eenmaal warm slaat de motor af en wil niet meer starten...
Moderators: denny, vtspower, webmasters
eenmaal warm slaat de motor af en wil niet meer starten...
De 16v rijd al een tijdje niet meer, en ik kom er niet uit wat het zou kunnen zijn, dus bij deze een hulpoproep...
De laatste keren dat ik met de 16v reed ging de koude start goed, en liep ie opzich goed, totdat de motor warm werd (na een kwartiertje rijden). Vanaf dat moment inhouden, en even later afslaan en niet meer starten. Ook het starten na een uurtje afkoelen ging niet of heel moeizaam. Na meerdere uren afkoelen ging het weer goed, totdat ie weer warm werd. Inmiddels doet ie het helemaal niet meer, en ik verwacht dat dit met elkaar in verband staat.... maar een reden heb ik niet kunnen vinden. Kabelboom eruit gehad en doorgemeten, weerstanden van de sensoren gemeten, en helaas geen afwijkingen gevonden. Wie o wie heeft een idee waar ik verder moet zoeken?
De laatste keren dat ik met de 16v reed ging de koude start goed, en liep ie opzich goed, totdat de motor warm werd (na een kwartiertje rijden). Vanaf dat moment inhouden, en even later afslaan en niet meer starten. Ook het starten na een uurtje afkoelen ging niet of heel moeizaam. Na meerdere uren afkoelen ging het weer goed, totdat ie weer warm werd. Inmiddels doet ie het helemaal niet meer, en ik verwacht dat dit met elkaar in verband staat.... maar een reden heb ik niet kunnen vinden. Kabelboom eruit gehad en doorgemeten, weerstanden van de sensoren gemeten, en helaas geen afwijkingen gevonden. Wie o wie heeft een idee waar ik verder moet zoeken?
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX liefhebber
- Posts: 483
- Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
- Location: Harderwijk
- Contact:
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Bij koude motor kan ie wel goed acceleren?
Benzinedruk zou te laag kunnen zijn?->vapourlock?
Pomp/benzinefilter/drukklep checken?
Pomp flow kan je meten door pomp aan te zetten
(relais eruit, draadje dr op)
Dan moet je de benzine na de benzinedrukklep opvangen in een maatbeker, timen en in bijv autodata nakijken hoeveel ie moet verpompen in hoeveel tijd.
Bijvoorkeur niet roken tijdens deze klus
in autodata kan je ook zien welke testwaarden je bobine moet hebben..
Benzinedruk zou te laag kunnen zijn?->vapourlock?
Pomp/benzinefilter/drukklep checken?
Pomp flow kan je meten door pomp aan te zetten
(relais eruit, draadje dr op)
Dan moet je de benzine na de benzinedrukklep opvangen in een maatbeker, timen en in bijv autodata nakijken hoeveel ie moet verpompen in hoeveel tijd.
Bijvoorkeur niet roken tijdens deze klus
in autodata kan je ook zien welke testwaarden je bobine moet hebben..
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
ik heb evt wel een benzinedrukmetertje voor je Peter, heb ik nu toch los liggen.
Echter zou hij dan koud slechter moeten lopen dan warm, aangezien de ECU tot 20% extra brandstof injecteert met koude motor, en de pomp koud minder opbrengst kan leveren dan warm.
Wat voor benzinepomp heb je eigenlijk gebruikt? AX GTI?
Echter zou hij dan koud slechter moeten lopen dan warm, aangezien de ECU tot 20% extra brandstof injecteert met koude motor, en de pomp koud minder opbrengst kan leveren dan warm.
Wat voor benzinepomp heb je eigenlijk gebruikt? AX GTI?
Ik ga er eigenlijk al automatisch van uit dat ik geen vonk heb, maar dat hoeft natuurlijk niet per se. Vanavond gaat de bobine eraf en ga ik kijken of ie daadwerkelijk vonkt (wegens doorgedraaid moertje nog niet gedaan). Er zit een brandstofpomp van een Peug 306 1.8 in dus dat zou goed moeten zijn, hiermee heeft ie het een maand gedaan, hoor de pomp ook aangaan als ik de auto op contact zet, en de brandstofleiding bij de motor word hard, oftewel er komt druk op te staan. Hoeveel druk weet ik dus niet, heb daar geen meter voor. Vooralsnog vermoed ik zelf de bobine
Acceleratie was goed trouwens
Bedankt voor de tips zover
Acceleratie was goed trouwens
Bedankt voor de tips zover
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
GTE wrote:peter wrote:Vanavond gaat de bobine eraf en ga ik kijken of ie daadwerkelijk vonkt
ik neem aan dat je dat zo ook al kan merken, zonder 'm te demonteren
Nee dus.... het is 1 blok waar je bovenop kijkt, aan 1 kant zit een stekker met 4 pinnen. Het enige wat ik daarmee kan is weerstand meten, en dat heb ik gedaan en was goed. Bobine zit tussen beide nokkenassen op het blok gemonteerd, en je kan dus niet ff een bougiekabel lostrekken om te kijken of er een vonk komt..... tenzij jij een ander idee hebt?
kakanox wrote:Als het die is heb je genoeg druk. Een Opel C20XE 2.0 16V met 240 pk wil er ook op lopen nl.
een pomp van een opel is heel anders als die van een ax of peugeot product want die zitten namelijk in de tank... en bij een opel hangt ie buiten de tank.. onder de auto vlak bij t rechter achterlicht.
maar goed dit is ...
dacht dat peter de bobine al nieuw had... lijkt me stug dat die meteen al kapot is ..
ecu al eens uitgewiseld met iemand?
kan je de bougiekabels niet bij de bobine losnemen?
als je dit een voor een doet met lopende motor, hoor je het toerental dalen,
bij de slechte cilinder/kabel zal het toerental minder moeten zakken.
ps. trek rubberhandschoenen aan/ rubberzolen/ niet in de regen doen
m.b.v. plantenspuit kan je stroom lekkage ook vinden:
draaiende motor-> flink natsproeien waar je vonken ziet is t mis.
Toen ik een slechte bougiekabel had, liep mijn motor bij lage toeren op 3
en met een beetje bij gassen begon hij weer beter te lopen, zie eigenlijk geen verband met motor temp...
ps. nieuwebougiekabels kunnen ook stuk zijn!
als je dit een voor een doet met lopende motor, hoor je het toerental dalen,
bij de slechte cilinder/kabel zal het toerental minder moeten zakken.
ps. trek rubberhandschoenen aan/ rubberzolen/ niet in de regen doen
m.b.v. plantenspuit kan je stroom lekkage ook vinden:
draaiende motor-> flink natsproeien waar je vonken ziet is t mis.
Toen ik een slechte bougiekabel had, liep mijn motor bij lage toeren op 3
en met een beetje bij gassen begon hij weer beter te lopen, zie eigenlijk geen verband met motor temp...
ps. nieuwebougiekabels kunnen ook stuk zijn!