Anders scheurt je DYNAMO van je motor af!!!!
Moderators: Rock's, webmasters
Anders scheurt je DYNAMO van je motor af!!!!
Ja hoor. Heb ik weer.
Maandag avond. Even een routine controle onder de motorkap.
Hmmm. Alles goed...
Heej... Die dynamoriem hangt wel beetje slap. Vaag... Zou dat door de hitte komen? Dat ie uitzet? Onwaarschijnlijk. Dus maar ff beter kijken.
Ow gevonden. Er is een bout uitgetrilt van het stelmechanisme. Humor... Alles trilt tenslotte los. Nieuw boutje halen... En dan:
TERING... Boutje AFGEBROKEN!!! Hoe kan dat nou??? En hoe gaan we ut fixen. Aargghh grumbel...
Verder kijken. OW JA!!! De ophangbeugel zit een scheur in van 5CM!!! Net niet helemaal door.
Nou alles ff me tiewraps vastgezet. Naar de boerderij gereden. En op de brug gezet. En daar staat ie nu. Morgen auto van me pa na me werk. En dan maar is kijken hoe we die bout eruit gaan krijgen.
Maandag avond. Even een routine controle onder de motorkap.
Hmmm. Alles goed...
Heej... Die dynamoriem hangt wel beetje slap. Vaag... Zou dat door de hitte komen? Dat ie uitzet? Onwaarschijnlijk. Dus maar ff beter kijken.
Ow gevonden. Er is een bout uitgetrilt van het stelmechanisme. Humor... Alles trilt tenslotte los. Nieuw boutje halen... En dan:
TERING... Boutje AFGEBROKEN!!! Hoe kan dat nou??? En hoe gaan we ut fixen. Aargghh grumbel...
Verder kijken. OW JA!!! De ophangbeugel zit een scheur in van 5CM!!! Net niet helemaal door.
Nou alles ff me tiewraps vastgezet. Naar de boerderij gereden. En op de brug gezet. En daar staat ie nu. Morgen auto van me pa na me werk. En dan maar is kijken hoe we die bout eruit gaan krijgen.
Last edited by Mark on MonJul17, 2006 10:44:46 PM, edited 1 time in total.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Moet je ff bij een speciaalzaak naar "wurgtappen" of "linkse tappen" vragen. Dit zijn tappen die linksom draaien en conisch toelopen. Dus hoe verder je die tap in het gat draait, hoe vaster die komt te zitten, hoe meer kracht je zet in de losdraai-richting van de schroef, waardoor als t goed is je dus het restant schroef eruit draait, en als t niet goed is je tap afbreekt. Maar laten we van t positieve uitgaan!
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"
Een klap heeft ie niet gehad. Nooit iets gehoord. En nergens schade te zien van aanlopen of wat dan ook. En ik ben de enige die erin rijd.
Volgens mijn oom is het gewoon metaalmoeheid. Die bout is afgebroken...
Waardoor alle kracht bovenin komt te staan. En dat is gaan scheuren.
Het plan is nu alsvolgt:
1. Proberen een boutkop op die afgebroken bout te lassen. Bidden dat dat werkt.
2. Die scheur van 2 kanten dichtlassen. Die scheur is het probleem niet.
Maar ow die fucking bout! Die heb ik natuurlijk ook nog is strak vast gedraait ooit.
En anders wordt het een creatieve oplossing om een andere steun te lassen.
Volgens mijn oom is het gewoon metaalmoeheid. Die bout is afgebroken...
Waardoor alle kracht bovenin komt te staan. En dat is gaan scheuren.
Het plan is nu alsvolgt:
1. Proberen een boutkop op die afgebroken bout te lassen. Bidden dat dat werkt.
2. Die scheur van 2 kanten dichtlassen. Die scheur is het probleem niet.
Maar ow die fucking bout! Die heb ik natuurlijk ook nog is strak vast gedraait ooit.
En anders wordt het een creatieve oplossing om een andere steun te lassen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Steekt hij helemaal niet meer uit? :S DAn kan je altijd proberen om hem met een beitel rond te slaan, om hem zo uit het blok te draaien.
Anders kan je altijd zo'n "omgekeerde" tap proberen, die draai je erin, en dan de andere kant op. Hopen dat je het draad meedraait, en niet de tap er weer uit.
Het nadeel van zo'n "omgedraaide" tap is dat doordat je die in de afgebroken bout draait, de bout dus wel uitzet, en dus vaster gaat zitten
Ben ff de naam kwijt van zo'n "verkeerde kant op " tap
Anders kan je altijd zo'n "omgekeerde" tap proberen, die draai je erin, en dan de andere kant op. Hopen dat je het draad meedraait, en niet de tap er weer uit.
Het nadeel van zo'n "omgedraaide" tap is dat doordat je die in de afgebroken bout draait, de bout dus wel uitzet, en dus vaster gaat zitten
Ben ff de naam kwijt van zo'n "verkeerde kant op " tap
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
Ik zal dat eens aan mijn oom doorgeven. Dit soort dingen kan ik toch zelf niet. Als er lassen bij komt kijken houdt het op voor mij.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
in het midden een centerpunt slaan gaatje boren en overnieuw tappen. Ik hoop alleen dat je er bij komt met de boormachine. Anders moet je misschien het blok wat optillen met een krik. Da steuntje zou ik niet gaan lassen, gewoon eentje halen van de sloop.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
pcrodent wrote:Wilde ik ook net zeggen, haal desnoods een gloednieuw steuntje.
Dat kan ik altijd nog doen. Heb ik nu ff geen tijd voor.
Voor de stevigheid haalt het niet uit. Is een las stevig genoeg.
Moet liefst gewoon vanavond weer gefixed zijn. Dus ff te weinig tijd om andere onderdelen te regelen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Dat zijn nare grappen zeg. Ik heb laatst zo'n afgebroken bout uit het blok van mijn volvo gekregen door met een klein metaalboortje een paar gaatjes naast elkaar te boren zodat je een gleufje krijgt. Daarna kon ik 'm met veel geduld en een schroevendraaier loskrijgen.
Veel succes in ieder geval.
Veel succes in ieder geval.
Citroën AX 1.4 TGS
Volvo 440 1.9 TD
Volvo 850 GLT 2.5 20V
Peugeot 106
Skoda Octavia
Saab 9-5
Volvo 440 1.9 TD
Volvo 850 GLT 2.5 20V
Peugeot 106
Skoda Octavia
Saab 9-5
Ik heb het op me werk ook wel eens, breekt er een schroef af, juist waar het niet kan of in het zicht zit.
M'n maat heeft een mooi setje gekocht met tapjes.
Deze draai je erin en dan moet je de andere kant opdraaien en dan komt ie gewoon los.
Super dingen zijn dat.
Succes mark iig
M'n maat heeft een mooi setje gekocht met tapjes.
Deze draai je erin en dan moet je de andere kant opdraaien en dan komt ie gewoon los.
Super dingen zijn dat.
Succes mark iig
Wie zijn gat heeft verbrand,
lag op 't strand met de jongeheer in het zand !
lag op 't strand met de jongeheer in het zand !
Mijn oom had er blijkbaar weinig moeite mee. Gelukkig!
Hij heeft een moertje op de afgebroken bout gezet en die eraan vast gelast. 1ste poging was ie eral uit.
Zit nu dus weer een nieuwe bout in. Hopen dat ie weer 12 jaar blijft zitten.
En de scheur van 5cm is ook aan 2 kanten dichtgelast. Daar hoef ik dus geen nieuwe ophangbeugel voor te regelen. Dit blijft echt wel zitten.
Viel dus gelukkig allemaal mee. Schijnen bij die visa's ook wel eens bouten af te breken. Nog wat ouder natuurlijk. Dus hij had er al wat ervaring mee.
Hij heeft een moertje op de afgebroken bout gezet en die eraan vast gelast. 1ste poging was ie eral uit.
Zit nu dus weer een nieuwe bout in. Hopen dat ie weer 12 jaar blijft zitten.
En de scheur van 5cm is ook aan 2 kanten dichtgelast. Daar hoef ik dus geen nieuwe ophangbeugel voor te regelen. Dit blijft echt wel zitten.
Viel dus gelukkig allemaal mee. Schijnen bij die visa's ook wel eens bouten af te breken. Nog wat ouder natuurlijk. Dus hij had er al wat ervaring mee.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
q01z wrote:wow, dat ding heeft een klap gehad!
maar waarvan..
die bout eruit schijnt speciala gereedschap voor te zijn.. maar wie dat dit weekend nou ook alweer tegen me zei..
was ik dat niet die dat tegen jan-steven zei, terwijl jij er bij stond, zogenaamde boortapjes en dan uitboren ja..
maar dat werd hier alweer beschreven door iemand, wat is de kennis bij deze club toch groot, bravo
Spreken is goud, Ductape is zilver.
Nou ging dat moertje erop lassen toch een stuk sneller dan tappen.
En lassen is zonder risisco. Als de las breekt las je gewoon opnieuw. Net zolang tot het wel lukt.
Uitboren en tappen kost veel meer tijd. En het risico dat de tap breekt.
Maar ja. Niet iedereen heeft natuurlijk een lasapparaat tot zijn beschikking. En iemand die goed kan lassen.
En lassen is zonder risisco. Als de las breekt las je gewoon opnieuw. Net zolang tot het wel lukt.
Uitboren en tappen kost veel meer tijd. En het risico dat de tap breekt.
Maar ja. Niet iedereen heeft natuurlijk een lasapparaat tot zijn beschikking. En iemand die goed kan lassen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.