideband lambda enzo te kopen, maarm... Ben wel benieuwd wat een originele TU3JP2 voor verbruik heeft met een goed geprogrammeerde aftermarket ecu...