Sportblok of niet?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Sportblok of niet?

Post by Browny »

Weet iemand (makkelijke) uiterlijke kenmerken waaraan ik sportonderblok/kop e.d. aan kan herkennen?
Motorcode is niet te herleiden.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

als het spruitstuk en de carburateur passen en die kant is anders dan de rest...

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

kakanox wrote:als het spruitstuk en de carburateur passen en die kant is anders dan de rest...


maar ik heb geen origineel spruitstuk erbij.

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

Zet ff op n rijtje wat er allemaal op en aan t blok zit, welke nummers kun je wel lezen?
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Er staat groot 3S linksvoor op de kop (staat ook op mijn GT injectiekopje)
Maar ik heb de auto vanavond pas voor de deur staan, dan zal ik ff foto's schieten en het blok schoonpoetsen om wat meer te weten te komen.
Ik denk persoonlijk dat het een 1.4 GT Carb blokje is, maar volgens de zoon van de eigenaar kan dat niet omdat het onderblok nooit uit de auto is geweest. Motorsteun aan distributiezijde is ook anders dan ik tot nu toe heb gezien trouwens.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Motorsteun distributiekant wijkt bij een Sport idd af.
Maar die past ook weer op een standaard blok dus dat zegt niks.

Denk echt dat je gewoon ff moet zorgen dat ie loopt, goed warm laten draaien en dan kijken of ie een beetje wil sleuren...

Als ie echt is, zoals de mijne, trekt ie pas (en HARD) boven 5000 r/min.
Mijne wordt voelbaar ietsje minder bij 7000, maar doortrekken tot 7500 is zeker zinvol. Verder heb ik 't niet geprobeerd.

Ik ga binnenkort foto's maken van de inlaatzijde, da's de enige plek waar je verder verschil kan zien.
En misschien de koppeling, weet nog niet of die 160 of 180 mm is...

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

kakanox wrote:Denk echt dat je gewoon ff moet zorgen dat ie loopt, goed warm laten draaien en dan kijken of ie een beetje wil sleuren...

Als ie echt is, zoals de mijne, trekt ie pas (en HARD) boven 5000 r/min.
Mijne wordt voelbaar ietsje minder bij 7000, maar doortrekken tot 7500 is zeker zinvol. Verder heb ik 't niet geprobeerd.


dat zegt dus echt HELEMAAL NIETS!
zeker niet als je het niet gewend bent om vermogen te hebben in een ax (sorry Ivar.. maar je weet da thet waar is ;))

waar kan je het aan zien? n ou als er een 1.4carb opzit, dan is het iig geen sportkop.. tenzij ze daar een nieuw spruitstuk voor gebakken hebben.. maar als jij de auto hebt die ik denk dat je hebt, dan liggen de carb's achterin, dus waarom zouden ze dan die er niet oplaten?
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

q01z wrote:
kakanox wrote:Denk echt dat je gewoon ff moet zorgen dat ie loopt, goed warm laten draaien en dan kijken of ie een beetje wil sleuren...

Als ie echt is, zoals de mijne, trekt ie pas (en HARD) boven 5000 r/min.
Mijne wordt voelbaar ietsje minder bij 7000, maar doortrekken tot 7500 is zeker zinvol. Verder heb ik 't niet geprobeerd.


dat zegt dus echt HELEMAAL NIETS!
zeker niet als je het niet gewend bent om vermogen te hebben in een AX (sorry Ivar.. maar je weet da thet waar is ;))


Ivar heeft twee GT injections gereden en weet dat een GT injection hoog in de toeren geen pieken meer heeft.

GT carb trekt iets harder maar heeft ook die agressieve piek niet. Dat heeft echt all??n maar de Sport. Als je erin rijdt weet je het meteen...

...wanneer heb jij voor het laatst Sport gereden?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

kakanox wrote:
q01z wrote:
kakanox wrote:Denk echt dat je gewoon ff moet zorgen dat ie loopt, goed warm laten draaien en dan kijken of ie een beetje wil sleuren...

Als ie echt is, zoals de mijne, trekt ie pas (en HARD) boven 5000 r/min.
Mijne wordt voelbaar ietsje minder bij 7000, maar doortrekken tot 7500 is zeker zinvol. Verder heb ik 't niet geprobeerd.


dat zegt dus echt HELEMAAL NIETS!
zeker niet als je het niet gewend bent om vermogen te hebben in een AX (sorry Ivar.. maar je weet da thet waar is ;))


Ivar heeft twee GT injections gereden en weet dat een GT injection hoog in de toeren geen pieken meer heeft.

GT carb trekt iets harder maar heeft ook die agressieve piek niet. Dat heeft echt all??n maar de Sport. Als je erin rijdt weet je het meteen...

...wanneer heb jij voor het laatst Sport gereden?


voor hetzelfde geld is het een 1.4 blok met een sport nokkenas.. geeft hetzelfde effect namelijk!!
bovendien, als je ontsteking wat later staat, heb je wat meer koppel onderin, maar wat minder bovenin, oftuwel, de KICK zit dan ook lager..

op gevoel zeggen welk blok het is, tsja het kan.. maar dan weet je het nog niet zeker..
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

in plaats van al deze speculaties over rijgedrag van een sport(blok):

boven aanzicht GTinj kop
Image

boven aanzicht Sport kop (let op lengte inlaat aan de achterzijde! stuk korter)
Image

duidelijke verschillen, sport boven, GTinj onder
kijk bijv naar de diameter vd gaten, of nog leuker, de positie van de tapeindjes waarop het spruitstuk wordt gemonteerd
Image

ik verwacht dat je deze carb erop hebt staan;
Image
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Overigens, een motortype herkennen aan zijn karakter en dynamiek vereist wel een heel erg goed oor, gevoelige voet. Bij een carb is dat al makkelijker te herkennen, omdat je daar aan je voet kan voelen hoeveel gas je moet geven ivm optimale doorstroming, bij een injectie is dit nauwelijks te doen.

Een GTinj met 75pk waar Ivar een tijdje terug in gereden heeft vergelijken met ofwel een GTcarb (85pk) ofwel een Sportkop met GTcarb (wat niet past) met ong. 90pk lijkt mij volstrekt onmogelijk als je daar niet op getraint bent.
Ivar's kunsten daarin ken ik niet, maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat je dat zou lukken Kevin.
Image

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Als de Solexen er niet op zitten is die "piek" sowieso veel minder voelbaar als bij een GT carb. Die solexen zorgen namelijk voor die extra boost...
Freude am Fahren.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

master-arnie wrote:Als de Solexen er niet op zitten is die "piek" sowieso veel minder voelbaar als bij een GT carb. Die solexen zorgen namelijk voor die extra boost...


dat bedoel ik :) dan is het al niet meer voelbaar..
Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Die foto's geven de doorslag :(
Tis geen sportkopje ben ik bang.
Het spruitstuk zit bovenin met 4 moeren vast.

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

:( Das jammer.. maja
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Heb nog een blokje te koop als je 'm origineel wil houden ;)

Als het uit mijn Sport weer in een Sport gaat ben ik wat schappelijker met m'n prijs :)

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

kakanox wrote:Heb nog een blokje te koop als je 'm origineel wil houden ;)


denk je dat dat al niet in me op was gekomen :lol:

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Tis iig geen sportkop:
Image

misschien wel een sportonderblok??
Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

De kop gaat iig uit de sport, kan ik aan uiterlijke kenmerken zien of het een sport nokkenas is of een normale GT?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Zal ??n dezer dagen eens ff de nokjes van een GT opmeten en fotograferen voor je.

Vlgs mij is die hoek zonder tapeind hetzelfde als bij mij. Of zit daar een afgebroken tapeind in??

Heb je zin om binnenkort ff mee te gaan naar Limburg? Kunnen we ff kijken.

Post Reply