versnellingsbak
Moderators: denny, vtspower, webmasters
versnellingsbak
hallo, ik word soms een beetje gek van mijn 4-bak dus ik dacht.. past er geen andere versnellingsbak op?? mijn koppeling begint toch aardig op ze eind te lopen dus zou wel een goed tijdstip zijn. liefst een close-ratio versnellingsbak.. (a la rallye)
weet iemand hier wat van?
anders moet ik maar nog wat langer met de 4-bak leven..
groeten Daan
weet iemand hier wat van?
anders moet ik maar nog wat langer met de 4-bak leven..
groeten Daan
1.1carb 4-bak:)
ik kan er over mee praten, zeker op de snelweg is het geen lolletje zo'n 4 bakkie. Ik heb zelf net een hele 106 1.4XSI gescoord en ben van plan het hele zooitje over te hangen.
Ik neem aan dat ontdanks het blok gelijk is aan die van een AX gti de ratios van de versnellingsbak ietsjes anders zijn.
Succes er mee
Ik neem aan dat ontdanks het blok gelijk is aan die van een AX gti de ratios van de versnellingsbak ietsjes anders zijn.
Succes er mee
Ive got such a nice car, even the police are taking pictures of it.
-
- AX Starter
- Posts: 18
- Joined: WedJun30, 2004 1:54:56 PM
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Reken je niet rijk: de 5 van een vijfbak is (helaas) even groot als de 4 van een vierbak
Ik mag toch wel aannemen dat niet alle bakken dezelfde ratio's hebben, als je een 1.0 of een 1.4 hebt moet er (5versn) toch wel verschil in zitten.
Die peugeot weegt geloof ik 900 kg, dan moet die bak toch andere ratio's hebben als de bak van een gewone AX GTI. Aangezien de blokken hetzelfde zijn.
Ive got such a nice car, even the police are taking pictures of it.
Rick wrote:Reken je niet rijk: de 5 van een vijfbak is (helaas) even groot als de 4 van een vierbak
Ik mag toch wel aannemen dat niet alle bakken dezelfde ratio's hebben, als je een 1.0 of een 1.4 hebt moet er (5versn) toch wel verschil in zitten.
Die peugeot weegt geloof ik 900 kg, dan moet die bak toch andere ratio's hebben als de bak van een gewone AX GTI. Aangezien de blokken hetzelfde zijn.
er zijn heel veel verschillende ratio's idd..
zwerft ergens een excel sheetje rond waar dat in staat!
maar in veel gevallen is de 4 echt gepakt als een 'nep' versnelling, gewoon de 5e ipv de 4 gestopt, zodat je lekker weinig toeren maakt in zn 4.. (maar een ax maakt altijd veel toeren )
Rick wrote:Die peugeot weegt geloof ik 900 kg, dan moet die bak toch andere ratio's hebben als de bak van een gewone AX GTI. Aangezien de blokken hetzelfde zijn.
alle TU (ma) bakken hebben dezelfde tandwielen.
Zelfs de 106 gti die ik heb(120@ 4k rpm), enige wat verschild is het differenteel die is vaak sterker bij de "snellere" modellen en heeft een andere verhouding.
Voorbeeldje van verhoudingen:
http://www.lioliosracing.gr/main.php?id=133&lang=en
106 gti:
0.85 / 1.05 / 1.36 / 1.95 / 3.42 / R - 3.58 : 1 Final : 3.93 :1
ax :
1st .............. 3.417 : 1 (12/41 teeth)
2nd .............. 1.950 : 1 (20/39 teeth)
3rd .............. 1.360 : 1 (28/38 teeth)
4th .............. 1.054 : 1 (37/39 teeth)
5th .............. 0.850 : 1 (41/35 teeth)
Reverse .......... 3.583 : 1 (12/43 teeth)
Final drive ...... 3.444 : 1 (18/62 teeth)
exact hetzelfde (bij 106 hebben ze het afgerond dus vandaar dat de 1e 3.42) op het differentieel (final) na.
meeste is opgezoch dus er kunnen foutjes inzitten
Citroën AX 1991-1995 9. Handgeschakelde versnellingsbak 9.1 Inleiding
De AX-modellen zijn uitgerust met een vier- of vijfversnellingsbak afhankelijk van de uitvoering. De vierversnellingsbak wordt alleen gemonteerd in het basismodel. Het betreft in alle gevallen een versnellingsbak van het type MA. De vier- en vijfversnellingsbak zijn technisch vrijwel identiek en worden daarom als een geheel beschreven. Eventuele verschillen worden duidelijk in de tekst en/of de figuren aangegeven. Het is mogelijk om de versnellingsbak uit te bouwen, terwijl de motor blijft zitten.
Let op! In de hier beschreven periode zijn er op onderdelen niveau-aanpassingen geweest aan de tandwieloverbrengingen. Dit heeft geresulteerd in een groot aantal wijzigingen in de overbrengingsverhoudingen. Raadpleeg tabel 9.1 voor de juiste overbrengingsverhoudingen.
Tabel 9.1: Versnellingsbakgegevens
Tot bouwjaar '94
Type 1.1i First 1.1i TGE
Type versnellingsbak MA4 MA5
Overbrengingsverhoudingen
(:1)
1e-versnelling 3,417 3,417
2e-versnelling 1,810 1,810
3e-versnelling 1,129 1,275
4e-versnelling 0,814 0,975
5e-versnelling - 0,767
Achteruit 3,580 3,583
Eindoverbrengingsverhouding
(:1) 4,846 4,286
Type 1.4i TZX 1.4i GT
Type versnellingsbak MA5 MA5
Overbrengingsverhoudingen
(:1)
1e-versnelling 3,417 3,417
2e-versnelling 1,810 1,950
3e-versnelling 1,275 1,393
4e-versnelling 0,975 1,054
5e-versnelling 0,767 0,836
Achteruit 3,583 3,583
Eindoverbrengingsverhouding
(:1) 3,938 3,938
Type 1.4 GTI 1.4D
Type versnellingsbak MA5 MA5
Overbrengingsverhoudingen
(:1)
1e-versnelling 3,417 3,417
2e-versnelling 1,950 1,810
3e-versnelling 1,357 1,275
4e-versnelling 1,060 0,975
5e-versnelling 0,854 0,767
Achteruit 3,610 3,583
Eindoverbrengingsverhouding
(:1) 3,970 3,938
Vanaf bouwjaar '94 tot '95:
Type 1.0i 1.1i
Type versnellingsbak MA4 MA5
Overbrengingsverhoudingen
(:1)
1e-versnelling 3,417 3,417
2e-versnelling 1,810 1,810
3e-versnelling 1,129 1,129
4e-versnelling 0,814 0,980
5e-versnelling - 0,770
Achteruit 3,580 3,580
Eindoverbrengingsverhouding
(:1) 4,060 4,290
Type 1.4i 3d+GTI 1.4i 5d
Type versnellingsbak MA5 MA5
Overbrengingsverhoudingen
(:1)
1e-versnelling 3,417 3,417
2e-versnelling 1,950 1,810
3e-versnelling 1,357 1,280
4e-versnelling 1,054 0,980
5e-versnelling 0,853 0,770
Achteruit 3,583 3,580
Eindoverbrengingsverhouding
(:1) 3,940 3,760
Type 1.4D
Type versnellingsbak MA5
Overbrengingsverhoudingen
(:1)
1e-versnelling 3,420
2e-versnelling 1,810
3e-versnelling 1,280
4e-versnelling 0,980
5e-versnelling 0,770
Achteruit 3,580
Eindoverbrengingsverhouding
(:1) 3,940
Vanaf bouwjaar '95:
Type 1.1i 1.4i 1.5D
Type versnellingsbak MA5 MA5 MA5
Overbrengingsverhoudingen
(:1)
1e-versnelling 3,417 3,417 3,636
2e-versnelling 1,810 1,950 1,950
3e-versnelling 1,129 1,360 1,275
4e-versnelling 0,980 1,050 0,975
5e-versnelling 0,770 0,850 0,767
Achteruit 3,580 3,580 3,583
Eindoverbrengingsverhouding
(:1) 4,290 3,940 3,588
Dit is wat ik in kluwer gevonden heb. groeten Djoeri
De AX-modellen zijn uitgerust met een vier- of vijfversnellingsbak afhankelijk van de uitvoering. De vierversnellingsbak wordt alleen gemonteerd in het basismodel. Het betreft in alle gevallen een versnellingsbak van het type MA. De vier- en vijfversnellingsbak zijn technisch vrijwel identiek en worden daarom als een geheel beschreven. Eventuele verschillen worden duidelijk in de tekst en/of de figuren aangegeven. Het is mogelijk om de versnellingsbak uit te bouwen, terwijl de motor blijft zitten.
Let op! In de hier beschreven periode zijn er op onderdelen niveau-aanpassingen geweest aan de tandwieloverbrengingen. Dit heeft geresulteerd in een groot aantal wijzigingen in de overbrengingsverhoudingen. Raadpleeg tabel 9.1 voor de juiste overbrengingsverhoudingen.
Tabel 9.1: Versnellingsbakgegevens
Tot bouwjaar '94
Type 1.1i First 1.1i TGE
Type versnellingsbak MA4 MA5
Overbrengingsverhoudingen
(:1)
1e-versnelling 3,417 3,417
2e-versnelling 1,810 1,810
3e-versnelling 1,129 1,275
4e-versnelling 0,814 0,975
5e-versnelling - 0,767
Achteruit 3,580 3,583
Eindoverbrengingsverhouding
(:1) 4,846 4,286
Type 1.4i TZX 1.4i GT
Type versnellingsbak MA5 MA5
Overbrengingsverhoudingen
(:1)
1e-versnelling 3,417 3,417
2e-versnelling 1,810 1,950
3e-versnelling 1,275 1,393
4e-versnelling 0,975 1,054
5e-versnelling 0,767 0,836
Achteruit 3,583 3,583
Eindoverbrengingsverhouding
(:1) 3,938 3,938
Type 1.4 GTI 1.4D
Type versnellingsbak MA5 MA5
Overbrengingsverhoudingen
(:1)
1e-versnelling 3,417 3,417
2e-versnelling 1,950 1,810
3e-versnelling 1,357 1,275
4e-versnelling 1,060 0,975
5e-versnelling 0,854 0,767
Achteruit 3,610 3,583
Eindoverbrengingsverhouding
(:1) 3,970 3,938
Vanaf bouwjaar '94 tot '95:
Type 1.0i 1.1i
Type versnellingsbak MA4 MA5
Overbrengingsverhoudingen
(:1)
1e-versnelling 3,417 3,417
2e-versnelling 1,810 1,810
3e-versnelling 1,129 1,129
4e-versnelling 0,814 0,980
5e-versnelling - 0,770
Achteruit 3,580 3,580
Eindoverbrengingsverhouding
(:1) 4,060 4,290
Type 1.4i 3d+GTI 1.4i 5d
Type versnellingsbak MA5 MA5
Overbrengingsverhoudingen
(:1)
1e-versnelling 3,417 3,417
2e-versnelling 1,950 1,810
3e-versnelling 1,357 1,280
4e-versnelling 1,054 0,980
5e-versnelling 0,853 0,770
Achteruit 3,583 3,580
Eindoverbrengingsverhouding
(:1) 3,940 3,760
Type 1.4D
Type versnellingsbak MA5
Overbrengingsverhoudingen
(:1)
1e-versnelling 3,420
2e-versnelling 1,810
3e-versnelling 1,280
4e-versnelling 0,980
5e-versnelling 0,770
Achteruit 3,580
Eindoverbrengingsverhouding
(:1) 3,940
Vanaf bouwjaar '95:
Type 1.1i 1.4i 1.5D
Type versnellingsbak MA5 MA5 MA5
Overbrengingsverhoudingen
(:1)
1e-versnelling 3,417 3,417 3,636
2e-versnelling 1,810 1,950 1,950
3e-versnelling 1,129 1,360 1,275
4e-versnelling 0,980 1,050 0,975
5e-versnelling 0,770 0,850 0,767
Achteruit 3,580 3,580 3,583
Eindoverbrengingsverhouding
(:1) 4,290 3,940 3,588
Dit is wat ik in kluwer gevonden heb. groeten Djoeri
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Kijk, daar heb je idd wat aan.
Komt er dus wel op neer dat er globaal gezien 5 bakken met 5 versnellingen beschikbaar zijn:
5-bak van de AX:
120 km/h @ 4000 r/min (GT/GTI)
120 km/h @ 3600 r/min (1.4-bakjes)
120 km/h @ 3500 r/min (1.4-bakjes, en ook de Saxo 1.4/1.6 8V-vijfbakken)
120 km/h @ 3200 r/min (dieselbakjes)
5-bak van de 106 Rallye 1.3i:
120 km/h @ 4500 r/min.
Als je dus een bak onder een gewone AX 1.4 uithaalt kom je het beste uit Daan, moet ie wel mee om kunnen gaan.
Komt er dus wel op neer dat er globaal gezien 5 bakken met 5 versnellingen beschikbaar zijn:
5-bak van de AX:
120 km/h @ 4000 r/min (GT/GTI)
120 km/h @ 3600 r/min (1.4-bakjes)
120 km/h @ 3500 r/min (1.4-bakjes, en ook de Saxo 1.4/1.6 8V-vijfbakken)
120 km/h @ 3200 r/min (dieselbakjes)
5-bak van de 106 Rallye 1.3i:
120 km/h @ 4500 r/min.
Als je dus een bak onder een gewone AX 1.4 uithaalt kom je het beste uit Daan, moet ie wel mee om kunnen gaan.
Dus als je nu veel snelwegkilometers maakt, en hierbij zo zuinig mogelijk wilt rijden (dus 120 rijden met zo min mogelijk toeren), dan is het dus verstandig om een dieselbak onder je ax te hangen.
Maar kan een 1.1i motor wel gewoon goed met een dieselbak overweg, of is dit slechter voor je motor?
Maar kan een 1.1i motor wel gewoon goed met een dieselbak overweg, of is dit slechter voor je motor?
_________________
Het volgende bericht... vind u hieronder.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 98
- Joined: MonApr18, 2005 4:56:08 PM
- Location: De Heurne
- Contact:
Ik rij met de 5 als dieselbak overbrenging, ik vind het niet zo...
Trekt helemaal niks meer in de 5, moet echt terug naar de 4 wil ik fatsoenlijk op snelheid komen
Andere kant is dat als bij bij continue snelheden je de toeren laag houd wat wel prettiger is en prettiger voor de portomonnee
Dat krijg je dus met dieselbak
en 165 loopt tie @4500rpm
Trekt helemaal niks meer in de 5, moet echt terug naar de 4 wil ik fatsoenlijk op snelheid komen
Andere kant is dat als bij bij continue snelheden je de toeren laag houd wat wel prettiger is en prettiger voor de portomonnee
Dat krijg je dus met dieselbak
en 165 loopt tie @4500rpm
kevin.broke wrote:Kijk, daar heb je idd wat aan.
Komt er dus wel op neer dat er globaal gezien 5 bakken met 5 versnellingen beschikbaar zijn:
5-bak van de AX:
120 km/h @ 4000 r/min (GT/GTI)
120 km/h @ 3600 r/min (1.4-bakjes)
120 km/h @ 3500 r/min (1.4-bakjes, en ook de Saxo 1.4/1.6 8V-vijfbakken)
120 km/h @ 3200 r/min (dieselbakjes)
5-bak van de 106 Rallye 1.3i:
120 km/h @ 4500 r/min.
Als je dus een bak onder een gewone AX 1.4 uithaalt kom je het beste uit Daan, moet ie wel mee om kunnen gaan.
ja dat ziet er wel t beste uit.. ik rijd niet zo veel snelweg km maar wil ook nie absurd veel of weinig toeren maken.. ik denk ook dat t 1.4 bakkie wel beter rijd dan mijn 4-bak;) allemaal bedankt voor de bakken informatie..:D
1.1carb 4-bak:)