verschil GT GTI

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

antoni
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: MonJun04, 2007 10:17:37 PM

verschil GT GTI

Post by antoni »

hallo, ik ben bezig met een project van mij hier een link... http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/166762

voor mijn project zoek ik een kleine ax GT of gti

Ik ben eens wezen kijken op markpplaats naar een GT leuk ding maar, het een een 3gaats bout aan het wiel ik moet 4 hebben. (kan er een 4bouts gat van gemaakt worde?)

dat heeft de gti alleen heb ik gelezen.

wat is volgens jullie nog meer het verschil tussen een GT GTI?

gewicht van een GT is precies goed iets van 700kg
de gti vanaf '91 weegt 785 is net iets te zwaar voor mijn project.

wie weet hoe het komt dat gewicht verschil?

antoni

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

"Simpelste" verschil:

GT heeft carburateur, GTI heeft (multi-point) injectie. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

antoni
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: MonJun04, 2007 10:17:37 PM

Post by antoni »

MNM(tm) wrote:"Simpelste" verschil:

GT heeft carburateur, GTI heeft (multi-point) injectie. ;)

okey, maar verder helemaal niets behalve 3gaats en 4 gaats?

als ik nu bijv een GT haal kan ik er dan andere voor wielnaven op zetten en achter andere trommels om een 4gaats van te maken

wie heeft dt eerder gedaan :?:

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

MNM(tm) wrote:GT heeft carburateur
Er zijn dus geen GT injecties? :? right :?

Er zijn twee GT's (wat motor betreft)

de GT S6 (carburateur) - 85PK
de GT injectie - 75 PK

en dan hebben we nog de GTI met 95 PK

alle drie 1360cc

En een viergaats onderstel onder bijvoorbeeld een GT schijnt mogelijk te zijn:!:

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

MBa@NL wrote:
MNM(tm) wrote:GT heeft carburateur
Er zijn dus geen GT injecties? :? right :?

Er zijn twee GT's (wat motor betreft)

de GT S6 (carburateur) - 85PK
de GT injectie - 75 PK

en dan hebben we nog de GTI met 95 PK

alle drie 1360cc

En een viergaats onderstel onder bijvoorbeeld een GT schijnt mogelijk te zijn:!:
Jah, maar een GT injectie noem je dan ook GT injectie, en niet gewoon GT. (Maar da's mijn bescheiden mening. En dan is het ook nog eens GTi, en niet GTI. ;)).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: verschil GT GTI

Post by Drake »

antoni wrote:hallo, ik ben bezig met een project van mij hier een link... http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/166762

wie weet hoe het komt dat gewicht verschil?

antoni
Ja:

-Interieur is luxer en iets zwaarder
-geluidsisolatie is beter
-onderstel is zwaarder (remmen stabi stangen enz)
-moter is iets zwaarder

In de basis zijn ze allebij even zwaar, ik zou ten alle tijden voor een gaan met een 4 gaats onderstel, scheeld veel ombouwwerk, en de remmen van een 4 gaats zijn geventileerd.

ombouwen van 3 naar 4 gaats kan overgens wel, zelf genoeg ervaring mee laat ik het zo stellen.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Er is dus de GT inj en de GTI.
Makkelijk te herkennen aan het aantal wielbouten ;)

De GT inj is monopoint injectie en de GTI is multipoint.
Ik heb in allebei gereden en eigenlijk zijn het best wel verschillende auto's.
De GT inj houdt er van om zo tussen de 3000 en 5000 toeren te rijden, terwijl je een GTI het liefst niet onder de 4000 rpm laat komen.
Een GTI heeft geventileerde remschijven en de GT inj niet.

Het ombouwen van een 3gaats GT naar 4gaats is te doen. Clublid Bossie heeft bijv een 4gaats GT. Maar lees je dan wel ff in op het forum om niet tegen verschillende fusee diktes aan te lopen of niet passende aandrijfassen. Mooiste is om het complete onderstel te vervangen. Op het forum staat erg veel informatie over wat past of kan.

De GTcarburateur is veel pittiger in zijn accelateratie dan de GT inj maar heeft standaard een onderstel en remmen die je het liefst meteen zou willen vervangen. De mijne heeft een onderstel van een AX Furio.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

antoni
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: MonJun04, 2007 10:17:37 PM

Post by antoni »

hallo, allemaal bedankt voor jullie snelle reacties.

Ik zal dan gewoon voor de gti moeten gaan met 4 gaats onderstel.
is eigelijk wel te zwaar voor mijn project 780kg.

blok is waarscheinlijk zwaarder en nog wat...... blokkie wat ik heb weegt 70kg dus dat scheeld :D

vind wel dom van die 3 gaats.......

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

ik zou een 1.0 nemen en een viergaats onderstel monteren. carrosserie doorlassen en je kan lachen :)
zou overigens wel kiezen voor een turbootje aan dat blok wat je koopt. je komt namelijk meteen koppel tekort.
denk dat aandrijfassen voor jou weinig uitmaakt aangezien je ze voor waarschijnlijk toch niet gebruikt. Realiseer je wel dat de aandrijfassen het wiellager sterk houden en je dus waarschijnlijk iets zal moeten verzinnen om te zorgen dat de boel bij elkaar blijft.

en denk dat een 1.6 16V in een AX minstens even snel is eigenlijk... haal je voor minder geld ook 182 pk uit.
je enige voordeel is achterwielaandrijving in dit geval. maar dan kan je eigenlijk net zo goed meteen een twin turbo V6 achterin leggen als je toch al bezig bent :lol: laat die 1.4 TU dan maar voorin zitten, beter voor de gewichtsverdeling.

antoni
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: MonJun04, 2007 10:17:37 PM

Post by antoni »

kevin.broke wrote:ik zou een 1.0 nemen en een viergaats onderstel monteren. carrosserie doorlassen en je kan lachen :)
zou overigens wel kiezen voor een turbootje aan dat blok wat je koopt. je komt namelijk meteen koppel tekort.
denk dat aandrijfassen voor jou weinig uitmaakt aangezien je ze voor waarschijnlijk toch niet gebruikt. Realiseer je wel dat de aandrijfassen het wiellager sterk houden en je dus waarschijnlijk iets zal moeten verzinnen om te zorgen dat de boel bij elkaar blijft.

en denk dat een 1.6 16V in een AX minstens even snel is eigenlijk... haal je voor minder geld ook 182 pk uit.
je enige voordeel is achterwielaandrijving in dit geval. maar dan kan je eigenlijk net zo goed meteen een twin turbo V6 achterin leggen als je toch al bezig bent :lol: laat die 1.4 TU dan maar voorin zitten, beter voor de gewichtsverdeling.
koppel, ik heb standaard al 160pk 110nm, koppel genoeg voor dat gewicht. zoek maar naar filmpjes een smart met een gsxr 1000 blok koppel genoeg(bijna)

Hallo, ik kan het wel doen wat jij zegt 1.0 kopen en 4gaat onderstel eronder maar dat lijkt me te veel werk.

ik wil een auto van ongeveer 500 euro, een cinquecento voldoet daar aan 700kg 4gaat onderstel.

ik kan ook een ax gti halen maar volgemij zijn die er niet voor 500euro.


als iemand in de buurt van hengelo, een ax met 4gaat onderstel heeft......

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

peugeot 106 is misschien ook een optie, de wat recentere modellen zijn met 4 gaats geleverd

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

106 is duurder. 110 Nm is idd prima, maar bij wat voor toerental?
een originele AX GTI heeft meer koppel...dus zal je het vooral van je doortrekken moeten hebben en als nog een gezond gekietelde AX 1.6 16V voor je moeten dulden..

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ik schop deze naar Technisch :)
Kijk uit, een Cactussssss

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

antoni wrote: ik wil een auto van ongeveer 500 euro, een cinquecento voldoet daar aan 700kg 4gaat onderstel.

ik kan ook een AX gti halen maar volgemij zijn die er niet voor 500euro.


als iemand in de buurt van hengelo, een AX met 4gaat onderstel heeft......
Een cinq is over het algemeen langzamer dan een simpel 1.1itje
Altijd meer PK's dan jou!

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

GTI weegt wel 780 kg maar als je het interieur eruit haalt en vervangt voor een of twee kuipstoelen, de isolatie eruit haalt en het blok vervangt kom je met gemak onder de 700kg. uit. Alleen die isolatie weegt al tientallen kilo's, daar heb je alleen maar last van, want dat 1200cc blokje wil je horen!
Ook je reservewiel, krik etc. wat onder de ax hangt kan je lozen, achter zijruiten vervangen voor plexiglas en zo zijn er nog wel meer kilo's vanaf te snoepen.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

heb het nu ??n keer meegemaakt en trust me, een motorfietsblokje in een metalen klankkast wil je NIET NIET NIET horen.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

hoe meer herrie hoe beter :twisted: :lol:

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

dat waag ik te betwijfelen :D start je auto maar eens zonder spruitstuk :)

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

met enkel een voorpijp klonk ie ook wel leuk jah. :lol:
Hoort dit gelul niet in club cafe thuis? :oops:

antoni
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: MonJun04, 2007 10:17:37 PM

Post by antoni »

Browny wrote:GTI weegt wel 780 kg maar als je het interieur eruit haalt en vervangt voor een of twee kuipstoelen, de isolatie eruit haalt en het blok vervangt kom je met gemak onder de 700kg. uit. Alleen die isolatie weegt al tientallen kilo's, daar heb je alleen maar last van, want dat 1200cc blokje wil je horen!
Ook je reservewiel, krik etc. wat onder de AX hangt kan je lozen, achter zijruiten vervangen voor plexiglas en zo zijn er nog wel meer kilo's vanaf te snoepen.

de isolatie die wil ik erin laten om dat ik er ook mee op de openbare weg wl gaan rijden 8)

jaja, krik en reserwiel kweet.....

maar denk dat het een mazda 121 worrd of een ander klein gebakje, wat max 500 max koste.

ik had de GT graag genomen maar vanwegen de 3gaats onderstel, k*t ontwerp :evil:

Post Reply