Marc aka q01z, GTI '92, Twingo 1.5 '12, GSA 1.3, C5 2.0Break

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

zo, ook weer es online!

met 'slecht' nieuws!
Jansteven is er zondag nie top de meeting, wat er dus voor zorgt dat ik geen onderstel heb.. en dat de komende 3 weken niet :(
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ey ik zie net dat ik gewoon meer dan 2300 berichtjes in mn wie=wie heb!
dat is nog eens een partij associaal! :D
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

vandaag es begonnen aan me nieuwe GTI onderstel.. met enig resultaat;

achteras
-schokdempers zijn eraf
-alle boutjes van de achteras waarmee de remleidingen vastzaten zijn gebroken, maar daarmee wel los
-3 vd 4 torx schroeven waarmee de torsiestaven vastzitten hebben niet eens een kop, laat staan dat het te schroeven valt
-achteras is nu wel schoon en van oppervlakte roest ontdaan, maar uit elkaar krijgen zal ik m niet, dus die ligt aan de kant

stabistang voor
-ontdekt dat links/rechts verschillende droplinks zijn
-schoongemaakt

voorpoot links
-draagarm gedemonteerd (gek genoeg erg soepel, zonder kracht, ja van me vingers)
-remschijf gedemonteerd en weggegooit
-remblokjes weggegooit
-remklauw gedemonteerd
-schokdemper alvast iets los gedraait
tot zover dus goed
-naafmoer niet los te krijgen, resultaat; speling op me ratel, een kromme schroevendraaier en een kromme klep (had ik gebruikt om te blokkeren)

dusss nu zit er een kapotte aandrijfas in die voorpoot vast, wat niet handig is! en aangezien ik me gereedschap erop sloop, heb ik ook niet het gevoel dat het wel los gaat als ik het eronder zet.. :roll:

rechter voorpoot
toen was mijn sleutelzin al tot een dramatisch dieptepunt gedaald..
Image

Citrosan
AX Master
AX Master
Posts: 1099
Joined: SatDec04, 2004 8:23:58 PM
Location: Lisse

Post by Citrosan »

Et ging dus gewoon kl*te :?
Tringgggg.....Tringgggg.....Ja, met de koppel gigant, zegt u het maar!

Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

q01z wrote: stabistang voor
-ontdekt dat links/rechts verschillende droplinks zijn
Hier hetzelfde! :)
Zullen we ff uitwisselen?
Altijd meer PK's dan jou!

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Hmmm, jammer dit man! :roll:
Freude am Fahren.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Balen zeg!
Naafmoer probleem ken ik van een slopertje.
Wij hebben toen uiteindelijk met de slijptol een spleetje erin geslepen aan twee kanten en toen met een paar flinke klappen en wat verwarmen kwam ie los.

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

q01z wrote: -naafmoer niet los te krijgen, resultaat; speling op me ratel, een kromme schroevendraaier en een kromme klep (had ik gebruikt om te blokkeren)
Image

q01z, gebruik dan het juiste gereedschap, ratels zijn niet gemaakt voor grof geweld.

Sterkte met verdere de- en montage, ondanks alle tegenslag :cry: van vandaag het komt goed (y)

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Hey Henk,

Waarom dat profiel erop als je remschijf er nog op zit :idea: :wink:

Als iemand op de rem trapt kun je prima je bout losdraaien....
Freude am Fahren.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

dat rem je echt niet (altijd) bij hoor!
Klotenaafmoeren van Citroën met van die omgevouwde stukjes zijn echt supernaar! Ik heb nu ovale naafmoeren gemonteerd zitten, deze zijn echter wel voor 1-malig gebruik. (en ja, nu zijn ze rond, maar ze zijn iets ovaal voor je ze monteerd zodat ze een soort zelfspannend zijn)

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

met de rem wil het idd niet altijd, als het echt niet los wil, dan monteer ik altijd een stalenvelg, en zet de auto op de grond, hefboompje maken en klaar 8)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

arnie wrote: Waarom dat profiel erop als je remschijf er nog op zit :idea: :wink:
Als iemand op de rem trapt kun je prima je bout losdraaien....
Dit werkt wel het prettigste van alle methodes; pijp over het t-stukkie heen en je kunt zoveel kracht zetten als je wil zonder dat de AX naar voor of naar achteren wil.
Bij mij trokken we 'm ook door de rem heen...
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Henk Bats wrote:

q01z, gebruik dan het juiste gereedschap, ratels zijn niet gemaakt voor grof geweld.


Groetjes, Henk
We hadden daarom ook eerste de kruissleuten met uitlaat pijp.

En de veerpoot zit niet onder een auto!
Dus remmen heeft weinig nut ;)

En omdat wij vorige keren op deze manieren toch ook aandrijfassen van een poot hebben afgekregen die los lag, maar omdat het gereedschap erop breekt lukt het vast en zeker aan de auto ook niet...
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Vastzetten in de bankschroef die hap en slijpen maar. Als je het erg eng vindt kan je ook een dremel nemen, duurt alleen wel langer.
(aandrijfas mag toch naar de prullenmand toch?)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

@henk:
het juiste gereedschap ben ik idd ook een groot voorstander van, maar ik zag mn kruissleutel flink doorbuigen, dus ik dacht 'ik pak me oude ratel wel' opzich ging dat aardig, met dus een stuk uitlaatbuis van +-1.5m erop.. (stuk tussenpijp)
die schroevendraaier die sneuvelde, was er 1 van Lux, 8mm doorsnede gehard staal.. en krom dattie is!

@ivar: dat openslijpen is idd wel een idee, aangezien die aandrijfas toch gaar is..

ik denk dat die moer gewoon met een slagsleutel is vastgezet, op een 200nM ofzo, iig niet op een nuttig moment!
Image

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

TTF wrote:met de rem wil het idd niet altijd, als het echt niet los wil, dan monteer ik altijd een stalenvelg, en zet de auto op de grond, hefboompje maken en klaar 8)
Ok, bij de megane ging het prima...

Bij de AX had ik er 1 boutje in met daartussen een breekijzertje wat vast liep op de grond. Ging toen ook prima.... Als je die kantjes maar goed omhoog slaat.
Freude am Fahren.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

arnie wrote:
TTF wrote:met de rem wil het idd niet altijd, als het echt niet los wil, dan monteer ik altijd een stalenvelg, en zet de auto op de grond, hefboompje maken en klaar 8)
Ok, bij de megane ging het prima...

Bij de AX had ik er 1 boutje in met daartussen een breekijzertje wat vast liep op de grond. Ging toen ook prima.... Als je die kantjes maar goed omhoog slaat.
die kantjes heb ik er volledig vanaf gebroken :P

ach, vh weekend nog maar es kijken
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

ik ben van het weekend vrij,

mijn hoofd gebruiken als hamer ? :D
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

DuFF wrote:ik ben van het weekend vrij,

mijn hoofd gebruiken als hamer ? :D
wel ff een how-to maken dan met foto's :lol:

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

ik heb het nog nooit NIET losgekregen met een 1,5-2m pijp, auto op de grond op een velg en dan zowel in de versnelling als de rem intrappen. Let er wel op dat je je ratel ondersteunt, je wil nl. niet zoveel kracht zetten dat je de aandrijfas scheef/kromtrekt. dan krijg je nadat die moer eraf is de as nl. niet uit je veerpoot - heb dat al eens met een gigant van een moker moeten doen en daarbij een lager gesloopt..

Post Reply