Maandag avond. Even een routine controle onder de motorkap.
Hmmm. Alles goed...
Heej... Die dynamoriem hangt wel beetje slap. Vaag... Zou dat door de hitte komen? Dat ie uitzet? Onwaarschijnlijk. Dus maar ff beter kijken.
Ow gevonden. Er is een bout uitgetrilt van het stelmechanisme. Humor... Alles trilt tenslotte los. Nieuw boutje halen... En dan:
TERING... Boutje AFGEBROKEN!!! Hoe kan dat nou??? En hoe gaan we ut fixen. Aargghh grumbel...
Verder kijken. OW JA!!! De ophangbeugel zit een scheur in van 5CM!!! Net niet helemaal door.
Nou alles ff me tiewraps vastgezet. Naar de boerderij gereden. En op de brug gezet. En daar staat ie nu. Morgen auto van me pa na me werk. En dan maar is kijken hoe we die bout eruit gaan krijgen.
Last edited by Mark on MonJul17, 2006 10:44:46 PM, edited 1 time in total.
Moet je ff bij een speciaalzaak naar "wurgtappen" of "linkse tappen" vragen. Dit zijn tappen die linksom draaien en conisch toelopen. Dus hoe verder je die tap in het gat draait, hoe vaster die komt te zitten, hoe meer kracht je zet in de losdraai-richting van de schroef, waardoor als t goed is je dus het restant schroef eruit draait, en als t niet goed is je tap afbreekt. Maar laten we van t positieve uitgaan!
Steekt hij helemaal niet meer uit? :S DAn kan je altijd proberen om hem met een beitel rond te slaan, om hem zo uit het blok te draaien.
Anders kan je altijd zo'n "omgekeerde" tap proberen, die draai je erin, en dan de andere kant op. Hopen dat je het draad meedraait, en niet de tap er weer uit.
Het nadeel van zo'n "omgedraaide" tap is dat doordat je die in de afgebroken bout draait, de bout dus wel uitzet, en dus vaster gaat zitten
Ben ff de naam kwijt van zo'n "verkeerde kant op " tap
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven
in het midden een centerpunt slaan gaatje boren en overnieuw tappen. Ik hoop alleen dat je er bij komt met de boormachine. Anders moet je misschien het blok wat optillen met een krik. Da steuntje zou ik niet gaan lassen, gewoon eentje halen van de sloop.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
pcrodent wrote:Wilde ik ook net zeggen, haal desnoods een gloednieuw steuntje.
Dat kan ik altijd nog doen. Heb ik nu ff geen tijd voor.
Voor de stevigheid haalt het niet uit. Is een las stevig genoeg.
Moet liefst gewoon vanavond weer gefixed zijn. Dus ff te weinig tijd om andere onderdelen te regelen.
Dat zijn nare grappen zeg. Ik heb laatst zo'n afgebroken bout uit het blok van mijn volvo gekregen door met een klein metaalboortje een paar gaatjes naast elkaar te boren zodat je een gleufje krijgt. Daarna kon ik 'm met veel geduld en een schroevendraaier loskrijgen.
Veel succes in ieder geval.
Ik heb het op me werk ook wel eens, breekt er een schroef af, juist waar het niet kan of in het zicht zit.
M'n maat heeft een mooi setje gekocht met tapjes.
Deze draai je erin en dan moet je de andere kant opdraaien en dan komt ie gewoon los.
Super dingen zijn dat.
Succes mark iig
Wie zijn gat heeft verbrand,
lag op 't strand met de jongeheer in het zand !
Mijn oom had er blijkbaar weinig moeite mee. Gelukkig!
Hij heeft een moertje op de afgebroken bout gezet en die eraan vast gelast. 1ste poging was ie eral uit.
Zit nu dus weer een nieuwe bout in. Hopen dat ie weer 12 jaar blijft zitten.
En de scheur van 5cm is ook aan 2 kanten dichtgelast. Daar hoef ik dus geen nieuwe ophangbeugel voor te regelen. Dit blijft echt wel zitten.
Viel dus gelukkig allemaal mee. Schijnen bij die visa's ook wel eens bouten af te breken. Nog wat ouder natuurlijk. Dus hij had er al wat ervaring mee.
ach, ik heb bij de mijne al een bout van de motor afgebroken gehad, degene die de bak op zn plek houdt was finaal in tweeen gescheurd, was kennelijk al krom en had wat geroest op een klein scheurtje.
Nou ging dat moertje erop lassen toch een stuk sneller dan tappen.
En lassen is zonder risisco. Als de las breekt las je gewoon opnieuw. Net zolang tot het wel lukt.
Uitboren en tappen kost veel meer tijd. En het risico dat de tap breekt.
Maar ja. Niet iedereen heeft natuurlijk een lasapparaat tot zijn beschikking. En iemand die goed kan lassen.