Veerpootlager / Stuurkloenk

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Veerpootlager / Stuurkloenk

Post by Mark »

Vanmiddag nieuwe veerpootlagers gehaald als mogelijke oplossing voor de harde kloenken tijdens het sturen. Zoals in aandrijfas topic paar hieronder is beschreven. Vraag me alleen af wat hier kapot aan kan gaan. Ziet er allemaal masief uit.

Image

Image

Image

Bovenste 2 fotos zijn de lagers die ik net gehaald heb. Onderste is een foto van masterbase. Daar zit nog een ring bij. Waar die ook voor moge zijn. Dingen kosten bij elkaar 62 euro van het merk Ronax. Imitatie dus. Datum achterop staat 85 t/m 90 erin gedrukt. Lijkt me stug dat ze 17 jaar op schap hebben gelegen.

Kan iemand vertellen wat hier stuk aan kan gaan? Of ontbreekt er nog iets. Bij mijn weten zitten er altijd kogels in een lager.[/img]
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Lucske »

Wat jij hebt gehaald zijn alleen de veerpootrubbers.
Deze zorgen ervoor dat de trillingen niet door worden gegeven aan de carrosserie. Die 'ringen' op de foto zijn de veerpootlagers, die moet je iig. ook hebben als je een kloenk hoort.

Weet je overigens zeker dat die lagers (de ringen dus) niet wat scheef gemonteerd zitten op het moment? Dat die kloenk er aan beide kanten in zit nu ineens, lijkt onwaarschijnlijk dat het ligt aan dat alle2 de lagers tegelijkertijd de geest hebben gegeven.
Maja, als je de lagers vervangt, dan moet het eigenlijk toch aan 2 kanten, dan ben je er voor een lange tijd vanaf iig..

Ik vind dat setje veerpootrubbers wel erg duur moet ik zeggen, voor dat geld zou je ook een set met lagers erbij moeten kunnen kopen. Op deze Franse site staan ze voor dat bedrag incl. BTW voor de complete set: http://www.oscaro.com/r1180-Kit+de+but% ... 93-393.htm

Als de rubbers niet ingesleten zijn of scheurtjes vertonen, zou ik deze persoonlijk niet vervangen, kost alleen een hoop geld en imitatie zou evt. wel makkelijker kunnen gaan slijten/scheuren......en dan moet het weer los :?
Dus terugbrengen en zeggen dat je alleen de lagers nodig hebt......dan moet je zonder geld bij te leggen toch wel klaar kunnen zijn lijkt me.
Op partsbase.nl zie ik dat die lagers zelf (dus niet de rubbers) op een hoop andere Citroens en Peugeots zitten: tuurlijk AX, ook Visa type II, ZX, 106, 205, 306, 309, 405 enz. Dus die dingen worden in grote aantallen verkocht lijkt me. SKF zit er origineel in, misschien wel de beste kwaliteit, maar ook het duurst :|

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Nou vanmiddag is een Citroën dealer gebeld.

105 Euro per stuk per lager!!! :shock:

Wordt nog een verrot dure kloenk ook. En dan nog niet eens zeker weten of dat ding de oorzaak is.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by ZX-Cruiser »

Zo dan, heb ze net besteld voor m'n ZX, dacht niet meer dan ?30 per stuk. Ook bij de dealer
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Snap het ook niet. Als iemand een foto heeft van wat nou eigenlijk het lager is. Vooral posten! Hoor nu ook mensen zeggen dat ik misschien de veerpoot verkeerd in elkaar gezet heb...

Kun je toch weinig fout aan doen? Gewoon heel die bovenste reut van de poot afgepakt en precies hetzelfde terug gezet.

Misschien de veer op zijn kop gedaan? Maar dat haalt toch ook niks uit... Lijkt mij.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Lucske »

Mark wrote:Snap het ook niet. Als iemand een foto heeft van wat nou eigenlijk het lager is. Vooral posten!
Je hebt zelf in je eerste post het lager laten zien: Het is op de onderste foto, de 2 ringvormige metalen dingen die rechts van de veerpootrubbers liggen.
Mark wrote: Hoor nu ook mensen zeggen dat ik misschien de veerpoot verkeerd in elkaar gezet heb...

Kun je toch weinig fout aan doen? Gewoon heel die bovenste reut van de poot afgepakt en precies hetzelfde terug gezet.

Misschien de veer op zijn kop gedaan? Maar dat haalt toch ook niks uit... Lijkt mij.
Wat wel eens scheef wil schieten is het lager zelf. Zoals ze op die foto afgebeeld zijn, liggen ze eigenlijk op z'n kop. Die uitstekende rand klemt nl. normaal in de schotel die recht bovenop de veer komt te liggen. Aangezien dit een klempassing is, moet je 'm voor het monteren goed vlak erin drukken, zodat die uitstekende rand netjes aan alle kanten in de schotel op de veer verdwijnt.
Vervolgens moet je ook dat veerpootrubber (links op foto 3) er netjes recht op leggen en dan het kleine schoteltje daar weer bovenop.......dan de moer van de schokdemper goed vastmaken (momentsleutel is hierbij erg handig en ook wel zo fijn voor het lager).
Ook ff wrikken aan het geheel om te kijken of het geheel wel helemaal recht op elkaar zit en dus geen speling heeft.

Bij dit alles neem ik wel aan dat je de veer opgeklemd hebt, zodat die niet tegen zit te duwen, anders krijg je het niet netjes voor elkaar.

En 105 euro per lager? Voor die prijs zal er wel heel wat meer bij zitten lijkt me :wink:
Anders ga gewoon naar een automaterialenzaak en daar hebben ze meestal ook wel de originele veerpootlagers.........dit zijn nl. die van SKF. Dan weet je zeker dat ze van goede kwaliteit zijn, al vraag ik me af of imitatielagers zo slecht zijn. Maja, ik denk niet dat je ze nog een keer uit elkaar wilt halen hierna, dus voor de zekerheid kun je SKF lagers nemen.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Das opzich wel duidelijk... Zou best kunnen dat er dan wat scheef zit. Gewoon de hele reut opgepakt van de ene poot naar de andere poot overgezet.

Veerspanner is niet nodig omdat het een verlagingsveer is. Heb nog een andere dealer gemaild. Is kijken wat die zeggen. 105 euro lijkt me idd onlogisch.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Mail terug gehad van dealer in woerden. Daar kosten ze 115 per 2. Set van 2 lagers en de bevesting daarboven. Weet niet wat er nu stuk is dus maar beide besteld. Toch een heel verschil. 210 euro of 115.

Dealer dacht meer aan teveel ruimte op de schokbrekerstang. Maar goed. Ga niet alles open trekken om erachter te komen dat toch die lagers stuk zijn. Dan maar alles weer vervangen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Stuurkloenk is opgelost. Schokbreker doppen zaten niet vast genoeg. Was de demper die tegen de binnenkant van de poot aansloeg. Grmbl... Zoiets simpels... Maar ja gelukkig is het weg.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

Mark wrote:Stuurkloenk is opgelost. Schokbreker doppen zaten niet vast genoeg. Was de demper die tegen de binnenkant van de poot aansloeg. Grmbl... Zoiets simpels... Maar ja gelukkig is het weg.
haha, Luisteren naar de meester :P:P
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

denny wrote:
Mark wrote:Stuurkloenk is opgelost. Schokbreker doppen zaten niet vast genoeg. Was de demper die tegen de binnenkant van de poot aansloeg. Grmbl... Zoiets simpels... Maar ja gelukkig is het weg.
haha, Luisteren naar de meester :P:P
Ik dacht dat je die bovenste sluitbout bedoelde die in je motorruimte zit.
Maar het was die grote dop waar de demper mee naar beneden wordt gedrukt. Misverstandje dan waarschijnlijk... Hoe wou je die grote dop eigenlijk op moment vastdraaien? Daar heb je speciaal gereedschap voor nodig. Nu gewoon een "moordenaar" (mega waterpomptang) erop gezet en dat ding vastgerukt.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

Post Reply