Schakel problemen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

killer wrote:Oh? Leg eens uit? Hoe zou dat moeten dan, ben nieuwsgierig...


Tja... hoe leg ik dat uit...

Tijdens stilstaand, lichtjes met je gas spelen en aan de pook voelen wanneer hij zich erin laat vallen. Dus niet duwen, maar lichtjes naar voren duwen (in juiste versn. natuurlijk). Je zult merken dat hij er op een gegeven moment geruisloos "invalt"

Als je naast me zit kan ik het zo laten zien, uitleggen is lastig... Het is een gevoel wat je ff moet voelen :wink:
Freude am Fahren.

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

Oke dat kan ik wel snappen ja, ook je koppeling nog intrappen? Hij ontkoppelt net niet helemaal zeg maar maar de hendel op de bak beweegt nog iets, dus misschien helpt het nog iets?

Ik vraag me dan alleen af hoe dat dan gaat tijdens het rijden :roll:

En is 't schadelijk verder voor de bak of wat dan ook?

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

killer wrote:Oke dat kan ik wel snappen ja, ook je koppeling nog intrappen? Hij ontkoppelt net niet helemaal zeg maar maar de hendel op de bak beweegt nog iets, dus misschien helpt het nog iets?

Ik vraag me dan alleen af hoe dat dan gaat tijdens het rijden :roll:

En is 't schadelijk verder voor de bak of wat dan ook?


Je hoeft niet te ontkoppelen. Dus het druklager moet wel vrij staan van de drukgroep.

Zoals ik al zei; Tis een gevoel, kun je niet uitleggen :wink:

Heb het ooit eens van mijn pa geleerd, die heeft ooit eens een Renaultje gehad waarvan de koppeling het begaf. Daar heeft hij daarna nog 3000 km mee gereden...
Freude am Fahren.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

ik heb ook ooit 200 km met een gebroken koppelingskabel gereden. wegrijden vanuit stilstand deed ik door te starten in de 1, en als je op een toerental waarop je normale schakelt de auto op snelheid houdt kan je 'm zo uit de versnelling trekken.
dan toerental dus laten vallen en 'm lichtjes proberen in de volgende versnelling te trekken; op het moment dat snelheid en bijbehorend toerental overeen komen schiet ie er zomaar in.

terugschakelen is dus precies andersom; je haalt 'm op dezelfde manier uit de versnelling maar dan tik je een keer in het gas om te zorgen dat ie het hogere toerental heeft wat je een versnelling lager met die snelheid zou hebben.

en als je tot stilstand moet komen laat je 'm ver zakken in toeren in de 2 en druk je 'm bij 1200 ofzo uit de versnelling.

alleen de 1 heeft het dus zwaar, met starten ;)

oh ja, starten in de 1 dus zonder gas, anders krijgt je aandrijflijn een lekkere optater. gasgeven doe je dus pas als ie idd gestart is en rolt.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

En het leuke met die bakken van de ax is dat je geeneens hoeft te koppelen bij opschakelen. De synchromesh red dat makkelijk. Gewoon gas los en schakelen. Terugschakelen lukt zo niet. Dan zal je toerentallen een beetje moeten matchen
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

ArieKanarie
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: WedJun30, 2004 1:54:56 PM

Post by ArieKanarie »

Sander wrote:En het leuke met die bakken van de AX is dat je geeneens hoeft te koppelen bij opschakelen. De synchromesh red dat makkelijk.

dat gaat even goed inderdaad: je kunt zonder koppeling rijden. Maar de synchro slijt dan natuurlijk wel veeeeel harder. En mijn ervaring is dat de Vbak niet bepaald het sterkste deel van een AX is... (de mijne (1994/160dkm) is als het serieus vriest (onder -6 of zo) nauwelijks nog te schakelen in 1e, 2e en 3e versnelling).

Henk-1970
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: WedMar15, 2006 9:04:00 PM
Location: 7772

Post by Henk-1970 »

ArieKanarie wrote:
Sander wrote:En het leuke met die bakken van de AX is dat je geeneens hoeft te koppelen bij opschakelen. De synchromesh red dat makkelijk.

dat gaat even goed inderdaad: je kunt zonder koppeling rijden. Maar de synchro slijt dan natuurlijk wel veeeeel harder. En mijn ervaring is dat de Vbak niet bepaald het sterkste deel van een AX is... (de mijne (1994/160dkm) is als het serieus vriest (onder -6 of zo) nauwelijks nog te schakelen in 1e, 2e en 3e versnelling).

even voor alle duidelijkheid; koppeling en versnellingsbak moet je eigenlijk los van elkaar zien, ook met een goedwerkende koppeling moet er in je bak 'gesynchroniseerd' worden.... d.w.z. er zitten een soort slijtringen in de bak die er voor zorgen dat de twee te verbinden tandwielen dezelfde snelheid krijgen zodat ze aan elkaar verbonden kunnen worden.
als je met een franse auto schakelproblemen krijgt met koud weer, moet je jezelf eens afvragen of je wel de goede olie hebt.
ik heb ooit een keer wegens gebrek aan olie er 'gewone' versnellingsbak olie ingedaan, en er was inderdaad niet meer mee te rijden.

voor wat betreft je koppeling: er kan natuurlijk ook iets afgebroken zijn in de bediening, of een montagefout....

in ieder geval succes! :dontknow:
ax 1.1i allure 3-'95 154dkm orga 5690 RIP
picasso 1.8-16v g3 02-'02 140dkm
ZX 1.8-16v 02-'97 149dkm

"Al wordt nog zo donker, het wordt altijd weer licht"

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

Dank je, ik vermoed gewoon dat er ergens niet goed zit in de montage omdat deze pas zeer recentelijk heeft plaats gevonden. En het koude weer kan toeval zijn, kan er ook wel mee te maken hebben maar het lijkt me sterk, want ik merkte gewoon dat ze al slecht ontkoppelde...

Maar bedankt voor je reactie, er naar toe rijden zonder te kunnen koppelen lijkt me onverstandig. Het is 1,5 uur rijden, als je eenmaal op de snelweg bent gaat het wel maar goed ik heb geen zin om m'n bak ook kapot te rijden, het blijft een GT bak en die zie je niet heel veel meer natuurlijk :roll:

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

killer wrote: het blijft een GT bak en die zie je niet heel veel meer natuurlijk :roll:


Heb er nog 1 voor je liggen hoor :wink:
Freude am Fahren.

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

Volgende week woensdag ga ik naar Renard toe om de Ax te brengen.

Ze gaan kijken of er sprake is van garantie, dus voorzichtig voel ik een bui hangen :?

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ach tegenover Renard zit "De Vos autodemontage" die heeft vast nog wel een bak op voorraad

(citroen/peug sloop)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het de bak is, maar we zullen zien...

Ben wel benieuwd :roll:

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

Wat ik me nog afvroeg, hoeveel tijd staat er officieel voor het vervangen van de koppelingsset van een ax (vanuit Citroen zeg maar), een uurtje of 4?

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

killer wrote:Wat ik me nog afvroeg, hoeveel tijd staat er officieel voor het vervangen van de koppelingsset van een AX (vanuit Citroën zeg maar), een uurtje of 4?


In de garage moet het wel in een uurtje of 4 a 5 te doen zijn. heb het eens gedaan en was er zelf +- 1 dagje mee bezig.
Freude am Fahren.

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

Ja precies, oke dan weet ik dat.

Weet ik eventueel waar ik op kan rekenen, als het wel vervangen moet worden ga je zo richting de 450e dus (normaal opzich hoor)

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Ik heb er een jaar of 3 geleden 400 euro voor betaald.

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

Zo, heftig dagje vandaag met de autoambulance naar Beneden Leeuwen.

Aldaar heeft Rene direct even een kijkje genomen. Bleek er iets bij de aansluiting van het schutbord (koppelingskabel) niet goed zit waardoor de kabel niet goed op spanning staat en dus niet kan koppelen. Professorisch geprobeerd op te lossen maar dat bleek helaas niet te werken. Auto achtergelaten, ze zullen er een mooie oplossing van maken (waarschijnlijk wat vernieuwen).

Geen kapotte koppeling of bak dus, dat scheelt weer. Kosten zullen zeker meevallen. Killer is weer happy tot zover 8)

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

killer wrote:Zo, heftig dagje vandaag met de autoambulance naar Beneden Leeuwen.

Aldaar heeft Rene direct even een kijkje genomen. Bleek er iets bij de aansluiting van het schutbord (koppelingskabel) niet goed zit waardoor de kabel niet goed op spanning staat en dus niet kan koppelen. Professorisch geprobeerd op te lossen maar dat bleek helaas niet te werken. Auto achtergelaten, ze zullen er een mooie oplossing van maken (waarschijnlijk wat vernieuwen).

Geen kapotte koppeling of bak dus, dat scheelt weer. Kosten zullen zeker meevallen. Killer is weer happy tot zover 8)


Gelukkig goed nieuws!
Freude am Fahren.

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Michiel, het verhaal Renard is in ieder geval hoopgevend, we duimen voor je.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

Zeker goed nieuws zo, net nog even gebeld.

Ze gaan er vandaag mee bezig, dit weekend kan ik 'm weer ophalen :D

Post Reply