Ga binnenkort de TRS ombouwen en wil dit goed documenteren, zodat ik volgende keer kan zeggen dat jullie ??rst moeten lezen en d?n pas bellen.
Het doel
Laten we daar maar eens mee beginnen. Wat zijn geldige redenen om een 75 pk / 104 Nm sterk motortje te vervangen voor een 90 pk / 135 Nm sterke 1600?
Voor mij is dit teneerste: KOPPEL! Een 1600 trekt stukken harder dan de originele 1.4. Aangezien mijn auto door diverse opties nog een stukje zwaarder gaat worden dan ie nu al is en behoorlijk regelmatig de linkerbaan van de snelweg onveilig maakt (mijn favoriete kruissnelheid is 160 km/h) kan ik wat extra power wel gebruiken. Daarnaast treedt er in mijn geval straks nog een minimaal vermogensverlies op, door montage van een LPG installatie.
Ook is de multipointinjectie nauwkeuriger en dus - mits de ECU bijpassend is en niet teveel op power geprogrammeerd - zuiniger.
Verder wil ik de auto voor 35mm verlagen om de wegligging te verbeteren en is airco een sterke wens, iets dat prima mogelijk is op de 1600 motor. Hiermee begin ik echter niet.
Laatste eis is een betrouwbare auto (iig de komende 120.000 km, tot de distributieriem weer aan de beurt is). Om die reden wordt ook het onderblok gereviseerd, maar aangezien dit niet volstrekt overbodig is voor een geslaagde ombouw heb ik het hier niet vermeld. I just wanna be sure.
De bron
Mijn tocht begint met een lastige basis: Een type 1 AX 14 TRS inj. van 1990. Deze auto is dus al voorzien van een retourleiding, maar helaas ook van de verkeerde brandstofpomp, versnellingsbak, draagarmen, aandrijfassen, dynamo en elektronica. Daarnaast heeft het ook mijn voorkeur om het remsysteem te upgraden, aangezien de originele setup voor een 1360 al wat aan de krappe kant is.
De kosten, en wat heb ik nodig?
Dit is ook een handige checklist voor mezelf. Maar eens effe opsommen.....
? 200,- De AX zelf
? 175,- Motor zonder kop (1587cc TU5JP NFZ, 90 pk / 135 Nm, 68.000 km, met garantie)
? 100,- Versnellingsbak Peugeot 106 XSI 1.6
? 180,- Set aandrijfassen (refurbished) AX GTI
? 150,- Cilinderkop AX GTI incl. ECU, kabelboom, spruitstuk, gasklep
? 100,- Reviseren, flowen en vlakken cilinderkop (dit doe ik dus zelf)
? 85,- Stalen koppakking en kopbouten
? 60,- Distributieriem en spanrol
? 175,- Nieuw spaghettispruitstuk
? 100,- Voorste veerpoten compleet Citroën AX Diesel/Furio/GT ph2 (incl. nieuwe remmen)
? 80,- Nieuwe draagarmen Citroën AX ph2 (21mm fusees, incl. aansluiting stabilisator)
? 50,- Apex verlagingsveren
? 25,- Tank 106 XSI (voor de brandstofpomp)
? 0,- (geluk!) Dashboard AX ph2 incl. tellerhuis
? 25,- Kabelboom, aanjager, verwarming AX ph2
? 25,- Aanpassing ECU op nieuwe motor (extra EPROM)
? 25,- Katloze uitlaatpijp (niet aan mama Natuur vertellen)
? 20,- Tenzo Racing open luchtfilter
? 28,- Boetes die gescoord zijn tijdens het ophalen van de spullen (niet meegerekend

Totals: ? 1575,-
Ik ben vast nog wel wat vergeten...

Zodra er nieuws is laat ik het weten!