krukas

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Folkert
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 55
Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
Location: sneek
Contact:

krukas

Post by Folkert »

Ik heb verschillende krukassen van een 1.4 en zou graag advies/mening over welke ik zal gebruiken.

krukas gti 12,10 kg en max toerental 6800
krukas GT 10,80 kg en max toerental 6500

vanuit tuning oogpunt die van een GT om dat die lichter is? of van een gti welke zwaarder is maar misschien beter gebalanceerd.

Het GT blok is overigens van aluminium en die van de gti gietijzer.

Ik weet niet hoe je op het forum een foto plaatst maar op mijn site kun je de verschillen goed zien in de krukassen



[/img]

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Image

ik weet alleen geen antwoord.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Donders... Zie ik een verschil in inlaatkanalen :shock: Ik neem aan dat een spruitstukje van een GT injectie gewoon op een cabr. kop past :?
Freude am Fahren.

Folkert
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 55
Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
Location: sneek
Contact:

krukas

Post by Folkert »

Ik heb 3 defecte blokken uit elkaar gehaald en ben nu de beste onderdelen bij elkaar aan het goochelen. Spruitstukken van de GT carb en GT injectie zijn uitwisselbaar, het spruitstuk van een multiepoint is anders.

GT carb
GT injectie
Gti multipoint

En nog bedankt voor het plaatsen van de foto.

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Browny wrote:Image

ik weet alleen geen antwoord.
Mijn gevoel zegt, de foto goed bekeken te hebben, dat de rechter krukas beter gebalanceerd is en dat er bij hoge toerentallen minder torsie en onbelans zal ontstaan.

Ik ben absoluut geen expert op dat gebied, ben ook benieuwd welke de rechtse is en wat de echte kenners er van vinden.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Henk Bats wrote:
Browny wrote:Image

ik weet alleen geen antwoord.
Mijn gevoel zegt, de foto goed bekeken te hebben, dat de rechter krukas beter gebalanceerd is en dat er bij hoge toerentallen minder torsie en onbelans zal ontstaan.

Ik ben absoluut geen expert op dat gebied, ben ook benieuwd welke de rechtse is en wat de echte kenners er van vinden.

Groetjes, Henk
Knap dat je dat zo kunt zien :roll: Waaruit maak je dat op als ik vragen mag? Aan die 3 geboorde gaatjes? Want die zitten in die anders ook :wink:

Edit: nu je het zegt, die andere heeft langere vlakken aan de zijkanten :shock:
Freude am Fahren.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

mijn gevoel zegt ook de rechter

TonyHaak
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 27
Joined: SunApr23, 2006 10:12:14 PM
Location: Bleiswijk

Post by TonyHaak »

Drake wrote:mijn gevoel zegt ook de rechter
Doe mij de linker maar.
Het beest? O, die GROENE!

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

ik dacht joris, maar een ander kan ook, die heeft zijn krukas laten behandelen bij een revisiebedrijf. Werd ie lichter en beter gebalanceerd en was niet eens zo heel duur dacht ik.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

ik weet wel dat de krukas uit de gti motor, 102,6 pk op de testbank deed :)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

arnie wrote:
Henk Bats wrote:
Browny wrote:Image

ik weet alleen geen antwoord.
Mijn gevoel zegt, de foto goed bekeken te hebben, dat de rechter krukas beter gebalanceerd is en dat er bij hoge toerentallen minder torsie en onbelans zal ontstaan.

Ik ben absoluut geen expert op dat gebied, ben ook benieuwd welke de rechtse is en wat de echte kenners er van vinden.

Groetjes, Henk
Knap dat je dat zo kunt zien :roll: Waaruit maak je dat op als ik vragen mag? Aan die 3 geboorde gaatjes? Want die zitten in die anders ook :wink:

Edit: nu je het zegt, die andere heeft langere vlakken aan de zijkanten :shock:
Beetje late reactie van mijn kant.
Maar bij de krukas op de rechter foto zijn de wangen gelijkvormig en ze zijn slanker. Ik kan het best helemaal mis hebben want het puur op het gezicht.
Bedoel jij in je edit ongeveer het zelfde??

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

tank_driver
AX Master
AX Master
Posts: 1501
Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
Location: Eindhoven

Post by tank_driver »

zo als ik kan zien:

die linker zal bij hogere toeren tallen meer trillingen hebben omdat die veel kleinere wangen heeft dan de rechter as nou is vrij wel elke as bij produktie uitgebalanseerd en boren ze bij dat proces kleine gaatjes in de wangen aangezien de rechter wel groter wangen heefd en ook duidelijk is uitgebalanseerd zal deze ook minder gaan trillen tijdens een omwentelingsslag v/d zuiger.

nou is deze foto niet zo duidelijk maar wel reuze intresand :P ik zal het wel eens aan een kennis van me vragen die heeft er zeker meer verstand van dan mij (ik ben nog in opleiding)
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond :)

MAZDA POWER!!!

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Henk Bats wrote:
arnie wrote:
Henk Bats wrote:
Browny wrote:Image

ik weet alleen geen antwoord.
Mijn gevoel zegt, de foto goed bekeken te hebben, dat de rechter krukas beter gebalanceerd is en dat er bij hoge toerentallen minder torsie en onbelans zal ontstaan.

Ik ben absoluut geen expert op dat gebied, ben ook benieuwd welke de rechtse is en wat de echte kenners er van vinden.

Groetjes, Henk

Knap dat je dat zo kunt zien :roll: Waaruit maak je dat op als ik vragen mag? Aan die 3 geboorde gaatjes? Want die zitten in die anders ook :wink:

Edit: nu je het zegt, die andere heeft langere vlakken aan de zijkanten :shock:
Beetje late reactie van mijn kant.
Maar bij de krukas op de rechter foto zijn de wangen gelijkvormig en ze zijn slanker. Ik kan het best helemaal mis hebben want het puur op het gezicht.
Bedoel jij in je edit ongeveer het zelfde??

Groetjes, Henk
In mijn edit bedoelde ik inderdaad hetzelfde :wink:
Freude am Fahren.

Folkert
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 55
Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
Location: sneek
Contact:

Post by Folkert »

De pakkingset en nieuwe lagers zijn besteld en worden eind volgende week verwacht. ik ga hoogst waarschijnlijk de gti krukas gebruiken (rechts) of er moet nog een goed argument komen om de GT kruk te gebruiken.

simsken
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 98
Joined: MonApr18, 2005 4:56:08 PM
Location: De Heurne
Contact:

Post by simsken »

Als ik jou was zou ik beide assen wegen, en de lichtste nemen.

Beide assen zijn perfecter uit te balanceren

en bij de ene krukas zit bij elk drijfstanglager een contragewicht, bij de andere is dat 1 per drijfstang als ik zo zie.

Al het gewicht wat buiten de centrale (denbeeldige) as van de krukas bevindt moet op gang gebracht worden, hoe verder uit het midden geplaatst, hoe groter de omtreksnelheid. Dus hoe meer contra gewichten, hoe meer verlies.

Maar dat is mijn idee........... :roll:

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

simsken wrote:... Al het gewicht wat buiten de centrale (denbeeldige) as van de krukas bevindt moet op gang gebracht worden, hoe verder uit het midden geplaatst, hoe groter de omtreksnelheid....
Klink zeer aannemelijk, ik vrees ook dat het een lastig probleem is.
Er zijn een aantal fabrikanten van motoren die balansassen toepassen en dat doen ze niet omdat een krukas simpel is te balanceren en de motor trilling vrij te is te krijgen.

@Folkert, ben wel stinkend nieuwsgierig naar het uiteindelijke resultaat.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Folkert
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 55
Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
Location: sneek
Contact:

Post by Folkert »

Ik ga toch de gti krukas gebruiken, het contragewicht is toch beter verdeelt over de hele krukas.

De definitieve 1.4 carb setup.

alluminium GT blok (licht van gewicht)
Kop van een injectieblok (grotere poorten)
krukas, drijfstangen en zuigers GTI (hogere compressie)
cilkop 1.4 mm gevlakt (met snelle nokkenas is dit de max
anders raken de kleppen de zuigers)
snelle nokkenas



het zou mooi zijn om begin volgend jaar de auto eens op een rollerbank te testen op het vermogen

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

pak de zwaarste en laat je krukas ff uitbalanceren.

kleine moeite en zorgt ervoor dat ie makkelijker hoge toeren draait en in het geheel "mooier" loopt.

en die kop... da's idd een goed plan. Heb sterk het vermoeden dat d?t de reden is dat sommige GT-carbjes zoveel harder lopen nl...

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Folkert wrote: het zou mooi zijn om begin volgend jaar de auto eens op een rollerbank te testen op het vermogen
Lijkt me idd een heel strak plan :wink: Ik ben heeeeel benieuwd wat dit alels opleverd! Ben van plan zelf ook weer wat anders te gaan bouwen straks.
Freude am Fahren.

Folkert
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 55
Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
Location: sneek
Contact:

Post by Folkert »

de GT carb 85pk en GT injecti met 75pk trekken inderdaad sneller naar de 100 dan een gti, dit heeft meer te maken met de banden maat, versnellingsbak verhouding en het gewicht van de auto dan de lichtere krukas van de GT en de verschillen in kop. GT carb inlaatkanalen zijn kleiner dan die van een GT injectie.
Boven de 100 is de gti meestal sneller, de lucht weerstand wordt dan groter en merk je het extra vermogen van de gti.

er is een site waarin dit in een grafiek is weergegeven. ik ga wel even zoeken of ik het terug kan vinden. http://home.att.ne.jp/wind/ax/maniax/graph.html

Ik heb het advies van 2 tuners gevraagd over welke krukas te gebruiken, beide gaven het zelde antwoord, de balans van de gti kruk is beter waardoor je minder torsie in de krukas hebt en de hoofdlagers een gelijkmatigere belasting krijgen. het gewicht van de krukas staat in verhouding tot de zuigers en de drijfstangen, het lichter maken van de krukas heeft vooral zin als er racezuigers en drijfstangen worden gebruikt. Beide tuners gaven het advies om het vliegwiel lichter te maken en dan vooral aan de omtrek. kracht/massa x arm.

misschien is het wel beter om een nieuw setje bouten te kopen, ik zie morgen wel of ik het nog kan regelen, maar ik heb ook wel vertrouwen in de genoemde Citroën monteurs.
Last edited by Folkert on ThuNov23, 2006 8:40:37 PM, edited 2 times in total.

Post Reply