Dieseltje schokt

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 204
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)
Contact:

Dieseltje schokt

Post by srwdj »

Ik kwam er een paar dagen terug achter dat mijn auto (vooral als hij koud is) nogal schokt. Dit doet hij een aantal kilometers, dan is het ook over. Maar is wel vervelend.

Vandaag deed hij dat ook even op de snelweg. Wat kan dit zijn, en hoe kan ik dit verhelpen?

katuut
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: MonMay29, 2006 1:34:57 PM
Location: Hoogeveen

Post by katuut »

begin ens met je brandstof filter en luchtfilter te vervangen kleine rparatie tegen lage kosten en loopt er een stuk mooier door

dan in je nieuwe brandstoffilter ff een setje pure reinigings spul gooien. dan een keer lekker warm rijden en dan het gaspedaal naar de vloer...
blaffende woofers bijten niet ;-)

srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 204
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)
Contact:

Post by srwdj »

Nieuwe luchtfilter zit er net op, en naar mijn weten is de brandstoffilter ook nog niet zo oud. Ik zal er wel even naar kijken.

Meer tips zijn natuurlijk welkom. Want het is best vervelend dat geschok.

Ook gebeurt het trouwens wel eens dat ik op de snelweg van 110 naar 130 even doortrap, dan heeft hij het in het begin een beetje moeilijk ermee. Lijkt of hij eerst even inhoud ofzo.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

schokken = brandstofdrukproblemen of een kapotte motorsteun (in laatste geval zou ie FLINK moeten schudden bij langzaam optrekken in 1).
kijk eens of de er luchtbellen in je brandstofleiding tussen filter en pomp zitten.

als het luchtfilter vies is gaat ie alleen maar roken.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Als dr lucht in de leiding zit dan moet ie ergens valse lucht trekken, controleer alle leidingen eens voor de grap, kijken of alles goed vast zit, en of er niet toevallig ergens iets poreus is waardoor dr wellicht wat lucht in de leidingen kan komen. Controleer ook of alle leidingen van de pomp naar de verstuivers goed vast zitten.

Gezien de symptomen moet het haast inderdaad wel iets zijn met lucht in de leidingen, brakke verstuivers oid lijkt me ook niet, want dan zou ie ook als een achterlijk moeten roken.

Motorsteun lijkt me niet kev, aangezien ie het maar korte tijd doet, en een steun zal altijd op moeten spelen, en niet na een paar km over moeten gaan.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

je hebt gelijk eelco, zo had ik er nog niet over nagedacht.
blijft over: lucht in je brandstof! heeft de mijne momenteel ook last van. erg irritant. en dat bestelde balgje komt maar niet binnen :evil:

srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 204
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)
Contact:

Post by srwdj »

Ik heb vorige week inderdaad even het lucht eruit gepompt, en volgens mij is het inderdaad (tot nu toe) over.

In ieder geval bedankt.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

goed kijken of die lucht er weer in komt en zo ja waar...

srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 204
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)
Contact:

Post by srwdj »

Ik heb er inmiddels weer een aantal kilometers mee gereden, en ben erachter dat er geen lucht in de leidingen zit.

Ik heb een beetje het idee dat hij steeds langer blijft inhouden.

Even korte omschrijving:

Als ik de auto start en stationair laat lopen, loopt de auto gewoon goed. Als ik wegrijd dan houd hij heel erg in, verder schakelen dan gaat het redelijk tot ik verder in de toeren kom, dan houd hij weer in.

Als de motor dan eenmaal warm is gaat het beter, maar blijft hij nu ook steeds vaker inhouden. Dit deed hij in het begin niet.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

denk dat je toch eens ff naar je brandstoffilter moet gaan kijken. het is net of de pomp z'n diesel niet binnen krijgt.

srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 204
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)
Contact:

Post by srwdj »

Ik zla er gelijk even naar kijken vanavond. Anders zat ik zelf te denken aan de verstuiver. Maar weet het zo niet zeker.

Als er nog meer dingen zijn waar ik op kan letten hoor ik het graag.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Verstuivers is heel moeilijk zelf te controleren, kan je alleen vervangen. Weet niet precies hoe het zit, maar bij mijn weten is het erg belangrijk om de juiste verstuivers bij de pomp te hebben. Ik heb in mijn geval gezorgd dat ik de pomp telkens weer bij z'n eigen setje verstuivers hield...

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Verstuivers kan je laten testen door harry-banis, weet alleen niet hoeveel het kost en of ze het voor particulieren doen, Ik laat het vaak voor mijn werk doen daar, voornamelijk de oudere type verstuivers. De common-railverstuivers valt weinig te testen.

Misschien zou je ook je pomp kunnen laten testen, ik neem aan dat het een verdeler of lijnpomp is???
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Djoeri wrote:Misschien zou je ook je pomp kunnen laten testen, ik neem aan dat het een verdeler of lijnpomp is???


Heb werkelijk geen idee, wel ooit laten maken maar nooit zelf helemaal gedemonteerd dus weet niet precies hoe het werkt. Weet alleen aan welke schroefjes ik moet draaien om een dikkere roetpluim te maken :twisted:

Someone?

srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 204
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)
Contact:

Post by srwdj »

Eindelijk het probleem gevonden!

Na alle leidingen nagekeken te hebben kon ik niks vinden, ik nog eens ontluchten. Gelijk een diesel geur onder mijn neus, nog eens kijken. Zie ik ineens dat er diesel lekt op mijn versnellingsbak. Blijkt de pakking lek te zijn van de filter, dus zo maar even een filter bestellen. Kunnen we er weer even tegenaan.

Hopen dat het dan even is afgelopen. Na het koelprobleem en het diesel probleem. Morgen alleen nog een nieuwe waterpomp en distributieriem. Is ie weer als nieuw!!!

Post Reply