krukas
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 55
- Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
- Location: sneek
- Contact:
krukas
Ik heb verschillende krukassen van een 1.4 en zou graag advies/mening over welke ik zal gebruiken.
krukas gti 12,10 kg en max toerental 6800
krukas GT 10,80 kg en max toerental 6500
vanuit tuning oogpunt die van een GT om dat die lichter is? of van een gti welke zwaarder is maar misschien beter gebalanceerd.
Het GT blok is overigens van aluminium en die van de gti gietijzer.
Ik weet niet hoe je op het forum een foto plaatst maar op mijn site kun je de verschillen goed zien in de krukassen
[/img]
krukas gti 12,10 kg en max toerental 6800
krukas GT 10,80 kg en max toerental 6500
vanuit tuning oogpunt die van een GT om dat die lichter is? of van een gti welke zwaarder is maar misschien beter gebalanceerd.
Het GT blok is overigens van aluminium en die van de gti gietijzer.
Ik weet niet hoe je op het forum een foto plaatst maar op mijn site kun je de verschillen goed zien in de krukassen
[/img]
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 55
- Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
- Location: sneek
- Contact:
krukas
Ik heb 3 defecte blokken uit elkaar gehaald en ben nu de beste onderdelen bij elkaar aan het goochelen. Spruitstukken van de GT carb en GT injectie zijn uitwisselbaar, het spruitstuk van een multiepoint is anders.
GT carb
GT injectie
Gti multipoint
En nog bedankt voor het plaatsen van de foto.
GT carb
GT injectie
Gti multipoint
En nog bedankt voor het plaatsen van de foto.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Mijn gevoel zegt, de foto goed bekeken te hebben, dat de rechter krukas beter gebalanceerd is en dat er bij hoge toerentallen minder torsie en onbelans zal ontstaan.Browny wrote:
ik weet alleen geen antwoord.
Ik ben absoluut geen expert op dat gebied, ben ook benieuwd welke de rechtse is en wat de echte kenners er van vinden.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- AX super weirdo
- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
Knap dat je dat zo kunt zienHenk Bats wrote:Mijn gevoel zegt, de foto goed bekeken te hebben, dat de rechter krukas beter gebalanceerd is en dat er bij hoge toerentallen minder torsie en onbelans zal ontstaan.Browny wrote:
ik weet alleen geen antwoord.
Ik ben absoluut geen expert op dat gebied, ben ook benieuwd welke de rechtse is en wat de echte kenners er van vinden.
Groetjes, Henk


Edit: nu je het zegt, die andere heeft langere vlakken aan de zijkanten

Freude am Fahren.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Beetje late reactie van mijn kant.arnie wrote:Knap dat je dat zo kunt zienHenk Bats wrote:Mijn gevoel zegt, de foto goed bekeken te hebben, dat de rechter krukas beter gebalanceerd is en dat er bij hoge toerentallen minder torsie en onbelans zal ontstaan.Browny wrote:
ik weet alleen geen antwoord.
Ik ben absoluut geen expert op dat gebied, ben ook benieuwd welke de rechtse is en wat de echte kenners er van vinden.
Groetjes, HenkWaaruit maak je dat op als ik vragen mag? Aan die 3 geboorde gaatjes? Want die zitten in die anders ook
Edit: nu je het zegt, die andere heeft langere vlakken aan de zijkanten
Maar bij de krukas op de rechter foto zijn de wangen gelijkvormig en ze zijn slanker. Ik kan het best helemaal mis hebben want het puur op het gezicht.
Bedoel jij in je edit ongeveer het zelfde??
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- AX Master
- Posts: 1501
- Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
- Location: Eindhoven
zo als ik kan zien:
die linker zal bij hogere toeren tallen meer trillingen hebben omdat die veel kleinere wangen heeft dan de rechter as nou is vrij wel elke as bij produktie uitgebalanseerd en boren ze bij dat proces kleine gaatjes in de wangen aangezien de rechter wel groter wangen heefd en ook duidelijk is uitgebalanseerd zal deze ook minder gaan trillen tijdens een omwentelingsslag v/d zuiger.
nou is deze foto niet zo duidelijk maar wel reuze intresand
ik zal het wel eens aan een kennis van me vragen die heeft er zeker meer verstand van dan mij (ik ben nog in opleiding)
die linker zal bij hogere toeren tallen meer trillingen hebben omdat die veel kleinere wangen heeft dan de rechter as nou is vrij wel elke as bij produktie uitgebalanseerd en boren ze bij dat proces kleine gaatjes in de wangen aangezien de rechter wel groter wangen heefd en ook duidelijk is uitgebalanseerd zal deze ook minder gaan trillen tijdens een omwentelingsslag v/d zuiger.
nou is deze foto niet zo duidelijk maar wel reuze intresand

iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond 
MAZDA POWER!!!

MAZDA POWER!!!
-
- AX super weirdo
- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
In mijn edit bedoelde ik inderdaad hetzelfdeHenk Bats wrote:Beetje late reactie van mijn kant.arnie wrote:Henk Bats wrote:Mijn gevoel zegt, de foto goed bekeken te hebben, dat de rechter krukas beter gebalanceerd is en dat er bij hoge toerentallen minder torsie en onbelans zal ontstaan.Browny wrote:
ik weet alleen geen antwoord.
Ik ben absoluut geen expert op dat gebied, ben ook benieuwd welke de rechtse is en wat de echte kenners er van vinden.
Groetjes, Henk
Knap dat je dat zo kunt zienWaaruit maak je dat op als ik vragen mag? Aan die 3 geboorde gaatjes? Want die zitten in die anders ook
Edit: nu je het zegt, die andere heeft langere vlakken aan de zijkanten
Maar bij de krukas op de rechter foto zijn de wangen gelijkvormig en ze zijn slanker. Ik kan het best helemaal mis hebben want het puur op het gezicht.
Bedoel jij in je edit ongeveer het zelfde??
Groetjes, Henk

Freude am Fahren.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 98
- Joined: MonApr18, 2005 4:56:08 PM
- Location: De Heurne
- Contact:
Als ik jou was zou ik beide assen wegen, en de lichtste nemen.
Beide assen zijn perfecter uit te balanceren
en bij de ene krukas zit bij elk drijfstanglager een contragewicht, bij de andere is dat 1 per drijfstang als ik zo zie.
Al het gewicht wat buiten de centrale (denbeeldige) as van de krukas bevindt moet op gang gebracht worden, hoe verder uit het midden geplaatst, hoe groter de omtreksnelheid. Dus hoe meer contra gewichten, hoe meer verlies.
Maar dat is mijn idee...........
Beide assen zijn perfecter uit te balanceren
en bij de ene krukas zit bij elk drijfstanglager een contragewicht, bij de andere is dat 1 per drijfstang als ik zo zie.
Al het gewicht wat buiten de centrale (denbeeldige) as van de krukas bevindt moet op gang gebracht worden, hoe verder uit het midden geplaatst, hoe groter de omtreksnelheid. Dus hoe meer contra gewichten, hoe meer verlies.
Maar dat is mijn idee...........

-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Klink zeer aannemelijk, ik vrees ook dat het een lastig probleem is.simsken wrote:... Al het gewicht wat buiten de centrale (denbeeldige) as van de krukas bevindt moet op gang gebracht worden, hoe verder uit het midden geplaatst, hoe groter de omtreksnelheid....
Er zijn een aantal fabrikanten van motoren die balansassen toepassen en dat doen ze niet omdat een krukas simpel is te balanceren en de motor trilling vrij te is te krijgen.
@Folkert, ben wel stinkend nieuwsgierig naar het uiteindelijke resultaat.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 55
- Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
- Location: sneek
- Contact:
Ik ga toch de gti krukas gebruiken, het contragewicht is toch beter verdeelt over de hele krukas.
De definitieve 1.4 carb setup.
alluminium GT blok (licht van gewicht)
Kop van een injectieblok (grotere poorten)
krukas, drijfstangen en zuigers GTI (hogere compressie)
cilkop 1.4 mm gevlakt (met snelle nokkenas is dit de max
anders raken de kleppen de zuigers)
snelle nokkenas
het zou mooi zijn om begin volgend jaar de auto eens op een rollerbank te testen op het vermogen
De definitieve 1.4 carb setup.
alluminium GT blok (licht van gewicht)
Kop van een injectieblok (grotere poorten)
krukas, drijfstangen en zuigers GTI (hogere compressie)
cilkop 1.4 mm gevlakt (met snelle nokkenas is dit de max
anders raken de kleppen de zuigers)
snelle nokkenas
het zou mooi zijn om begin volgend jaar de auto eens op een rollerbank te testen op het vermogen
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 55
- Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
- Location: sneek
- Contact:
de GT carb 85pk en GT injecti met 75pk trekken inderdaad sneller naar de 100 dan een gti, dit heeft meer te maken met de banden maat, versnellingsbak verhouding en het gewicht van de auto dan de lichtere krukas van de GT en de verschillen in kop. GT carb inlaatkanalen zijn kleiner dan die van een GT injectie.
Boven de 100 is de gti meestal sneller, de lucht weerstand wordt dan groter en merk je het extra vermogen van de gti.
er is een site waarin dit in een grafiek is weergegeven. ik ga wel even zoeken of ik het terug kan vinden. http://home.att.ne.jp/wind/ax/maniax/graph.html
Ik heb het advies van 2 tuners gevraagd over welke krukas te gebruiken, beide gaven het zelde antwoord, de balans van de gti kruk is beter waardoor je minder torsie in de krukas hebt en de hoofdlagers een gelijkmatigere belasting krijgen. het gewicht van de krukas staat in verhouding tot de zuigers en de drijfstangen, het lichter maken van de krukas heeft vooral zin als er racezuigers en drijfstangen worden gebruikt. Beide tuners gaven het advies om het vliegwiel lichter te maken en dan vooral aan de omtrek. kracht/massa x arm.
misschien is het wel beter om een nieuw setje bouten te kopen, ik zie morgen wel of ik het nog kan regelen, maar ik heb ook wel vertrouwen in de genoemde Citroën monteurs.
Boven de 100 is de gti meestal sneller, de lucht weerstand wordt dan groter en merk je het extra vermogen van de gti.
er is een site waarin dit in een grafiek is weergegeven. ik ga wel even zoeken of ik het terug kan vinden. http://home.att.ne.jp/wind/ax/maniax/graph.html
Ik heb het advies van 2 tuners gevraagd over welke krukas te gebruiken, beide gaven het zelde antwoord, de balans van de gti kruk is beter waardoor je minder torsie in de krukas hebt en de hoofdlagers een gelijkmatigere belasting krijgen. het gewicht van de krukas staat in verhouding tot de zuigers en de drijfstangen, het lichter maken van de krukas heeft vooral zin als er racezuigers en drijfstangen worden gebruikt. Beide tuners gaven het advies om het vliegwiel lichter te maken en dan vooral aan de omtrek. kracht/massa x arm.
misschien is het wel beter om een nieuw setje bouten te kopen, ik zie morgen wel of ik het nog kan regelen, maar ik heb ook wel vertrouwen in de genoemde Citroën monteurs.
Last edited by Folkert on ThuNov23, 2006 8:40:37 PM, edited 2 times in total.