J5 (Peugeot 106 Rallye S1 / Seat Altea XL

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

we laten het lekker zitten, zo interessant is het niet! Je hebt helemaal gelijk!! :)

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

maak er maar een mooie wist-je-dat-documentaire van in het WIST JE DAT -topic.

ik probeer alleen maar uitleg te geven, maar wijsneus.nl moest er weer even tussendoor :?
Spreken is goud, Ductape is zilver.

J5
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 591
Joined: TueMay02, 2006 9:51:05 PM
Location: Katwijk
Contact:

Post by J5 »

Vandaag vervelend nieuws gekregen. Als ik na een tijdje rijden stil stond dan rook ik olie. Naar de garage geweest en nu is de krukaskeering lek. :( Volgens de garage gaat dat tussen de 1000 en 1200 euri kosten, omdat ze meestal gelijk wat andere dingen meenemen zoals de spanrol enz...
De olie die ik rook is de olie die op het spruitstuk drupt. Is overigens heel gering. Tot nu toe. :?
Kost dit idd zoveel of moet ik nog wat in de rondte bellen? Garage is altijd wel heel betrouwbaar geweest.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Dit kost idd zoveel, het is nl. het makkelijkst te doen als het blok eruit is.
Overigens kan je het voor dat geld beter zelf doen ;)

Ik zit momenteel krap in m'n tijd maar er is misschien wel een forumlid dat er tijd voor heeft?

Anders is een ruilmotor misschien een idee, kan je eventueel meteen overstappen naar 1600 cc ;)

Overzicht van de materiaalkosten:
Krukaskeerringetjes = +/- 50 euro
Aandrijfaskeerringetjes = 9 euro
Koppakking = 43 euro
Koppakkingset = +/- 60 euro
Distributieriemset = +/- 60 euro
Oliefilter = 10 euro
Olie + KVS = 25 euro
Overige kleine rommel = +/- 50 euro

Subtotaal: 307 euro

En dan heb je 'm h??l netjes aangepakt ;)

Als je voor een 1.6 zou willen gaan (NFZ) kom je op het volgende uit:
motorblok = 300 euro
Aandrijfaskeerringetjes = 9 euro
Koppakking = 43 euro
Koppakkingset = +/- 60 euro
Distributieriemset = +/- 60 euro
Oliefilter = 10 euro
Olie + KVS = 25 euro
Overige kleine rommel = +/- 50 euro

557 euro. Heb je wel wat meer over. Kleine tip: Ik zou de 1.4-kop gebruiken ;)

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

kakanox wrote:
Anders is een ruilmotor misschien een idee, kan je eventueel meteen overstappen naar 1600 cc ;)
;)



waarom meteen 1600 cc?

niet iedereen wilt zo'n slurpmonster.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

DuFF wrote:
kakanox wrote:
Anders is een ruilmotor misschien een idee, kan je eventueel meteen overstappen naar 1600 cc ;)
;)



waarom meteen 1600 cc?

niet iedereen wilt zo'n slurpmonster.


pfff... krijgen we die discussie weer. jij rijdt 1.1 en hebt nog geen 1.6 gehad, en ik heb al meerdere malen gezegd dat het met dat slurpen wel meevalt als je het goed doet en heb al wat 1.6-ervaring opgedaan. Zowel 1.4 als 1.6 rijders noteren niet echt hoger verbruik op een paar uitzonderingen na (met een zware rechtervoet oid).
daarnaast zie ik geen andere reden om een GTI te hebben dan een exclusieve en snelle auto willen, dus of die dan een litertje meer pakt op 100 km of niet... who cares?

anyway, als Johan meer power wil is een 1.6 interessant. Daarnaast zijn er volgens mij minder problemen met de 1.6-motor dan met de 1.4 MPI.

J5
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 591
Joined: TueMay02, 2006 9:51:05 PM
Location: Katwijk
Contact:

Post by J5 »

Ik kies er zeker voor om de 1.4 te herstellen. Auto zo origineel mogelijk houden. :wink: Zijn er dingen die je dan gelijk mee zou moeten nemen als de motor er toch uit gaat? De garage zei nml ook dat de motor eruit zou gaan, omdat alles dan beter bereikbaar is. :? Zal wel september worden voor ik em laat maken. Als ie dan maar weer rijdt als een trein. :D

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Heb je de beschikking over een andere auto voor in de tussentijd?

>> dan de motor eruit halen en een Richard/Joris-aanpak volgen ;)

In Joris z'n wie=wie is het het duidelijkst, de auto van MonaGTI heeft motorisch hetzelfde meegemaakt alleen dan met allemaal originele onderdelen.

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

Balen Johan!

Waar werk je dan in Lisse????
Welk gedeelte van katwijk woon je eigenlijk??? Kom er regelmatig (en niet alleen op de mooie vernieuwde boulevard)
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

J5
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 591
Joined: TueMay02, 2006 9:51:05 PM
Location: Katwijk
Contact:

Post by J5 »

@citrosanfan: ik werk in industrieterrein "Dever" ( C&A) en woon vlakbij voetbalvereniging Quick Boys. Waar het Ned. elfal altijd traint. Weet niet of je daar een beetje bekend bent?

@kakanox: heb idd het Joris/Richard project gelezen en ziet er super uit. Is idd okay als je er de ruimte en kennis voor in huis hebt. Ik kijk nog wel tegen de tijd dat ik em ga laten maken. In ieder geval bedankt voor info.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

1000 tot 1200 euries??? :shock: Lijkt mij belachelijk veel voor een krukaskeering vervangen.... Ik zou eens ff rond gaan bellen.... Anders wil ik het nog wel voor 500 euries doen hoor, ben je hem wel iets langer kwijt :twisted:

@duff: Sander rijdt met 1.6 1 op 15, daar kan ik met mijn GTI niet aan tippen.
Freude am Fahren.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

tja terwijl ik op die zelfde liter maar 12km rijd.. en dan doe ik echt me best...

maar goed daarvoor rij je ook geen gti :)

een koppeling vervangen kost bij een beunhaas bijvoorbeeld 250 euro .. en dan is de krukaskeering ook zo even mee genomen... :)

en mocht je een ander blok willen.. gewoon voor een 1.6 gaan .. ik heb er nog geen moment spijt van gehad..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Vind maar eens een goede 1.6 TTF ;) Als je er toevallig eentje gevonden hebt, pb me dan ff :P
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

alles is te koop :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

TwoTone wrote:Vind maar eens een goede 1.6 TTF ;) Als je er toevallig eentje gevonden hebt, pb me dan ff :P


Zoek eens op i-net. Zat 1.6jes uit peugeots en citroens hoor.
Freude am Fahren.

J5
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 591
Joined: TueMay02, 2006 9:51:05 PM
Location: Katwijk
Contact:

Post by J5 »

Blijft zeker een 1.4. Ik ben helemaal niet zo'n hardrijder. Vind het alleen leuk om verbaasde gezichten te zien bij een strakke inhaalactie, waarbij de toeren uiteraard flink oplopen. :D Voor mij loopt een 1.4 daar hard genoeg voor.
Moet er even niet aan denken dat ik met 180 op de grote weg achter een dikke BMW hang die vol in de ankers gaat met z'n ABS,EDB en de hele rimram. Daar ga je dwars doorheen.

J5
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 591
Joined: TueMay02, 2006 9:51:05 PM
Location: Katwijk
Contact:

Post by J5 »

Ik heb net de auto's gewassen, maar alleen de AX in de was gezet. 8)
Image
Stukje SAXO erbij en lekker ding. :D
Image
Wat andere shots.
Image
Image
Alleen niet zo mooie motorkap. :(
Image

Heb de auto in de was gezet met: Meguiars Color X. Ging er heel makkelijk op en weer af. Zijn er nog meer mensen die ervaring hebben met dit merk? Is een hele reeks van.

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

ziet er weer knap uit...gewoon je ogen goed open houden voor een ruil motorkap :)
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

peter wrote:ziet er weer knap uit...gewoon je ogen goed open houden voor een ruil motorkap :)


Kleur lijkt hetzelfde als degene die Joost Pcrodent te koop heeft: link

Ziet er idd heel netjes uit.
Meeting zondag...? ;)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

J5
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 591
Joined: TueMay02, 2006 9:51:05 PM
Location: Katwijk
Contact:

Post by J5 »

Heb de schuuropruiming idd gezien maar motorkap van Joost heeft als kleurcode EVE. Mijn auto heeft kleurcode ETB. :( Enniewee bedankt voor de tip. :)
Deze kleur(ETB) zie je over het algemeen niet zoveel. Zeker niet in vergelijk met rood,zwart en wit.
Hoop er zondag bij te zijn, maar is nog niet helemaal zeker. :?

Post Reply