-Henry- wrote:Dank voor de felicitaties! Naar de meeting kom ik (bijna) zeker, maar met welke AX weet ik nog niet.
Tijmen AX GTI '91
Moderator: webmasters
-
kevin.broke
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Vet Henry!
De eerste sportjes hadden 13" staal, 1.1 remmetjes en dashboard en een losse toerenteller waar bij de 1.1 een klokje of een Citro?nlogo zit. ook zit er in de andere kleine cirkel dan een combi tankmeter/koelvloeistoftemperatuurmeter.
De latere sportjes hadden 14" staal, remmen identiek aan die van de 1.4 GT en hetzelfde dashboard, maar dan zonder rode bies en dashboardkastje. Schijnt dat de allerlaatste sportjes weer w?l een dashboardkastje hadden.
Verder is het sportje afgezakt van 71 kW in de allereerste modelletjes naar 69 kW in de laatste, i.v.m. emissie-eisen (zelfs in het buitenland ja...)
Helaas is (wederom i.v.m. die emissie-eisen) de AX Sport al tijdens de eerste serie van de markt gehaald in Nederland. In Duitsland was meteen al duidelijk dat de auto nooit geleverd zou worden en heeft men de 205 1.3 Rallye (met dezelfde motor) maar omgebouwd naar 1.9 monopoint die niet in een AX past. Emissie-eisen waren daar nog v??l strenger, zo kom je bijv. daar ook geen Renault 5 1.4 GT Turbo tegen maar een Renault 5 1.7 GTE.
Maar goed, de +/- 10 die al een kenteken toegewezen hebben gekregen zijn naar verluidt "gedoogd". Een Sport op origineel NL kenteken is dus h??l zeldzaam.
Pluspunt van deze situatie: Er rijden mede door jou (en mij
) nu waarschijnlijk meer Sportjes in Nederland dan er oorspronkelijk zijn verkocht 
De eerste sportjes hadden 13" staal, 1.1 remmetjes en dashboard en een losse toerenteller waar bij de 1.1 een klokje of een Citro?nlogo zit. ook zit er in de andere kleine cirkel dan een combi tankmeter/koelvloeistoftemperatuurmeter.
De latere sportjes hadden 14" staal, remmen identiek aan die van de 1.4 GT en hetzelfde dashboard, maar dan zonder rode bies en dashboardkastje. Schijnt dat de allerlaatste sportjes weer w?l een dashboardkastje hadden.
Verder is het sportje afgezakt van 71 kW in de allereerste modelletjes naar 69 kW in de laatste, i.v.m. emissie-eisen (zelfs in het buitenland ja...)
Helaas is (wederom i.v.m. die emissie-eisen) de AX Sport al tijdens de eerste serie van de markt gehaald in Nederland. In Duitsland was meteen al duidelijk dat de auto nooit geleverd zou worden en heeft men de 205 1.3 Rallye (met dezelfde motor) maar omgebouwd naar 1.9 monopoint die niet in een AX past. Emissie-eisen waren daar nog v??l strenger, zo kom je bijv. daar ook geen Renault 5 1.4 GT Turbo tegen maar een Renault 5 1.7 GTE.
Maar goed, de +/- 10 die al een kenteken toegewezen hebben gekregen zijn naar verluidt "gedoogd". Een Sport op origineel NL kenteken is dus h??l zeldzaam.
Pluspunt van deze situatie: Er rijden mede door jou (en mij
Het gaat weer lekker.....
Ben er namelijk achter waarom de sport niet door de apk wou. Observatie: olielekkage uit het blok boven de dynamo, olie in de koelvloeistof, witte rookwolken uit de uitlaat, olie- en koelvloeistofpeil dalen gestaag.
Diagnose: Volgens mij hebben we het dan over een lekke koppakking toch? Dat is weer een lekkere nekslag; dacht dat motorisch alles voor elkaar was.
Ben er namelijk achter waarom de sport niet door de apk wou. Observatie: olielekkage uit het blok boven de dynamo, olie in de koelvloeistof, witte rookwolken uit de uitlaat, olie- en koelvloeistofpeil dalen gestaag.
Diagnose: Volgens mij hebben we het dan over een lekke koppakking toch? Dat is weer een lekkere nekslag; dacht dat motorisch alles voor elkaar was.
AX GTI '91
daar ben je zuur mee, hopelijk is het enkel de pakking maar het is zeker zeer opmerkelijk.-Henry- wrote:Het gaat weer lekker.....
Ben er namelijk achter waarom de sport niet door de apk wou. Observatie: olielekkage uit het blok boven de dynamo, olie in de koelvloeistof, witte rookwolken uit de uitlaat, olie- en koelvloeistofpeil dalen gestaag.
Diagnose: Volgens mij hebben we het dan over een lekke koppakking toch? Dat is weer een lekkere nekslag; dacht dat motorisch alles voor elkaar was.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
kevin.broke
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
arnie
- AX super weirdo

- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
Wat heeft de bushoogte te maken met je koppaking? Die bussen kunnen niet omhoog of omlaag. Ze zitten standaard +- 1 mm boven je blok, daar zit de pakking namelijk omheen.kevin.broke wrote:gefeliciteerdvan het blokje is minder.
tip: meet niet alleen de kop na maar ??k het onderblok. De bussen moeten (zonder kop erop) iets (~1 mm) uitsteken boven het cilinderblok als alles in orde is.
Freude am Fahren.
-
arnie
- AX super weirdo

- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
Logisch, maar eer je die bushoogte kunt meten is de kop er toch al af, dus dan doet dat er toch niet zoveel toe?q01z wrote:jawel, maar het is de vraag hoe vastarnie wrote:Klopt en dan gaat hij langs de rubberbus koelvloeistof lekken, maar de kop zit hier toch op?q01z wrote:die bussen kunnen eruit komen,
als de kop er niet op zit en je gaat aan de krukasdraaien, dan kunnen die bussen omhoog komen of kantelen.
Freude am Fahren.
Klopt, om te meten is de kop er af. De stalen bussen moeten een beetje uitsteken boven de aluminium rand van het onderblok omdat anders de koppakking strak wordt getokken tussen de rand en kop in plaats van cylinderbus en kop. En dat is nu net de plaats waar je de beste afdichting wilt hebben. De diesel en sport onderblokken hebben bekend de eigenschap dat de stalen bussen een beetje inslaan op de bodem en daardoor een klein stukje wegzakken. Dan krijg je er nooit meer goed een koppakking tussen. De remedie is simpel: de bussen uit het onderblok halen en van de rand een 1 a 2 mm laten afhalen (net als een kop vlakken) Dan de bussen met een nieuwe afdichtingsring weer terug monteren en het moet weer werken.
P.
P.
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen


