Glenn aka Glenn@NL (C4 1.6HDi, ex AX Escapade 1.1i 1993)
Moderator: webmasters
Marc.. die 1.0 haalde de 140 makkelijk! (niet binnen 20 seconden natuurlijk.. maar t valt echt niet tegen (alleen wel lekker rumoerig dan)
Zo en dan nu 't verhaal erbij
afgelopen woensdag onderdelen gehaald bij de Citroendealer, oa distributiesetje, div keerringen, bougies, wielbouten, een bevestigingsset voor de voorpijp en een geleidebus voor de versnellingsbak (150Etjes)
Vrijdagochtend de rest van de onderdelen gehaald; bakolie, motorolie, koelvloeistof, cartersleutel, trechter met slang, smeerspul en 'n 'nieuwe' (=mooi gereviseerde) aandrijfas voor de bestuurderskant (ook 'n flink bedrag nog bij elkaar... gelukkig was de as minder duur )
Vrijdagmiddag zelf de distributie vervangen en gespannen Ging prima met behulp van de haynes (natuurlijk ook nog markeerstreepjes gezet), en de cartersleutel kwam weer van pas bij 't spannen van de spanrol
Daarnaast ook de bougies vervangen, en de geleidebus vervangen van de vbak (wat dan weer helaas wat minder ging, boutje afgebroken)
Zaterdag was 'n dag van rust en werken, wel nog even bij de lokale ijzerhandel een setje linkse tappen van Gedore gekocht voor 25 Euro (bij gebrek aan anders..)
Zondag was dan dus de grote dag
Even voor 10 aanwezig op de boerderij, en had m'n fietstassen nog niet uitgeladen of Citrosan&cin kwamen al aanrijden in hun 1.1 TGE'tje (dat was makkelijk omdat die auto dezelfde ontsteking heeft als m'n nieuwe blok..)
M'n Escapade stond al 'n week stil op t erf, en toen ik 'm wilde starten om m de schuur in te rijden....... gaf ie geen kick. De Centrale vergrendeling deed t al niet... en de sleutel omdraaien resulteerde in niks . Dat had ik nog NOOIT meegemaakt (afkloppen...), hij startte en liep altijd vlotjes!
Nouja dus toen maar de schuur in geduwd omhoog gekrikt en onder assteunen gezet.
Het was inmiddels half 11, en met ?n bakkie koffie in de hand kon het feest beginnen
alle draden en slangen afkoppelen, andere 1.0 rommel verwijderen. Motorsteun in de aanslag, motorsteunen los, blok laten zakken en eronder uit trekken..
Daarna nog even gekeken naar de afgebroken bout van de geleidebus.. uitgeboord en met ?n linkse tap er geprobeert uit te draaien... maarja die brak dus af toen maar netjes schoongemaakt en gelaten voor wat t was. Het zat nog met 2 andere moetjes vast..)
Op onderstaande foto is t blok op z'n zijkant gelegd om de versnellingsbak erop te monteren.. wat nog best 'n rotwerkje bleek (om de uitstekende bakas in 't vliegwiel te krijgen..)!
Vervolgens moest t andere blokje weer op z'n plek onder de motorruimte worden geschoven.. en omhoog worden gehesen.. let op t luxe vloertje!
Grote verschillen tussen Bosch MA3 en Magnetti Marrelli G6 injectiesystemen blijken de afwezigheid van 'n injectieweerstand (voor magnetti), en magnetti heeft nog 'n raar kastje/sensortje met 'n slang vanuit t injectiespruitstuk op 't schutbord gemonteerd... Daarnaast verschilt de stalen 1.1 steun van de 1.0 steun!
Inmiddels zit er alweer 150km op met de nieuwe combi, maar er moet nog wel wat gebeuren.. Maar iig bevalt t wel, en merk je zeker significant verschil tussen de 1.0 en 1.1; en ook de 5bak!
zo blijken (bleken) de voorwielen niet goed uitgebalanceerd, trillingen bij bij 95 - 120km/u,
'hikt' t blok bij stationair en optrekken.. (terwijl hiervan bij inlezen van de ecu geen sprake was..)
Daarnaast moet t stuk uitlaat tussen voorpyp en kat worden vervangen (lek/verrot),
moeten drie kroonsteentjes vervangen worden door professionelere verbindingen,
en moeten de draden voorde temperatuursensor en toerenteller weer worden aangesloten.
That's it for now!
Zo en dan nu 't verhaal erbij
afgelopen woensdag onderdelen gehaald bij de Citroendealer, oa distributiesetje, div keerringen, bougies, wielbouten, een bevestigingsset voor de voorpijp en een geleidebus voor de versnellingsbak (150Etjes)
Vrijdagochtend de rest van de onderdelen gehaald; bakolie, motorolie, koelvloeistof, cartersleutel, trechter met slang, smeerspul en 'n 'nieuwe' (=mooi gereviseerde) aandrijfas voor de bestuurderskant (ook 'n flink bedrag nog bij elkaar... gelukkig was de as minder duur )
Vrijdagmiddag zelf de distributie vervangen en gespannen Ging prima met behulp van de haynes (natuurlijk ook nog markeerstreepjes gezet), en de cartersleutel kwam weer van pas bij 't spannen van de spanrol
Daarnaast ook de bougies vervangen, en de geleidebus vervangen van de vbak (wat dan weer helaas wat minder ging, boutje afgebroken)
Zaterdag was 'n dag van rust en werken, wel nog even bij de lokale ijzerhandel een setje linkse tappen van Gedore gekocht voor 25 Euro (bij gebrek aan anders..)
Zondag was dan dus de grote dag
Even voor 10 aanwezig op de boerderij, en had m'n fietstassen nog niet uitgeladen of Citrosan&cin kwamen al aanrijden in hun 1.1 TGE'tje (dat was makkelijk omdat die auto dezelfde ontsteking heeft als m'n nieuwe blok..)
M'n Escapade stond al 'n week stil op t erf, en toen ik 'm wilde starten om m de schuur in te rijden....... gaf ie geen kick. De Centrale vergrendeling deed t al niet... en de sleutel omdraaien resulteerde in niks . Dat had ik nog NOOIT meegemaakt (afkloppen...), hij startte en liep altijd vlotjes!
Nouja dus toen maar de schuur in geduwd omhoog gekrikt en onder assteunen gezet.
Het was inmiddels half 11, en met ?n bakkie koffie in de hand kon het feest beginnen
alle draden en slangen afkoppelen, andere 1.0 rommel verwijderen. Motorsteun in de aanslag, motorsteunen los, blok laten zakken en eronder uit trekken..
Daarna nog even gekeken naar de afgebroken bout van de geleidebus.. uitgeboord en met ?n linkse tap er geprobeert uit te draaien... maarja die brak dus af toen maar netjes schoongemaakt en gelaten voor wat t was. Het zat nog met 2 andere moetjes vast..)
Op onderstaande foto is t blok op z'n zijkant gelegd om de versnellingsbak erop te monteren.. wat nog best 'n rotwerkje bleek (om de uitstekende bakas in 't vliegwiel te krijgen..)!
Vervolgens moest t andere blokje weer op z'n plek onder de motorruimte worden geschoven.. en omhoog worden gehesen.. let op t luxe vloertje!
Grote verschillen tussen Bosch MA3 en Magnetti Marrelli G6 injectiesystemen blijken de afwezigheid van 'n injectieweerstand (voor magnetti), en magnetti heeft nog 'n raar kastje/sensortje met 'n slang vanuit t injectiespruitstuk op 't schutbord gemonteerd... Daarnaast verschilt de stalen 1.1 steun van de 1.0 steun!
Inmiddels zit er alweer 150km op met de nieuwe combi, maar er moet nog wel wat gebeuren.. Maar iig bevalt t wel, en merk je zeker significant verschil tussen de 1.0 en 1.1; en ook de 5bak!
zo blijken (bleken) de voorwielen niet goed uitgebalanceerd, trillingen bij bij 95 - 120km/u,
'hikt' t blok bij stationair en optrekken.. (terwijl hiervan bij inlezen van de ecu geen sprake was..)
Daarnaast moet t stuk uitlaat tussen voorpyp en kat worden vervangen (lek/verrot),
moeten drie kroonsteentjes vervangen worden door professionelere verbindingen,
en moeten de draden voorde temperatuursensor en toerenteller weer worden aangesloten.
That's it for now!
Last edited by Glenn@nl on SunMar02, 2008 3:30:47 PM, edited 2 times in total.
wow
superstoer, en om te horen dat het allemaal goed gelukt is.
binnen hoeveel uur waren jullie klaar met deze klus, en met hoeveel personen waren jullie precies?
het ziet er iig heel goed voorbereid, en goed aangepakt uit.
super, dat je weer veel km's met dit blok&aandrijfassen&alles rondom mag rijden
superstoer, en om te horen dat het allemaal goed gelukt is.
binnen hoeveel uur waren jullie klaar met deze klus, en met hoeveel personen waren jullie precies?
het ziet er iig heel goed voorbereid, en goed aangepakt uit.
super, dat je weer veel km's met dit blok&aandrijfassen&alles rondom mag rijden
Spreken is goud, Ductape is zilver.
Ja dankje
we hebben 't met 2 man gedaan, en dan liep Cindy er nog tussen om t gereedschap te verzamelen en uit te delen, en af 'n toe te helpen waar nodig
Rond half 11 begonnen, rond half 6 liep ie voor 't eerst.. Tussendoor moest wel de bak nog aan 't blok gekoppeld worden, en 'n paar pauzes tussendoor (en rustig aan gedaan), dus ik tel ongeveer 7 uur; daarna nog 'n uurtje om alles weer terug te bouwen, opruimen en inlezen v/d ecu.
maakt 8 uur, zeg maar 'n werkdag
Misschien kan 't met brug nog wel sneller.. maar wij hadden alleen 'n motortakel en de voorkant stond op bokjes (motor ging er vanaf onder uit).
En hij bevalt nog steeds prima t lekke uitlaatje hoor je wel 'n beetje, en ook 't stotteren is 'n beetje irritant, maar t wordt wel verholpen op z'n tijd
Ik loop nu stage bij Schuitema in Amersfoort, dus t zal meer van rijden als sleutelen komen komende maanden, maar misschien op 'n vrije zondag een keer de kleine problemen oplossen
we hebben 't met 2 man gedaan, en dan liep Cindy er nog tussen om t gereedschap te verzamelen en uit te delen, en af 'n toe te helpen waar nodig
Rond half 11 begonnen, rond half 6 liep ie voor 't eerst.. Tussendoor moest wel de bak nog aan 't blok gekoppeld worden, en 'n paar pauzes tussendoor (en rustig aan gedaan), dus ik tel ongeveer 7 uur; daarna nog 'n uurtje om alles weer terug te bouwen, opruimen en inlezen v/d ecu.
maakt 8 uur, zeg maar 'n werkdag
Misschien kan 't met brug nog wel sneller.. maar wij hadden alleen 'n motortakel en de voorkant stond op bokjes (motor ging er vanaf onder uit).
En hij bevalt nog steeds prima t lekke uitlaatje hoor je wel 'n beetje, en ook 't stotteren is 'n beetje irritant, maar t wordt wel verholpen op z'n tijd
Ik loop nu stage bij Schuitema in Amersfoort, dus t zal meer van rijden als sleutelen komen komende maanden, maar misschien op 'n vrije zondag een keer de kleine problemen oplossen
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Mooi dat de swap gelukt is, veel 1.1 rij plezier
Groetjes, Henk
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
TwoTone wrote:Ai, das minder Glenn
Da's zeker minder....
Daarom hebben wij dus voor de zekerheid 4 auto's.......
Nog idealer is een paar Citro?ns bezitten en dagelijks rijden in een Toyota Corolla of een Honda Civic..., desnoods een Subaru...
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
2Black wrote:TwoTone wrote:Ai, das minder Glenn
Da's zeker minder....
Daarom hebben wij dus voor de zekerheid 4 auto's.......
Nog idealer is een paar Citro?ns bezitten en dagelijks rijden in een Toyota Corolla of een Honda Civic..., desnoods een Subaru...
foei, wat een vieze woorden !
Spreken is goud, Ductape is zilver.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM