Arme cadeautje doet het weer! :) (startprobleem over)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Arme cadeautje doet het weer! :) (startprobleem over)

Post by pcrodent »

Ach en wee. Arm autootje :cry:

Ging ik 'm maken.... start ie niet meer! Choke helemaal uittrekken en lang doorstarten, dan doet ie alsof ie aanslaat maar hij start niet.
Hij draait gewoon rond, en benzine krijgt ie wel want ik kan 'm verzuipen. Ik kwam nog aangedragen met andere bougies maar die kreeg ik er even niet in zonder een schroevendraaier te breken. Je raadt het al: ik verdenk het systeem dat 'm een vonk bezorgt. Dat wil niet zeggen dat het ook inderdaad dat is...

Waar oh waar moet ik zoeken.... Ik heb links en rechts weleens gelezen over vonken trekken met schroevendraaiers maar ik ben een beetje bang dat ik mezelf elektrocuteer... Bij gebrek aan zelfmoordneiging lijkt het me veilig om eens de rotor en verdelerkap na te kijken (toch?) en te proberen die andere bougies erin te prutsen met bijbehorende bougieskabels. Dan heb ik alle kandidaten wel zo'n beetje gehad toch?

Weet iemand wat er nog meer mis kan zijn met een 1.4carb uit 88?
Last edited by pcrodent on FriDec29, 2006 12:17:18 PM, edited 1 time in total.
Kijk uit, een Cactussssss

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

electronisch systeem voor de vonk in volgorde:

-module
-bobine
-rotor
-verdelerkap
-bougiekabels
-bougies

goedkoop zijn
-verdeler/rotor
-bougies
die kunnenook nooit kwaad om te vervangen.

om jezelf niet te electrocuteren doe je het volgende: pak een goed geisoleerde schroevendraaier (kruiskop), haal je bougiekabel vd bougie af en stop de schroevendraaier (voorzichtig!) zo ver mogelijk in het gat, pak nu een combinatietang en hou met behulp van die tang je schroevendraaier +-1cm van je kleppendekselboutjes vandaan
laat iemand anders starten en kijk of je vonken van +-1,5cm kan halen

als je gewoon je bobine wil testen:
laat iemand starten en trek tijdens het starten je bobinekabel eraf;
ga je gillen dan doettie het
voel je niets dan issie stuk

:)

verder kan het natuurlijk zijn dat het autootje gewoon last heeft van vocht/kou

spray de bougiekabels en alle andere electronica eens in met vochtverdrijver!
Image

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ah, vochtverdrijver, dat klinkt ook goed. Gewoon bij de autoshop te halen? Zou mooi uitkomen want moet toch nog een bougiesleutel halen...
Kijk uit, een Cactussssss

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

pcrodent wrote:Ah, vochtverdrijver, dat klinkt ook goed. Gewoon bij de autoshop te halen? Zou mooi uitkomen want moet toch nog een bougiesleutel halen...


ja dat hebben ze daar wel!
net zoiets als contactspray, maar dan anders.. is wel handigbij slechtstartende oudjes :)
Image

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Kosta?

(koop het toch wel maar dan weet ik waarop ik me moet voorbereiden :D)
Kijk uit, een Cactussssss

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Hoe is het afgelopen?

Met het huidige weer idd wellicht 's beginnen met het vervangen van de verdelerkap en de rotor.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Nog niet :P
Zometeen ga ik er weer heen en ff sprayen en de startkabels weer te voorschijn halen... Kap & rotor even los en afdrogen, kijken hoe de boel eraan toe is. En anders ff nieuwe halen. Maarja, zusje is chronisch blut dus alles moet low-budget :(
Kijk uit, een Cactussssss

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

10 punten voor jou hoor Rogier ;)

Voor de liefhebber:
Image

Glanzende nieuwe erin, en starten en lopen.

Het piepende geluid leek trouwens minder erg te worden van vaseline op de v-snaar maar ik durf niet met zekerheid te zeggen of dat inderdaad de boosdoener was... Denk eerder aan waterpomp, spanrol, of iets anders engs. Maar goed, laat het autootje eerst maar eens iets van het Nederlandse asfalt voelen voor we 'm medicaliseren... :)
Kijk uit, een Cactussssss

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Gewoon WD40 in je verdeelkap werkt prima.

Vaseline op je V-snaar? Dan gaat hij slippen zonder dat je het hoort... Oftewel verrot zonder dat je het hoort...
Freude am Fahren.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Al was die vaseline maar om te verifi?ren dat het geluid inderdaad daar zat. Gaat het geluid dan inderdaad over, dan wordt het tijd voor vervanging...

En ik denk niet dat WD40 deze verdeler heel lang had geholpen eerlijk gezegd... Anyway ben blij dat ie het weer doet.
Kijk uit, een Cactussssss

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

pcrodent wrote:Al was die vaseline maar om te verifi?ren dat het geluid inderdaad daar zat. Gaat het geluid dan inderdaad over, dan wordt het tijd voor vervanging...

En ik denk niet dat WD40 deze verdeler heel lang had geholpen eerlijk gezegd... Anyway ben blij dat ie het weer doet.


Gebruik dan water inplaats van vaseline. Als je de riem vochtig maakt kun je ook merken of hij piept of niet.

WD40 in je verdeelkap kan sowieso geen kwaad in deze donkere vochtige periode van het jaar.
Freude am Fahren.

Post Reply