Help, mijn ax-je spookt ! wie heeft er tips ?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
suus
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 3
Joined: ThuJan04, 2007 12:31:49 AM
Location: barneveld

Help, mijn ax-je spookt ! wie heeft er tips ?

Post by suus »

Hallo allemaal,

Ik ben Suus en ben sinds eind september de blije :? :roll: eigenaresse van een ax 1.1 I tge e2 uit '93...
Tenminste...ik WAS er super blij mee ! Ik durf er namelijk niet meer in te rijden :? ... Hij spookt !!! Ik heb de auto al naar een monteur gebracht maar hij weet ook niet wat hij ermee aan moet... :( Hopelijk hebben jullie wt nuttige tips voor mij/ de monteur ?
Het begon toen ik naar mijn werk ging en op de snelweg een afslag moest nemen. Plotseling viel mijn radio uit en werden de lichten steeds zwakker. Toen ik voor de stoplichten moest wachten ging opeens het lichtje branden van de injectiemotor of zoiets (? het oranje lichtje helemaal rechts). Toen ik langs de weg ging staan maakte de motor opeens enorm veel toeren ( ik heb geen toerenteller, maar dat hoorde je gewoon ! ) en toen viel de motor uit :!: Ik heb toen geprobeerd om de auto weer te starten, maar na 2 zwakke pogingen, maakte hij de derde keer helemaal geen contact meer. Ik heb toen uiteindelijk de wegenwacht maar gebeld en die zei dat het de dynamo was. Na een tikje op de dynamo (?) en de accu opladen (?) is hij meegereden tot mijn huis, want hij was bang dat ik het niet zou halen met een dynamo die niet bijlaad.
Eenmaal de volgende dag startte hij weer gewoon !!! Ik ben ermee naar de beun gereden die niks kon vinden. Het lag niet aan de dynamo, niet aan de accu, er was geen lekstroom, hij had alles doorgemeten. Goed, toen ik weer naar huis reed, stond ik dus weer stil !!! Weer eerst zwakke lichten, uitval van de radio oranje lampje branden en tot slot stilstaan. Ik heb geprobeerd om weer te starten, maar hij maakte gewoon geen enkel contact meer.. niks :!: Nou, de auto weer naar de garage van de beun gesleept ( was inmiddels al avond ) De volgende dag reed de monteur er zo weer mee weg !!! :shock: :shock: Weer alles doorgemeten , ik had hem nog de tip van dit forum gegeven van de ecu resetten, had hij ook gedaan en de auto bleef de volgende dagen gewoon rijden :? Zijn collega's hebben er ook nog een aantal dagen mee gereden ze zijn er allemaal stuk voor stuk een paar dagen mee opuit geweest maar mijn ax-je bleef het gewoon doen & ze konden gewoon niks vinden :( Ik ben er uiteindelijk maar weer gewoon mee naar huis gegaan, maar zonder te weten wat er nu was. Gewoon weer een aantal dagen prima mee gereden totdat ik weer naar huis wilden rijden na wat boodschappen te hebben gedaan. Hij startte gewoon niet ! Gaf geen vonk, niks ! En dat terwijl ik er gewoon heen ben gereden zonder problemen :!:
Ik snap er niks van en durf er dus ook niet meer in te rijden :? :evil: :? Ik heb al op het forum gespeurd, maar ik kan er geen wijs uit worden, wie heeft er tips, ik wil mijn ax-je nog niet kwijt !!!!

groetjes, Suus :wink:

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Klinkt als: slechte massaverbinding.
Kijk eens na of de dikke kabel die van de accu naar 't chassis loopt vooral op de verbinding met het chassis niet ontzettend roestig is. ff losmaken, met een staalborstel goed schoon schrobben en weer vast zetten.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Hoe goed zitten de klemmen op je accu vast? Misschien zit daar n?t even te veel speling in, wat zich soms uit en soms niet.

Had ik met mn blauwe, met soortgelijke problemen
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Meltdown
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 179
Joined: WedAug16, 2006 8:02:43 PM
Location: kessenich (belgi?)

Post by Meltdown »

grietje wrote:Hoe goed zitten de klemmen op je accu vast? Misschien zit daar n?t even te veel speling in, wat zich soms uit en soms niet.



Als dat zo is en je kunt hem niet hard genoeg aandraaien even een stukje koper buis er tussen drukken en opnieuw vast draaien.

Greetz

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Of een schroefje ertussen draaien ;)
zo zit het bij mij nog steeds ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

ook ff je accupolen goed schoonmaken.

suus
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 3
Joined: ThuJan04, 2007 12:31:49 AM
Location: barneveld

Post by suus »

tjee..!!! bedankt allemaal, wat een snelle reakties ! super :D :!: Ik denk dat ik met jullie uitgeprinte advies in de hand maar snel naar de garage moet ! En dan maar hopen dat ik onderweg niet stil kom te staan :? ... Mochten jullie nog meer ideeen of advies hebben = altijd welkom

groet, Suus :!:

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

[off topic]
Helem??l grappig wordt 't als je met je rechter voorwiel door een (flinke) plas water rijdt en je accu-lichtje gaat branden. :P
[/off topic]
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

suus
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 3
Joined: ThuJan04, 2007 12:31:49 AM
Location: barneveld

Post by suus »

Helem??l grappig wordt 't als je met je rechter voorwiel door een (flinke) plas water rijdt en je accu-lichtje gaat branden. Razz [quote]

want :?: dan heb je een echte spookauto :?: heb er de ballen verstand van zoals je merkt... :? :!:

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

je dynamo en/of aansluitingen zijn niet goed.

rechts zit de dynamo :wink:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

suus wrote:Helem??l grappig wordt 't als je met je rechter voorwiel door een (flinke) plas water rijdt en je accu-lichtje gaat branden. Razz

want :?: dan heb je een echte spookauto :?: heb er de ballen verstand van zoals je merkt... :? :!:

Neuh, niet noodzakelijk.
Maar 't is wel op z'n minst net zo moeilijk zoeken naar de oorzaak als jouw probleem. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

slechte dynamo, koolborstels versleten, effe een tikje er op geven helpt tijdelijk want dan zakken ze weer tegen je sleepringen aan. Gewoon even nieuwe koolborstels halen, dan ben je voor ? 3,50 klaar

Tommmm
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 187
Joined: SunOct23, 2005 9:41:40 AM
Location: Eindhoven

Post by Tommmm »

@topicstarter. dit zelfde probleem heb ik zelf ook aantal keer gehad. radio ging eerst zachter (met bandje ook trager) en valt uit. terwijl je die weer aan probeert te doen houd de auto in en doet het ineens weer. zodra je stil komt te staan(stoplicht) slaat hij af en is het over. dag erop doet hij het weer. 1 maand later toch dynamo moeten vervangen die was helemaal dood. daarna niet meer gehad.

@dvdoornik. Waar kun je die koolborstels kopen? moet nog een dynamo reviseren. gewoon bij de citroendealer ofzo?
vervangen:
Linkervoorscherm, voorbumper, voorbanden, radio, blower, speakers,

To do:
Krasjes en deukjes wegwerken. centrale deurvergrendeling, nieuwe koplamp/knipperlicht, verstralers.

Henk-1970
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: WedMar15, 2006 9:04:00 PM
Location: 7772

Post by Henk-1970 »

Ik zou toch nog even de accu laten testen, en wel onder belasting, d.w.z. dat er een langdurige start gesimuleerd word.
het zou namelijk maar zo kunnen dat de accu inwendige sluiting heeft, dit resulteerd in willekeurig wel en geen stroom.
een beetje dealer of kwik fitter heeft zo'n tester.
en inderdaad alle kabels (plus en massa) nalopen die met de hoofdstroomvoorziening te maken hebben :blabla

i.i.g. veel succes :dontknow:
ax 1.1i allure 3-'95 154dkm orga 5690 RIP
picasso 1.8-16v g3 02-'02 140dkm
ZX 1.8-16v 02-'97 149dkm

"Al wordt nog zo donker, het wordt altijd weer licht"

Post Reply