AARGH hij start niet :(
Moderators: denny, vtspower, webmasters
AARGH hij start niet :(
De AX start niet en dat wil ik graag anders hebben.
Wat is er aan de hand?
1x accu leeggereden wegens defecte dynamo. Dynamo vervangen en weer vrolijk rijden. Maar deze week: weer niet starten. 5 minuten eerder nog wel, maar toen niet meer.
De lampen gaan uit als ik 'm probeer te starten. Tenzij ik de relais v/d verlichting eruit haal voordat ik 'm start, maar dan start ie ook niet. Voltage zakt naar <12 Volt als ik de sleutel omdraai.
Ik hoor 'm niet klikketieklikken, maar misschien dat dat komt doordat ik aan de straatkant aan het werk ben.
Wat heb ik geprobeerd?
Accupolen en klemmen beetje opgeschuurd. Je weet het nooit. Hielp niet.
Startkabels aan de eend. HIELP NIET! (voltage op de AX was toen netjes in de 13,8 Volt-range. Toch startte ie niet!)
Heeft iemand tips? Wat is er met het wagentje aan de hand? Startmotor misschien stuk? Ik heb zooo niet zin om die te vervangen... Deed ik iets verkeerd met die startkabels? (kan het me haast niet voorstellen maar je weet het nooit...)
Ik denk niet dat het contactslot stuk is want hij doet wel iets als ik 'm naar start draai (lampen uit, voltage omlaag).
Is misschien toch de accu niet goed? (lijkt me stug, want met startkabels doet ie het ook niet...)
Alle zekeringen zijn nog heel trouwens.
Help!
Wat is er aan de hand?
1x accu leeggereden wegens defecte dynamo. Dynamo vervangen en weer vrolijk rijden. Maar deze week: weer niet starten. 5 minuten eerder nog wel, maar toen niet meer.
De lampen gaan uit als ik 'm probeer te starten. Tenzij ik de relais v/d verlichting eruit haal voordat ik 'm start, maar dan start ie ook niet. Voltage zakt naar <12 Volt als ik de sleutel omdraai.
Ik hoor 'm niet klikketieklikken, maar misschien dat dat komt doordat ik aan de straatkant aan het werk ben.
Wat heb ik geprobeerd?
Accupolen en klemmen beetje opgeschuurd. Je weet het nooit. Hielp niet.
Startkabels aan de eend. HIELP NIET! (voltage op de AX was toen netjes in de 13,8 Volt-range. Toch startte ie niet!)
Heeft iemand tips? Wat is er met het wagentje aan de hand? Startmotor misschien stuk? Ik heb zooo niet zin om die te vervangen... Deed ik iets verkeerd met die startkabels? (kan het me haast niet voorstellen maar je weet het nooit...)
Ik denk niet dat het contactslot stuk is want hij doet wel iets als ik 'm naar start draai (lampen uit, voltage omlaag).
Is misschien toch de accu niet goed? (lijkt me stug, want met startkabels doet ie het ook niet...)
Alle zekeringen zijn nog heel trouwens.
Help!
Kijk uit, een Cactussssss
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
same prob bij de AX van mijn ouders, bij ons is er al een nieuwe accu in gezet de dynamo is al vervangen maar hij is nog steeds amper te starten.
Dus ook hier moet de startmotor vervangen worden, begreep al van m'n vader dat het een van de weinigen dingen zijn waar je beina niet bij kan om te vervangen
Groetjes,
Michel
Dus ook hier moet de startmotor vervangen worden, begreep al van m'n vader dat het een van de weinigen dingen zijn waar je beina niet bij kan om te vervangen
Groetjes,
Michel
MBa@NL wrote:Dus ook hier moet de startmotor vervangen worden, begreep al van m'n vader dat het een van de weinigen dingen zijn waar je beina niet bij kan om te vervangen
Groetjes,
Michel
goed te doen hoor 2 elektra schroeven en 3 boutjes voor de startmotor zelf.
Wel effe luchtfiltergebeuren eraf rukken
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
MBa@NL wrote:same prob bij de AX van mijn ouders, ...
Inderdaad, het begon met de mededeling van mijn echtgenote "auto start niet meer", proef op de som genomen inderdaad een wat moeizaam startmotor geluid maar wel gelijk aanslaan.
Volgende dag weer het zelfde probleem, ondertussen was de accu leeg gestart, andere accu er in en gelijk weer starten.
Was al bekend dat de dynamo niet een nette constante spanning leverde, al is een keer koolborstels vervangen wat niet geholpen heeft. Dus toch maar de dynamo vervangen. Maar de volgende dagen telkens weer startproblemen.
Na eens een keer echt heel goed luisteren is het net of de startmotor inwendig aanloopt en geen snelheid genoeg heeft, als ineens het toerental van de startmotor iets hoger word slaat de motor gelijk aan.
Dus morgen is de startmotor aan de beurt om vervangen te worden, 't is niet zo'n lekker klusje vindt ik, maar als je, zoals al gememoreerd in dit topic, alle luchtfilter zooi demonteert moet het wel lukken.
@ Joost, als je, ik geloof dat Ivar dat al voorstelde, hem aanduwd loopt die dan wel gelijk???
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Sjaantjuh wrote:killer wrote:Jep dat heb ik ook wel eens gehad, gewoon ff andere accu proberen. Is met de aankomende winter ook niet verkeerd
Maar als je accu leeg is en je doet startkabels aan een andere auto zou die het toch alsnog moeten doen?
Dat was inderdaad mijn redenering ook... Plus, de accu is nog geen twee jaar oud. Hoe lang hoort zo'n ding mee te gaan? Toch zeker een jaar of 3-5?
Kijk uit, een Cactussssss
pcrodent wrote:Sjaantjuh wrote:Maar als je accu leeg is en je doet startkabels aan een andere auto zou die het toch alsnog moeten doen?
Dat was inderdaad mijn redenering ook... Plus, de accu is nog geen twee jaar oud. Hoe lang hoort zo'n ding mee te gaan? Toch zeker een jaar of 3-5?
Tenzij de accu echt overleden is...
Probeer nou ff een andere accu, da's nog geen vijf minuten werk en kan een hoop duidelijkheid geven
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Djoeri wrote:Een accu kan inwendig sluiting maken dus als je er een starthulp op zet (een andere auto met startkabels) kan deze zichzelf helemaal leegtrekken. dus een andere accu is het proberen waard. Maar wat ik zo gelezen heb denk ik toch dat je startmotor overleden is.
Djoeri
Zoals ik al in een eerdere post had aangekondigd heb ik zaterdag de startmotor van onze rode 1.1 vervangen.
Nieuwe (andere gebruikte) er in, is behoorlijk tobben, aansluiten en onmiddelijk starten.
Na inspectie van de oude startmotor, een Ducellier, bleek dat het glijlager aan de kant van het ronsel compleet ovaal uitgesleten was waardoor de rotor tegen de stator aanliep en vastsloeg met als gevolg niet ronddraaien.
Groetjes, Henk
edit: 12-11-2006
foto's KLIK hier
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Jaja en terwijl iedereen op de Randstadmeeting was kwam het witte AXje weer tot leven. De boosdoener was de startmotor. Zoals ik al dacht een enorm kutwerkje om 'm te vervangen, maar het was het waard en ik ben weer errug trots op mezelf vandaag
Bedankt voor alle continuing love and support!
Bedankt voor alle continuing love and support!
Kijk uit, een Cactussssss
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Joost leek het probleem op wat ik had bij onze rode 1.1, uitgelopen lager aan de ronsel zijde??
Groetjes, Henk
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl