Tijmen AX GTI '91

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Mooi, dan weet ik waar ik moet zoeken!

Ik was net van plan om aan het elektrische raam aan de bestuurderszijde te beginnen, maar toen ik de AX achter uit de straat ging ophalen zag ik dat iemand er met uitparkeren en dikke kras en een deuk in gereden heeft. Ik heb nu dus even geen zin meer in dat raam :(
AX GTI '91

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Glenn@nl wrote:Gelukkig heb ik 'n driedeurs :lol:

Wat 'n gedoe zeg die elektrische ramen met zo'n geleiderail! 1.4TGSjes zijn bijna altijd uitgerust met elektrische ramen, en deze zijn ook in 5drs geleverd. Dus daar even hard naar zoeken dan op de sloop(en) om ook de andere kant elektrisch te krijgen!


Gelukkig weet ik nu hoe ik die van de 106 aan kan passen, dus die kan ik gebruiken. Afgezien daarvan is het schaarlift-achtige systeem in de driedeurs wel veel meer solide. Het is niet zo'n gammele rotconstructie als met die kabels. Wees dus inderdaad blij als je een driedeurs hebt.

Het begint bij mij ook steeds meer te kriebelen om er een GT bij te kopen 8)
AX GTI '91

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

w00t! M'n electrische ramen doen het!!! Na veel gekloot heb ik eindelijk de kabels uit de 106 strak op de motoren (106) en de geleiderail (AX) gekregen.
Dit netjes weggebouwd in de deur;
bedrading van de deur naar het dashboard door de thule van de deur (wat een kloteklus);
schakelaars weggebouwd in het paneeltje achter de pook (boven het bakje en naast de koplamp-verstelknop dus);

Vriend van mij heeft een electrisch schemaatje uitgedacht en de knoppen voor mij aangesloten. Heb zelf de voeding afgetapt achter de sigarettenaansteker. De ramen kunnen alleen niet helemaal naar beneden, m'n speakers zijn te lomp 8)

Zo en nu klaarmaken om naar het politiebureau te gaan, aangifte doen van de schade om te proberen geld los te krijgen van het waarborgfonds.



-edit-

Een toevoeging op het pas maken van het 106-spul:

-De geleiderail waar de kabel op loopt van de 106 past niet in de deur van de AX, deze is namelijk te lang. De montage aan het raam is ook anders. Het makkelijkst is om de kabel over te zetten op je eigen geleiderail.
-De kabels blijken even lang te zijn als die van de AX en zijn dan ook gemakkelijk over te zetten op de rail van de AX.
LET OP: Bij het demonteren de kabels 'strak' houden en niet het motortje uit gaan proberen als de kabel niet strak gemonteerd is op de rail. De kabel zal anders dubbel slaan in het motortje, met als gevolg een verotte kabel, vastgelopen motor en vooral ook een te korte kabel om te monteren. (ervaring :oops: )
- de binnenkabel zo strak mogelijk monteren op de geleiderail!
- De motor zo in de deur hangen dat het raam er niet tegenaan loopt en de kabels niet in een rare hoek lopen.

Doe je het goed, dan zal het inbouwen van het systeem van de 106 je ongeveer een half uur per deur kosten. Dat is exclusief het trekken van draden en aansluiten van de schakelaars.


Advies blijft om het ergens kant- en klaar uit een AX te vissen, kun je dat niet vinden is het 106-systeem prima te gebruiken.
AX GTI '91

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Netjes dat je 't toch nog werkend heb gekregen allemaal... blijft bij niet originele axonderdelen toch vaak een gepuzzel en gekloot.

Wat zijn de volgende projecten? :lol:

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Zo, heb er net gele koplampen in gezet. Bij een franse auto horen koplampen in dat heerlijke franse geel en het staat ook mooi :P

Projecten die ik al heb liggen:
- schade tijdelijk bijwerken met roestwerend spul en lakstift
- kofferbakverlichting monteren (heb het schakelaartje gevonden!)
- draagarm met gaten voor stabilisatorstang eronder
- stabilisatorstang eronder
- veerpootbrug erop (in bestelling)
- bumpers opruwen, primeren en spuiten (eerst mat zwart, als ik veel geld over heb glad en in kleur)

Projecten waarvoor ik spullen zoek/langere termijn:
- 5-deurs skirtset opscharrelen
- GT voorbumper opscharrelen
- Nieuwe mistlampen in de GT bumper
- leuke velgen opscharrelen
Zoiets vind ik mooi:
Image
- verder had een vriend van mij nog een geniaal idee voor een derde remlicht, maar dat zien jullie vanzelf 8)
AX GTI '91

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

dit zijn standaard GT velgen, wel in hele mooie staat trouwens, helaas heb ik ze net verkocht. Voor een paar tientjes koop je wel ergens een setje in slechte staat en met veel schuurwerk en spuiten zien ze er vervolgens zo uit. Op de sloop in lopik ligt ook zo'n halfgaar setje achterin een kofferbak van een ax.

Je kan trouwens voor zoveel stabiliseren als je wilt maar achter heb je origineel niks, dus ik zou ook ff op zoek gaan naar een stabilisatorstang voor in je achteras, of een gt-achteras, daar zit ie wel in.

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Browny wrote:dit zijn standaard GT velgen, wel in hele mooie staat trouwens, helaas heb ik ze net verkocht. Voor een paar tientjes koop je wel ergens een setje in slechte staat en met veel schuurwerk en spuiten zien ze er vervolgens zo uit. Op de sloop in lopik ligt ook zo'n halfgaar setje achterin een kofferbak van een AX.

Je kan trouwens voor zoveel stabiliseren als je wilt maar achter heb je origineel niks, dus ik zou ook ff op zoek gaan naar een stabilisatorstang voor in je achteras, of een GT-achteras, daar zit ie wel in.


Hehe, vond het inderdaad jammer dat je ze al verkocht had, maar ik heb er totaal geen haast mee en ik wacht wel tot er weer wat voorbij komt. Heb vrijwel nieuwe banden om mijn huidige velgjes liggen. Ben trouwens maar even zo vrij geweest om jouw foto te gebruiken...

Wat betreft de achteras, is een achteras van een GT makkelijk over te bouwen? Past alles zonder aanpassingen? (het staat op de sloop, is zwart ?n er staat GT op :D )

-edit-
andere veren, schokdempers enzovoort zijn tot de zomer nog ff toekomstmuziek ivm reparatie schade en de poen die ik er dan tegenaan moet gooien.
AX GTI '91

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

de achteras van een GT is exact hetzelfde, er zit alleen al een stabilisatorstang in, dus je kan ook die eruit halen en overzetten in je huidige stabi. Het schijnt maar 10 minuutjes werk te zijn om m eruit te halen, maar de truc moet je wel even weten, ik heb het pas ook geprobeerd en toen ging het niet.

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Hmmmzz dat moet ik binnenkort maar eens proberen dan. Scheelt dat je op de sloop eerst met lomp gereedschap kunt oefenen :P Hoop dat ze 'm daar ff op de heftruck willen zetten ofzo.
AX GTI '91

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

ff een vraagje hoor. In een 5 drs. ax met standaard elec. ramen, is het systeem dan niet gewoon het standaard ax raamsysteem, maar dan met een elec. motortje ipv een raamslinger? Of heb je dan standaard een systeem met kabels ipv het (volgens mij standaard) schaarsysteem.

Tot slot nog een vraagje over de motortjes: In welke auto's zitten ze nog meer??

tnx!

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Buks wrote:ff een vraagje hoor. In een 5 drs. AX met standaard elec. ramen, is het systeem dan niet gewoon het standaard AX raamsysteem, maar dan met een elec. motortje ipv een raamslinger? Of heb je dan standaard een systeem met kabels ipv het (volgens mij standaard) schaarsysteem.

Tot slot nog een vraagje over de motortjes: In welke auto's zitten ze nog meer??

tnx!


Ik zou eerlijk gezegd niet zeker weten wat er standaard in de electrisch uitgevoerde vijfdeurs AX-en zit. Ik heb hier op het forum wel begrepen dat bij een 5-deurs het kabelsysteem gebruikelijk is als je een zwengel hebt.
Begreep daarnaast dat het kabelsysteem ook electrisch uitgevoerd in enkele uitvoeringen te vinden is. Dus als je nu het systeem met kabels hebt is veel makkelijker om het motortje + geleiderail als ??n geheel over te zetten ipv van je zwengelsysteem. Dit is 5 bouten losdraaien in je deur. Oude eruit, nieuwe erin; bouten er weer indraaien.

Bij alle driedeurs die ik tot nu toe tegen ben gekomen was het idd het schaarsysteem.

Auto's waar je het kabelsysteem uit kunt halen:
- aantal 5-deurs ax-en
- Peugeot 106, dat van mij komt zelfs uit een driedeurs.
- iemand anders idee?n?

Schaarsysteem:
- AX-en, of driedeurs en vijfdeurs hetzelfde is betwijfel ik
- BX, past voor zover ik weet wel in de driedeurs. Vijfdeurs weet ik niet. Heb ik nog ergens liggen volgens mij.

Kortom: experts???
AX GTI '91

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Puntje minder op het lijstje; de kofferbakverlichting werkt :) Stekkertjes achter het achterlicht aan de bestuurderszijde gepakt, op het lampje gedrukt, lampje onder de hoedenplank geplakt met dubbelzijdige tape. Schakelaartje bij de ruitenwissermotor gemonteerd, stekkertje erop gedrukt. Alle bekabeling zat dus al voorbereid :D

Ook voor en achter nieuwe ruitenwissers gemonteerd ivm verrotte wisserbladen. Bleek dat ik al die tijd met een te korte voorruitenwisser heb rondgereden. Deze is een stuk langer.

Wissers valeo, kosten: 23 euro voor twee.
AX GTI '91

Speederdd
AX Master
AX Master
Posts: 1065
Joined: SatMar25, 2006 8:45:08 AM
Location: Tongrinne (Be)

Post by Speederdd »

-Henry- wrote:- verder had een vriend van mij nog een geniaal idee voor een derde remlicht, maar dat zien jullie vanzelf 8)

Image

zoiets ? :lol:

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

H? das ook wel een vet plan! Het plan was toch al om met ledjes aan de slag te gaan. Moet dan alleen wel nadenken over een tekst/ontwerp, ik heb immers geen GT en om nou AX 1.1i neer te zetten staat zo lam.

Iemand een idee voor een tekst/ontwerp? Is er geen typische Citroen-slogan?
AX GTI '91

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

-edit- dubbelpost, verrot draadloos internet :x
AX GTI '91

Speederdd
AX Master
AX Master
Posts: 1065
Joined: SatMar25, 2006 8:45:08 AM
Location: Tongrinne (Be)

Post by Speederdd »

dubbel chevrons staan altijd goed op een Citroën :wink:

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Henry,

Van harte gefeliciteerd :verjaardag

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

Gefeliciteerd!!!!!!!!!!!! :occasion5:
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

heey gefeliciteerd! :D

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Bedankt voor de felicitaties! Ik ga aan de overkant (bejaardentehuis) even een rollator regelen, daar kan mooi een kratje bier op staan. Scheelt me slepen :D
AX GTI '91

Post Reply