hallo, ik word soms een beetje gek van mijn 4-bak dus ik dacht.. past er geen andere versnellingsbak op?? mijn koppeling begint toch aardig op ze eind te lopen dus zou wel een goed tijdstip zijn. liefst een close-ratio versnellingsbak.. (a la rallye)
weet iemand hier wat van?
anders moet ik maar nog wat langer met de 4-bak leven.. groeten Daan
ik kan er over mee praten, zeker op de snelweg is het geen lolletje zo'n 4 bakkie. Ik heb zelf net een hele 106 1.4XSI gescoord en ben van plan het hele zooitje over te hangen.
Ik neem aan dat ontdanks het blok gelijk is aan die van een AX gti de ratios van de versnellingsbak ietsjes anders zijn.
Succes er mee
Ive got such a nice car, even the police are taking pictures of it.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Rick wrote:zeker op de snelweg is het geen lolletje zo'n 4 bakkie.
Reken je niet rijk: de 5 van een vijfbak is (helaas) even groot als de 4 van een vierbak, tenzij je een dieselbak aan je benzinemotor hangt natuurlijk. Maar ook succes met het overhangen natuurlijk.
Reken je niet rijk: de 5 van een vijfbak is (helaas) even groot als de 4 van een vierbak
Ik mag toch wel aannemen dat niet alle bakken dezelfde ratio's hebben, als je een 1.0 of een 1.4 hebt moet er (5versn) toch wel verschil in zitten.
Die peugeot weegt geloof ik 900 kg, dan moet die bak toch andere ratio's hebben als de bak van een gewone AX GTI. Aangezien de blokken hetzelfde zijn.
er zijn heel veel verschillende ratio's idd..
zwerft ergens een excel sheetje rond waar dat in staat!
maar in veel gevallen is de 4 echt gepakt als een 'nep' versnelling, gewoon de 5e ipv de 4 gestopt, zodat je lekker weinig toeren maakt in zn 4.. (maar een ax maakt altijd veel toeren )
Daan wrote:mijn auto maakt bij 140kmh 4000 toeren.. maar die halen zijn zo lang..
ja mee eens, 5 bak is voor het rustig schakelen wel voorruitgang standaard GT bak is wel korter (120a4krpm)
volgens mij is een 1.1first bak langer, uit me hoofd gezegt
Rick wrote:Die peugeot weegt geloof ik 900 kg, dan moet die bak toch andere ratio's hebben als de bak van een gewone AX GTI. Aangezien de blokken hetzelfde zijn.
alle TU (ma) bakken hebben dezelfde tandwielen.
Zelfs de 106 gti die ik heb(120@ 4k rpm), enige wat verschild is het differenteel die is vaak sterker bij de "snellere" modellen en heeft een andere verhouding.
De AX-modellen zijn uitgerust met een vier- of vijfversnellingsbak afhankelijk van de uitvoering. De vierversnellingsbak wordt alleen gemonteerd in het basismodel. Het betreft in alle gevallen een versnellingsbak van het type MA. De vier- en vijfversnellingsbak zijn technisch vrijwel identiek en worden daarom als een geheel beschreven. Eventuele verschillen worden duidelijk in de tekst en/of de figuren aangegeven. Het is mogelijk om de versnellingsbak uit te bouwen, terwijl de motor blijft zitten.
Let op! In de hier beschreven periode zijn er op onderdelen niveau-aanpassingen geweest aan de tandwieloverbrengingen. Dit heeft geresulteerd in een groot aantal wijzigingen in de overbrengingsverhoudingen. Raadpleeg tabel 9.1 voor de juiste overbrengingsverhoudingen.
Tabel 9.1: Versnellingsbakgegevens
Tot bouwjaar '94
Type 1.1i First 1.1i TGE
Type versnellingsbak MA4 MA5
Overbrengingsverhoudingen
(:1)
1e-versnelling 3,417 3,417
2e-versnelling 1,810 1,810
3e-versnelling 1,129 1,275
4e-versnelling 0,814 0,975
5e-versnelling - 0,767
Achteruit 3,580 3,583
Eindoverbrengingsverhouding
(:1) 4,846 4,286
Komt er dus wel op neer dat er globaal gezien 5 bakken met 5 versnellingen beschikbaar zijn:
5-bak van de AX:
120 km/h @ 4000 r/min (GT/GTI)
120 km/h @ 3600 r/min (1.4-bakjes)
120 km/h @ 3500 r/min (1.4-bakjes, en ook de Saxo 1.4/1.6 8V-vijfbakken)
120 km/h @ 3200 r/min (dieselbakjes)
5-bak van de 106 Rallye 1.3i:
120 km/h @ 4500 r/min.
Als je dus een bak onder een gewone AX 1.4 uithaalt kom je het beste uit Daan, moet ie wel mee om kunnen gaan.
Dus als je nu veel snelwegkilometers maakt, en hierbij zo zuinig mogelijk wilt rijden (dus 120 rijden met zo min mogelijk toeren), dan is het dus verstandig om een dieselbak onder je ax te hangen.
Maar kan een 1.1i motor wel gewoon goed met een dieselbak overweg, of is dit slechter voor je motor?
_________________
Het volgende bericht... vind u hieronder.
Komt er dus wel op neer dat er globaal gezien 5 bakken met 5 versnellingen beschikbaar zijn: 5-bak van de AX: 120 km/h @ 4000 r/min (GT/GTI) 120 km/h @ 3600 r/min (1.4-bakjes) 120 km/h @ 3500 r/min (1.4-bakjes, en ook de Saxo 1.4/1.6 8V-vijfbakken) 120 km/h @ 3200 r/min (dieselbakjes)
5-bak van de 106 Rallye 1.3i: 120 km/h @ 4500 r/min.
Als je dus een bak onder een gewone AX 1.4 uithaalt kom je het beste uit Daan, moet ie wel mee om kunnen gaan.
ja dat ziet er wel t beste uit.. ik rijd niet zo veel snelweg km maar wil ook nie absurd veel of weinig toeren maken.. ik denk ook dat t 1.4 bakkie wel beter rijd dan mijn 4-bak;) allemaal bedankt voor de bakken informatie..:D