205 Rallye/AX sport kop op een K2A (TU3S) onderblok zetten

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

jergroen
AX driver
AX driver
Posts: 33
Joined: TueMar14, 2006 12:36:13 AM
Location: Sint-Oedenrode

205 Rallye/AX sport kop op een K2A (TU3S) onderblok zetten

Post by jergroen »

Is het mogelijk om zonder veel problemen de Cylinderkop van een
205 Rallye/ax sport op andere TU onderblokjes met dezelfde boring te monteren?

Die van mij is nmlk stuk en ik heb dus nog een goed TU3S (1.4 k2a)
onderblok staan.. Vanwege tijdsnood is dat eventueel een snelle
oplossing. Maar de monteur die 'm onder z'n hoede heeft beweert dat
dat niet kan. De zuigers zijn anders.
Hoewel ik wel regelmatig dingen zie op het forum zoals
de rallye kop op een 1.6 (naar ik aanneem een gietijzeren) etc.
De TU3S is trouwens aluminium.

Ik hoop dat iemand mij daar een duidelijk antwoord op weet te geven.

Groenten Jeroen

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Re: 205 Rallye/AX sport kop op een K2A (TU3S) onderblok zett

Post by denny »

jergroen wrote:Is het mogelijk om zonder veel problemen de Cylinderkop van een
205 Rallye/AX sport op andere TU onderblokjes met dezelfde boring te monteren?

Die van mij is nmlk stuk en ik heb dus nog een goed TU3S (1.4 k2a)
onderblok staan.. Vanwege tijdsnood is dat eventueel een snelle
oplossing. Maar de monteur die 'm onder z'n hoede heeft beweert dat
dat niet kan. De zuigers zijn anders.
Hoewel ik wel regelmatig dingen zie op het forum zoals
de rallye kop op een 1.6 (naar ik aanneem een gietijzeren) etc.
De TU3S is trouwens aluminium.

Ik hoop dat iemand mij daar een duidelijk antwoord op weet te geven.

Groenten Jeroen


Past op een 1.4 blok. wordt veel gedaan voor het extra koppel door 205 rallye rijders
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

jergroen
AX driver
AX driver
Posts: 33
Joined: TueMar14, 2006 12:36:13 AM
Location: Sint-Oedenrode

Post by jergroen »

maar bij de garage hadden ze het erover dat de zuigers anders zijn
De Rallye zuigers hebben een verhoging in het midden..
Die van de K2A hebben dat niet..
De rallye heeft een compressie van 9:6 en die K2A 9:3
Daar zou het probleem zitten.. compressie verlies ofzow.

Of valt dat wel mee..
een GTi heeft die verhoging wel.. maar dat is weer gietijzer.
Of valt de Gewichtstoename weer in het niet gezien het hogere koppel.

jeroen

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

jergroen wrote:maar bij de garage hadden ze het erover dat de zuigers anders zijn
De Rallye zuigers hebben een verhoging in het midden..
Die van de K2A hebben dat niet..
De rallye heeft een compressie van 9:6 en die K2A 9:3
Daar zou het probleem zitten.. compressie verlies ofzow.

Of valt dat wel mee..
een GTi heeft die verhoging wel.. maar dat is weer gietijzer.
Of valt de Gewichtstoename weer in het niet gezien het hogere koppel.

jeroen

Ooit wel eens gedacht aan het feit dat je hem moet vlakken en dat een dunnere koppakking ook de compressie weer laat toenemen.

groetjes

denny
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

jergroen
AX driver
AX driver
Posts: 33
Joined: TueMar14, 2006 12:36:13 AM
Location: Sint-Oedenrode

Post by jergroen »

Heeft iemand dan misschien enig idee hoeveel de kop gevlakt zou moeten worden of welke dikte de koppakking zou moeten hebben?

Jeroen

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

dat hangt er maar net vanaf wat je wil bereiken, welke compressie..

en bovendien, is de kop al eens gevlakt?
Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

maximaal vlakken en zo dun mogelijke koppaking. Beetje klooien met je ontstekingstijdstip ivm pingelen. En 98 tanken.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

jergroen
AX driver
AX driver
Posts: 33
Joined: TueMar14, 2006 12:36:13 AM
Location: Sint-Oedenrode

Post by jergroen »

De compressie verhouding mag iig niet omlaag tov het origineel.

ik wil minimaal de CR van 9,6:1 die het 1.3 blokje geeft bereiken,
ipv de CR 9,3:1 die het 1.4 blokje heeft.. Of iets meer zou opzich
ook leuk zijn.. 10,2:1 ofzow.

Jeroen

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Als je het setje van een 205 hebt past het niet lekker in een ax, je moet dan een deel van je schutbord wegslijpen

jergroen
AX driver
AX driver
Posts: 33
Joined: TueMar14, 2006 12:36:13 AM
Location: Sint-Oedenrode

Post by jergroen »

Het gkomt ook niet in een AX..
Maar komt lekker terug in mijn 205 rallye te hangen :P

tjah.. 't is toch allebei PSA..

Jeroen

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

jergroen wrote:Het gkomt ook niet in een AX..
Maar komt lekker terug in mijn 205 rallye te hangen :P

tjah.. 't is toch allebei PSA..

Jeroen


maakt ons niet uit hoor, 205-je is ook leuk!

jergroen
AX driver
AX driver
Posts: 33
Joined: TueMar14, 2006 12:36:13 AM
Location: Sint-Oedenrode

Post by jergroen »

Dat wist ik natuurlijk ;)

En daarnaast; hier krijg je meer nuttige info los dan op de pug-fora.
plus de ax-rijders zijn vaak goeie, aardige mensen :D

(da's mijn indruks dan)

Jeroen

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

jergroen wrote:En daarnaast; hier krijg je meer nuttige info los dan op de pug-fora.
plus de AX-rijders zijn vaak goeie, aardige mensen :D


damn! daar mogen we trots op zijn op dat soort opmerkingen!

overigens Jeroen,
bij mij komt er ook een sportkop op een K2A onderblok :) as. zaterdag in elkaar schroeven als het meezit :)
Image

jergroen
AX driver
AX driver
Posts: 33
Joined: TueMar14, 2006 12:36:13 AM
Location: Sint-Oedenrode

Post by jergroen »

Kijk!! Dat is precies wat ik nodig heb... iemand die het ook doet..

En hoe ga je het dan aanpakken? Kop vlakken, met een pakking voor niet gevlakte kop? Of helemaal niets? Of zit het verschil in Compressie verhouding 'm in de kop?

Groenten Jeroen

jergroen
AX driver
AX driver
Posts: 33
Joined: TueMar14, 2006 12:36:13 AM
Location: Sint-Oedenrode

Post by jergroen »

En... Wat zijn je verwachtingen?
Behalve dat de auto zo snel mogelijk weer de weg op moet,
is het natuurlijk altijd leuk om er ook mee te winnen. :D

Jeroen

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

kop is niet extra gevlakt, was al maximaal ;)
verder, uiteraard klepjes opnieuw inslijpen,
verstelbare nokkenaspoulie zit er ook op.
verder 48mm carbs (nog niet gecontroleerd trwns, straks es doen)
spaghetti 4-2-1 van Supersprint, geen tussendemper en sebring einddemper.

maar er komt idd een gewone pakking in
Image

jergroen
AX driver
AX driver
Posts: 33
Joined: TueMar14, 2006 12:36:13 AM
Location: Sint-Oedenrode

Post by jergroen »

Kijk.. dat is eigenlijk wat ik moest weten...
Dan doe ik het ook zo :D gevlakte kop en gewone koppakking.

De kop wordt al gereviseerd enzo..

Thnx :D
Jeroen

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

q01z wrote:kop is niet extra gevlakt, was al maximaal ;)
verder, uiteraard klepjes opnieuw inslijpen,
verstelbare nokkenaspoulie zit er ook op.
verder 48mm carbs (nog niet gecontroleerd trwns, straks es doen)
spaghetti 4-2-1 van Supersprint, geen tussendemper en sebring einddemper.

maar er komt idd een gewone pakking in


hehe zal wel 45 zijn. 48 is niet echt reeel op een 1.4 of 1.3.
die worden eigenlijk pas vanaf 1.8 gebruikt (lees: zouden hoeven gebruikt worden vanaf). als ze 48 zijn mag je wel gaan peuteren aan je sproeiers (lees: alles opnieuw uitrekenen) voor je 1.4


groeten
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

mmm ik zal de meetlat er es langsleggen..
ik vond het ook al overdreven groot
Image

jergroen
AX driver
AX driver
Posts: 33
Joined: TueMar14, 2006 12:36:13 AM
Location: Sint-Oedenrode

Post by jergroen »

q01z wrote:[overigens Jeroen,
bij mij komt er ook een sportkop op een K2A onderblok :) as. zaterdag in elkaar schroeven als het meezit :)


En?? Gelukt?

Jeroen

Post Reply