afslaan, hikken en sputteren en laag koelvloeistofniveau

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

afslaan, hikken en sputteren en laag koelvloeistofniveau

Post by first »

Hey ik ben weer ff online. Ben druk met studie en werkzoeken.

Ik heb een probleem met mijn rode ax. Hij loopt niet zo goed. Als hij een koude start heeft gehad en ik geef gas om weg te rijden slaat hij vaak weer net zo hard af. Op de weg houdt hij in en hij heeft met zekere regelmaat de hik. Nou dacht ik in eerste instantie aan het brandstoffilter.

Maar nu vanavond was ik de vloeistoffen aan het checken en moest ik koelvloeistof met minimaal een halve liter bijvullen. Is dit normaal? Voor zover ik weet lekt hij geen koelvloeistof, maar het reservoir was bijna leeg. Je kon van bovenaf geen vloeistof meer zien.

Kunnen deze problemen met elkaar te maken hebben?
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

koelvloeistofniveau hoef je je geen zorgen over te maken. Dat is normaal. Qua hikken en stotteren probeer een een flesje injectiereiniger op een halve tank.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

en niet meer zoveel koelvloeistof bijvullen dat verdwijnt net zo hard en geeft veel te veel druk.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Basax
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 45
Joined: TueAug29, 2006 1:00:48 PM
Location: rotterdam
Contact:

Post by Basax »

ik zag de reactie van thijs hier, wat bedoelt hij met dat geeft veel te veel druk? Druk waarop?
MEMYSELFANDMYAX1.1iU9IMAGE1991

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

haha Joost wordt nu al overtroffen door zn zoon. Water zet uit als het warm wordt dus op het moment dat je koelwater warm wordt moet het ergens naar uit kunnen zetten. De druk wordt dus hoger. Als je hele koelsysteem vol water zit dan kan het nergens heen en gaat het door de overdruk heen. Dit zit ingebouwd in de vuldop van je radiateur
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

Sorry voor het ophalen van dit oude topic.

Ik heb soms dat het koelvloeistof lampje na het starten even knippert, lijkt me duiden op een te laag vloeistof niveau, ik heb even gekeken, zie geen min-max streepje ergens.

Waar moet ik kijken om het te controleren?

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

goed juist, een oud topic ophalen
(en, oud??)

als je 't helemaal goed wilt doen moet je je ontluchtingsdingen open draaien, motor aan en dan bijvullen
als er bij zo'n ontluchtingsnippel uit stroomt moet je em dicht draaien

bijvullen tot je het water kunt zien in daar waar je het erin gooit.

als er te veel in zit is het ook niet erg hoor, er bouwt wel druk op, maar water kan ook gewoon weg door je overdruk ventiel.
wil je dat perse niet kun je em nog later draaien met dop open, dan loopt ie over als het zo ver is.

MAAR
als ie knippert lijkt me dat je sensor niet goed zit.
of anders is het nivo net aan, dan kun je met een klein scheutje het verschil al bekijken (als dat het oplost wel daarna goed bijvullen he)
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

Super dank je voor het antwoord. Ik zal er binnenkort even wat bij doen.

Het knipperen is kort ook niet altijd, kan inderdaad aansluiting zijn (gezien de leeftijd wellicht niet raar) maar ik zag ook niet veel in het reservoir zitten dus ik dacht een link gevonden te hebben.

Ik ga proberen, merci :!:

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

het kan heel goed hoor, dat je niks in je reservoir ziet zitten!!
(ik zie er ook niks, behalve beetje vies..)

je kunt proberen met een lamp zo erop te schijnen, dat je kunt zien of wat lager in het reservoir wel water zit, wat je door je vulopening niet meer kunt zien.
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

Ik vond de temperatuur ook wel snel oplopen, zeker nadat ik snelweg heb gereden en dan stil ga staan. Maar een collega van mij rijdt een Peugeot 205CTi en hij heeft ook dat probleem. Temp komt niet boven de 100 uit, meestal blijft ie er net iets onder hangen, radiateur is ook klein natuurlijk dus ach... Maar beetje vloeistof erbij kan dan wonderen doen :lol:

Post Reply