Meestal is een trillende wijzer het gevolg van een knik of oneffenheid in de kabel. Als hij het na olien nog niet goed doet, zoals bij jou; kan je de kabel even nalopen op onnatuurlijke bochten. Anders wordt 't toch echt vervangen ben ik bang... (kabel bestaat uit 2 delen; eerste deel van bak tot het schutbord (vlak ervoor; achter het luchtfilterhuis, zit een koppeling); de ander loopt van schutbord tot tellerbak)Buks wrote:ik heb laatst de het paneel los gehad (en de km kabel ook) om het trillen vd km naald te verhelpen. Ik heb een sloot wd40 in de kabel gegooid vanaf het uiteinde dat in de kmteller gaat. Tevens heb ik het deel van de kmteller geolied. Alles weer aangesloten maar hij trilt nog steeds, sterker nog het is iets meer geworden. Vroeg me dus een beetje af of dit nou aan mn teller zal liggen of dat die olie niet goed die kabel in is gelopen? Bij mijn oude type 1 waarbij ik het ook ooit gedaan heb hielp het wel, maar ik had daar wel het idee dat de teller meer "open" was waardoor de olie ook gemakkelijk daarin kon komen. Iemand suggesties hoe ik het alsnog kan vervangen?
tnx alvast!
Howto Dashboardverlichting vervangen (type 2)
Moderator: webmasters
Haal um eerst bij de bak los dopje 8 dacht ik, 1 boutje dan haal je voorzichtig de kabel eruit. Pas op voor dat tandwieltje is er wel gemakkelijk in te zetten alleen je vingers komen onder de bakolie en dat stinkt
Leg even paar doeken onder je bak komt altijd wel klein beetje olie uit vreemd genoeg.
dan kan je je tellerbak naar je toe trekken op je schoot leggen en alles rustig bekijken het is inderdaad dat witte plastice dingentje moet je een pinnentje indrukken en dan kan je hem er zo uit trekken met beleid. Easy toch

dan kan je je tellerbak naar je toe trekken op je schoot leggen en alles rustig bekijken het is inderdaad dat witte plastice dingentje moet je een pinnentje indrukken en dan kan je hem er zo uit trekken met beleid. Easy toch

AX Soupapes 16 
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10

Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
ow nog wat; die kabel bestaat uit 2 delen; je zou 'm ook op 't koppelingsstuk tussen de 2 kabels kunnen losmaken; dat is net voor 't schutbord, achter t luchtfilterhuisElsje wrote:jammer!
(rooney ?)
om dan toch maar te proberen die kabel aan de binnenkant los te krijgen... is het een kwestie van trekken? of komt er een trucje bij kijken.
Maar ik zag net de foto's op P1 van jou, voor mij is het ook onmogelijk om die bak er 'n stuk uit te trekken en opzij te trekken; je voelt gewoon dat hij vast zit aan die kabel. Een keer was m'n gedult op, en heb ik gewoon die tellerbak eruit getrokken; toen trok ik dus 't binnenste van die kilometertellerkabel mee (staalkabeltje); gelukkig kon ik deze er daarna weer terug in duwen

kabel is trouwens uit 1 stuk
inmiddels spierpijn van het prutsen gekregen - en nog steeds geen idee waar ik in moet knijpen of draaien om dat ding los te krijgen.
maar dat zal ik denk ik pas begrijpen als ie los is en de boel ligt op m'n schoot.
ik heb een heel erge hekel aan de km.tellerkabel gekregen!
in plaats van de boel op te blazen ga ik even zwemmen in de plas. dat is toch ook iets wat je op een vrije dag met zulk weer gedaan moet hebben.
inmiddels spierpijn van het prutsen gekregen - en nog steeds geen idee waar ik in moet knijpen of draaien om dat ding los te krijgen.
maar dat zal ik denk ik pas begrijpen als ie los is en de boel ligt op m'n schoot.
ik heb een heel erge hekel aan de km.tellerkabel gekregen!
in plaats van de boel op te blazen ga ik even zwemmen in de plas. dat is toch ook iets wat je op een vrije dag met zulk weer gedaan moet hebben.
groet,
elsje

Done: ax kopen
elsje

Done: ax kopen
nou zo lief was ik helemaal niet meer
ben in de kralingse plas gesprongen om af te koelen.

hier zit ik als een bezetene aan die kabel te sjorren (wel knap op zich)
heb er ook met een tang achter gezeten - past helemaal niet
allemaal gepruts.
toen kwam gerben (handjes) eten. kijkt naar die auto en steekt een pink net een paar mm om het randje van die tellerbak en die kabel springt eruit
gerben is nu 'gouden handjes' geworden.
heel gezellig lampjes in en uit vittinkjes zitten prutsen en de boel weer in elkaar gezet. (wilde meteen m'n stuur recht zetten - dat staat nu heel scheef naar rechts ipv een beetje scheef naar links)
nu komt het: de lampjes olie en koelvloeistof gaan nog steeds niet aan bij contact...
(toch eens bij flip informeren of het een belgen-ding is)
maar goed
de andere lampjes geven ineens heeeel veel licht!
ben in de kralingse plas gesprongen om af te koelen.

hier zit ik als een bezetene aan die kabel te sjorren (wel knap op zich)
heb er ook met een tang achter gezeten - past helemaal niet
allemaal gepruts.
toen kwam gerben (handjes) eten. kijkt naar die auto en steekt een pink net een paar mm om het randje van die tellerbak en die kabel springt eruit

gerben is nu 'gouden handjes' geworden.

heel gezellig lampjes in en uit vittinkjes zitten prutsen en de boel weer in elkaar gezet. (wilde meteen m'n stuur recht zetten - dat staat nu heel scheef naar rechts ipv een beetje scheef naar links)
nu komt het: de lampjes olie en koelvloeistof gaan nog steeds niet aan bij contact...


(toch eens bij flip informeren of het een belgen-ding is)
maar goed
de andere lampjes geven ineens heeeel veel licht!
groet,
elsje

Done: ax kopen
elsje

Done: ax kopen
Even wat kritiek op de how-to: daarin staan alleen de makkelijke dingen uitgelegd. En vaak nog uitgebreid ook. Dus niet dat de tellerkabel conisch vastzit en met wat beleid er af getrokken moet worden. En ook niet dat je best even moet oppassen dat je het lampje niet kapot maakt, omdat je anders de resten niet uit het voetje kunt krijgen. En ook niet dat er wel tientallen verschillende soorten lampjes zijn.
Maar verder is het een 1 ster (*) klus en leuk om te doen. Vond ik tenminste
.
Overigens: ik heb de sensor van koelvloeistof even kortgesloten, maar nog steeds ging er geen lampje aan op het dashboard. Echt vaag die twee lampjes die het niet/nooit doen (koelvloeistoftemp en oliedruk).
Maar verder is het een 1 ster (*) klus en leuk om te doen. Vond ik tenminste

Overigens: ik heb de sensor van koelvloeistof even kortgesloten, maar nog steeds ging er geen lampje aan op het dashboard. Echt vaag die twee lampjes die het niet/nooit doen (koelvloeistoftemp en oliedruk).
Last edited by Handjes on MonJul03, 2006 11:38:00 PM, edited 1 time in total.
ja, toen jij naar die kabel keek en ie lossprong vond ik het ineens ook weer leuk.
bedankt!!
en ik las in een ander topic iets over een grijs kapje waar ook nog lampjes achter zouden zitten... balen dat ik geen foto heb genomen met dat ding op schoot, nou weet ik niet of dat ik die dan dus weer vergeten ben... - kan misschien ook meteen in die how-to - als glenn er toch mee bezig gaat (was trouwens heus blij dat de makkelijke dingen uitgelegd worden!)
bedankt!!
en ik las in een ander topic iets over een grijs kapje waar ook nog lampjes achter zouden zitten... balen dat ik geen foto heb genomen met dat ding op schoot, nou weet ik niet of dat ik die dan dus weer vergeten ben... - kan misschien ook meteen in die how-to - als glenn er toch mee bezig gaat (was trouwens heus blij dat de makkelijke dingen uitgelegd worden!)
groet,
elsje

Done: ax kopen
elsje

Done: ax kopen
Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je die lampjes met een tang uit de fitting trekt... met de hand lukt dat prima.Handjes wrote:Even wat kritiek op de how-to: daarin staan alleen de makkelijke dingen uitgelegd. En vaak nog uitgebreid ook. Dus niet dat de tellerkabel conisch vastzit en met wat beleid er af getrokken moet worden. En ook niet dat je best even moet oppassen dat je het lampje niet kapot maakt, omdat je anders de resten niet uit het voetje kunt krijgen. En ook niet dat er wel tientallen verschillende soorten lampjes zijn.
En 10tallen verschillende soorten lampjes??? leg uit.. ik heb ze allemaal vervangen door de lampjes afgebeeld op 't doosje, en 't werkt allemaal.
Snap het even niet?
Maar ik zal de kritiek binnenkort verwerken

-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Met een lampje in de hand naar de eerste de beste benzinepomp en er waren er meer te koop dan ik in 10 AX'en kwijt kon.Handjes wrote:Alle onderdelenleveranciers kunnen er niks mee als je roept dat je AX-lampjes nodig hebt. Er zijn veel verschillende typen lampjes.
Begrijp het probleem van het type lampje dus niet zo goed??????????
Groetjes, Henk
PS @Glenn voor mij was het wel duidelijk ondanks dat we een type 1 hebben.
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl