Het ombouwen van 1.4 8V SPI naar 1.6 8V MPI
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Het ombouwen van 1.4 8V SPI naar 1.6 8V MPI
Nou, het wordt eens tijd, niet? Er rijden hier al diverse 1.6jes rond maar er zijn maar een paar mensen die weten hoe 't nou eigenlijk moet. Ik word gek gebeld in ieder geval
Ga binnenkort de TRS ombouwen en wil dit goed documenteren, zodat ik volgende keer kan zeggen dat jullie ??rst moeten lezen en d?n pas bellen.
Het doel
Laten we daar maar eens mee beginnen. Wat zijn geldige redenen om een 75 pk / 104 Nm sterk motortje te vervangen voor een 90 pk / 135 Nm sterke 1600?
Voor mij is dit teneerste: KOPPEL! Een 1600 trekt stukken harder dan de originele 1.4. Aangezien mijn auto door diverse opties nog een stukje zwaarder gaat worden dan ie nu al is en behoorlijk regelmatig de linkerbaan van de snelweg onveilig maakt (mijn favoriete kruissnelheid is 160 km/h) kan ik wat extra power wel gebruiken. Daarnaast treedt er in mijn geval straks nog een minimaal vermogensverlies op, door montage van een LPG installatie.
Ook is de multipointinjectie nauwkeuriger en dus - mits de ECU bijpassend is en niet teveel op power geprogrammeerd - zuiniger.
Verder wil ik de auto voor 35mm verlagen om de wegligging te verbeteren en is airco een sterke wens, iets dat prima mogelijk is op de 1600 motor. Hiermee begin ik echter niet.
Laatste eis is een betrouwbare auto (iig de komende 120.000 km, tot de distributieriem weer aan de beurt is). Om die reden wordt ook het onderblok gereviseerd, maar aangezien dit niet volstrekt overbodig is voor een geslaagde ombouw heb ik het hier niet vermeld. I just wanna be sure.
De bron
Mijn tocht begint met een lastige basis: Een type 1 AX 14 TRS inj. van 1990. Deze auto is dus al voorzien van een retourleiding, maar helaas ook van de verkeerde brandstofpomp, versnellingsbak, draagarmen, aandrijfassen, dynamo en elektronica. Daarnaast heeft het ook mijn voorkeur om het remsysteem te upgraden, aangezien de originele setup voor een 1360 al wat aan de krappe kant is.
De kosten, en wat heb ik nodig?
Dit is ook een handige checklist voor mezelf. Maar eens effe opsommen.....
? 200,- De AX zelf
? 175,- Motor zonder kop (1587cc TU5JP NFZ, 90 pk / 135 Nm, 68.000 km, met garantie)
? 100,- Versnellingsbak Peugeot 106 XSI 1.6
? 180,- Set aandrijfassen (refurbished) AX GTI
? 150,- Cilinderkop AX GTI incl. ECU, kabelboom, spruitstuk, gasklep
? 100,- Reviseren, flowen en vlakken cilinderkop (dit doe ik dus zelf)
? 85,- Stalen koppakking en kopbouten
? 60,- Distributieriem en spanrol
? 175,- Nieuw spaghettispruitstuk
? 100,- Voorste veerpoten compleet Citroën AX Diesel/Furio/GT ph2 (incl. nieuwe remmen)
? 80,- Nieuwe draagarmen Citroën AX ph2 (21mm fusees, incl. aansluiting stabilisator)
? 50,- Apex verlagingsveren
? 25,- Tank 106 XSI (voor de brandstofpomp)
? 0,- (geluk!) Dashboard AX ph2 incl. tellerhuis
? 25,- Kabelboom, aanjager, verwarming AX ph2
? 25,- Aanpassing ECU op nieuwe motor (extra EPROM)
? 25,- Katloze uitlaatpijp (niet aan mama Natuur vertellen)
? 20,- Tenzo Racing open luchtfilter
? 28,- Boetes die gescoord zijn tijdens het ophalen van de spullen (niet meegerekend )
Totals: ? 1575,-
Ik ben vast nog wel wat vergeten... Hierbij moet ik vermelden dat onderdelen die uit m'n sloper komen op waarde geschat en vermeld zijn. Daarnaast komt deze begroting qua prijs iets hoger uit dan strikt noodzakelijk, maar mijn doel is iets meer vermogen en vooral meer koppel in het middengebied: Zo kan ik met een redelijk lange overbrenging toch makkelijk doortrekken in de 5 ?n een hoge topsnelheid halen (190+). Daarvoor moet ik dus een paar wijzigingen doorvoeren...
Zodra er nieuws is laat ik het weten!
Ga binnenkort de TRS ombouwen en wil dit goed documenteren, zodat ik volgende keer kan zeggen dat jullie ??rst moeten lezen en d?n pas bellen.
Het doel
Laten we daar maar eens mee beginnen. Wat zijn geldige redenen om een 75 pk / 104 Nm sterk motortje te vervangen voor een 90 pk / 135 Nm sterke 1600?
Voor mij is dit teneerste: KOPPEL! Een 1600 trekt stukken harder dan de originele 1.4. Aangezien mijn auto door diverse opties nog een stukje zwaarder gaat worden dan ie nu al is en behoorlijk regelmatig de linkerbaan van de snelweg onveilig maakt (mijn favoriete kruissnelheid is 160 km/h) kan ik wat extra power wel gebruiken. Daarnaast treedt er in mijn geval straks nog een minimaal vermogensverlies op, door montage van een LPG installatie.
Ook is de multipointinjectie nauwkeuriger en dus - mits de ECU bijpassend is en niet teveel op power geprogrammeerd - zuiniger.
Verder wil ik de auto voor 35mm verlagen om de wegligging te verbeteren en is airco een sterke wens, iets dat prima mogelijk is op de 1600 motor. Hiermee begin ik echter niet.
Laatste eis is een betrouwbare auto (iig de komende 120.000 km, tot de distributieriem weer aan de beurt is). Om die reden wordt ook het onderblok gereviseerd, maar aangezien dit niet volstrekt overbodig is voor een geslaagde ombouw heb ik het hier niet vermeld. I just wanna be sure.
De bron
Mijn tocht begint met een lastige basis: Een type 1 AX 14 TRS inj. van 1990. Deze auto is dus al voorzien van een retourleiding, maar helaas ook van de verkeerde brandstofpomp, versnellingsbak, draagarmen, aandrijfassen, dynamo en elektronica. Daarnaast heeft het ook mijn voorkeur om het remsysteem te upgraden, aangezien de originele setup voor een 1360 al wat aan de krappe kant is.
De kosten, en wat heb ik nodig?
Dit is ook een handige checklist voor mezelf. Maar eens effe opsommen.....
? 200,- De AX zelf
? 175,- Motor zonder kop (1587cc TU5JP NFZ, 90 pk / 135 Nm, 68.000 km, met garantie)
? 100,- Versnellingsbak Peugeot 106 XSI 1.6
? 180,- Set aandrijfassen (refurbished) AX GTI
? 150,- Cilinderkop AX GTI incl. ECU, kabelboom, spruitstuk, gasklep
? 100,- Reviseren, flowen en vlakken cilinderkop (dit doe ik dus zelf)
? 85,- Stalen koppakking en kopbouten
? 60,- Distributieriem en spanrol
? 175,- Nieuw spaghettispruitstuk
? 100,- Voorste veerpoten compleet Citroën AX Diesel/Furio/GT ph2 (incl. nieuwe remmen)
? 80,- Nieuwe draagarmen Citroën AX ph2 (21mm fusees, incl. aansluiting stabilisator)
? 50,- Apex verlagingsveren
? 25,- Tank 106 XSI (voor de brandstofpomp)
? 0,- (geluk!) Dashboard AX ph2 incl. tellerhuis
? 25,- Kabelboom, aanjager, verwarming AX ph2
? 25,- Aanpassing ECU op nieuwe motor (extra EPROM)
? 25,- Katloze uitlaatpijp (niet aan mama Natuur vertellen)
? 20,- Tenzo Racing open luchtfilter
? 28,- Boetes die gescoord zijn tijdens het ophalen van de spullen (niet meegerekend )
Totals: ? 1575,-
Ik ben vast nog wel wat vergeten... Hierbij moet ik vermelden dat onderdelen die uit m'n sloper komen op waarde geschat en vermeld zijn. Daarnaast komt deze begroting qua prijs iets hoger uit dan strikt noodzakelijk, maar mijn doel is iets meer vermogen en vooral meer koppel in het middengebied: Zo kan ik met een redelijk lange overbrenging toch makkelijk doortrekken in de 5 ?n een hoge topsnelheid halen (190+). Daarvoor moet ik dus een paar wijzigingen doorvoeren...
Zodra er nieuws is laat ik het weten!
Last edited by kevin.broke on TueJun26, 2007 12:32:44 AM, edited 5 times in total.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
1.6 en betrouwbaar gaat trouwens erg goed, ik rij al +- 20 a 25.000 km met een 1.6 en heb eigenlijks de laatste tijd ( na dat mijn koppaking lek ging in januari 2006) geen problemen gehad.. op normaal onderhoud na maar dat was ook niet erg bijzonder 2 bandjes, remblokjes, olie + filter
en vergeet niet om een spagetti uitlaat te monteren want dat scheelt echt aanzienlijk op een 1600
en vergeet niet om een spagetti uitlaat te monteren want dat scheelt echt aanzienlijk op een 1600
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Qua betrouwbaarheid doet 'n 1.0 of 1.1 (met vergelijkbaar injectiesysteem) echt niet onder hoor, onder NORMAAL gebruik!kevin.broke wrote:spaghetti staat in de begroting.. en 1600 is zwaar overpowered voor een AX, dus al snel betrouwbaarder dan bijv. een 1.0/1.1!
edit.. 160 beschouw ik niet als 'normaal'
Last edited by Glenn@nl on ThuJun28, 2007 9:40:28 PM, edited 1 time in total.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Zo! Gisteren heb ik een GTI cilinderkop met bekabeling, downpipe en ECU opgehaald bij Bossie. Even in de gauwigheid bekeken en alles ziet er netjes uit.
Ga het deze week maar eens even uit elkaar schroeven, schoonmaken en daarna met de vlakbank, frees en polijstborsteltjes spelen. Als er genoeg geld overblijft bestel ik misschien nog wel een mild nokkenasje met iets meer lichthoogte dan deze heeft. Ben alleen bang dat meer compressie me minder kost per pk, maar we zien wel even.
Versnellingsbak (1.4 GTI) heb ik gisternacht nog even gedeeltelijk gedemonteerd (dat heet je chronisch slaapgebrek praktisch inzetten). Revisiesetje is waarschijnlijk wel gewenst, deze bak kraakte nl. in de 2 en 3, en ik kon 'm om die reden goedkoop kopen.
Foto's volgen!
Ga het deze week maar eens even uit elkaar schroeven, schoonmaken en daarna met de vlakbank, frees en polijstborsteltjes spelen. Als er genoeg geld overblijft bestel ik misschien nog wel een mild nokkenasje met iets meer lichthoogte dan deze heeft. Ben alleen bang dat meer compressie me minder kost per pk, maar we zien wel even.
Versnellingsbak (1.4 GTI) heb ik gisternacht nog even gedeeltelijk gedemonteerd (dat heet je chronisch slaapgebrek praktisch inzetten). Revisiesetje is waarschijnlijk wel gewenst, deze bak kraakte nl. in de 2 en 3, en ik kon 'm om die reden goedkoop kopen.
Foto's volgen!
zorg dan voor een saxo of 106 koeler, want met de ax radiateur red je dat dus niet..kevin.broke wrote:Glenn en ik doen weer lief tegen elkaar. Dit op basis van het feit dat mijn doelstelling vermeldt dat ik regelmatig 160 rijd, en dan ook meteen langdurig
olie temp zit dan op 120c en de motor net op de 100c.. vooral in de zomer..
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
mjah, ik wilde die fan dus al aan de andere kant monteren..TTF wrote:heb ik ook aangedacht, en ook met een diesel fan rond gereden maar die smolt door de spagetti uitlaat, en trok krom
en verder heb ik geen plaats voor een los tankje
en tankje zal wel lukken denk ik hoor.. gewoon ECU iets omlaag verplaatsen.. moet de dikke kabel toch nog repareren zo hier en daar.
dan zit je weer met je gril, een orginele fan past wel gewoon als je de warmtewisselaar een beetje verbuigt want die zit anders in de weg.. maar een 1.6 90pk is niet uitgerust met een warmtewisselaar geloof ik
bij mij is het toch wel behoorlijk vol, airbox, xenon, en zo veel kan die ecu ook weer niet naar beneden want dan zit je met je ruitensproeiertankje
bij mij is het toch wel behoorlijk vol, airbox, xenon, en zo veel kan die ecu ook weer niet naar beneden want dan zit je met je ruitensproeiertankje
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Dames en heren: beticht me (wederom) van ongehoord plannen maken en ze niet opvolgen - ik blijf toch m'n eigen plan trekken wat dat soort dingen betreft. Dit topic blijft helaas bij een begroting...
Na redelijk onverwachts op het pad te zijn gekomen van een tweetal dingen die ik al lang wilde hebben heb ik vandaag een afspraak gemaakt om volgende week een handtekening te gaan zetten onder een contract dat om (veel!) meer geld gaat dan mijn jaarsalaris. Bij dat plan hoort een hele hoop geklus en een ruimere auto waar een trekhaak aan vast zit.
Ook daarvoor heb ik vandaag gekeken en mijn voorlopige keus is gevallen. Het spreekt voor zich dat een ??nmalige uitgave (investering) zoals beschreven een grote impact heeft op mijn leven en dan moet je knopen doorhakken...
Bij deze: De AX TRS moet het veld ruimen en wordt dus doorverkocht... misschien al op korte termijn, misschien vind ik nog tijd om 'm op te knappen en staat ie over een tijdje netjes op marktplaats. Komt erop neer dat ik alleen de AX GT en een wat ruimere Citroën over ga houden.
Spreekt voor zich dat de ombouw van 1.4 naar 1.6 dan ook niet voltooid gaat worden. Als er iemand vragen heeft over een dergelijke ombouw waarvoor het antwoord niet al op het forum te vinden is of waarbij dat antwoord deel uitmaakt van een verschijnsel genaamd "boeren verstand" weten jullie me te vinden via de pb knop.
wat mij betreft is een hier op z'n plaats?
Na redelijk onverwachts op het pad te zijn gekomen van een tweetal dingen die ik al lang wilde hebben heb ik vandaag een afspraak gemaakt om volgende week een handtekening te gaan zetten onder een contract dat om (veel!) meer geld gaat dan mijn jaarsalaris. Bij dat plan hoort een hele hoop geklus en een ruimere auto waar een trekhaak aan vast zit.
Ook daarvoor heb ik vandaag gekeken en mijn voorlopige keus is gevallen. Het spreekt voor zich dat een ??nmalige uitgave (investering) zoals beschreven een grote impact heeft op mijn leven en dan moet je knopen doorhakken...
Bij deze: De AX TRS moet het veld ruimen en wordt dus doorverkocht... misschien al op korte termijn, misschien vind ik nog tijd om 'm op te knappen en staat ie over een tijdje netjes op marktplaats. Komt erop neer dat ik alleen de AX GT en een wat ruimere Citroën over ga houden.
Spreekt voor zich dat de ombouw van 1.4 naar 1.6 dan ook niet voltooid gaat worden. Als er iemand vragen heeft over een dergelijke ombouw waarvoor het antwoord niet al op het forum te vinden is of waarbij dat antwoord deel uitmaakt van een verschijnsel genaamd "boeren verstand" weten jullie me te vinden via de pb knop.
wat mij betreft is een hier op z'n plaats?