Mijn nieuwe liefde!

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Nou Gert, als ik meer dan vier keer in een jaar op een circuit ben is het mazzel hoor. En dan tel ik slalom op Lelystad ook mee.

Maar ik zal je wel op de hoogte houden. Inderdaad wel leuk om eens wat af te spreken.

off topic:
Casa Gert ziet er leuk uit! 8)

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Zo, hoog tijd voor een update

Wat heb ik sinds augustus allemaal gedaan:
- 27 augustus, heuvelklim.
- 1 oktober, Gummen meeting II op Lelystad. Slalommen!
- 17 oktober, Vroemdag 2006.

Verder gebruik ik de AX sinds deze zomer ook af en toe als daily driver. Bevalt me op zich prima. Bovendien staat ie anders veel te lang stil. ;)


Technisch wel een paar puntjes dit jaar.
- Ik heb maar eens geinvesteerd in een nieuwe aandrijfas linksvoor. Helaas blijkt die toch niet helemaal goed te passen. Na een paar honderd kilometer begon het wiel te trillen. Bleek speling te hebben. Dus maar even een oude as terug gezet. Inmiddels ben ik er waarschijnlijk achter hoe ik dit simpel kan fiksen.
- Bij slalom in het voorjaar is de beugel van de accu afgebroken. Na een week ontdekte ik pas de accu op zijn zij lag. :( Door het gelekte zuur behoorlijk wat roestaanslag op het metaal. Gespoeld met soda om de reactie te stoppen. Accu weer bijgevuld, maar slecht starten bleef. Daarom maar een nieuwe accu gekocht.
- Kort daarna was het slechte starten terug. Blijkt de dynamo kapot te zijn. Waarschijnlijk dus voor niks een nieuwe accu gekocht.... Vrijwel nieuwe dynamo gescoord. Montage viel nog tegen. Door iets ingedrukte onderzijde van het front (schuivertje op Lelystad II) kon de dynamo er niet meer langs.
- Tijdens Lelystad I bleek ie brandstof eruit te gooien langs de tankdop. Opgelost met een nieuwe tankdop. Tijdens Lelystad II bleek er in zeer scherpe linkerbochten nog steeds wat te lekken. Waarschijnlijk moet ik de dampretourslang gaan vervangen. Rotklusje voor deze winter.
- Het inhouden bij volgas is terug. Hij kan tot hoog in de toeren, zolang ik maar geen volgas geef. H??l irritant op het circuit. Had ie ook toen ik hem kocht. Toen opgelost door het brandstoffilter te vervangen. Nu dus direct vervangen door grootst mogelijke filter. Maar deze keer hielp dat niet. Ik verdenk de brandstofvoorziening. Misschien maar eens aan de slag met grotere injectoren (heb ik al liggen). Verder het filter in de tank maar eens nakijken. Ook ECU uit laten lezen op eventuele storingen.
- Hij begint nu toch echt wat last van roest te krijgen. Het kitvrij maken en doorlassen is inmiddels al weer vijf jaar geleden gedaan. En sindsdien staat ie buiten. Dat ie nu pas serieus roest is eigenlijk een groot compliment voor Peter, de bouwer. Eigenlijk moeten dash en blok eruit om alles weer goed aan te kunnen pakken. En dan gelijk betere kriksteunen lassen op de kokerbalken.

Maar ??n upgrade gedaan dit jaar. Deze zomer eindelijk een draagarmbrug gemonteerd. Een vierpunts nog wel. En dat bevalt uitstekend. Veel meer stuuraccuratesse. Vooral in extreme situaties (hoge snelheid, scherpe bochten). Ik kom opeens veel te vroeg in de binnenbocht uit. :)



En nu? Ik weet het nog niet. Denk er hard over om de AX maar een seizoen uit roulatie te halen. Dan kan ik hem deze winter uit elkaar halen en heb ik een jaar om hem weer naar wens op te bouwen.

De lijst met upgrades en onderhoud wordt namelijk steeds langer. En de roest wacht niet tot ik eindelijk sleutelruimte vlak bij huis heb gevonden.

Wat moet er in ieder geval gebeuren:
- aanpakken roest
- overspuiten

Upgrades die er in ieder geval komen:
- PU bussen in onderstel
- betere koeling (Nissens radiator + Spal fan)
- montage oliekoeler
- kuipstoel beter plaatsen
- accu naar achteren + hoofdstroomschakelaar
- nieuw dash
- tankontluchting anders regelen
- nieuwe achteras (heb ik al liggen)

Overige upgrades (afhankelijk van beschikbaar budget):
- kooi fors uitbreiden
- nog betere remmerij
- motortuning en/of engineswap naar 16v
- racetank achterin
- draadeind+moer ipv wielbouten
- brandblusser
- intercom
- betere veren/dempers (schroefset?)

Uiteraard is dit een dynamische lijst. Er komt regelmatig wat bij, en er valt soms wat af. :D

Verder natuurlijk nog een boel kleine dingetjes die ik aan wil pakken, veranderen, verbeteren, enz..

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Oh, wat leuk dit racertje.
Als ik dat zo lees word ik echt weer jaloers.
Het is idd misschien wel een goed plan om hem eens grondig aan te pakken, dan heb je er uiteindelijk langer plezier van.
Wat zijn de plannen qua kleuren als je hem gaat overspuiten?

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Kleuren? Tsja, da's een lastige. Ben ik nog niet uit hoor.

Enerzijds vind ik de huidige kleurstelling wel lekker markant. Niet mooi, maar het heeft wel iets. En iedereen kent en herkent hem nu.

Anderzijds zijn er natuurlijk wel mooie dingen te verzinnen.

Laat ik het zo zeggen. Als ie niet blijft zoals ie nu is, dan komt er zeer waarschijnlijk wel weer iets zeer simpels. Heftige airbrushjob past gewoon niet bij deze racer, bijvoorbeeld. Sowieso wordt een wat sjieker ontwerp gelijk een stuk duurder om te spuiten.

Heb er wel over gedacht om hem als eerbetoon aan mijn eerste racertje, de GT carb, zwart te spuiten. Da's best mooi. Alleen, het aparte is er dan wel vanaf. Er zijn al zoveel zwarte AX jes. Waarvan ook al een kooi e.d. hebben.

Kortom, ik ben er nog niet uit. :wink:

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

zwart met oranje skirts en bumpers?

tank_driver
AX Master
AX Master
Posts: 1501
Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
Location: Eindhoven

Post by tank_driver »

nee is ook al niet meer orgineel meer :roll: :roll: :roll: :wink:
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond :)

MAZDA POWER!!!

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Gefeliciteerd! :occasion9:

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

Proficiat! :verjaardag
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Gefeliciteerd!!!! :dance :rave


q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ouwe zak! :D
Image

Citrosan
AX Master
AX Master
Posts: 1099
Joined: SatDec04, 2004 8:23:58 PM
Location: Lisse

Post by Citrosan »

Hieperdepiep..... :verjaardag
Tringgggg.....Tringgggg.....Ja, met de koppel gigant, zegt u het maar!

Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

GEFELICITEERD! :verjaardag

Groetjes,

Michel

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Gefeliciteerd met je verjaardag! 8)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

tank_driver wrote:nee is ook al niet meer orgineel meer :roll: :roll: :roll: :wink:


verraad je jezelf nu? :shock:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

Flapsteerd!
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Dank u!
(beetje laat, maar goed)


Van alle grote plannen is nog niet veel terecht gekomen, maar na een jaartje stilstand de AX afgelopen week weer eens uit de stalling getrokken.
Uiteraard was dat gewoon starten-lopen.
Wel eerst even de bobine los gekoppeld. Even olie rond gepompt op de startmotor. Wel zo fijn voor het blokkie.
Het traditionele gangbaar maken van de remklauwen achter was zo gepiept. Verder stond ie er prima, zij het ietwat stoffig bij.

Gisteren weer eens meegedaan aan de heuvelklim in Teuven. Was weer dikke pret.
Wel heel leuk. Na melding bij aankomst 's ochtends vroeg met een hoognodige kop koffie even aangeschoven bij wat andere deelnemers.
"Wat rijden jullie?"
'AX'
Ga ik dus doodleuk tegenover de Lambrechts zitten zonder hem te herkennen.... *schaam* :oops:
Gelukkig had hij me ook niet herkend. LOL! :lol:

Wel weer heerlijk gereden gisteren. Ook erg leuk om even een stukje in de Sport van Denny te rijden. Voelt echt anders, maar net zo sportief.
Er moet alleen wel snel een verlengnaaf en/of een deepdish stuurtje in hoor! :wink:

Ieniemieniefilmpje van de AX:
Image

Foto:
Image
(nee, dat ben ik niet achter het stuur)

Plus foto'tjes van de draagarmbrug. Helaas niet netjes van onderaf. Mijn mooie nieuwe krik blijkt niet onder de AX te passen. :evil:
Image

Image

Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

had onder gespot een klein verslagje getyped van zover ik het meegemaakt heb. Zijn je tijden nog vooruit gegaan antoine?

Hoorde van onze goggoman dat het gemiddelde op 1.18 lag. heel erg onverdienstelijk zijn we dus niet geweest toch?

de sport is trouwens kaput. onderweg naar huis ding nog een aantal keer moeten laten afkoelen opdat hij begon te stotteren.
woensdag wordt het blok systhematisch nagekeken. Ik verwacht echter dat de ontsteking verkeerd vervroegd door wat uitgedroogde vacuumslangen. 5 min stilstaan en hij doet het weer nl. heel erg vreemd.
verslag onder gespot beetje geknipt en ingekort

OK klein verslagje van Teuven.

enige gespotte AX forum lid was axirallye. duurde even tot het tot me doordringde dat hij het was. zelfde gold voor antoine. We zaten tegen over elkaar en kwamen er pas achter wie wie was toen we het over auto's gingen hebben. grappig.

Na de verplichte dingetjes als stickers ophalen, briefing etc maar gestart.

veel mooie auto's snelle auto's (denk aan zelfbouw met ninja motoren en manta's met M3 blokken).

Eerste start ging goed, derde bocht vlogen we er bijna af. 1.16 was de tijd. Antione deed het in 1.14. op de terugweg naar de start kondigde het eerste probleem zich aan. Een schakelstangetje had er bij mij genoeg van maar reparatie met Ty-rips voldeed. Iets rustiger inleggen dus.

toen te horen gekregen dat de proef was stilgelegt. een mooie bmw was er de eerste bocht afgegaan. tegen een boom en daarna over de kop. bestuurder blijkt even het bewustzijn te hebben verloren.

de tweede start was dus ook langzamer (rustiger schakelen) 1 sec om precies te zijn. zelfde gold voor antoine.

Derde start (begon 30 graden te worden buiten, blokje gloeiend heet, koelwatertemp was goed) derde bocht, vermogen weg, auto rolt richting de volgende bocht en pakt daar ineens weer op. tijd 1.19. antoines auto kwam binnen op 1.40 dacht ik. Die was afgeslagen. Ik verdacht een te warme benzine die aan het verdampen was (vapour lock).

terug voor de vierde run. Start liep al niet lekker, bij het acceleren begon het motorblok wel heel erg rare bokkensprongen te maken (voel je goed met een V-bak steun die van solide alu is). Op toeren was het beter.
3e bocht (is de eerste hairpin vandaar dat daar alles gebeurd, rest daarvoor is flatout). terug schakelen, vermogen valt weg, auto valt stil. opnieuw starten op de koppeling. Maar ik denk dat ik nog 10 PK over had. dus met een sukkelgangetje proef afgereden, tijd controle auto slaat opnieuw af. Tijd 1.39. Ze vragen of ie kapot is, mijn antwoord ik hoop het niet + niet gemeende glimlach. Auto gestart verderop stilgezet en gewacht op antoine, hem gezegd dat ik de spreekwoordelijke handdoek in de ring gooi. Auto was toen goed afgekoeld en deed het weer. nog even gewisseld van auto (dat ding van antoine trekt als een malloot, heerlijk).

Uiteindelijk dus na de motor goed te hebben laten afkoelen richting huis gegaan. Vermogen was terug 2x onderweg de auto nog moeten laten afkoelen omdat hij weer begon te mekkeren (@ 110km/h naar huis dus)
Vreemd koelwater temp gaf niets vreemds aan en heeft dat ook de hele dag niet gedaan (thermostaat is ook nieuw dus..) blokje was daarentegen wel bloedje heet. je zag de rook eraf slaan. Onderweg nog snel wat tests gedaan. Koppakking is goed, benzinedruk goed, koelwater temp goed. Vreemd zeg maar.
Auto thuis aangekomen blijkt er ook wat in het onderstel los te zitten en te rammelen.

Van de week dus maar eens even alles nalopen. Na alles geevalueerd te hebben denken we aan een verkeerde vervroeging van de ontsteking (daarom voelt het blok dan ook zo warm aan hopen we, voor degene die Sander zijn auto kunnen herinneren, die reed ook altijd met zo'n warm blok rond, als die van hem warm was was die van mij nu heet).
Dus we beginnen met de vacuumslangen te vervangen en ontsteking te testen.
Daarna compressietest om te kijken of deze na afgelopen weekend gezakt is. Dan lagerschalen bekijken omdat er verbrande olielucht te bespeuren was.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Leuk verslag!

De snelle reactie op het gaspedaal en de trekkracht is inderdaad een van de fijnste dingen aan mijn auto. Als ik dat inhouden bij volgas nu eens op zou weten te lossen. Ik heb geen idee of ie dan nog sneller is, maar dat zou ik wel graag eens uitzoeken.

Jouw AX rijdt trouwens ook erg lekker hoor.
Hopelijk is er niks ernstigs met je blokje.

's Ochtends reed ik 1:15 trouwens. Mijn tijden 's middags weet ik nog niet. Ze werden niet meer op de lijst bijgeschreven bij de finish. Ik moet dus even de uitslagen van de organisatie afwachten.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

dan ga ik mijn tijden er ook eens bijpakken. er staat mij bij dat ik toen 2 sec langzamer was dan jouw. Verder als er een foto van mijn auto is gemaakt. laat dat even weten. heb al 2 series foto's gezien maar die van mij zit er nog niet tussen
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Post Reply