Airco inbouwen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Airco inbouwen

Post by Tijmen »

Ik had net weer eens een ingeving voor een projectje. Airco in de ax lijkt me wel eens leuk namelijk!

Nu heb ik enkele vragen:
- Is er iemand die al eens een soortgelijk project heeft gedaan?
- Wat is een normale prijs voor een airco systeem (van bv peug 106)? Heb al wat gezien voor 150 eurie.....
- Wat ben ik nodig?
- Hoe kan ik dit het beste aanpakken??

Geniale oplossingen zijn altijd welkom!
AX GTI '91

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

neem contact op met CitroCin, zij heeft ORIGINEEL een airco in der AX ;)

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Citrosan heeft zich hier wel eens in verdiept...

Totdat er een AX langskwam met std Airco, de rest is geschiedenis :lol:

Misschien kan hij z'n licht hierover laten schijnen :)

Ik kan alleen de basale (haynes) info vertellen

Je hebt nodig een Compressor; wordt aangedreven door een snaar (v-snaar wordt multiriem)
Een Condensor (grove radiator welke voor de huidige radiator achter de voorbumper komt)
Een Evaporator (waar de kou daadwerkelijk ontstaat)

Daarnaast heb je nog 'n knop nodig om 'm te bedienen.. De multiriem zelf
Steunen om de onderdelen te bevestigen aan / bij t motorblok , diverse slangen... (misschien een aangepast kachelhuis) enz enz

best een gedoe denk ik zo :roll:

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Zou ik aan zoiets, KLIK wat hebben???

Dan moet ik verder alleen vloeistof, een andere riem ipv v-snaar en slangen hebben toch? Of kan ik beter iets van een sloop-saxo trekken?
AX GTI '91

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Pfoe! Jij gaat je ff werk op je rug nemen zeg! Als ik jou was... .zou ik het lekker uit m'n hoofd laten.

Kachelhuis moet je verbouwen, compressor erbij plaatsen, slangen fabriceren, comdensor plaatsen, verdamper plaatsen, droger enz enz...
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Het klinkt inderdaad alsof het erg ingewikkeld is..... Dat het tijd kost maakt niets uit, maar het moet technisch en kostentechnisch wel te doen zijn. :?
AX GTI '91

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

TwoTone wrote:Pfoe! Jij gaat je ff werk op je rug nemen zeg! Als ik jou was... .zou ik het lekker uit m'n hoofd laten.

Kachelhuis moet je verbouwen, compressor erbij plaatsen, slangen fabriceren, comdensor plaatsen, verdamper plaatsen, droger enz enz...
idd en dan de electra nog.. :evil:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

TTF wrote:
TwoTone wrote:Pfoe! Jij gaat je ff werk op je rug nemen zeg! Als ik jou was... .zou ik het lekker uit m'n hoofd laten.

Kachelhuis moet je verbouwen, compressor erbij plaatsen, slangen fabriceren, comdensor plaatsen, verdamper plaatsen, droger enz enz...
idd en dan de electra nog.. :evil:
P'sies, want wat ik in het ATH gelezen heb, lijkt erop dat ook de ECU nog speciale aansluitingen heeft voor airco.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

hmmm shit, dan ziet het er naar uit dat het feest niet doorgaat. Die aansluitingen zullen wel niet op m'n ecu zitten en het is me te veel gekloot als ik het zo hoor.

nja eerst maar es ff wat andere projectjes afmaken (3e remlicht-project, stabilisatorstang, spoiler spuiten, uitdeuken, miss skirtset ophalen + monteren) daarna kijk ik wel es ff verder. Ga samen met een vriend in ieder geval hetzelfde aircoproject uitvoeren in een peug 405 SRDT. (Super Retecoole Diesel Turbo) Kijken wat daar uit gaat komen......
AX GTI '91

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Als ik jou was zou ik ook even informeren bij de dealer of je wel airco op een 1.1 kan krijgen. Ik denk dat het ook wel aangepast moet worden in je ecu zodat deze weet dat er een airco inzit omdat anders je toerental niet word bijgeregeld als je aircopomp inslaat, leuk effect als je bij het stoplicht staat, of hij valt uit of gaat heel beroerd (laag in toeren) lopen. En dan mag je hopen dat de bedrading voor je pomp en voor de drukschakelaar er al ligt. en je moet ook je krukaspoelie en je dynamopoelie (ivm v-snaar =>multiriem) aanpassen Ik denk zelf dat een 1.4 beter geschikt is voor airco (krachtigere motor). Dus een hoop werk!!

Een vriend van me heeft dit ook eens een keer gedaan in een nissan micra uit eind 99/00 ook een 1.4, heeft het overlaten zetten uit zijn auto van zijn moeder ook een micra maar wat ouder, na veel passen en meten is het wel gelukt, had het alleen niet aanlaten passen in de ecu bij nissan, dus ging bij inslaan v/d pomp erg beroerd lopen, viel nog net niet uit :P .
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Is het niet simpelweg zo dat de motor automatisch meer toeren gaat maken als je meer stroom trekt? Volgens mij doet ie dat nu al als ik de verwarming op stand 3 en op z'n warmst zet en tegelijk m'n beide electrische ramen gebruik.
Hij gaat dan eerst een seconde ofzo zwaar lopen, maar regelt dan bij naar iets meer toeren.

Anyway, voorlopig is dit project ff van de baan. Eerst kijken hoe het bij die peugeot verloopt. Misschien dat dit project dan nog in een andere, toekomstige, ax tot uitvoer komt. (De aanschaf van de bx is niet doorgegaan)
AX GTI '91

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

-Henry- wrote:Is het niet simpelweg zo dat de motor automatisch meer toeren gaat maken als je meer stroom trekt? Volgens mij doet ie dat nu al als ik de verwarming op stand 3 en op z'n warmst zet en tegelijk m'n beide electrische ramen gebruik.
Hij gaat dan eerst een seconde ofzo zwaar lopen, maar regelt dan bij naar iets meer toeren.

Anyway, voorlopig is dit project ff van de baan. Eerst kijken hoe het bij die peugeot verloopt. Misschien dat dit project dan nog in een andere, toekomstige, AX tot uitvoer komt. (De aanschaf van de bx is niet doorgegaan)
De airco trekt geen stroom, die belast gewoon (via een snaar) de krukas.
Als de airco ingeschakeld wordt, neemt die belasting toe. Heb zelf nog niet kunnen achterhalen w'rom de (Bosch) ECU extra aansluitingen heeft voor airco, want inschakelen van zware elektrische verbruikers zorgt er evengoed voor dat de dynamo een zwaardere mechanische belasting vormt op de krukas, waardoor idd even het toerental inzakt, maar vrij snel weer door de ECU omhoog geregeld wordt. Misschien dat 't inschakelen van airco ineens zo'n felle extra belasting vormt, dat de ECU dit ff vooraf verteld moet worden.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Hmmmzz... ik heb al wel een ander plannetje. Ik sta vanmiddag bij de Halfords. Wel zonde trouwens, iets kopen om het slopen :D

Ik ga es ff knutselen met Pellier elementen d8 ik zo. Mocht dat niet werken dan sloop ik een koelkast ofzo. Caravan airco's (12V) lijken me wat te duur....... (Citrocin, benadankt voor het kijkje onder de kap; Citrosan bedankt voor de goede idee?n)
AX GTI '91

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Heeft iemand toevallig foto's van de achter/binnenkant een type 2 dashboard? En van een kachelhuis?

Het gaat me vooral om de ruimte en plaatsen in het kachelhuis/ventilatiekanalen om iets in te bouwen.
AX GTI '91

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Image
Image
Image
Image

Vooral achter/boven/naast 't dashboardkastje/vakje heb je veeel ruimte :)[/img]

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Glenn@nl wrote:Vooral achter/boven/naast 't dashboardkastje/vakje heb je veeel ruimte :)
bij originele airco AX heb je ook geen dashbord kastje, laat staan 1 met klep :!:

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Bedankt voor de foto's! Ik ga vanavond eens testen of mijn idee uberhaupt gaat werken...
AX GTI '91

Post Reply