Marc.. die 1.0 haalde de 140 makkelijk! (niet binnen 20 seconden natuurlijk.. maar t valt echt niet tegen (alleen wel lekker rumoerig dan)
Zo en dan nu 't verhaal erbij
afgelopen woensdag onderdelen gehaald bij de Citroendealer, oa distributiesetje, div keerringen, bougies, wielbouten, een bevestigingsset voor de voorpijp en een geleidebus voor de versnellingsbak (150Etjes)
Vrijdagochtend de rest van de onderdelen gehaald; bakolie, motorolie, koelvloeistof, cartersleutel, trechter met slang, smeerspul en 'n 'nieuwe' (=mooi gereviseerde) aandrijfas voor de bestuurderskant (ook 'n flink bedrag nog bij elkaar... gelukkig was de as minder duur

)
Vrijdagmiddag zelf de distributie vervangen en gespannen

Ging prima met behulp van de haynes (natuurlijk ook nog markeerstreepjes gezet), en de cartersleutel kwam weer van pas bij 't spannen van de spanrol
Daarnaast ook de bougies vervangen, en de geleidebus vervangen van de vbak (wat dan weer helaas wat minder ging, boutje afgebroken)
Zaterdag was 'n dag van rust en werken, wel nog even bij de lokale ijzerhandel een setje linkse tappen van Gedore gekocht voor 25 Euro (bij gebrek aan anders..)
Zondag was dan dus de grote dag
Even voor 10 aanwezig op de boerderij, en had m'n fietstassen nog niet uitgeladen of Citrosan&cin kwamen al aanrijden in hun 1.1 TGE'tje (dat was makkelijk omdat die auto dezelfde ontsteking heeft als m'n nieuwe blok..)
M'n Escapade stond al 'n week stil op t erf, en toen ik 'm wilde starten om m de schuur in te rijden....... gaf ie geen kick. De Centrale vergrendeling deed t al niet... en de sleutel omdraaien resulteerde in niks

. Dat had ik nog NOOIT meegemaakt (afkloppen...), hij startte en liep altijd vlotjes!
Nouja dus toen maar de schuur in geduwd omhoog gekrikt en onder assteunen gezet.
Het was inmiddels half 11, en met ?n bakkie koffie in de hand kon het feest beginnen
alle draden en slangen afkoppelen, andere 1.0 rommel verwijderen. Motorsteun in de aanslag, motorsteunen los, blok laten zakken en eronder uit trekken..
Daarna nog even gekeken naar de afgebroken bout van de geleidebus.. uitgeboord en met ?n linkse tap er geprobeert uit te draaien... maarja die brak dus af

toen maar netjes schoongemaakt en gelaten voor wat t was. Het zat nog met 2 andere moetjes vast..)
Op onderstaande foto is t blok op z'n zijkant gelegd om de versnellingsbak erop te monteren.. wat nog best 'n rotwerkje bleek (om de uitstekende bakas in 't vliegwiel te krijgen..)!
Vervolgens moest t andere blokje weer op z'n plek onder de motorruimte worden geschoven.. en omhoog worden gehesen.. let op t luxe vloertje!
Grote verschillen tussen Bosch MA3 en Magnetti Marrelli G6 injectiesystemen blijken de afwezigheid van 'n injectieweerstand (voor magnetti), en magnetti heeft nog 'n raar kastje/sensortje met 'n slang vanuit t injectiespruitstuk op 't schutbord gemonteerd... Daarnaast verschilt de stalen 1.1 steun van de 1.0 steun!
Inmiddels zit er alweer 150km op met de nieuwe combi, maar er moet nog wel wat gebeuren..

Maar iig bevalt t wel, en merk je zeker significant verschil tussen de 1.0 en 1.1; en ook de 5bak!

zo blijken (bleken) de voorwielen niet goed uitgebalanceerd, trillingen bij bij 95 - 120km/u,

'hikt' t blok bij stationair en optrekken.. (terwijl hiervan bij inlezen van de ecu geen sprake was..)

Daarnaast moet t stuk uitlaat tussen voorpyp en kat worden vervangen (lek/verrot),

moeten drie kroonsteentjes vervangen worden door professionelere verbindingen,

en moeten de draden voorde temperatuursensor en toerenteller weer worden aangesloten.
That's it for now!