Het ombouwen van 1.4 8V SPI naar 1.6 8V MPI

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Locked
kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Het ombouwen van 1.4 8V SPI naar 1.6 8V MPI

Post by kevin.broke »

Nou, het wordt eens tijd, niet? Er rijden hier al diverse 1.6jes rond maar er zijn maar een paar mensen die weten hoe 't nou eigenlijk moet. Ik word gek gebeld in ieder geval :lol:

Ga binnenkort de TRS ombouwen en wil dit goed documenteren, zodat ik volgende keer kan zeggen dat jullie ??rst moeten lezen en d?n pas bellen.

Het doel
Laten we daar maar eens mee beginnen. Wat zijn geldige redenen om een 75 pk / 104 Nm sterk motortje te vervangen voor een 90 pk / 135 Nm sterke 1600?
Voor mij is dit teneerste: KOPPEL! Een 1600 trekt stukken harder dan de originele 1.4. Aangezien mijn auto door diverse opties nog een stukje zwaarder gaat worden dan ie nu al is en behoorlijk regelmatig de linkerbaan van de snelweg onveilig maakt (mijn favoriete kruissnelheid is 160 km/h) kan ik wat extra power wel gebruiken. Daarnaast treedt er in mijn geval straks nog een minimaal vermogensverlies op, door montage van een LPG installatie.
Ook is de multipointinjectie nauwkeuriger en dus - mits de ECU bijpassend is en niet teveel op power geprogrammeerd - zuiniger.
Verder wil ik de auto voor 35mm verlagen om de wegligging te verbeteren en is airco een sterke wens, iets dat prima mogelijk is op de 1600 motor. Hiermee begin ik echter niet.
Laatste eis is een betrouwbare auto (iig de komende 120.000 km, tot de distributieriem weer aan de beurt is). Om die reden wordt ook het onderblok gereviseerd, maar aangezien dit niet volstrekt overbodig is voor een geslaagde ombouw heb ik het hier niet vermeld. I just wanna be sure.

De bron
Mijn tocht begint met een lastige basis: Een type 1 AX 14 TRS inj. van 1990. Deze auto is dus al voorzien van een retourleiding, maar helaas ook van de verkeerde brandstofpomp, versnellingsbak, draagarmen, aandrijfassen, dynamo en elektronica. Daarnaast heeft het ook mijn voorkeur om het remsysteem te upgraden, aangezien de originele setup voor een 1360 al wat aan de krappe kant is.

De kosten, en wat heb ik nodig?
Dit is ook een handige checklist voor mezelf. Maar eens effe opsommen.....

? 200,- De AX zelf
? 175,- Motor zonder kop (1587cc TU5JP NFZ, 90 pk / 135 Nm, 68.000 km, met garantie)
? 100,- Versnellingsbak Peugeot 106 XSI 1.6
? 180,- Set aandrijfassen (refurbished) AX GTI
? 150,- Cilinderkop AX GTI incl. ECU, kabelboom, spruitstuk, gasklep
? 100,- Reviseren, flowen en vlakken cilinderkop (dit doe ik dus zelf)
? 85,- Stalen koppakking en kopbouten
? 60,- Distributieriem en spanrol
? 175,- Nieuw spaghettispruitstuk
? 100,- Voorste veerpoten compleet Citroën AX Diesel/Furio/GT ph2 (incl. nieuwe remmen)
? 80,- Nieuwe draagarmen Citroën AX ph2 (21mm fusees, incl. aansluiting stabilisator)
? 50,- Apex verlagingsveren
? 25,- Tank 106 XSI (voor de brandstofpomp)
? 0,- (geluk!) Dashboard AX ph2 incl. tellerhuis
? 25,- Kabelboom, aanjager, verwarming AX ph2
? 25,- Aanpassing ECU op nieuwe motor (extra EPROM)
? 25,- Katloze uitlaatpijp (niet aan mama Natuur vertellen)
? 20,- Tenzo Racing open luchtfilter
? 28,- Boetes die gescoord zijn tijdens het ophalen van de spullen (niet meegerekend ;))
Totals: ? 1575,-

Ik ben vast nog wel wat vergeten... :roll: Hierbij moet ik vermelden dat onderdelen die uit m'n sloper komen op waarde geschat en vermeld zijn. Daarnaast komt deze begroting qua prijs iets hoger uit dan strikt noodzakelijk, maar mijn doel is iets meer vermogen en vooral meer koppel in het middengebied: Zo kan ik met een redelijk lange overbrenging toch makkelijk doortrekken in de 5 ?n een hoge topsnelheid halen (190+). Daarvoor moet ik dus een paar wijzigingen doorvoeren...

Zodra er nieuws is laat ik het weten! :D
Last edited by kevin.broke on TueJun26, 2007 12:32:44 AM, edited 5 times in total.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

(wat doet dat bedrag trouwens pijn als je het eens begroot zeg :roll: )

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

1.6 en betrouwbaar gaat trouwens erg goed, ik rij al +- 20 a 25.000 km met een 1.6 en heb eigenlijks de laatste tijd ( na dat mijn koppaking lek ging in januari 2006) geen problemen gehad.. op normaal onderhoud na maar dat was ook niet erg bijzonder 2 bandjes, remblokjes, olie + filter

en vergeet niet om een spagetti uitlaat te monteren want dat scheelt echt aanzienlijk op een 1600
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

spaghetti staat in de begroting.. en 1600 is zwaar overpowered voor een AX, dus al snel betrouwbaarder dan bijv. een 1.0/1.1!

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

kevin.broke wrote:spaghetti staat in de begroting.. en 1600 is zwaar overpowered voor een AX, dus al snel betrouwbaarder dan bijv. een 1.0/1.1!
Qua betrouwbaarheid doet 'n 1.0 of 1.1 (met vergelijkbaar injectiesysteem) echt niet onder hoor, onder NORMAAL gebruik!

edit.. 160 beschouw ik niet als 'normaal' :roll: :lol:
Last edited by Glenn@nl on ThuJun28, 2007 9:40:28 PM, edited 1 time in total.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Glenn en ik doen weer lief tegen elkaar. Dit op basis van het feit dat mijn doelstelling vermeldt dat ik regelmatig 160 rijd, en dan ook meteen langdurig ;)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Zo! Gisteren heb ik een GTI cilinderkop met bekabeling, downpipe en ECU opgehaald bij Bossie. Even in de gauwigheid bekeken en alles ziet er netjes uit.

Ga het deze week maar eens even uit elkaar schroeven, schoonmaken en daarna met de vlakbank, frees en polijstborsteltjes spelen. Als er genoeg geld overblijft bestel ik misschien nog wel een mild nokkenasje met iets meer lichthoogte dan deze heeft. Ben alleen bang dat meer compressie me minder kost per pk, maar we zien wel even.
Versnellingsbak (1.4 GTI) heb ik gisternacht nog even gedeeltelijk gedemonteerd (dat heet je chronisch slaapgebrek praktisch inzetten). Revisiesetje is waarschijnlijk wel gewenst, deze bak kraakte nl. in de 2 en 3, en ik kon 'm om die reden goedkoop kopen.

Foto's volgen!

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

kevin.broke wrote:Glenn en ik doen weer lief tegen elkaar. Dit op basis van het feit dat mijn doelstelling vermeldt dat ik regelmatig 160 rijd, en dan ook meteen langdurig ;)
zorg dan voor een saxo of 106 koeler, want met de ax radiateur red je dat dus niet..

olie temp zit dan op 120c en de motor net op de 100c.. vooral in de zomer..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

of een diesel koelsysteem? ;) dan heb je nl. meer koelvloeistof (los tankje op veerpoot) en een dikkere radiator en ventilator.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

heb ik ook aangedacht, en ook met een diesel fan rond gereden maar die smolt door de spagetti uitlaat, en trok krom

en verder heb ik geen plaats voor een los tankje
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

TTF wrote:heb ik ook aangedacht, en ook met een diesel fan rond gereden maar die smolt door de spagetti uitlaat, en trok krom

en verder heb ik geen plaats voor een los tankje
mjah, ik wilde die fan dus al aan de andere kant monteren..

en tankje zal wel lukken denk ik hoor.. gewoon ECU iets omlaag verplaatsen.. moet de dikke kabel toch nog repareren zo hier en daar.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

dan zit je weer met je gril, een orginele fan past wel gewoon als je de warmtewisselaar een beetje verbuigt want die zit anders in de weg.. maar een 1.6 90pk is niet uitgerust met een warmtewisselaar geloof ik

bij mij is het toch wel behoorlijk vol, airbox, xenon, en zo veel kan die ecu ook weer niet naar beneden want dan zit je met je ruitensproeiertankje
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

90 pk heeft daar idd meer plek. bij de accu heb ik ook meer plek want er komt een gelaccu in..
ruitensproeiertankje wil ik daar misschien weg hebben but not sure yet. irriteer me altijd rot aan dat geknoei nl.

maar xenon is bij mij ook een wens...

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Ik ben benieuwd...

Wanneer komen de foto's :!:

Wil over een tijdje ook een 1.6 erin hangen alleen blijft ie lekker op verse bezine rijden :P
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

mjah, dit geintje gaat even iets meer tijd kosten dan ik gehoopt had...

...heb mogelijk wat acties ondergaan die me breakbehoevig maken, binnenkort meer nieuws :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Dames en heren: beticht me (wederom) van ongehoord plannen maken en ze niet opvolgen - ik blijf toch m'n eigen plan trekken wat dat soort dingen betreft. Dit topic blijft helaas bij een begroting...

Na redelijk onverwachts op het pad te zijn gekomen van een tweetal dingen die ik al lang wilde hebben heb ik vandaag een afspraak gemaakt om volgende week een handtekening te gaan zetten onder een contract dat om (veel!) meer geld gaat dan mijn jaarsalaris. Bij dat plan hoort een hele hoop geklus en een ruimere auto waar een trekhaak aan vast zit.
Ook daarvoor heb ik vandaag gekeken en mijn voorlopige keus is gevallen. Het spreekt voor zich dat een ??nmalige uitgave (investering) zoals beschreven een grote impact heeft op mijn leven en dan moet je knopen doorhakken...

Bij deze: De AX TRS moet het veld ruimen en wordt dus doorverkocht... misschien al op korte termijn, misschien vind ik nog tijd om 'm op te knappen en staat ie over een tijdje netjes op marktplaats. Komt erop neer dat ik alleen de AX GT en een wat ruimere Citroën over ga houden.

Spreekt voor zich dat de ombouw van 1.4 naar 1.6 dan ook niet voltooid gaat worden. Als er iemand vragen heeft over een dergelijke ombouw waarvoor het antwoord niet al op het forum te vinden is of waarbij dat antwoord deel uitmaakt van een verschijnsel genaamd "boeren verstand" weten jullie me te vinden via de pb knop.

wat mij betreft is een slotje hier op z'n plaats?

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Haha zonder het lezen van je laatste post had ik al besloten dat deze toch maar niet in de FAQ thuishoorde. Slotje en naar Technisch :)
Kijk uit, een Cactussssss

Locked