Maar hoeveel heeft die gekke diesel nou echt gelopen...?
Moderators: Rock's, webmasters
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Maar hoeveel heeft die gekke diesel nou echt gelopen...?
Ik vind 't zooo jammer dat m'n kilometerstand teruggedraaid is he!!
Dat weet ik iig zeker.. Zou me niet storen aan een auto met een hoge kilometerstand mits ie redelijk onderhouden is, en dat was deze in principe best wel.
Kleine samenvatting van wat ik nu al weet:
De auto is op 4 maart 1993 op kenteken gekomen. Waar precies weet ik niet.
Hij heeft op 27 mei 1997 z'n 2e distributieriem gekregen. Dat was bij een 241.600 km in een garage in regio Rotterdam.
In augustus 1997 is ie bij dezelfde garage ingeruild op een Saxo 1.5D en - in verband met de hoge kilometerstand, net over de 250.000 - doorgestoten de handel in. Ook in regio Rotterdam.
Pas eind april 1998 is ie weer geregistreerd als zijnde rijdend, en APK gekeurd in Nijmegen.
Ik heb de hand kunnen leggen op een APK-formulier van mei 2004 (ik dacht 2005, maar het is 2004). Daarop staat een kilometerstand van 223.400.
Ik heb de auto gekocht met een kilometerstand van 137.269, maar de teller draaide niet meer.
De motor is ooit extensief gereviseerd, te zien aan overmaat zuigers, en ook van een ander merk (imitatie).
Als ik dan ff ga tellen...
In mei '97 had ie 241.600 gelopen. Toen ie ingeruild werd meer dan 250.000. Als men netjes in hetzelfde tempo doorgereden heeft is dat geweest met een km-stand van 255.719.
Daarna is ie 9 maanden handelsvoorraad geweest, een jonge, verse AX Diesel. Kans is klein dat ie dus niet gebruikt is als goedkoop transport voor de betreffende handelaar. Gok het ff op 10.000 km in 9 maanden tijd, best weinig voor een auto met een dieselmotor.
Daarna heeft er dus iemand bij een handelaar een AX 1.4D gekocht van net 5 jaar. Daar doe je dus niks anders mee dan heel veel rijden! Ik gok het ff op 20.000 per jaar. Om een km-stand van 223.400 te bereiken in mei '04 moet ie dan dus bij die handelaar teruggedraaid zijn naar ongeveer 100.000 km. Wel realistisch voor een vijf jaar oude diesel, dus ik verwacht dan ook dat dat gebeurd is.
Daarna is ie tussen 2004 en 2006 van dezelfde eigenaar geweest die werkte in Overijssel en woonde in Zeist. Er staat een nummer in de zuigers geslagen, ik hoop daarmee de productiedatum te achterhalen, want dan kan ik er misschien achterkomen wat er in die tussentijd gereden is met de auto. De handelaar waar ik 'm van heb heeft geen contactinfo meer van de vorige eigenaar.
In het ergste geval is de teller op 0 gezet bij de motorrevisie (die zeker gebeurd is). De bak is in elk geval van een Saxo 1.5D, dus die is vrij jong.
Uitgaande dat er inderdaad van 0 tot 137269 km en meer (laten we het afronden op die extra 12731 km >> 150.000 in 2 jaar), dan kom ik op de volgende km-stand:
255.719 + 10.000 + 120.000 + 150.000 = 535.719
Als er in de laatste twee jaar gewoon een km of 20.000 per jaar is gereden kom ik op:
255.719 + 10.000 + 120.000 + 40.000 = 425.719.
Volgens mij kan ik er sowieso wel vanuit gaan dat ik een AX Diesel heb die meer van de wereld heeft gezien dan welke andere AX van de club dan ook...
En volgens mij kan ik er ook wel vanuitgaan dat ik hier nooit meer achterkom.
Anyway, mocht er iemand de GF-LV-89 kennen, let me know!!
Dat weet ik iig zeker.. Zou me niet storen aan een auto met een hoge kilometerstand mits ie redelijk onderhouden is, en dat was deze in principe best wel.
Kleine samenvatting van wat ik nu al weet:
De auto is op 4 maart 1993 op kenteken gekomen. Waar precies weet ik niet.
Hij heeft op 27 mei 1997 z'n 2e distributieriem gekregen. Dat was bij een 241.600 km in een garage in regio Rotterdam.
In augustus 1997 is ie bij dezelfde garage ingeruild op een Saxo 1.5D en - in verband met de hoge kilometerstand, net over de 250.000 - doorgestoten de handel in. Ook in regio Rotterdam.
Pas eind april 1998 is ie weer geregistreerd als zijnde rijdend, en APK gekeurd in Nijmegen.
Ik heb de hand kunnen leggen op een APK-formulier van mei 2004 (ik dacht 2005, maar het is 2004). Daarop staat een kilometerstand van 223.400.
Ik heb de auto gekocht met een kilometerstand van 137.269, maar de teller draaide niet meer.
De motor is ooit extensief gereviseerd, te zien aan overmaat zuigers, en ook van een ander merk (imitatie).
Als ik dan ff ga tellen...
In mei '97 had ie 241.600 gelopen. Toen ie ingeruild werd meer dan 250.000. Als men netjes in hetzelfde tempo doorgereden heeft is dat geweest met een km-stand van 255.719.
Daarna is ie 9 maanden handelsvoorraad geweest, een jonge, verse AX Diesel. Kans is klein dat ie dus niet gebruikt is als goedkoop transport voor de betreffende handelaar. Gok het ff op 10.000 km in 9 maanden tijd, best weinig voor een auto met een dieselmotor.
Daarna heeft er dus iemand bij een handelaar een AX 1.4D gekocht van net 5 jaar. Daar doe je dus niks anders mee dan heel veel rijden! Ik gok het ff op 20.000 per jaar. Om een km-stand van 223.400 te bereiken in mei '04 moet ie dan dus bij die handelaar teruggedraaid zijn naar ongeveer 100.000 km. Wel realistisch voor een vijf jaar oude diesel, dus ik verwacht dan ook dat dat gebeurd is.
Daarna is ie tussen 2004 en 2006 van dezelfde eigenaar geweest die werkte in Overijssel en woonde in Zeist. Er staat een nummer in de zuigers geslagen, ik hoop daarmee de productiedatum te achterhalen, want dan kan ik er misschien achterkomen wat er in die tussentijd gereden is met de auto. De handelaar waar ik 'm van heb heeft geen contactinfo meer van de vorige eigenaar.
In het ergste geval is de teller op 0 gezet bij de motorrevisie (die zeker gebeurd is). De bak is in elk geval van een Saxo 1.5D, dus die is vrij jong.
Uitgaande dat er inderdaad van 0 tot 137269 km en meer (laten we het afronden op die extra 12731 km >> 150.000 in 2 jaar), dan kom ik op de volgende km-stand:
255.719 + 10.000 + 120.000 + 150.000 = 535.719
Als er in de laatste twee jaar gewoon een km of 20.000 per jaar is gereden kom ik op:
255.719 + 10.000 + 120.000 + 40.000 = 425.719.
Volgens mij kan ik er sowieso wel vanuit gaan dat ik een AX Diesel heb die meer van de wereld heeft gezien dan welke andere AX van de club dan ook...
En volgens mij kan ik er ook wel vanuitgaan dat ik hier nooit meer achterkom.
Anyway, mocht er iemand de GF-LV-89 kennen, let me know!!
-
- AX liefhebber
- Posts: 254
- Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
- Location: Berkel en Rodenrijs
- Contact:
-
- AX liefhebber
- Posts: 254
- Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
- Location: Berkel en Rodenrijs
- Contact:
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Klopt, maar ik wil gewoon die tellerstand correct hebben.. is een beetje een tic denk ik ofzo.Saxo.VTS.16v wrote:En wat zou het allemaal uitmaken? Zolang de motor en auto in goede conditie zijn is er toch niets aan de hand?
De historie van een auto kun je in nederland toch niet achterhalen
Saxo.VTS.16v wrote:Trouwens, jij moet wel iemand bij de politie of RDW kennen anders kom je niet aan die informatie
-
- AX liefhebber
- Posts: 254
- Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
- Location: Berkel en Rodenrijs
- Contact:
Ik heb sinds een paar weken een Saxo 1.5D waarvan ik ook zeker weet dat de kilometerstand niet klopt. Ze zijn namelijk zo dom geweest om met vuile vingers aan die witte kilometertellercijfertjes te zitten
Maar het motortje loopt perfect, het verbruik is uitstekend en het olieverbruik nihil. Dus het zal me een zorg zijn.
Met de tijd gaat er toch een andere motor in
Maar het motortje loopt perfect, het verbruik is uitstekend en het olieverbruik nihil. Dus het zal me een zorg zijn.
Met de tijd gaat er toch een andere motor in
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX liefhebber
- Posts: 254
- Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
- Location: Berkel en Rodenrijs
- Contact:
Tja, ik zit met een scheef oog naar de DV6TED4 te kijken. Ik denk dat die wel zal passen. Ik ben alleen bang dat die niet voor leuke prijzen van de hand gaan
Die 1.5D motor hou ik voorlopig achter de hand.
Die 1.5D motor hou ik voorlopig achter de hand.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
-
- AX super weirdo
- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
Waarom kun je geen Historie opvragen? Ga naar een NAP autobedrijf en daar kunnen ze zo alle kilometerstanden bij de afgelopen apks uitprinten. Kun je precies uitrekenen wat je mist.
Heb ik met mijn oude GTI ook gedaan. Langs een (bevriende) garage gegaan en alles opgeschreven vanaf 1998.
Ik heb het er btw nog met me pa over gehad. Grote kans dat jouw AX een oude is van zijn collega, maar hij wist helaas het kenteken niet meer.
Heb ik met mijn oude GTI ook gedaan. Langs een (bevriende) garage gegaan en alles opgeschreven vanaf 1998.
Ik heb het er btw nog met me pa over gehad. Grote kans dat jouw AX een oude is van zijn collega, maar hij wist helaas het kenteken niet meer.
Freude am Fahren.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
jij hebt echt tijd over of niet Op zich wel grappig maar je berekening hangt van allerlei toevalligheden aan elkaar en wat schiet je er mee op?
De meeste handelaren laten een axje echt wel staan en pakken zelf iets luxers om rond te snorren en zeker met n hoge kmstand, die wordt dan steeds hoger --> moeilijker verkopen
De meeste handelaren laten een axje echt wel staan en pakken zelf iets luxers om rond te snorren en zeker met n hoge kmstand, die wordt dan steeds hoger --> moeilijker verkopen
Mzzls Geert
Wie niet snel is.......is laag!!
Wie niet snel is.......is laag!!
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX super weirdo
- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
kakanox wrote:Waarom zou een AX Diesel - die altijd redelijk populair zijn geweest, zelfs nu nog - dan zo lang bij een handelaar staan?
En een beetje speculeren voor het slapengaan is soms gewoon leuk
AX Diesel populair? Ik hoor mijn pa er nog over mopperen dat ze niet van die dingen afkwamen... Meeste mensen wisten gewoon niet hoe zuinig waren en in aanschaf duurder als een benzine-uitvoering.
Freude am Fahren.
-
- AX liefhebber
- Posts: 254
- Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
- Location: Berkel en Rodenrijs
- Contact:
Het ligt er ook nog aan hoe er in je auto gereden is. Sommige personen weten in 10.000 km een motor voor 50.000 km op z'n kloten te geven.
Die kleine diesels vallen idd wel mee qua populariteit. De aanschafwaarde ligt vaak fors hoger dan de benzine varianten.
Die kleine diesels vallen idd wel mee qua populariteit. De aanschafwaarde ligt vaak fors hoger dan de benzine varianten.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
Saxo.VTS.16v wrote:Het ligt er ook nog aan hoe er in je auto gereden is. Sommige personen weten in 10.000 km een motor voor 50.000 km op z'n kloten te geven.
Die kleine diesels vallen idd wel mee qua populariteit. De aanschafwaarde ligt vaak fors hoger dan de benzine varianten.
ja en omdat de benzine auto in wegenbelasting een stuk goedkoper is, is bij kleine autootjes vaak de benzine uitvoering goedkoper om te rijden..
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Er zullen er nieuw minder van verkocht zijn, dat maakt dat ze nu schaarser zijn. Een nette diesel ben je op marktplaats zo kwijt, een benzine niet, daar staat het vol mee.
En dus gaan diesels op marktplaats doorgaans voor meer geld weg dan benzine varianten.
En dus gaan diesels op marktplaats doorgaans voor meer geld weg dan benzine varianten.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
-
- AX liefhebber
- Posts: 254
- Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
- Location: Berkel en Rodenrijs
- Contact:
Kakelbont wrote:Er zullen er nieuw minder van verkocht zijn, dat maakt dat ze nu schaarser zijn. Een nette diesel ben je op marktplaats zo kwijt, een benzine niet, daar staat het vol mee.
En dus gaan diesels op marktplaats doorgaans voor meer geld weg dan benzine varianten.
Inderdaad. Ik zag regelmatig 1.4D-tjes van 15+ jaar oud voor meer dan Eur. 1000,- te koop staan die zo weg waren.
Er is altijd wel een auto voor de helft te koop. Maar dan heb je er de dubbele kosten aan om hem weer normaal uit te laten zien en/of door de APK te krijgen
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Saxo.VTS.16v wrote:Er is altijd wel een auto voor de helft te koop. Maar dan heb je er de dubbele kosten aan om hem weer normaal uit te laten zien en/of door de APK te krijgen
Of een kwart, of nog wel minder... maar dan moet je idd aan een nieuwe motor, nieuw wiellager, voor het nette een nieuw interieur en een andere achterklep, nieuwe bandjes en wat roestproblemen oplossen
Gelukkig zit ik (met wat geluksdeals overigens) nog steeds niet over de 500 euro
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Saxo.VTS.16v wrote:Kakelbont wrote:Er zullen er nieuw minder van verkocht zijn, dat maakt dat ze nu schaarser zijn. Een nette diesel ben je op marktplaats zo kwijt, een benzine niet, daar staat het vol mee.
En dus gaan diesels op marktplaats doorgaans voor meer geld weg dan benzine varianten.
Inderdaad. Ik zag regelmatig 1.4D-tjes van 15+ jaar oud voor meer dan Eur. 1000,- te koop staan die zo weg waren.
Er is altijd wel een auto voor de helft te koop. Maar dan heb je er de dubbele kosten aan om hem weer normaal uit te laten zien en/of door de APK te krijgen
meestal hebben ze dan nog flink wat km's weg ook. Mijn originele motorje zat ook rond de 250.000 gok ik toen ie voor de 3e keer zn koppakking dr uit blies. Ligt nu een motortje in met 117.000 km bij inbouw, inmiddels al probleemloos op 135.000 (net vanmorgen gepasseerd).
-
- AX liefhebber
- Posts: 103
- Joined: MonMay09, 2005 8:15:33 PM
- Location: Almelo