Motor wisselen: waarmee rekening houden?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Motor wisselen: waarmee rekening houden?

Post by pcrodent »

Ik weet dat er al een motorblok-draadje loopt maar dit is toch echt iets anders vind ik.

Ik wil het motorblok van de AX van m'n zusje vervangen. Het arme oudje heeft er al 206dkm opzitten en rijdt al 50000 km met dezelfde olie, dus de jankende spanrol vervangen kost meer dan het blok waard is. Als ik dan toch bezig ben komt er gelijk een andere radiateur in, dan is alles behalve het dashboard van die auto weer nieuw :D

Dus nu de volgende vragen:
- Wat heb ik nodig? (gereedschap, onderdelen, etc)
- Waar moet ik op letten?
- Kan ik elk 1.4-blok aan de 1.4carb-auto vastmaken?
- Het kan toch zonder dat de versnellingsbak eruit hoeft?
- Ik heb hier een blok (1.4i), maar het dingetje dat achter de verdelerkap zit is eraf. Wat is het, wat kost het, en is het moeilijk vast te maken? Ontsteking timen etc.
- Algemene tips?

Ik weet dat ik ook de Haynes kan gaan lezen en dat ga ik zeker ook nog doen, maar ik wil alvorens te beginnen eventjes iets horen van de ervaringsdeskundigen :)
Kijk uit, een Cactussssss

Fast eddie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 453
Joined: ThuDec04, 2003 3:56:11 PM
Location: Hoogkerk (Groningen )

Post by Fast eddie »

Kheb een compleet blok voor je van AX-GT incl computer en kabelboom en aandrijfassen + bak.

Dit is eenvoudig uit te wisselen

Image

Kosten ? 90.00 maar wel zelf ophalen.

Qua gereedschap heb je niet zoveel nodig, wat je los moet halen is:

* Stangetjes van de bak 3 stuks ( grote schroevendraaier )
* Snelheidskabel op de bak ( pennetje eruit halen en lostrekken
* Koppelingskabel
* 2 slangen van kachel radiateur ( pomptang klemmen naar elkaar toetrekken )
* koelslangen van radiateur losmaken ( ook met pomptang )
* Aandrijfassen moet los en eraf
* kabels van de accu loshalen en accu verwijderen
* Motorsteun onder de auto losdraaien ( sleutel 19 als ik me niet vergis )
* uitlaat loskoppelen
* Blok ondersteunen en motor steunen links en recht losdraaien ( sleutel 19 )

* en eruit met het blokkie

Jouw motor uitwisselen zonder de bak eruit te halen gaat je niet lukken, moet compleet verwijderd worden en dan de oude bak weer herplaatsen.


Als je interese hebt hoor ik graag van je, blokkie heeft 160.000 gelopen
IK PROAT PLAT, SO WHAT !!!!!
Image

Volvo V70 2.4T 20v 200pk automaat 2001
AX-GTi 1992 3 januari
AX-GTi 1992 2 januari 115pk

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ik zal het even met zusje overleggen. Groningen is wel een heel eind uit de richting.... en het duurt nog eventjes voor ik tijd heb om te wisselen. Maar ik hou je in gedachten voorlopig! Gaat deze het doen met de 1.4 carburateur?

Wel de volgende vragen nog: is het het handigst om hem er naar boven of naar beneden uit te halen? Heb ik een takel nodig? En om 'm er weer in te doen?
En kan ik 'm handig zonder bak verwisselen? Dat scheelt de schakelstangen & aandrijfassen loshalen, maar verplicht me natuurlijk wel om 'm er naar boven uit te takelen, anders zit er een as in de weg...
Kijk uit, een Cactussssss

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Als je van carb naar injectie gaat moet je wel meer vervangen! Denk dan ook aan een retourleiding voor benzine, benzinetank met ingebouwde benzinepomp, nieuwe bedrading enz enz...

Wat je ook kan doen (denk?) is een kaal blok nemen (of het huidige blok kaal maken), en daar de carburateurzooi opzetten?

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Dat bedoel ik ook ja, gewoon inlaat- & uitlaatspruitstukken van het nieuwe blok af mollen en de bestaande op het nieuwe blok aansluiten. Nee joh, ik moet er niet aan denken om dat ding ook nog om te bouwen naar injectie...
Kijk uit, een Cactussssss

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

je kan gewoon een willekeurig 1.4 onderblok pakken. moet geen prob zijn.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Eventjes voor de duidelijkheid: wat wordt precies bedoeld met een onderblok? Want het zou leuk zijn als ik niet ook een nieuwe distributieriem hoefde te doen. Ondanks stufi en baantje blijft ze een arm studentje... ;)
Kijk uit, een Cactussssss

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

het blok zonder de cilinderkop zegmaar,

bij een carb is de kop dacht ik iets anders maar dat durf ik niet zeker te zeggen (ivm pomp enz)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

weet niet of die brandstofpomp over te zetten valt... q01z?

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

Hoest* sleutelmeeting? :roll: :lol:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

DuFF wrote:Hoest* sleutelmeeting? :roll: :lol:


Zou ik gaaf vinden :cool: :D
Kijk uit, een Cactussssss

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

kevin.broke wrote:weet niet of die brandstofpomp over te zetten valt... q01z?


Poeh jah.. die zit inderdaad bij de nokkenas... ik heb hier (nouja thuis dan in Hoogmade) wel 'n carb kop los liggen.. maar nog nooit gezien hoe t er bij een injectie uit ziet...

oh ik heb nog fototjes van de carb kop!

Dat gekke zwarte paddestoeltje wat eraan hangt is dus de benzinepomp!

Image
Image
Image

grotere versie op aanvraag!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

even goed: zou een elektrische brandstofpomp van een monopoint injectie 'm niet voldoende op druk houden? ik denk 't wel toch.. moet je dus alleen ff een +12V trekken vanaf het contact ofzo.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

je kan ieder willekeurig tu blokje pakken 1.4
je schroeft je eigen ontsteking om incl brandstofpomp
(je hebt afdichtings pasta/kit nodig)

blokje 1.4i bij Ebben kost 225 eur met 15dkm
Ik had er 1 met dis ontsteking maar volgens mij zijn alle nokkenasjes nog hetzelfde en ouderwets
en eddie is nog vergeten dat de kabelboom los moet.
En voor het gemak je luchtfilter gebeuren eraf mag.
Het liefst ook nog even je inlaatspruitstuk voor het erin/eruit takelen.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Glenn@nl wrote:Image


Het ding dat hier op zit/zat is er bij mijn reserveblok dus af. Voor de rest is ie compleet. Maar als ik het goed begrijp kan ik dat & de brandstofpomp van het carbblok erop schroeven en dan doet ie het gewoon?

Voor mijn info: hoe heet het ding dat hier hoort? Is dat de ontsteking?
Kijk uit, een Cactussssss

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

pcrodent wrote:Het ding dat hier op zit/zat is er bij mijn reserveblok dus af. Voor de rest is ie compleet. Maar als ik het goed begrijp kan ik dat & de brandstofpomp van het carbblok erop schroeven en dan doet ie het gewoon?

Voor mijn info: hoe heet het ding dat hier hoort? Is dat de ontsteking?


ja en ja, Marc weet nog een detail over de aansluiting nokkenas op de pomp als ik me niet vergis
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

dyane69
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 28
Joined: FriNov11, 2005 1:06:36 PM
Location: Sint-Oedenrode

Post by dyane69 »

Even een kort vraagje hierover:

Is het makkelijker om, als je het blok helemaal los hebt, deze bovenlangs eruit te takelen of onderlangs te laten zakken?

Ik ga waarschijnlijk binnenkort mijn blokje vervangen en zoek de makkelijkste weg ;-)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

onder langs (mijn ervaring) met een motortakel takel je even de ax op en pak je het blok er zo vandaan
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

onderlangs (Y)

Fast eddie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 453
Joined: ThuDec04, 2003 3:56:11 PM
Location: Hoogkerk (Groningen )

Post by Fast eddie »

Mijn ervaring 2 keer onderlangs en 1 keer bovenlangs, maar is beide goed te doen :D
IK PROAT PLAT, SO WHAT !!!!!
Image

Volvo V70 2.4T 20v 200pk automaat 2001
AX-GTi 1992 3 januari
AX-GTi 1992 2 januari 115pk

Post Reply