Sportblok of niet?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Sportblok of niet?
Weet iemand (makkelijke) uiterlijke kenmerken waaraan ik sportonderblok/kop e.d. aan kan herkennen?
Motorcode is niet te herleiden.
Motorcode is niet te herleiden.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Er staat groot 3S linksvoor op de kop (staat ook op mijn GT injectiekopje)
Maar ik heb de auto vanavond pas voor de deur staan, dan zal ik ff foto's schieten en het blok schoonpoetsen om wat meer te weten te komen.
Ik denk persoonlijk dat het een 1.4 GT Carb blokje is, maar volgens de zoon van de eigenaar kan dat niet omdat het onderblok nooit uit de auto is geweest. Motorsteun aan distributiezijde is ook anders dan ik tot nu toe heb gezien trouwens.
Maar ik heb de auto vanavond pas voor de deur staan, dan zal ik ff foto's schieten en het blok schoonpoetsen om wat meer te weten te komen.
Ik denk persoonlijk dat het een 1.4 GT Carb blokje is, maar volgens de zoon van de eigenaar kan dat niet omdat het onderblok nooit uit de auto is geweest. Motorsteun aan distributiezijde is ook anders dan ik tot nu toe heb gezien trouwens.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Motorsteun distributiekant wijkt bij een Sport idd af.
Maar die past ook weer op een standaard blok dus dat zegt niks.
Denk echt dat je gewoon ff moet zorgen dat ie loopt, goed warm laten draaien en dan kijken of ie een beetje wil sleuren...
Als ie echt is, zoals de mijne, trekt ie pas (en HARD) boven 5000 r/min.
Mijne wordt voelbaar ietsje minder bij 7000, maar doortrekken tot 7500 is zeker zinvol. Verder heb ik 't niet geprobeerd.
Ik ga binnenkort foto's maken van de inlaatzijde, da's de enige plek waar je verder verschil kan zien.
En misschien de koppeling, weet nog niet of die 160 of 180 mm is...
Maar die past ook weer op een standaard blok dus dat zegt niks.
Denk echt dat je gewoon ff moet zorgen dat ie loopt, goed warm laten draaien en dan kijken of ie een beetje wil sleuren...
Als ie echt is, zoals de mijne, trekt ie pas (en HARD) boven 5000 r/min.
Mijne wordt voelbaar ietsje minder bij 7000, maar doortrekken tot 7500 is zeker zinvol. Verder heb ik 't niet geprobeerd.
Ik ga binnenkort foto's maken van de inlaatzijde, da's de enige plek waar je verder verschil kan zien.
En misschien de koppeling, weet nog niet of die 160 of 180 mm is...
kakanox wrote:Denk echt dat je gewoon ff moet zorgen dat ie loopt, goed warm laten draaien en dan kijken of ie een beetje wil sleuren...
Als ie echt is, zoals de mijne, trekt ie pas (en HARD) boven 5000 r/min.
Mijne wordt voelbaar ietsje minder bij 7000, maar doortrekken tot 7500 is zeker zinvol. Verder heb ik 't niet geprobeerd.
dat zegt dus echt HELEMAAL NIETS!
zeker niet als je het niet gewend bent om vermogen te hebben in een ax (sorry Ivar.. maar je weet da thet waar is )
waar kan je het aan zien? n ou als er een 1.4carb opzit, dan is het iig geen sportkop.. tenzij ze daar een nieuw spruitstuk voor gebakken hebben.. maar als jij de auto hebt die ik denk dat je hebt, dan liggen de carb's achterin, dus waarom zouden ze dan die er niet oplaten?
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
q01z wrote:kakanox wrote:Denk echt dat je gewoon ff moet zorgen dat ie loopt, goed warm laten draaien en dan kijken of ie een beetje wil sleuren...
Als ie echt is, zoals de mijne, trekt ie pas (en HARD) boven 5000 r/min.
Mijne wordt voelbaar ietsje minder bij 7000, maar doortrekken tot 7500 is zeker zinvol. Verder heb ik 't niet geprobeerd.
dat zegt dus echt HELEMAAL NIETS!
zeker niet als je het niet gewend bent om vermogen te hebben in een AX (sorry Ivar.. maar je weet da thet waar is )
Ivar heeft twee GT injections gereden en weet dat een GT injection hoog in de toeren geen pieken meer heeft.
GT carb trekt iets harder maar heeft ook die agressieve piek niet. Dat heeft echt all??n maar de Sport. Als je erin rijdt weet je het meteen...
...wanneer heb jij voor het laatst Sport gereden?
kakanox wrote:q01z wrote:kakanox wrote:Denk echt dat je gewoon ff moet zorgen dat ie loopt, goed warm laten draaien en dan kijken of ie een beetje wil sleuren...
Als ie echt is, zoals de mijne, trekt ie pas (en HARD) boven 5000 r/min.
Mijne wordt voelbaar ietsje minder bij 7000, maar doortrekken tot 7500 is zeker zinvol. Verder heb ik 't niet geprobeerd.
dat zegt dus echt HELEMAAL NIETS!
zeker niet als je het niet gewend bent om vermogen te hebben in een AX (sorry Ivar.. maar je weet da thet waar is )
Ivar heeft twee GT injections gereden en weet dat een GT injection hoog in de toeren geen pieken meer heeft.
GT carb trekt iets harder maar heeft ook die agressieve piek niet. Dat heeft echt all??n maar de Sport. Als je erin rijdt weet je het meteen...
...wanneer heb jij voor het laatst Sport gereden?
voor hetzelfde geld is het een 1.4 blok met een sport nokkenas.. geeft hetzelfde effect namelijk!!
bovendien, als je ontsteking wat later staat, heb je wat meer koppel onderin, maar wat minder bovenin, oftuwel, de KICK zit dan ook lager..
op gevoel zeggen welk blok het is, tsja het kan.. maar dan weet je het nog niet zeker..
in plaats van al deze speculaties over rijgedrag van een sport(blok):
boven aanzicht GTinj kop
boven aanzicht Sport kop (let op lengte inlaat aan de achterzijde! stuk korter)
duidelijke verschillen, sport boven, GTinj onder
kijk bijv naar de diameter vd gaten, of nog leuker, de positie van de tapeindjes waarop het spruitstuk wordt gemonteerd
ik verwacht dat je deze carb erop hebt staan;
boven aanzicht GTinj kop
boven aanzicht Sport kop (let op lengte inlaat aan de achterzijde! stuk korter)
duidelijke verschillen, sport boven, GTinj onder
kijk bijv naar de diameter vd gaten, of nog leuker, de positie van de tapeindjes waarop het spruitstuk wordt gemonteerd
ik verwacht dat je deze carb erop hebt staan;
Overigens, een motortype herkennen aan zijn karakter en dynamiek vereist wel een heel erg goed oor, gevoelige voet. Bij een carb is dat al makkelijker te herkennen, omdat je daar aan je voet kan voelen hoeveel gas je moet geven ivm optimale doorstroming, bij een injectie is dit nauwelijks te doen.
Een GTinj met 75pk waar Ivar een tijdje terug in gereden heeft vergelijken met ofwel een GTcarb (85pk) ofwel een Sportkop met GTcarb (wat niet past) met ong. 90pk lijkt mij volstrekt onmogelijk als je daar niet op getraint bent.
Ivar's kunsten daarin ken ik niet, maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat je dat zou lukken Kevin.
Een GTinj met 75pk waar Ivar een tijdje terug in gereden heeft vergelijken met ofwel een GTcarb (85pk) ofwel een Sportkop met GTcarb (wat niet past) met ong. 90pk lijkt mij volstrekt onmogelijk als je daar niet op getraint bent.
Ivar's kunsten daarin ken ik niet, maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat je dat zou lukken Kevin.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM