Tips omtrent injectie

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Koen NL
AX liefhebber
AX liefhebber

Tips omtrent injectie

Post by Koen NL »

Ben van plan om van het weekend de injectie uit elkaar te schroeven (zonder enige kennis, met de haynes en een gedeelte van een howto hier op het forum). En ik wil ook de luchtfilter schoon maken. Heeft iemand nog tips waar ik op moet letten. Ik weet in ieder geval haast zeker dat er iets lekt in de injectie.

Tips zijn welkom :)!
Citroën AX 1.1I First Impression

ToDo:
- GTI dashboard (thanks MNM(tm))
- Dakklokje aansluiten
- Toerenteller/temperatuurmeter inbouwen (thanks MNM(tm))
- Xenon (ja of nee?)

Image

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Lucske »

Wat bedoel je met het lekken van het injectiesysteem? Loopt er olieachtige troep uit bij aansluiting van monopoint-injectiehuis met luchtaanvoerkap?

Dat hebben die monopoint injectiesystemen allemaal en het komt van de carterontluchting. Om milieuredenen loopt de slang van de carterontluchting (op kleppendeksel) naar de luchtinlaat.

Koen NL
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Koen NL »

Lucske wrote:Wat bedoel je met het lekken van het injectiesysteem? Loopt er olieachtige troep uit bij aansluiting van monopoint-injectiehuis met luchtaanvoerkap?

Dat hebben die monopoint injectiesystemen allemaal en het komt van de carterontluchting. Om milieuredenen loopt de slang van de carterontluchting (op kleppendeksel) naar de luchtinlaat.
Injectiesysteem was heel erg smerig aan de buitenkant. Dus heb er een doekje langsgehaald van de week. Daarna rondje gaan rijden. Daarna weer gekeken en toen was de injectie weer vies (niet zo erg als daarrvoor maar het begon weer vies te worden zeg maar). Ook verbruikt mijn auto veel benzine en stottert hij af en toe. (hij verbruikt 1 op 10 ? 12)

Foto van injectie zoals hij er vorige week uitzag:
Image

ToDo:
- Dakklokje aansluiten
- Xenon (ja of nee?)

Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Maak gewoon foto's van alles wat je doet. Zit vrij simpel in elkaar allemaal.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Koen NL
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Koen NL »

Ok. En waarmee kan ik alles het beste schoonmaken?

ToDo:
- Dakklokje aansluiten
- Xenon (ja of nee?)

Image

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Handleiding voor het loshalen & weer vastmaken van het injectiehuis staat tussen de howto's. Is verder niet zo heel lastig allemaal, gewoon voorzichtig & rustig aan :)
Kijk uit, een Cactussssss

Koen NL
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Koen NL »

pcrodent wrote:Handleiding voor het loshalen & weer vastmaken van het injectiehuis staat tussen de howto's. Is verder niet zo heel lastig allemaal, gewoon voorzichtig & rustig aan :)
Jup. Die had ik al gevonden :)! Waarmee kan ik het injectiehuis het beste reinigen, en waarmee de luchtfilter?

ToDo:
- Dakklokje aansluiten
- Xenon (ja of nee?)

Image

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Luchtfilter: haal gewoon een nieuwe, kost een tientje ofzo... Of bedoel je het luchtfilterhuis?
Kijk uit, een Cactussssss

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Wasbenzine en remreiniger werkt als de beste.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Lucske »

Ik zie op het plaatje idd. die olieachtige troep.

Komt dus van de carterontluchting.
De slang v.d. carterontluchting zie je rechts op de foto verticaal lopen.

Als je echt geen troep meer wilt, dan moet je die carterslang bij kleppendeksel-kant losmaken en dan dichtmaken met kurk ofzo met slangenklem er omheen.
Dit is dus dat ie geen ongefilterde lucht meer via de inlaat naar binnen kan trekken.

De ontluchting op het kleppendeksel zelf moet een open verbinding blijven :!:
Dus NOOIT afsluiten.

Je kunt dan aan die ontluchting een slang maken met een filtertje. Nadeel is wel dat je dit filtertje dan vaak moet schoonmaken, omdat het binnen no-time verstopt zit. En dat mag dus weer niet, verbinding moet open blijven :!:

Je kunt beter zelf een zogenaamde oil-catch tank maken.

Op de goedkopie manier kun je het volgende maken:
Bijvoorbeeld een langere slang nemen. Deze aan de ene kant aan de carterontluchting aansluiten en aan de andere kant via een gat aan de zijkant in een blik naar binnen laten lopen, met de slang wat naar beneden wijzend.

Dan aan de open bovenkant van het blik er een panty overheen trekken.
Drab loopt zo onder het blik in en de overdruk aan lucht uit het carter kan toch ontsnappen. Als dan panty vuil is, pak je gewoon weer een nieuwe :wink:

Bovenstaande methode is wel een hoop geprul. Je kunt dus ook af en toe het injectiehuis gewoon schoonmaken.

Koen NL
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Koen NL »

Lucske wrote:Ik zie op het plaatje idd. die olieachtige troep.

Komt dus van de carterontluchting.
De slang v.d. carterontluchting zie je rechts op de foto verticaal lopen.

Als je echt geen troep meer wilt, dan moet je die carterslang bij kleppendeksel-kant losmaken en dan dichtmaken met kurk ofzo met slangenklem er omheen.
Dit is dus dat ie geen ongefilterde lucht meer via de inlaat naar binnen kan trekken.

De ontluchting op het kleppendeksel zelf moet een open verbinding blijven :!:
Dus NOOIT afsluiten.

Je kunt dan aan die ontluchting een slang maken met een filtertje. Nadeel is wel dat je dit filtertje dan vaak moet schoonmaken, omdat het binnen no-time verstopt zit. En dat mag dus weer niet, verbinding moet open blijven :!:

Je kunt beter zelf een zogenaamde oil-catch tank maken.

Op de goedkopie manier kun je het volgende maken:
Bijvoorbeeld een langere slang nemen. Deze aan de ene kant aan de carterontluchting aansluiten en aan de andere kant via een gat aan de zijkant in een blik naar binnen laten lopen, met de slang wat naar beneden wijzend.

Dan aan de open bovenkant van het blik er een panty overheen trekken.
Drab loopt zo onder het blik in en de overdruk aan lucht uit het carter kan toch ontsnappen. Als dan panty vuil is, pak je gewoon weer een nieuwe :wink:

Bovenstaande methode is wel een hoop geprul. Je kunt dus ook af en toe het injectiehuis gewoon schoonmaken.
Ik denk dat ik dan toch ga voor een aantal keer schoonmaken :)! Als je eenmaal een keer het injectiehuis uit elkaar hebt gehaald is dat de keer erop een eitje toch?!? Hopelijk is het morgen droog en kan ik dan aan de slag :)!

ToDo:
- Dakklokje aansluiten
- Xenon (ja of nee?)

Image

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Lucske »

Als je eenmaal weet hoe het zit, is het idd. veel sneller uit elkaar allemaal.

En schoonmaken hoeft nou ook weer niet zo vaak, die vuiligheid lijkt erger dan ie in werkelijkheid is voor het functioneren van het injectiesysteem.

Succes ermee!

Koen NL
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Koen NL »

Lucske wrote:Als je eenmaal weet hoe het zit, is het idd. veel sneller uit elkaar allemaal.

En schoonmaken hoeft nou ook weer niet zo vaak, die vuiligheid lijkt erger dan ie in werkelijkheid is voor het functioneren van het injectiesysteem.

Succes ermee!
Thanks! Hopelijk stottert hij vanaf morgen ook wat minder en verbruikt hij minder.

Is het ook verstandig om er naderhand een fles injectiereiniger erdoor te gooien?

ToDo:
- Dakklokje aansluiten
- Xenon (ja of nee?)

Image

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Lucske »

Dat stotteren kan trouwens goed je injector zijn die vuil is van binnen, door aangekoekte benzinerestjes.
Daar doe je met het schoonmaken van het injectiehuis echter weinig aan. Je zou daar een injectiecleaner voor bij automaterialenzaak kunnen kopen. Dat gooi je in je tank en dat reinigt dan doordat het met de benzine in je injector komt.

Een andere om te checken ivm. het stotteren is je MAP sensor. Die zie je op het plaatje nog net gedeeltelijk linksboven in beeld. Kijk of het slangetje dat er naartoe loopt niet poreus is en of het niet verstopt zit. En natuurlijk mag het buisje waarmee het slangetje op het injectiehuis zit, ook niet vuil van binnen zijn. Kortom: Er moet een open verbinding zijn met de sensor.

Ook stekkerverbindingen en massa-verbindingen van het hele injectiesysteem moeten natuurlijk netjes zijn en dus niet gecorrodeerd.

Koen NL
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Koen NL »

Net weer iets geks met de auto.

Ik wou met een koude motor wegrijden. Ik rij weg, hij stottert even maar rijd daarna gewoon door. Ik schakel naar z'n twee als ik de straat uitrijd, begint de auto te stotteren als een gek en te hobbelen als een schommelpaard. Heeft dit te maken met het injectiehuis/ de injectie?

ToDo:
- Dakklokje aansluiten
- Xenon (ja of nee?)

Image

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Lucske »

Het zou de MAP sensor kunnen zijn, maar dat is moeilijk zo te beoordelen.

Lees anders de ECU eens uit, misschien staat er een storingscode in.

Hier staat omschreven hoe:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=12506

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

injector die in je injectie-systeem zit laten reinigen is maar 20 euro ofzo, en dan is die ook weer meteen schoon en kan die er ook meteen weer een tijdje tegenaan... dat moet dacht ik sonisch gereinigd worden ofzo.
kunnen ze bij bijvoorbeeld de A.O.C. in goes.

kun je anders niet gewoon wachten tot de nieuwegein-meeting met het schoonmaken van het injectiehuis enz?

het is zo gebeurd... en dan kun je de 1e keer gewoon kijken :wink: .
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Koen NL
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Koen NL »

DuFF wrote:injector die in je injectie-systeem zit laten reinigen is maar 20 euro ofzo, en dan is die ook weer meteen schoon en kan die er ook meteen weer een tijdje tegenaan... dat moet dacht ik sonisch gereinigd worden ofzo.
kunnen ze bij bijvoorbeeld de A.O.C. in goes.

kun je anders niet gewoon wachten tot de nieuwegein-meeting met het schoonmaken van het injectiehuis enz?

het is zo gebeurd... en dan kun je de 1e keer gewoon kijken :wink: .
Ik zal er eens over denken. Maar ik dacht laat ik het zelf proberen. Moet toch ooit eens een keer kennis opdoen van aan auto's sleutelen :)!

ToDo:
- Dakklokje aansluiten
- Xenon (ja of nee?)

Image

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

Is recent de ecu eigenlijk al een keertje goed gereset?
Met name je beroerde koude start klinkt typisch als een ecu die er ff op moet worden gewezen dat het geen winter meer is, oftwel resetten.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Koen NL
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Koen NL »

Rio97 wrote:Is recent de ecu eigenlijk al een keertje goed gereset?
Met name je beroerde koude start klinkt typisch als een ecu die er ff op moet worden gewezen dat het geen winter meer is, oftwel resetten.
Zal eens kijken of dat gaat lukken :P! Kan de ECU ook te maken hebben met het benzineverbruik?

ToDo:
- Dakklokje aansluiten
- Xenon (ja of nee?)

Image

Post Reply