Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie
Moderator: webmasters
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Mis ik iets??kevin.broke wrote:7 pk open luchtfilter + 12 pk voor de nokkenas + 5 pk voor de spaghetti plus plus plus...
jongens, wanneer snappen jullie nou EINDELIJK eens hoe het werkt?
Ik heb nooit beweerd dat de totale pk toename een simpele rekensom is, toch?
Wel neem ik aan dat het in THEORIE zo is dat als je een GT carburateur (K2B-motor) hebt, in tip-top conditie, je dan begint met 85 pk.
En als je daar een Kent-Cams set inschroeft die in theorie met perfecte afstelling etc. 12pk toename geeft..., je dan dus op 97pk zit.
En als je daar nu ook nog een K&N RC-9150 race-luchtfilter m?t grotere sproeier opschroeft, die je wederom perfect afstelt, dat het dan in principe wederom winst opleverd (volgens K&N max 8pk).
In theorie is het toch ook zo dat hoe meer lucht je binnen kunt krijgen, liefst zo koud mogelijk, hoe beter (optimaler) de verbranding van de ingebrachte benzine en dus hoe effici?nter (en dus krachtiger) de vermogensopbrengst van de motor.
Let wel... ik spreek over IN THEORIE....
Bovendien schroef ik het er zelf allemaal niet op, bovendien probeer ik niet goedkoop iets in elkaar te fr?belen...
En.. bovendien heb ik een tijd in Brockje rongetuft... die een rollenbank testrapport in z'n handschoenvak had liggen... en die zat ookal op 95 pk met alleen maar een "snelle" nokkenas... en dat geloofde eigenlijk ook niemand tot men erin reed...

Maar, zoals gezegd, we (Nard en ik) willen Nigel na afloop van de hele operatie dus op de rollenbank zetten.... want wie meet die weet.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
heb ook niet gezegd dat jij het beweert, maar wil weleens zien wat de rollenbank straks zegt. een paar pk'tjes doen al een hoop hoor. maar als je kijkt hoe ik m'n diesel tot op heden verbouwd heb voor een magere 8,6 pk bij 300 toeren meer dan origineel, dan weet je dat het allemaal weinig uithaalt
alleen m'n luchtfilter al zou nl. +/- 5 pk moeten schelen. Tel de EGR klep die verdwenen is erbij en je zit al op 8 pk die ik extra zou moeten hebben.

EGR klep heeft niet zoveel invloed als velen denken. Probleem met de EGR klep is vaak dat je 'm pas na x kilometers verwijderd, dan is je inlaatspruitstuk al behoorlijk vies (roet etc). Daardoor is in je inlaat al kleiner geworden, wordt natuurlijk wel beter naarmate de tijd vorderd maar even goed schoonmaken is het beste. Maar extra pk's zal het niet echt opleveren denk ik alleen wat beter oppakken (ben toevallig net zelf bezig met mijn diesel om de EGR goed af te doppen)
Verder voelde ik mij ook absoluut niet aangesproken hoor, ik bevestig eigenlijk alleen wat je zegt
Verder voelde ik mij ook absoluut niet aangesproken hoor, ik bevestig eigenlijk alleen wat je zegt

Een diesel is geen benzine...
En 8pk meer in een diesel is eigenlijk heel veel...
En 8pk meer in een diesel is eigenlijk heel veel...
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
klopt.. maar ik heb er dan ook h??l veel aan gedaan om er meer vermogen uit te krijgen 
en daarnaast heb ik meer met benzinemotoren gerommeld dan met diesels.
verder heb je gewoon een forse bottleneck: een carburateur blijft natte vingerwerk, hoeveel en hoe groot je ze ook maakt. je zal in je quest for power altijd twee dingen blijven missen en dat zijn multipointinjectie en vier afzonderlijke gaskleppen.

en daarnaast heb ik meer met benzinemotoren gerommeld dan met diesels.
verder heb je gewoon een forse bottleneck: een carburateur blijft natte vingerwerk, hoeveel en hoe groot je ze ook maakt. je zal in je quest for power altijd twee dingen blijven missen en dat zijn multipointinjectie en vier afzonderlijke gaskleppen.
zeker, zeker..kevin.broke wrote: verder heb je gewoon een forse bottleneck: een carburateur blijft natte vingerwerk, hoeveel en hoe groot je ze ook maakt. je zal in je quest for power altijd twee dingen blijven missen en dat zijn multipointinjectie en vier afzonderlijke gaskleppen.
maar een sportnokkenas gecombineerd met monopoint injectie is weer een groter probleem dan een carburateur (als je Kent-Cams moet geloven)...
En... een GTi multipoint is veel zwaarder dan een carb...
En bij het stoplicht is gewicht cruciaal....

Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Goed.. dus..
inmiddels bij Geert Brookman de veerpootbrug besteld...
en bij Biesheuvel (kan mooi mee met de nokkenas) OMP veren...
ergens over een week of 4 hoop ik dat alles eronder/erin zit...
nu weer verder met m'n subwoofer...
moest ik nog ergens een versterkertje scoren?
Still Making Plans for Nigel....
inmiddels bij Geert Brookman de veerpootbrug besteld...
en bij Biesheuvel (kan mooi mee met de nokkenas) OMP veren...
ergens over een week of 4 hoop ik dat alles eronder/erin zit...
nu weer verder met m'n subwoofer...
moest ik nog ergens een versterkertje scoren?
Still Making Plans for Nigel....
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Zojuist bij 12vHifi een Xetec Vector 150.2 besteld.2Black wrote: nu weer verder met m'n subwoofer...
moest ik nog ergens een versterkertje scoren?
....
Leuk versterkertje voor weinig vanwege be?indiging Xetec activiteiten 12vHifi (geloof dat Xetec failliet is ofzo..)
Als alles meezit komt'ie gebrugd ge?ntegreerd te zitten in Nigel's in ontwikkeling zijnde "bespoke" (mooi engels woord voor "op maat gemaakt") subwoofer.
Gebrugd zou het 150 watt moeten zijn en dat is genoeg voor mijn doeleinden. Xetec bevalt in Witje uitstekend, ookal zit daar het topmodel van Xetec in, de P4 Evo

Gisteren trouwens al de halve dag in de weer geweest met m'n decoupeerzaag i.v.m. subwoofer..
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Vandaag is Nigel in de voorlopige planning gezet bij Renard Automobiles.
Duurt nog even, 15 en 16 maart staat 'ie op de lijst.
Komt mooi uit, APK moet ook voor de 22e dus da's gelijk gecombineerd.
De lijst is dus:
APK
Brockje's uitlaat eronder
Kent-Cams PT02K erinschroeven
OMP (40mm) verlagingsveren erin
GeertBrookman veerpootbrug erin
achterkant ook 40mm naar beneden
Koni's op "hard" zetten
Carburateur met K&N RC-9150 weer helemaal opnieuw inregelen en optimaliseren
maar eerst dus nog 3 weken afwachten en doorsparen, verder knutselen aan m'n subwoofer etc. etc. etc.
en dan... een afspraak voor de rollenbank maken
Duurt nog even, 15 en 16 maart staat 'ie op de lijst.
Komt mooi uit, APK moet ook voor de 22e dus da's gelijk gecombineerd.
De lijst is dus:
APK
Brockje's uitlaat eronder
Kent-Cams PT02K erinschroeven
OMP (40mm) verlagingsveren erin
GeertBrookman veerpootbrug erin
achterkant ook 40mm naar beneden
Koni's op "hard" zetten
Carburateur met K&N RC-9150 weer helemaal opnieuw inregelen en optimaliseren
maar eerst dus nog 3 weken afwachten en doorsparen, verder knutselen aan m'n subwoofer etc. etc. etc.
en dan... een afspraak voor de rollenbank maken
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Nah... +/-200 euri...Drake wrote:btw mischien niet een leuk idee om de kop te flowen gezien hij er toch afgaat en een spaghet zou ook erg nuttig gaan worden(+-200 eur).
hoewel ik zelfs dat flowen waarschijnlijk nog wel met korting voor elkaar kan krijgen bij een revisie-man in Nijmegen.
Wordt me dan toch echt teveel...
Ik laat de offici?le optelsom aan kosten m.b.t. Nigel maar lekker aan de lezers hier over..., dan kom je toch al makkelijk aan bedragen die de waarde van Nigel nooit dekken...
Koni, K&N, Kent-Cams, OMP, BrookmanRacing, Renard, distributieset, Pioneer, Vif?, Xetec, InterTechnik, MiniMania, deVos, Valeo........
Na deze operatie denk ik dat ik voorlopig klaar ben...
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Overweeg wel voor het inbouwen van de nieuwe nokkenas toch even de kop te laten reviseren, kan nooit kwaad. Kost ongeveer ?150...
Vandaag onderste deel van m'n subwoofer kunstwerk op elkaar gelijmd en met diverse zaagmethoden bewerkt samen met Peter van MiniMania.
Wordt een indrukwekkende constructie
.., hebben inmiddels bijna elke denkbare zaagmethode gebruikt, het handigst bleek de kettingzaag...
.
Kortom het onderste deel van het "wonder dat subwoofer blijkt" zit qua basis in elkaar en heeft z'n basisvorm.
Kreeg ook vanmorgen, en dat had ik niet zo snel verwacht, de Vector 150.2 van Xetec al binnen. Mooi ding, en veel zwaarder dan ik had gedacht.
Morgen verder.
Vandaag onderste deel van m'n subwoofer kunstwerk op elkaar gelijmd en met diverse zaagmethoden bewerkt samen met Peter van MiniMania.
Wordt een indrukwekkende constructie


Kortom het onderste deel van het "wonder dat subwoofer blijkt" zit qua basis in elkaar en heeft z'n basisvorm.
Kreeg ook vanmorgen, en dat had ik niet zo snel verwacht, de Vector 150.2 van Xetec al binnen. Mooi ding, en veel zwaarder dan ik had gedacht.
Morgen verder.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh