uitlijnen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

uitlijnen

Post by Pixels66 »

Is dit altijd nodig na verlagen/andere velgen?

Mijn auto is natuurlijk nu 4 cm APEX verlaagd, en ben van 13" naar 14" gegaan, met bredere banden. Nu hoor ik veel over uitlijnen enzo, maar is dit altijd nodig na deze acties?

Want de waardes veranderen volgens mij wel nadat de veerpoten los zijn geweest?

groeten Sander

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

trekt stuur scheef bij rijden?
slijten je banden aan een kant harder dan aan de andere kant?

dan uitlijnen ja :)

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

slijten weet ik nog niet, dat zal nog wel een hele tijd duren... Hij wijkt wel een beetje af naar links ja....

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

Als ie trekt gewoon direct laten uitlijnen, anders is het zonde van je banden. Eigenlijk na verlagen zou ik altijd direct uitlijnen. Scheef afslijten kan best heel hard gaan en als je banden zijn ingesleten en je gaat dan uitlijnen blijft ie trekken omdat je banden dan al scheef zijn :wink:

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

na verlagen moet je altijd laten uitlijnen want je sporing is anders. Je hebt kans dat het nog goed zit maar dan hoef je meestal ook minder te betalen. Als ie recht rijdt als je je stuur loslaat zegt dat niet dat ie niet hoeft te worden uitgelijnd.

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

dat is niet waar, want aan de sporing is helemaal niks veranderd. Want de stuurkogels zijn niet verdraaid op het uiteinde van het stuurhuis. En die bepaalt de afstelling...

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Doordat de veerpoten los zijn gewees.. is altijd de sporing veranderd. Je zet alles niet 100% op hetzelfde punt vast.

Ook staan veerpoten "scheef" onder de auto, waardoor als je hem verlaagd, ook de stuurstangen op je veerpoten op een andere hoogte , dus andere afstelling vast komen.

Uitlijnen dus ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Pixels66 wrote:dat is niet waar, want aan de sporing is helemaal niks veranderd. Want de stuurkogels zijn niet verdraaid op het uiteinde van het stuurhuis. En die bepaalt de afstelling...


Zo simpel werkt het niet. Als jeverlaagt komen je stuurstangen in een andere stand te staan. Dit heeft ook zijn effect op de stand van de wielen. Uitlijnen is zeker nodig.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

woensdag wordtie gedaan, maar alleen voor, achter lijkt me niet nodig toch? daar is alleen de torsiestaaf versteld...

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Achter valt er niets uit te lijnen. Alleen met een hele grote zware hamer.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Pixels66 wrote:woensdag wordtie gedaan, maar alleen voor, achter lijkt me niet nodig toch? daar is alleen de torsiestaaf versteld...


Nou, als het achter ook nodig is, dan heb je een probleem. Daar valt namelijk helemaal niks te verstellen. Achterwielen zouden dus gewoon goed moeten staan.

Ik weet wel dat er in de AX Cup geintjes werden uitgehaald. Achteras buigen in een pers, zodat de achterwielen wat negatief camber kregen.

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

nee achter hoeftie niet gedaan te worden...

maar ik voel echt me stuur trillen bij hoge snelheid, en hij springt als het ware over richels in bochten op de snelweg... alsof die wil glijden...

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Pixels66 wrote:nee achter hoeftie niet gedaan te worden...

maar ik voel echt me stuur trillen bij hoge snelheid, en hij springt als het ware over richels in bochten op de snelweg... alsof die wil glijden...


dat trillen heeft te maken met het uitbalanceren van je velgen.

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

ik weet het, dat wordt dinsdag gelukkig gedaan.. eerst moesten de nieuwe bandjes ff zetten, zodat ze echt perfect uitgelijnd worden...

alhoewel ik het trillen ook had bij me vorige velgen, die perfect waren gebalanceerd....

maar dat springen over richels is een bekend iets voor het uitlijnen neem ik aan???

Speederdd
AX Master
AX Master
Posts: 1065
Joined: SatMar25, 2006 8:45:08 AM
Location: Tongrinne (Be)

Post by Speederdd »

"dat springen over richels is een bekend iets" op een verlaagde wagen ?

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

ja dat klinkt inderdaad wat logischer, een maat van me zei dat ook al, gewoon uitkijken dus....

Post Reply