Airco inbouwen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Airco inbouwen
Ik had net weer eens een ingeving voor een projectje. Airco in de ax lijkt me wel eens leuk namelijk!
Nu heb ik enkele vragen:
- Is er iemand die al eens een soortgelijk project heeft gedaan?
- Wat is een normale prijs voor een airco systeem (van bv peug 106)? Heb al wat gezien voor 150 eurie.....
- Wat ben ik nodig?
- Hoe kan ik dit het beste aanpakken??
Geniale oplossingen zijn altijd welkom!
Nu heb ik enkele vragen:
- Is er iemand die al eens een soortgelijk project heeft gedaan?
- Wat is een normale prijs voor een airco systeem (van bv peug 106)? Heb al wat gezien voor 150 eurie.....
- Wat ben ik nodig?
- Hoe kan ik dit het beste aanpakken??
Geniale oplossingen zijn altijd welkom!
AX GTI '91
Citrosan heeft zich hier wel eens in verdiept...
Totdat er een AX langskwam met std Airco, de rest is geschiedenis
Misschien kan hij z'n licht hierover laten schijnen
Ik kan alleen de basale (haynes) info vertellen
Je hebt nodig een Compressor; wordt aangedreven door een snaar (v-snaar wordt multiriem)
Een Condensor (grove radiator welke voor de huidige radiator achter de voorbumper komt)
Een Evaporator (waar de kou daadwerkelijk ontstaat)
Daarnaast heb je nog 'n knop nodig om 'm te bedienen.. De multiriem zelf
Steunen om de onderdelen te bevestigen aan / bij t motorblok , diverse slangen... (misschien een aangepast kachelhuis) enz enz
best een gedoe denk ik zo
Totdat er een AX langskwam met std Airco, de rest is geschiedenis

Misschien kan hij z'n licht hierover laten schijnen

Ik kan alleen de basale (haynes) info vertellen
Je hebt nodig een Compressor; wordt aangedreven door een snaar (v-snaar wordt multiriem)
Een Condensor (grove radiator welke voor de huidige radiator achter de voorbumper komt)
Een Evaporator (waar de kou daadwerkelijk ontstaat)
Daarnaast heb je nog 'n knop nodig om 'm te bedienen.. De multiriem zelf
Steunen om de onderdelen te bevestigen aan / bij t motorblok , diverse slangen... (misschien een aangepast kachelhuis) enz enz
best een gedoe denk ik zo

Pfoe! Jij gaat je ff werk op je rug nemen zeg! Als ik jou was... .zou ik het lekker uit m'n hoofd laten.
Kachelhuis moet je verbouwen, compressor erbij plaatsen, slangen fabriceren, comdensor plaatsen, verdamper plaatsen, droger enz enz...
Kachelhuis moet je verbouwen, compressor erbij plaatsen, slangen fabriceren, comdensor plaatsen, verdamper plaatsen, droger enz enz...
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
P'sies, want wat ik in het ATH gelezen heb, lijkt erop dat ook de ECU nog speciale aansluitingen heeft voor airco.TTF wrote:idd en dan de electra nog..TwoTone wrote:Pfoe! Jij gaat je ff werk op je rug nemen zeg! Als ik jou was... .zou ik het lekker uit m'n hoofd laten.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:

hmmm shit, dan ziet het er naar uit dat het feest niet doorgaat. Die aansluitingen zullen wel niet op m'n ecu zitten en het is me te veel gekloot als ik het zo hoor.
nja eerst maar es ff wat andere projectjes afmaken (3e remlicht-project, stabilisatorstang, spoiler spuiten, uitdeuken, miss skirtset ophalen + monteren) daarna kijk ik wel es ff verder. Ga samen met een vriend in ieder geval hetzelfde aircoproject uitvoeren in een peug 405 SRDT. (Super Retecoole Diesel Turbo) Kijken wat daar uit gaat komen......
nja eerst maar es ff wat andere projectjes afmaken (3e remlicht-project, stabilisatorstang, spoiler spuiten, uitdeuken, miss skirtset ophalen + monteren) daarna kijk ik wel es ff verder. Ga samen met een vriend in ieder geval hetzelfde aircoproject uitvoeren in een peug 405 SRDT. (Super Retecoole Diesel Turbo) Kijken wat daar uit gaat komen......
AX GTI '91
Als ik jou was zou ik ook even informeren bij de dealer of je wel airco op een 1.1 kan krijgen. Ik denk dat het ook wel aangepast moet worden in je ecu zodat deze weet dat er een airco inzit omdat anders je toerental niet word bijgeregeld als je aircopomp inslaat, leuk effect als je bij het stoplicht staat, of hij valt uit of gaat heel beroerd (laag in toeren) lopen. En dan mag je hopen dat de bedrading voor je pomp en voor de drukschakelaar er al ligt. en je moet ook je krukaspoelie en je dynamopoelie (ivm v-snaar =>multiriem) aanpassen Ik denk zelf dat een 1.4 beter geschikt is voor airco (krachtigere motor). Dus een hoop werk!!
Een vriend van me heeft dit ook eens een keer gedaan in een nissan micra uit eind 99/00 ook een 1.4, heeft het overlaten zetten uit zijn auto van zijn moeder ook een micra maar wat ouder, na veel passen en meten is het wel gelukt, had het alleen niet aanlaten passen in de ecu bij nissan, dus ging bij inslaan v/d pomp erg beroerd lopen, viel nog net niet uit
.
Een vriend van me heeft dit ook eens een keer gedaan in een nissan micra uit eind 99/00 ook een 1.4, heeft het overlaten zetten uit zijn auto van zijn moeder ook een micra maar wat ouder, na veel passen en meten is het wel gelukt, had het alleen niet aanlaten passen in de ecu bij nissan, dus ging bij inslaan v/d pomp erg beroerd lopen, viel nog net niet uit

Is het niet simpelweg zo dat de motor automatisch meer toeren gaat maken als je meer stroom trekt? Volgens mij doet ie dat nu al als ik de verwarming op stand 3 en op z'n warmst zet en tegelijk m'n beide electrische ramen gebruik.
Hij gaat dan eerst een seconde ofzo zwaar lopen, maar regelt dan bij naar iets meer toeren.
Anyway, voorlopig is dit project ff van de baan. Eerst kijken hoe het bij die peugeot verloopt. Misschien dat dit project dan nog in een andere, toekomstige, ax tot uitvoer komt. (De aanschaf van de bx is niet doorgegaan)
Hij gaat dan eerst een seconde ofzo zwaar lopen, maar regelt dan bij naar iets meer toeren.
Anyway, voorlopig is dit project ff van de baan. Eerst kijken hoe het bij die peugeot verloopt. Misschien dat dit project dan nog in een andere, toekomstige, ax tot uitvoer komt. (De aanschaf van de bx is niet doorgegaan)
AX GTI '91
De airco trekt geen stroom, die belast gewoon (via een snaar) de krukas.-Henry- wrote:Is het niet simpelweg zo dat de motor automatisch meer toeren gaat maken als je meer stroom trekt? Volgens mij doet ie dat nu al als ik de verwarming op stand 3 en op z'n warmst zet en tegelijk m'n beide electrische ramen gebruik.
Anyway, voorlopig is dit project ff van de baan. Eerst kijken hoe het bij die peugeot verloopt. Misschien dat dit project dan nog in een andere, toekomstige, AX tot uitvoer komt. (De aanschaf van de bx is niet doorgegaan)
Als de airco ingeschakeld wordt, neemt die belasting toe. Heb zelf nog niet kunnen achterhalen w'rom de (Bosch) ECU extra aansluitingen heeft voor airco, want inschakelen van zware elektrische verbruikers zorgt er evengoed voor dat de dynamo een zwaardere mechanische belasting vormt op de krukas, waardoor idd even het toerental inzakt, maar vrij snel weer door de ECU omhoog geregeld wordt. Misschien dat 't inschakelen van airco ineens zo'n felle extra belasting vormt, dat de ECU dit ff vooraf verteld moet worden.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:

Recently done:

Hmmmzz... ik heb al wel een ander plannetje. Ik sta vanmiddag bij de Halfords. Wel zonde trouwens, iets kopen om het slopen
Ik ga es ff knutselen met Pellier elementen d8 ik zo. Mocht dat niet werken dan sloop ik een koelkast ofzo. Caravan airco's (12V) lijken me wat te duur....... (Citrocin, benadankt voor het kijkje onder de kap; Citrosan bedankt voor de goede idee?n)

Ik ga es ff knutselen met Pellier elementen d8 ik zo. Mocht dat niet werken dan sloop ik een koelkast ofzo. Caravan airco's (12V) lijken me wat te duur....... (Citrocin, benadankt voor het kijkje onder de kap; Citrosan bedankt voor de goede idee?n)
AX GTI '91