Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

7 pk open luchtfilter + 12 pk voor de nokkenas + 5 pk voor de spaghetti plus plus plus...

jongens, wanneer snappen jullie nou EINDELIJK eens hoe het werkt?

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

als Nigel op de rollenbank is geweest. :lol:

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

precies, eerst zien dan geloven, zal wel goed zitten hoor daar niet van maar ik heb een hekel aan het feit dat sommige mensen zeggen 130 pk te hebben omdat ze ..... en .. hebben ;)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

precies. m'n diesel viel het nl. ook flink van tegen wat er nu daadwerkelijk aan pk's uitkomt.. hij LIJKT harder te gaan maar het scheelt verdomd weinig :)

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

kevin.broke wrote:7 pk open luchtfilter + 12 pk voor de nokkenas + 5 pk voor de spaghetti plus plus plus...

jongens, wanneer snappen jullie nou EINDELIJK eens hoe het werkt?
Mis ik iets??

Ik heb nooit beweerd dat de totale pk toename een simpele rekensom is, toch?
Wel neem ik aan dat het in THEORIE zo is dat als je een GT carburateur (K2B-motor) hebt, in tip-top conditie, je dan begint met 85 pk.
En als je daar een Kent-Cams set inschroeft die in theorie met perfecte afstelling etc. 12pk toename geeft..., je dan dus op 97pk zit.
En als je daar nu ook nog een K&N RC-9150 race-luchtfilter m?t grotere sproeier opschroeft, die je wederom perfect afstelt, dat het dan in principe wederom winst opleverd (volgens K&N max 8pk).

In theorie is het toch ook zo dat hoe meer lucht je binnen kunt krijgen, liefst zo koud mogelijk, hoe beter (optimaler) de verbranding van de ingebrachte benzine en dus hoe effici?nter (en dus krachtiger) de vermogensopbrengst van de motor.
Let wel... ik spreek over IN THEORIE....

Bovendien schroef ik het er zelf allemaal niet op, bovendien probeer ik niet goedkoop iets in elkaar te fr?belen...
En.. bovendien heb ik een tijd in Brockje rongetuft... die een rollenbank testrapport in z'n handschoenvak had liggen... en die zat ookal op 95 pk met alleen maar een "snelle" nokkenas... en dat geloofde eigenlijk ook niemand tot men erin reed... :) .

Maar, zoals gezegd, we (Nard en ik) willen Nigel na afloop van de hele operatie dus op de rollenbank zetten.... want wie meet die weet.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

Ik ben zeer benieuwd wat het gaat worden, zijn toch leuke dingen die wel wat moeten gaan opleveren. Al lees ik vaak genoeg dat je je snel rijk rekent met de PK's. Ik ben erg benieuwd.

Moet wel zeggen dat een spagetti spruitstuk wel erg gaaf staat, 't oog wil immers ook wat 8)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

heb ook niet gezegd dat jij het beweert, maar wil weleens zien wat de rollenbank straks zegt. een paar pk'tjes doen al een hoop hoor. maar als je kijkt hoe ik m'n diesel tot op heden verbouwd heb voor een magere 8,6 pk bij 300 toeren meer dan origineel, dan weet je dat het allemaal weinig uithaalt :) alleen m'n luchtfilter al zou nl. +/- 5 pk moeten schelen. Tel de EGR klep die verdwenen is erbij en je zit al op 8 pk die ik extra zou moeten hebben.

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

EGR klep heeft niet zoveel invloed als velen denken. Probleem met de EGR klep is vaak dat je 'm pas na x kilometers verwijderd, dan is je inlaatspruitstuk al behoorlijk vies (roet etc). Daardoor is in je inlaat al kleiner geworden, wordt natuurlijk wel beter naarmate de tijd vorderd maar even goed schoonmaken is het beste. Maar extra pk's zal het niet echt opleveren denk ik alleen wat beter oppakken (ben toevallig net zelf bezig met mijn diesel om de EGR goed af te doppen)

Verder voelde ik mij ook absoluut niet aangesproken hoor, ik bevestig eigenlijk alleen wat je zegt :wink:

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Een diesel is geen benzine...
En 8pk meer in een diesel is eigenlijk heel veel...
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

klopt.. maar ik heb er dan ook h??l veel aan gedaan om er meer vermogen uit te krijgen :)
en daarnaast heb ik meer met benzinemotoren gerommeld dan met diesels.

verder heb je gewoon een forse bottleneck: een carburateur blijft natte vingerwerk, hoeveel en hoe groot je ze ook maakt. je zal in je quest for power altijd twee dingen blijven missen en dat zijn multipointinjectie en vier afzonderlijke gaskleppen.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

kevin.broke wrote: verder heb je gewoon een forse bottleneck: een carburateur blijft natte vingerwerk, hoeveel en hoe groot je ze ook maakt. je zal in je quest for power altijd twee dingen blijven missen en dat zijn multipointinjectie en vier afzonderlijke gaskleppen.
zeker, zeker..
maar een sportnokkenas gecombineerd met monopoint injectie is weer een groter probleem dan een carburateur (als je Kent-Cams moet geloven)...
En... een GTi multipoint is veel zwaarder dan een carb...
En bij het stoplicht is gewicht cruciaal.... :lol:
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

Klopt helemaal, de carbjes zijn lekker licht...

Ben erg benieuwd wat het gaat worden. Leuke projectjes dit 8)

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Goed.. dus..

inmiddels bij Geert Brookman de veerpootbrug besteld...
en bij Biesheuvel (kan mooi mee met de nokkenas) OMP veren...

ergens over een week of 4 hoop ik dat alles eronder/erin zit...


nu weer verder met m'n subwoofer...
moest ik nog ergens een versterkertje scoren?


Still Making Plans for Nigel....
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

2Black wrote: nu weer verder met m'n subwoofer...
moest ik nog ergens een versterkertje scoren?
....
Zojuist bij 12vHifi een Xetec Vector 150.2 besteld.
Leuk versterkertje voor weinig vanwege be?indiging Xetec activiteiten 12vHifi (geloof dat Xetec failliet is ofzo..)
Als alles meezit komt'ie gebrugd ge?ntegreerd te zitten in Nigel's in ontwikkeling zijnde "bespoke" (mooi engels woord voor "op maat gemaakt") subwoofer.
Gebrugd zou het 150 watt moeten zijn en dat is genoeg voor mijn doeleinden. Xetec bevalt in Witje uitstekend, ookal zit daar het topmodel van Xetec in, de P4 Evo :) .

Gisteren trouwens al de halve dag in de weer geweest met m'n decoupeerzaag i.v.m. subwoofer..
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Klinkt als een leuk project! :P Keep us posted ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Vandaag is Nigel in de voorlopige planning gezet bij Renard Automobiles.
Duurt nog even, 15 en 16 maart staat 'ie op de lijst.
Komt mooi uit, APK moet ook voor de 22e dus da's gelijk gecombineerd.

De lijst is dus:
APK
Brockje's uitlaat eronder
Kent-Cams PT02K erinschroeven
OMP (40mm) verlagingsveren erin
GeertBrookman veerpootbrug erin
achterkant ook 40mm naar beneden
Koni's op "hard" zetten
Carburateur met K&N RC-9150 weer helemaal opnieuw inregelen en optimaliseren

maar eerst dus nog 3 weken afwachten en doorsparen, verder knutselen aan m'n subwoofer etc. etc. etc.

en dan... een afspraak voor de rollenbank maken
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

btw mischien niet een leuk idee om de kop te flowen gezien hij er toch afgaat en een spaghet zou ook erg nuttig gaan worden ;) (+-200 eur).

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Drake wrote:btw mischien niet een leuk idee om de kop te flowen gezien hij er toch afgaat en een spaghet zou ook erg nuttig gaan worden ;) (+-200 eur).
Nah... +/-200 euri...
hoewel ik zelfs dat flowen waarschijnlijk nog wel met korting voor elkaar kan krijgen bij een revisie-man in Nijmegen.
Wordt me dan toch echt teveel...

Ik laat de offici?le optelsom aan kosten m.b.t. Nigel maar lekker aan de lezers hier over..., dan kom je toch al makkelijk aan bedragen die de waarde van Nigel nooit dekken...
Koni, K&N, Kent-Cams, OMP, BrookmanRacing, Renard, distributieset, Pioneer, Vif?, Xetec, InterTechnik, MiniMania, deVos, Valeo........

Na deze operatie denk ik dat ik voorlopig klaar ben...
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

200 is allen voor de spaghet :wink:

maar een kop flowen is zelf ook opzich te doen, hoewel ik wel vaker dat zeg van dingen :lol: :wink:

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Overweeg wel voor het inbouwen van de nieuwe nokkenas toch even de kop te laten reviseren, kan nooit kwaad. Kost ongeveer ?150...

Vandaag onderste deel van m'n subwoofer kunstwerk op elkaar gelijmd en met diverse zaagmethoden bewerkt samen met Peter van MiniMania.
Wordt een indrukwekkende constructie :? .., hebben inmiddels bijna elke denkbare zaagmethode gebruikt, het handigst bleek de kettingzaag... :D .
Kortom het onderste deel van het "wonder dat subwoofer blijkt" zit qua basis in elkaar en heeft z'n basisvorm.
Kreeg ook vanmorgen, en dat had ik niet zo snel verwacht, de Vector 150.2 van Xetec al binnen. Mooi ding, en veel zwaarder dan ik had gedacht.

Morgen verder.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Post Reply