Motor wisselen: waarmee rekening houden?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Motor wisselen: waarmee rekening houden?
Ik weet dat er al een motorblok-draadje loopt maar dit is toch echt iets anders vind ik.
Ik wil het motorblok van de AX van m'n zusje vervangen. Het arme oudje heeft er al 206dkm opzitten en rijdt al 50000 km met dezelfde olie, dus de jankende spanrol vervangen kost meer dan het blok waard is. Als ik dan toch bezig ben komt er gelijk een andere radiateur in, dan is alles behalve het dashboard van die auto weer nieuw
Dus nu de volgende vragen:
- Wat heb ik nodig? (gereedschap, onderdelen, etc)
- Waar moet ik op letten?
- Kan ik elk 1.4-blok aan de 1.4carb-auto vastmaken?
- Het kan toch zonder dat de versnellingsbak eruit hoeft?
- Ik heb hier een blok (1.4i), maar het dingetje dat achter de verdelerkap zit is eraf. Wat is het, wat kost het, en is het moeilijk vast te maken? Ontsteking timen etc.
- Algemene tips?
Ik weet dat ik ook de Haynes kan gaan lezen en dat ga ik zeker ook nog doen, maar ik wil alvorens te beginnen eventjes iets horen van de ervaringsdeskundigen
Ik wil het motorblok van de AX van m'n zusje vervangen. Het arme oudje heeft er al 206dkm opzitten en rijdt al 50000 km met dezelfde olie, dus de jankende spanrol vervangen kost meer dan het blok waard is. Als ik dan toch bezig ben komt er gelijk een andere radiateur in, dan is alles behalve het dashboard van die auto weer nieuw
Dus nu de volgende vragen:
- Wat heb ik nodig? (gereedschap, onderdelen, etc)
- Waar moet ik op letten?
- Kan ik elk 1.4-blok aan de 1.4carb-auto vastmaken?
- Het kan toch zonder dat de versnellingsbak eruit hoeft?
- Ik heb hier een blok (1.4i), maar het dingetje dat achter de verdelerkap zit is eraf. Wat is het, wat kost het, en is het moeilijk vast te maken? Ontsteking timen etc.
- Algemene tips?
Ik weet dat ik ook de Haynes kan gaan lezen en dat ga ik zeker ook nog doen, maar ik wil alvorens te beginnen eventjes iets horen van de ervaringsdeskundigen
Kijk uit, een Cactussssss
-
- AX liefhebber
- Posts: 453
- Joined: ThuDec04, 2003 3:56:11 PM
- Location: Hoogkerk (Groningen )
Kheb een compleet blok voor je van AX-GT incl computer en kabelboom en aandrijfassen + bak.
Dit is eenvoudig uit te wisselen
Kosten ? 90.00 maar wel zelf ophalen.
Qua gereedschap heb je niet zoveel nodig, wat je los moet halen is:
* Stangetjes van de bak 3 stuks ( grote schroevendraaier )
* Snelheidskabel op de bak ( pennetje eruit halen en lostrekken
* Koppelingskabel
* 2 slangen van kachel radiateur ( pomptang klemmen naar elkaar toetrekken )
* koelslangen van radiateur losmaken ( ook met pomptang )
* Aandrijfassen moet los en eraf
* kabels van de accu loshalen en accu verwijderen
* Motorsteun onder de auto losdraaien ( sleutel 19 als ik me niet vergis )
* uitlaat loskoppelen
* Blok ondersteunen en motor steunen links en recht losdraaien ( sleutel 19 )
* en eruit met het blokkie
Jouw motor uitwisselen zonder de bak eruit te halen gaat je niet lukken, moet compleet verwijderd worden en dan de oude bak weer herplaatsen.
Als je interese hebt hoor ik graag van je, blokkie heeft 160.000 gelopen
Dit is eenvoudig uit te wisselen
Kosten ? 90.00 maar wel zelf ophalen.
Qua gereedschap heb je niet zoveel nodig, wat je los moet halen is:
* Stangetjes van de bak 3 stuks ( grote schroevendraaier )
* Snelheidskabel op de bak ( pennetje eruit halen en lostrekken
* Koppelingskabel
* 2 slangen van kachel radiateur ( pomptang klemmen naar elkaar toetrekken )
* koelslangen van radiateur losmaken ( ook met pomptang )
* Aandrijfassen moet los en eraf
* kabels van de accu loshalen en accu verwijderen
* Motorsteun onder de auto losdraaien ( sleutel 19 als ik me niet vergis )
* uitlaat loskoppelen
* Blok ondersteunen en motor steunen links en recht losdraaien ( sleutel 19 )
* en eruit met het blokkie
Jouw motor uitwisselen zonder de bak eruit te halen gaat je niet lukken, moet compleet verwijderd worden en dan de oude bak weer herplaatsen.
Als je interese hebt hoor ik graag van je, blokkie heeft 160.000 gelopen
IK PROAT PLAT, SO WHAT !!!!!
Volvo V70 2.4T 20v 200pk automaat 2001
AX-GTi 1992 3 januari
AX-GTi 1992 2 januari 115pk
Volvo V70 2.4T 20v 200pk automaat 2001
AX-GTi 1992 3 januari
AX-GTi 1992 2 januari 115pk
Ik zal het even met zusje overleggen. Groningen is wel een heel eind uit de richting.... en het duurt nog eventjes voor ik tijd heb om te wisselen. Maar ik hou je in gedachten voorlopig! Gaat deze het doen met de 1.4 carburateur?
Wel de volgende vragen nog: is het het handigst om hem er naar boven of naar beneden uit te halen? Heb ik een takel nodig? En om 'm er weer in te doen?
En kan ik 'm handig zonder bak verwisselen? Dat scheelt de schakelstangen & aandrijfassen loshalen, maar verplicht me natuurlijk wel om 'm er naar boven uit te takelen, anders zit er een as in de weg...
Wel de volgende vragen nog: is het het handigst om hem er naar boven of naar beneden uit te halen? Heb ik een takel nodig? En om 'm er weer in te doen?
En kan ik 'm handig zonder bak verwisselen? Dat scheelt de schakelstangen & aandrijfassen loshalen, maar verplicht me natuurlijk wel om 'm er naar boven uit te takelen, anders zit er een as in de weg...
Kijk uit, een Cactussssss
Als je van carb naar injectie gaat moet je wel meer vervangen! Denk dan ook aan een retourleiding voor benzine, benzinetank met ingebouwde benzinepomp, nieuwe bedrading enz enz...
Wat je ook kan doen (denk?) is een kaal blok nemen (of het huidige blok kaal maken), en daar de carburateurzooi opzetten?
Wat je ook kan doen (denk?) is een kaal blok nemen (of het huidige blok kaal maken), en daar de carburateurzooi opzetten?
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
kevin.broke wrote:weet niet of die brandstofpomp over te zetten valt... q01z?
Poeh jah.. die zit inderdaad bij de nokkenas... ik heb hier (nouja thuis dan in Hoogmade) wel 'n carb kop los liggen.. maar nog nooit gezien hoe t er bij een injectie uit ziet...
oh ik heb nog fototjes van de carb kop!
Dat gekke zwarte paddestoeltje wat eraan hangt is dus de benzinepomp!
grotere versie op aanvraag!
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
je kan ieder willekeurig tu blokje pakken 1.4
je schroeft je eigen ontsteking om incl brandstofpomp
(je hebt afdichtings pasta/kit nodig)
blokje 1.4i bij Ebben kost 225 eur met 15dkm
Ik had er 1 met dis ontsteking maar volgens mij zijn alle nokkenasjes nog hetzelfde en ouderwets
en eddie is nog vergeten dat de kabelboom los moet.
En voor het gemak je luchtfilter gebeuren eraf mag.
Het liefst ook nog even je inlaatspruitstuk voor het erin/eruit takelen.
je schroeft je eigen ontsteking om incl brandstofpomp
(je hebt afdichtings pasta/kit nodig)
blokje 1.4i bij Ebben kost 225 eur met 15dkm
Ik had er 1 met dis ontsteking maar volgens mij zijn alle nokkenasjes nog hetzelfde en ouderwets
en eddie is nog vergeten dat de kabelboom los moet.
En voor het gemak je luchtfilter gebeuren eraf mag.
Het liefst ook nog even je inlaatspruitstuk voor het erin/eruit takelen.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Glenn@nl wrote:
Het ding dat hier op zit/zat is er bij mijn reserveblok dus af. Voor de rest is ie compleet. Maar als ik het goed begrijp kan ik dat & de brandstofpomp van het carbblok erop schroeven en dan doet ie het gewoon?
Voor mijn info: hoe heet het ding dat hier hoort? Is dat de ontsteking?
Kijk uit, een Cactussssss
pcrodent wrote:Het ding dat hier op zit/zat is er bij mijn reserveblok dus af. Voor de rest is ie compleet. Maar als ik het goed begrijp kan ik dat & de brandstofpomp van het carbblok erop schroeven en dan doet ie het gewoon?
Voor mijn info: hoe heet het ding dat hier hoort? Is dat de ontsteking?
ja en ja, Marc weet nog een detail over de aansluiting nokkenas op de pomp als ik me niet vergis
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
- AX liefhebber
- Posts: 453
- Joined: ThuDec04, 2003 3:56:11 PM
- Location: Hoogkerk (Groningen )