eenmaal warm slaat de motor af en wil niet meer starten...

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

eenmaal warm slaat de motor af en wil niet meer starten...

Post by peter »

De 16v rijd al een tijdje niet meer, en ik kom er niet uit wat het zou kunnen zijn, dus bij deze een hulpoproep...

De laatste keren dat ik met de 16v reed ging de koude start goed, en liep ie opzich goed, totdat de motor warm werd (na een kwartiertje rijden). Vanaf dat moment inhouden, en even later afslaan en niet meer starten. Ook het starten na een uurtje afkoelen ging niet of heel moeizaam. Na meerdere uren afkoelen ging het weer goed, totdat ie weer warm werd. Inmiddels doet ie het helemaal niet meer, en ik verwacht dat dit met elkaar in verband staat.... maar een reden heb ik niet kunnen vinden. Kabelboom eruit gehad en doorgemeten, weerstanden van de sensoren gemeten, en helaas geen afwijkingen gevonden. Wie o wie heeft een idee waar ik verder moet zoeken?
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Klinkt als te weinig benzine. En dat hoop ik niet voor je...

Compressie ok? vonk aanwezig? Benzine aanwezig?

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Bobine kapot?

Soms kan een bobine juist werken, maar zodra hij te warm wordt stopt ie ermee.
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 483
Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by ZX-Cruiser »

Bobine is dacht ik wel redelijk berucht van die blokjes.
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

katuut
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: MonMay29, 2006 1:34:57 PM
Location: Hoogeveen

Post by katuut »

koppakking?
blaffende woofers bijten niet ;-)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

bobine is idd ook wel een goeie ja, had ik nog niet aan gedacht.

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

Bij koude motor kan ie wel goed acceleren?

Benzinedruk zou te laag kunnen zijn?->vapourlock?

Pomp/benzinefilter/drukklep checken?


Pomp flow kan je meten door pomp aan te zetten
(relais eruit, draadje dr op)

Dan moet je de benzine na de benzinedrukklep opvangen in een maatbeker, timen en in bijv autodata nakijken hoeveel ie moet verpompen in hoeveel tijd.

Bijvoorkeur niet roken tijdens deze klus :lol:

in autodata kan je ook zien welke testwaarden je bobine moet hebben..

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

ik heb evt wel een benzinedrukmetertje voor je Peter, heb ik nu toch los liggen.

Echter zou hij dan koud slechter moeten lopen dan warm, aangezien de ECU tot 20% extra brandstof injecteert met koude motor, en de pomp koud minder opbrengst kan leveren dan warm.

Wat voor benzinepomp heb je eigenlijk gebruikt? AX GTI?

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

als er niet genoeg druk wordt opgebouwd, dan stroomt er te weinig benzine retour->de motor draait koud wel maar door gebrek aan doorstroming kan vapourlock ontstaan->motor slaat af?

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Ik ga er eigenlijk al automatisch van uit dat ik geen vonk heb, maar dat hoeft natuurlijk niet per se. Vanavond gaat de bobine eraf en ga ik kijken of ie daadwerkelijk vonkt (wegens doorgedraaid moertje nog niet gedaan). Er zit een brandstofpomp van een Peug 306 1.8 in dus dat zou goed moeten zijn, hiermee heeft ie het een maand gedaan, hoor de pomp ook aangaan als ik de auto op contact zet, en de brandstofleiding bij de motor word hard, oftewel er komt druk op te staan. Hoeveel druk weet ik dus niet, heb daar geen meter voor. Vooralsnog vermoed ik zelf de bobine

Acceleratie was goed trouwens

Bedankt voor de tips zover :)
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

306 1.8, die heeft toch dezelfde pomp als zowel de 306 XSI als de 205 GTI als de AX GTI?

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

kakanox wrote:306 1.8, die heeft toch dezelfde pomp als zowel de 306 XSI als de 205 GTI als de AX GTI?


Zou kunnen, durf ik zo niet te zeggen....maar aangezien hij daar prima mee gereden heeft verwacht ik niet dat dat de oorzaak is....
Image

GTE
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 356
Joined: TueAug23, 2005 2:27:07 PM
Location: Maarssen

Post by GTE »

peter wrote:Vanavond gaat de bobine eraf en ga ik kijken of ie daadwerkelijk vonkt


ik neem aan dat je dat zo ook al kan merken, zonder 'm te demonteren :roll:
1721 cc Image

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

GTE wrote:
peter wrote:Vanavond gaat de bobine eraf en ga ik kijken of ie daadwerkelijk vonkt


ik neem aan dat je dat zo ook al kan merken, zonder 'm te demonteren :roll:


Nee dus.... het is 1 blok waar je bovenop kijkt, aan 1 kant zit een stekker met 4 pinnen. Het enige wat ik daarmee kan is weerstand meten, en dat heb ik gedaan en was goed. Bobine zit tussen beide nokkenassen op het blok gemonteerd, en je kan dus niet ff een bougiekabel lostrekken om te kijken of er een vonk komt..... tenzij jij een ander idee hebt?
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

kakanox wrote:Als het die is heb je genoeg druk. Een Opel C20XE 2.0 16V met 240 pk wil er ook op lopen nl. :)


:roll:

een pomp van een opel is heel anders als die van een ax of peugeot product want die zitten namelijk in de tank... en bij een opel hangt ie buiten de tank.. onder de auto vlak bij t rechter achterlicht.

maar goed dit is offtopic...


dacht dat peter de bobine al nieuw had... lijkt me stug dat die meteen al kapot is ..

ecu al eens uitgewiseld met iemand?
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

zit geen nieuwe bobine op, gewoon de originele, nieuwe heb ik teruggebracht, die deed nl niks.... Ecu heb ik door laten meten en is goed
Image

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

kan je de bougiekabels niet bij de bobine losnemen?

als je dit een voor een doet met lopende motor, hoor je het toerental dalen,

bij de slechte cilinder/kabel zal het toerental minder moeten zakken.

ps. trek rubberhandschoenen aan/ rubberzolen/ niet in de regen doen

m.b.v. plantenspuit kan je stroom lekkage ook vinden:

draaiende motor-> flink natsproeien waar je vonken ziet is t mis.

Toen ik een slechte bougiekabel had, liep mijn motor bij lage toeren op 3
en met een beetje bij gassen begon hij weer beter te lopen, zie eigenlijk geen verband met motor temp...

ps. nieuwebougiekabels kunnen ook stuk zijn!

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

nope, kan niet de bobinekabels verwijderen, zie foto:

Image

De bobine is omlijnd, en aan de onderkant daarvan zitten 4 bougiekabels van <10cm, waar de bougie al in zit... als het losse kabels waren (zoals bij de 8v motoren) had ik dat al lang geprobeerd natuurlijk!
Image

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

sux to be you :lol:

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

tja je kan goed kijken of er witte plekjes te vinden zijn op de "kabels"

of toch plantenspuit erop...


de benzinedruk kan je ook wel meten met een centraal verwarming manometer(voor inlaat zetten)

suc6 iig

Post Reply